voer en supplementen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liannedvegte
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-01-19

voer en supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 12:06

hoi iedereen! ik ben Lianne en ik heb hulp nodig met het samenstellen van het voer van mijn paard.

mijn paard heet Winnetou, een Arabier met Andalusiƫr, ruin. twee jaar geleden heb ik hem gered van een plaats waar ze hem verwaarloosden. nog steeds is hij ontzettend laag in de bespiering, en hij heeft een soort gasbuik? de dierenarts heeft pas gezegd dat het met tijd en zorg wel weg zou gaan. Winn heeft onbeperkt ruwvoer (hooi) en vorheen kreeg hij standaard pony brok van de stal, maar dat wil ik gaan veranderen.
wie weet er goede kwaliteit voer en/of supplementen? (hij lust alles) Winnetou komt vrij snel aan maar is nu wat magerder, het moet goed zijn voor de opbouw van spieren, voornamelijk in de rug, achterhand en hals. buikspieren komen later wel. hij word 3 keer per week gereden, discipines dressuur en soms springen, vrijheidsdressuur (hiervoor geef ik ponybrok gemixt met de parvo brokjes), grondwerk en longeren. de weides zijn dicht op mijn stal dus staat hij in de paddock en op verharde grond in het paddock paradise. 24/7 buiten en krijgt daar ook beweging.


Alvast heel erg bedankt! xx Lianne

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:56

Heb je een foto?

Sowieso bespiering komt door training icm eiwitten in het voer. Die eiwitten zitten in het hooi maar ook in bijv lucerne, grasbrok en andere krachtvoeren. Je zou je hooi kunnen laten analyseren of er genoeg eiwit in zit. Daarnaast kun je lucerne of grasbrok gaan bijvoeren voor extra eiwit. Dat valt onder ruwvoer en is geen vervanging voor krachtvoer overigens.

Naast lucerne en hooi kan je dan prima ponybrok gebruiken voor de vitaminen. Als je paard ook moet aankomen zou ik overwegen om bietenpulp te gaan toevoegen. Daar worden ze niet heet van maat zet goed aan, is ook erg goed voor gevoelige darmen door de vele vezels

liannedvegte
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-01-19

Re: voer en supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 13:58

dankje! ik zet liever geen foto's op het internet als je het niet erg vind :P ik kan het wel omschrijven.
na de schoft loopt de zijkant van de rug naar binnen toe, en doordat zijn gewicht nog op grotendeels op de voorkant hangt (daar ben ik mee bezig in de training) loopt de achterhand in een soort puntje omhoog. in de training ben ik vooral bezig met lang laag, aan de teugel, gewicht op de achterhand en balans aan beide kanten.

Anoniem

Re: voer en supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:33

Ik ben groot fan van Vitalbix. Veel vitaminen en mineralen en verder geen suiker troep zoals bij pavo. Kijk maar eens op de site, je kunt daar ook gratis deskundig voer advies krijgen. Ze hebben daily complete waar alles in zit wat een normaal paard nodig heeft, maar ook een brok met extra eiwitten voor een paard dat wat in bespiering moet toenemen en sportbrok voor extra energie mocht je fanatiek willen rijden. Al die supplementen maken het allemaal onnodig duur en waarschijnlijk gaan ze je hier op bokt 101 poedertjes aanraden omdat dat goed zou zijn en jij wilt het beste voor je paard en fabrikanten weten dat. Trap er niet in, als je een goede brok hebt en goed ruwvoer heb je al die potjes en flesjes niet nodig

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: voer en supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:13

Zoals Troi zegt, voor spieren zijn eiwitten nodig. Wil je veel eiwitten geven, dan kan je luzernebrok geven bijvoorbeeld. De manier van de training is ook belangrijk natuurlijk, hoe past je zadel?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: voer en supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:38

Magnesium werkt hier heel goed

liannedvegte
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-01-19

Re: voer en supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 11:40

Heel erg bedankt! Zadel past redelijk goed, geen drukpunten. Ik moet er nog eens echt professioneel naar laten kijken maar dat kost best veel geld, en dat moet ik zelf betalen. Dus daar spaar ik nog voor.
Verder rijd ik hem ook met bbp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:53

liannedvegte schreef:
Heel erg bedankt! Zadel past redelijk goed, geen drukpunten. Ik moet er nog eens echt professioneel naar laten kijken maar dat kost best veel geld, en dat moet ik zelf betalen. Dus daar spaar ik nog voor.
Verder rijd ik hem ook met bbp


Sorry, maar jij kunt niet zelf zadels passen. Zolang er geen professional bij hebt gehad zou ik er niet op gaan rijden. Blessures aan de rug zijn vaak een stuk duurder. Zadel nalaten kijken hoort gewoon bij het onderhoud van je paard, zelfs als je zadel past moet je het ieder jaar laten controleren

liannedvegte
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 20:15

Hoi Elvira, zadel is meegekomen van de vorige eigenaar, (mevrouw die hem daar weg heeft gehaald en mij bericht heeft over hem) ligt goed, met meerdere mensen over gesproken op stal, ook mensen in opleiding. Ik rijd hem pas een jaar, omdat dat in het begin voor mij echt niet kon, andere mensen zoals o.a instructeurs vonden van wel, maar ik heb gewacht. Winnetou vind het rijden ontzettend leuk en wil supergraag voor je werken onder het zadel/barebackpad. Dit neem ik niet van hem af. ik rijd hem maar eens per week met zadel de rest met bbp.

Ik en mijn familie hebben het niet heel ruim, ik heb een afspraak geboekt. geen rugpijn/blokkeringen trouwens, dat kan ik zelf ontdekken. Ik heb een meerdere cursussen masseren en ostheopathie gedaan op mijn stal

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: voer en supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 05:57

Dat betekend dat je dus je zadel al twee jaar niet hebt laten controleren. Daar zou ik dus mee beginnen. Als je zadel niet past, heeft je paard ook de kans niet om spieren op te bouwen.