Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 18:06

Wij hebben een pony die echt heel snel hoefbevangen is. Nu zit ik in dubio. Kunnen we haar nog verkopen of niet? Als we haar verkopen vertellen we het erbij dus dan word het bij wijze van een gezelschapspony.

Wij hebben een groep Shetlanders die met zn 15e op een stuk van 1,5/2 hectare lopen en dit is voor haar gewoon teveel. Hun lopen 24/7 buiten en dit is voor deze pony dus geen optie meer omdat ze hier dus hoefbevangen van word. Pony zal een jaar of 11/12 zijn en ze is onwijs lief, daarom vraag ik dit. Maar ik twijfel omdat ik niet mijn ellende aan iemand anders kwijt wil. Dan moet het wel echt passen wil ze verkocht worden. Anders is het heel hard gezegd einde verhaal..

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:09

Hoe is ze nu?
Als ze nu goed is, zou ik de gok wagen.
Gewoon netjes erbij vertellen en echt rustig op zoek naar een nieuw baasje, die ook echt ervaring ermee heeft en eventueel op proef.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:11

Ik zou het er eerlijk bij zetten en zoeken naar een plek dat ze niet op gras komt of met een streng weide beleid en verder paddock. Eventueel herplaatsing gewoon ipv echt verkoop.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 18:12

MaritGalinda schreef:
Hoe is ze nu?
Als ze nu goed is, zou ik de gok wagen.
Gewoon netjes erbij vertellen en echt rustig op zoek naar een nieuw baasje, die ook echt ervaring ermee heeft en eventueel op proef.


Op het moment slecht. Nu heeft ze metacam en staat ze op stal de hele dag

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:15

Francieen schreef:
MaritGalinda schreef:
Hoe is ze nu?
Als ze nu goed is, zou ik de gok wagen.
Gewoon netjes erbij vertellen en echt rustig op zoek naar een nieuw baasje, die ook echt ervaring ermee heeft en eventueel op proef.


Op het moment slecht. Nu heeft ze metacam en staat ze op stal de hele dag

Zo is de niet verkoopbaar. Hoe vaak is ze bevangen en hoe erg? Soms kan het een betere keus zijn om zo'n dier in te slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:16

Hoe vaak is ze bevangen? Ik zou het namelijk niet doen. Want wat als ze bij mensen komt die het niet goed zien? Of weer doorverkocht wordt en de nieuwe eigenaren weten er niet vanaf.
Ik zou dat risico niet willen nemen. Dan zou ik haar eerder, hoe heftig ook, laten inslapen. Er zijn al zoveel shetlanders in Nederland, een ongezonde op de markt brengen lijkt me gewoon niet slim.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:16

Hoe vaak en hoe ernstig is ze hoefbevangen ?

Je zegt dat ze nu slecht is en metcam heeft. Wat zegt de dierenarts over haar toestand.

Een zieke pony verkopen is geen optie. Eerst beter worden. En dan is het de vraag hoe gelukkig het dier wordt in een paddockje

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:17

Francieen schreef:
MaritGalinda schreef:
Hoe is ze nu?
Als ze nu goed is, zou ik de gok wagen.
Gewoon netjes erbij vertellen en echt rustig op zoek naar een nieuw baasje, die ook echt ervaring ermee heeft en eventueel op proef.


Op het moment slecht. Nu heeft ze metacam en staat ze op stal de hele dag

Dan kun je ze nu natuurlijk niet verkopen.Als ze weer beter is ,maar dan alleen als je het er heel eerlijk bij zegt. En meer dan een symbolisch bedrag kun je er ook niet voor vragen.Erg voor de pony. Het is een rotziekte.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 18:20

Neee tuurlijk nu niet! Het gaat om straks als het beter gaat. Hier verkopen we geen zieke dieren. Ze heeft het afgelopen jaar 4 keer gehad denk ik. 2x niet heel erg, beetje stijf en dat was het en 2x aardig heftig

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 18:22

Weetje ik vind het naar voor dat beestje ze is gek op aandacht en heel lief, dus daarom zit ik in dubio geef ik dr aan iemand die er mee knuffelt en niet teveel voer geeft of is het gwn klaar. Want elke keer bevangen is ook niks voor zon beest

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:24

Misschien eerst eens aanbieden en rondkijken naar een geschikt huisje, misschien komt er zo wel iemand op je pad. Inslapen kan altijd nog. Proberen kan altijd.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:29

Je hebt 2ha grond, is het dan geen optie dat je een stukje af zet, daar een paddock van maakt en dan een van je andere shetlanders erbij zetten ter gezelschap?
Verkopen zou ik niet doen, ik vraag me eigenlijk ook af wie zo'n pony zou willen... Het is 'maar' een shetlander met toch een groot probleem. Je moet best wel wat aanpassingen doen om het voor zo'n pony aangenaam te maken. Ik denk niet dat veel mensen dat doen. Om eerlijk te zijn, zou ik het ook niet doen.
Er zijn zat gezonde shetlanders die ook als gezelschap zouden kunnen dienen...

Ik zou ofwel zelf aanpassingen doen, ofwel kiezen voor inslapen.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:29

Is de pony helemaal nagekeken op Cushing /PPID en insuline resistentie?

Als een ziekte de oorzaak is van de bevangenheid, dan zou ik de pony laten inslapen. Het is dan niet de vraag OF maar wanneer ze opnieuw bevangen wordt.

Is de oorzaak alleen de voeding dan zou een leven op paddock met hooi een optie zijn mocht je daarvoor een goed plekje kunnen vinden.

Bevangenheid is enorm pijnlijk, nog een keer moet je gewoon niet willen voor het dier.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:35

Pfoe, 4x in 1 jaar tijd is toch echt wel heel flink....

Eerste wat bij mij opkomt; hoe is haar hoefbeen/zijn haar hoefbeentjes? Eenmaal gekanteld, is dat nooit meer te herstellen. Pony's die (in korte tijd) zo vaak HB zijn geweest, hebben ze vaak flink gekanteld, plus grote kans op chronische HB.

Eerlijk gezegd zou ik daar nu eerst even naar laten kijken; laat haar hoeven op de foto zetten mocht je eventuele verkoop nog steeds willen.
Imo is gekanteld hoefbeen, einde verhaal.....

En je hebt geen paddock bij je stal(len)? Op arm hooi, stal plus paddock en juist nu in de winter zéker niet op gras/rijk hooi.
Ik vraag me nl. ook af, of de rest van je kudde op 1,5/2 hectare dan goed zal blijven gaan.....
Kun je de weides niet opdelen? Zomerweide en Winterweide, en liefst nog een stuk paddock?

Deze pony zou ik overigens echt niet meer verkopen, ook niet als ze straks wel 'even' goed is. Het is dan inderdaad niet de vraag OF, maar wanneer ze weer bevangen staat.
Eenmaal gehad, blijven ze er heeeel gevoelig voor. Is het dan nog wel eerlijk??
En "gezelschapspony" klinkt leuk, maar er zijn zat pony's/paarden/shetten waarmee wel gewerkt kan worden (recreatief/lichte basis) die óók als gezelschap kunnen dienen. En juist zo'n dier waar weinig tot niets mee gedaan wordt, zal heel gauw weer bevangen staan.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:37

Ik zeg niet verkopen.

Ik heb ooit een topic geopend over wat eerlijk was naar mijn pony,helaas heb ik naar de vele op bokt geluisterd die zeiden dat ik hem een kans moest geven....ik voelde me zo schuldig dat ik de stekker eruit wilde trekken... dus verkocht voor niet veel met heel eerlijk en duidelijk verhaal,uitslagen van alle onderzoeken en patientenkaart erbij,had echt een fijn gevoel bij die meid!
Hij kwam op een mooie plek maar achteraf te mooi om waar te zijn.
Was nog helemaal groen werd vrijwel gelijk een zadel op gegooid en voor de wagen gegooid en binnen 3 maanden was hij doorverkocht voor ruim 1500€ meer als zijnde goede gezonde sport pony.
De ellende die zn volgende baasje had en het verdriet dat hij nooit de sport in zou kunnen vond ik echt verschrikkelijk.
Ik een rot gevoel,zijn huidige eigenaren een rot gevoel en pony niet goed in zn vel....er is maar 1 iemand beter van geworden en die gaat blijkbaar over lijken.

Dus nee ik zou het nooit meer doen!

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:45

zelfs voor iemand met veel ervaring mbt hoefbevangenheid is dit een hele opgave indien de pony zo vaak bevangen is geweest. Dit is echt geen kwestie van 'van het gras' en opgelost. Heb je zelf geen mogelijkheid tot het creëren van een paddock?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:46

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 18:47

Paddock is helaas geen optie nee..

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:49

maar 15 shetlanders op 1,5/2 hectare...dan kun je toch gewoon een klein stukje paddock maken?
En inderdaad, dikke kans dat hoefbenen verzakt zijn. Is daar al naar gekeken?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 18:52

Kinke schreef:
maar 15 shetlanders op 1,5/2 hectare...dan kun je toch gewoon een klein stukje paddock maken?
En inderdaad, dikke kans dat hoefbenen verzakt zijn. Is daar al naar gekeken?


Daar zit je met watertoevoer en als de groep wegloopt staat ze daar. Ik vind dat ook zielig. Nee is niet naar gekeken

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:54

Ik heb hier ééntje staan die 6 jaar geleden hoefbevangen geweest is.
Dankzij veel gepuzzel, denkwerk en gevloek is ze er nog steeds en in prima staat zelfs :+
Maar had ik dit allemaal eerder geweten, had ik ze 6 jaar geleden laten gaan.

Dus ik zeg nee tegen verkopen. Wil je 'm zelf niet op een aangepaste manier houden, dan maar naar de paardenhemel.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:56

Dus omdat ze zo lief is en zo graag knuffelt gun je haar een volgend fijn knuffelhuisje?? Ik heb er ook eentje staan, 10 jaar en cushing. Goed te verkopen want je ziet er niets aan, maar ik wil een ander en zeker de pony niet die ellende aandoen. In jouw geval, vier keer bevangen en nu weer, laat gaan en neem je verantwoording.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:57

Francieen schreef:
Kinke schreef:
maar 15 shetlanders op 1,5/2 hectare...dan kun je toch gewoon een klein stukje paddock maken?
En inderdaad, dikke kans dat hoefbenen verzakt zijn. Is daar al naar gekeken?


Daar zit je met watertoevoer en als de groep wegloopt staat ze daar. Ik vind dat ook zielig. Nee is niet naar gekeken

Tjee, er zijn dus geeneens foto's van de hoeven gemaakt! Zou dat eerst laten doen. Dan weet je hoe erg het is en wat de toekomst misschien is. Als ze gezakt, gekanteld zijn in erge mate, ga je daar toch niet mee zeulen...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:02

Francieen schreef:
Kinke schreef:
maar 15 shetlanders op 1,5/2 hectare...dan kun je toch gewoon een klein stukje paddock maken?
En inderdaad, dikke kans dat hoefbenen verzakt zijn. Is daar al naar gekeken?


Daar zit je met watertoevoer en als de groep wegloopt staat ze daar. Ik vind dat ook zielig. Nee is niet naar gekeken


Dat is toch écht hoogste prioriteit!!! mocht je überhaupt na gaan denken over verkoop.
Ook voor jullie zelf trouwens.

Of je hem nu zelf houdt of verkoopt; flink gekantelde/verzakte hoefbeentjes is iets dat je wel MOET weten, helemaal nu het zo vaak gebeurd is met HB. En persoonlijk denk ik dat het al flink gekanteld is..... Dat is onomkeerbare, zeer ernstige en pijnlijke schade.
Een (bijna) zoolperforatie wil je zowiezo echt echt niet hebben!

Dan is de enige oplossing, uit lijden verlossen.

éérst goede foto's, en dan pas verder kijken.

Of...... sorry, shoot me; geen foto's en nog deze week uit lijden verlossen.
Als je dat kan en wil betalen, dan foto's laten maken, maar persoonlijk....... vraag een GOEDE DA eens hoe hij/zij er over na denkt. Ik vermoed dat die zal zeggen; "wil best foto's maken, maar ik weet de uitkomst al bijna zeker"....

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:08

Eerlijk had ik niet gedacht aan de hoefbenen, heel dom maar is zo. We hebben ooit een Fries gehad die dit had en deze kon dus niet meer lopen zonder ijzers. Nu ik hierover nadenk denk ik dat de keuze al is gemaakt omdat die Fries voor de slacht is gegaan en een paar weken later in Denemarken stond. Ook weer stom dat ik daar niet aan heb gedacht