hoeven vetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 18:44

honey heeft op het moment verschrikkelijk droge hoeven.
Ik zet ze nu bijna dagelijks een paar minuten per hoef in een emmer water.
Maar, hoevaak kan ik vetten? want ik heb ook gehoord dat teveel vetten ook niet goed is.
Iets van om de andere dag ofzo? of is dat al teveel?


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 18:45

Ik vet om de andere dag in. Ik weet eigenlijk niet echt hoe vaak je mag invetten!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 18:52

Op de manège waar ik vroeger ging werd het twee keer per week gedaan...
Zelf doe ik het ook ongeveer 2 keer per week, het hangt ook af van het weer...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 19:22

uhm dan doe ik het volgens mij heel weinig Verward Ik doe het in de winter 1 keer in de maand (dan zijn zijn hoeven niet echt droog) en in de zomer 3 keer in de maand Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 19:54

Ik vet de hoeven nooit in. Wel spuit ik na het rijden altijd de benen af en schrob de hoeven schoon.
Wat goed helpt bij droge hoeven is de hoef vol smeren met een papje van lijnmeel en water.

_________________
zorgen moet je niet maken maar doen (Loesje)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-06-16 19:55 ]</font>

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 19:58

nat maken en dan 1/4 maiskiem olie
en 1/3 azijn elkedag insmeren en ....
je grijgt super hoeven Pling

tja....

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:00

mijn hoefsmid raade aan om het 5 maal per week te doen.
dat doe ik dus ook en lot heeft echt keiharde hoeven gelukkig want ondanks dat ik veel buitenrijd en amper in de berm kom slijten ze even hard als ze groeien 2 soms 3 keer per jaar smid erbij om stralen bij te werken meestal maak ik ze nat en doe er dan vet overheen dan blijft de vocht in de hoef inplaats dat het verdampt maar dat doe ik niet te vaak omdat de smid zei jamaar als je droge handen hebt stop je ze ook niet in het water dan smeer je ze in met creme....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:14

Ik vergeet het meer dan dat ik het doe haha. Ik vet eens als ik zin heb.. Erg fout van mij! Maar ja, zolang de hoeven in goede conditie zijn, vind ik alles best. Ilo.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 21:53

eigenlijk ben ik antie vetten. tenzij je wedstrijd hebt ofzo.
Met vetten sluit je de hoef af.
Mijn hoefsmid gaf de volgende tip. Laat de waterbak overstromen zodat de grond erom heen nat wordt. Iedere keer als je pony drinkt staan zijn voeten even in de nattigheid.
Zolang de hoeven niet ernstig gaan scheuren zal het wel meevallen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 22:16

Dat lijkt me niet slim van dat waterbak overstromen! Krijgt je pony dan niet erge last van mok?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 22:30

tja je hebt verschillende soorten vet.als je een goedkope hoefvet neem dan voeg je weinig toe aan de hoef.
als je een hoefolie neemt,eerst de hoeven nat maken en dan olieen dan houd je het vocht in de hoef.
dan kun je nog hoefvocht van NAF proberen,ook eerst natmaken en dan dat spul erop,speciaal voor droge hoeven.
en er is rainmaker,dé topper uit amerika,die zorgt voor altijd voldoende vocht in de hoef,sluit de hoef niet af,maar neemt juist extra vocht van buiten nog op.dit kun je naar gelang 2 maal per week tot elke dag op smeren.ik heb die pot nu dus gekocht,omdat ik met hetzelfde probleem zat,de hoefjes van mijn pony slijten snel op het hard en tja aangespannen,dan kom je ook op de harde weg.dinsdag komt de smid en vraag ik hem of ik ijzers zal doen.maar ondertussen smeer ik mooi die raimaker erop!(overigens een bekende van mij,nu nr.5 op de ned. rankinglijst SGW Z,die zweert echt bij rainmaker.......

soms is het beter om te zwijgen

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 17:38

Met de waterbak over laten stromen bedoel ik natuurlijk niet dat ie gelijk zwembandjes om moet he!!!!!
gewoon de dat de grond dan wat vochtig is!!! Frusty

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 18:15

Ik heb even in mijn "toverboek" gekeken, dat ik gekregen heb van mijn moeder voor mijn verjaardag vorig jaar en dat zegt:
"In 1878 waarschuwden deskundigen al tegen al te ijverig gebruik van "hoefzalven": "Hoefzalven zijn absoluut geen bevochtigingsmiddel voor de hoeven. Ze dringen alleen maar in de bovenste lagen door... Hoefzalf moet alleen worden gebruikt om doelmatig bevochtigde hoeven tegen al te snelle uitdroging tijden het werk te beschermen." Paarden die op de juiste manier zijn ondergebracht, in een gedraineerde uitloop met zand op de bodem en in de zomer minstens een aantal uren in de wei zijn, hebben meestal geen enkele extra hoefverzorging nodig. Alleen in zeer droge zomers is het raadzaam paarden bijvoorbeeld tijdens het poetsen of als ze krachtvoer eten, na het rijden met alle vier de hoeven in een emmer water te zetten. Daar voorkomt u droge hoeven beter mee dan met invetten. Wie wil, kan de hoeven na deze behandeling invetten met vaseline om de vochtigheid erin te houden. In zuiderse landen worden de hoeven voor dit doel ingevet met olijfolie. Het beste effect tegen uitdrogende hoeven zijn hoefkompressen met olijfolie."

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 18:50

Ik vet ook bijna nooit maar de eigenaar va mijn verzorgpaard wel, die zei dt je ook de onderkant moet vetten, sommige zeggen weer van niet. Wat is het nou wel of niet??

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 18:57

pppfff ik vet bijna nooit in. Wel gedaan (bij marjon) maar de laatste tijd maar heel af en toe...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 20:05

He Sanderijn, ik denk dat ik dan ook maar ens Rainmaker ga proberen! Ik zag het wel altijd in de winkel staan maar heb nooit echt gelezen wat erop stond.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 21:55

moet je echt doen pril,ik ben er tevreden over!!!hoefjes zijn mooi vochtig te houden bij extreem droog weer.

soms is het beter om te zwijgen

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 23:27

Ehhh, de hoefsmid vet ze altijd in als hij klaar is. De laatste keer dat ik het gedaan heb Verward Verward Verward
Hij heeft gewoon goede hoeven schijnbaar. *LOL*

Navragen is beter dan afvragen.


MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 11:08

Mijn hoefsmid vind het helemaal niet nodig om ze te vetten. Hij vet ze alleen wanneer hij bekapt of bslaat. Je paard in de modder laten lopen wil ook nog wel eens helpen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 11:28

Dit is heel verschillende per paard en hoef.

Vraag je hoefsmid wat en hoe te doen. Zij weten het het beste.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 12:06

Komt het bekende verhaaltje weer:
Ik zwem soms, en Buster vaak, nou ja, ik wandel in ieder geval elke dag minstens een half uur met 'm door het water; de hoeven zijn dan echt niet droog!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 12:17

Ik gebruik Rainmaker en het supplement Hoef en huid.Waterbak laten overstromen werkt ook goed.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 13:59

Bij mij is het afhankelijk van het weer. 's Winters vet ik bijna nooit. En 's zomers alleen bij droog weer. Tenzij ik na een rit de hoeven afspuit, of met 'r naar een recreatieplas in de buurt ga.
Ik gebruik ook geen echt vet maar een mengsel van azijn en slaolie (1:3). Dat brang ik alleen op de kroonrand aan, en niet op de straal. De eerste zomer dat ik dit gebruikte voor haar deed ik het ook op de straal en die werd na een paar keer al erg zacht. ben ik toen maar vlug mee gestopt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, LisaaSophie en 73 bezoekers