Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 17:08

Ik overweeg om naar een andere pensionstal te gaan waar ze alleen een buitenbak hebben. Echter ben ik gewend om altijd een binnenbak te hebben. Paardlief moet echt wel minimaal 5x per week aan het werk dus het zal vast ook wel eens slecht weer zijn als ik wil rijden. Hoe gaan jullie daarmee om? Wat doen jullie aan?

Een dag niet rijden is zomaar geen optie omdat we ook regelmatig wedstrijden mee pakken en wel fanatiek door willen trainen. Binnenbak is wel in buurt, maar helaas niet beschikbaar voor mensen die geen klanten zijn van die manege. Ik heb geen auto en trailer. Voor wedstrijden regel ik een paardentaxi. Wat adviseren jullie?


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:11

Ik ben net een korte tijd verhuisd van binnenbak naar buitenbak, en de keren dat je in de regen moet rijden valt echt heel erg mee. Heb zelf nog geen dag er om hoeven laten. Het is wat meer plannen maar zelfs op superregenachtige dagen is het wel een uurtje droog :) daarnaast heb ik een waterdichte rijbroek gekocht en voor paardlief een waterdichte uitrijdeken. Dan kan je een klein buitje wel hebben. Moet zeggen dat het me nog niks tegenvalt!

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:12

Warm aankleden en rijden!
Er zijn regenrijbroeken/waterdichte rijbroeken, en voor boven kan je werken in laagjes.
Enige nadeel is als de bak niet goed gesleept wordt en het gaat vriezen. Dan kan je niet rijden (want dan is het een bevroren hobbelbende). Verder kan je altijd rijden.
there's no such thing as bad weather... Just bad clothing :).
Is er wel verlichting?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 17:15

Wat fijn dat jullie zo snel reageren! Ja er is wel verlichting!

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:15

Als de rijbak goed gedraineerd is, kun je altijd wel rijden. Ik rijd regelmatig gewoon door in de regen. Alleen als de bodem bevriest is het vervelendste, maar ook dan kan ik meestal wel wat licht dressuur werk. Heb nooit een binnenbak gehad en rijdt wel altijd 4 a 5 keer in de week, dus moet goed haalbaar zijn!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:15

Belangrijk is dat de bodem goed is en er goede verlichting is.
Als dat geen probleem is dan kan je in principe het ganse jaar door rijden, behalve die paar dagen dat het vriest.
Kwa kleding: goede waterdichte kledij is fijn, alsook handschoenen en beufkes (zon dingen die rond je hals passen dat je over je mond en neus kan trekken, ik heb erg fijne van kramer
https://www.kramer.be/Ruiter/Damesmode/ ... /capmuts-1
https://www.kramer.be/Ruiter/Damesmode/ ... et-capmuts
Ze hebben een soort driehoeksjaaltje ook met ventilatiegaten voor neus en mond, maar die vind ik zo snel niet terug.


P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:17

Duhelo schreef:
Belangrijk is dat de bodem goed is en er goede verlichting is.
Als dat geen probleem is dan kan je in principe het ganse jaar door rijden, behalve die paar dagen dat het vriest.
Kwa kleding: goede waterdichte kledij is fijn, alsook handschoenen en beufkes (zon dingen die rond je hals passen dat je over je mond en neus kan trekken, ik heb erg fijne van kramer
https://www.kramer.be/Ruiter/Damesmode/ ... /capmuts-1
https://www.kramer.be/Ruiter/Damesmode/ ... et-capmuts
Ze hebben een soort driehoeksjaaltje ook met ventilatiegaten voor neus en mond, maar die vind ik zo snel niet terug.


Hihi ik rijd zonder handschoenen en sjaal en mijn rijbroek is ook niet waterdicht, alleen mijn jas. :') Maar een waterdichte rijbroek is voor mij ook nog wel een idee!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:19

Idd het bevriezen is het enige probleem, verder hebben wij ook enkel buitenbak en nooit te natte bodem door goede drainage. Bevroren bak kan je ook wel fiksen met zout en een goede baksleep maar is wel een werkje. Ik kan het altijd wel fiksen om niet in de gietende regen te rijden :)

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:20

Ik heb ook enkel een buitenbak en rijd ik elk weer gewoon. Goed warm aankleden, water- en winddichte rijbroek, sjaal, handschoenen, oorwarmers en gaan... Tegen het bevriezen trek ik zowel 's morgens als 's avonds de bak los. Ik gebruik (nog) geen zout. :)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:24

Vraagje voor de meer ervaren buitenbakbezitters:
Lijkt mij dat de optie buitenrit maken bij vriezen/bevroren grond toch dan ook een optie is?

Voor mij het eerste jaar alleen buitenbak en het valt mij nog steeds niet tegen :D iets meer plannen inderdaad bij regen maar dat is het ook

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 17:38

Tot nu toe alleen maar positieve reacties en handige tips. Leuk om te lezen

Duhelo: dat is ook ideaal zeg! Dankje voor je tip

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:40

ElviraKelan schreef:
Vraagje voor de meer ervaren buitenbakbezitters:
Lijkt mij dat de optie buitenrit maken bij vriezen/bevroren grond toch dan ook een optie is?

Voor mij het eerste jaar alleen buitenbak en het valt mij nog steeds niet tegen :D iets meer plannen inderdaad bij regen maar dat is het ook

Dat is niet echt een optie, als de bak bevroren is is bij ons het ruiterpad al helemaal bevroren. Dat ligt tussen de bomen en is echt met zand zoals een bak dus dat vriest evengoed aan helaas...

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:46

Heleennn schreef:
ElviraKelan schreef:
Vraagje voor de meer ervaren buitenbakbezitters:
Lijkt mij dat de optie buitenrit maken bij vriezen/bevroren grond toch dan ook een optie is?

Voor mij het eerste jaar alleen buitenbak en het valt mij nog steeds niet tegen :D iets meer plannen inderdaad bij regen maar dat is het ook

Dat is niet echt een optie, als de bak bevroren is is bij ons het ruiterpad al helemaal bevroren. Dat ligt tussen de bomen en is echt met zand zoals een bak dus dat vriest evengoed aan helaas...

Ships dat is idd balen

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:07

Ik zou persoonlijk als die 5 dagen per week trainen echt een must voor je is niet naar een pensionstal gaan waar ze alleen een buitenbak hebben.
Dit omdat vooral met de natte, koude seizoenen de bodem echt een drama is uit mijn ervaring. Met veel regen staat de bak hier gewoon blank en met strenge vorst is de bodem goed bevroren. Daarnaast vind ik rijden in de regen/sneeuw echt verschrikkelijk. :o

JM :#

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:10

Met goede drainage en goeie kwaliteit zand is er toch helemaal niks aan de hand? Zelfs bij extreem veel regen heeft er nog geen plasje water in de bak gestaan bij ons!

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:12

Als je echt perse 5 dagen moet trainen zou ik ook niet naar een stal met buitenbaan gaan. Tenzij de bodem zo goed is dat die niet nat wordt en niet hard met vorst.

Ik beschik alleen over een buitenbaan, met gewoon zand. Ik heb wel licht, van dat oranje irritante licht maar ook een grote bouwlamp die de hele baan belicht dus dat is geen probleem.
De baan is nu al een poos nat, we wonen op veengrond wat ook niet mee werkt. Ik gebruik de grote plas in onze baan wel in mijn training, mijn paarden lopen dan ook redelijk snel de waterbak in de eventing makkelijk door. Ik maak een klein sprongetje voor de plas, er na of er midden in.
Verder rij ik ook gewoon, de bak zuigt niet en is niet glad. Ik rij in de grootste plassen. Dat is voor mij geen probleem, voor mn paard niet. Alleen voor mn spullen en mn schoonmaakhaat. Maar goed. Neem ik voor lief. Ik ben dan wel een type dat ook gerust in de winter periode een stuk minder rijd. Ik rij wel gewoon wedstrijden (zie het dan als training, kun je iig onder een dak rijden) en ga op les dus ze lopen wel voldoende, maar niet extra. Ik pak ze een keer mee langs de weg etc. Verder longeer ik wat makkelijker in een natte baan dan rijden. Met regen laat ik ze ook gerust staan.
Ik rijd enkel jonge paarden. Dus ik heb geen getraind Z paard. Heb er 1 in het M1 lopen en die kan ik prima op dat niveau houden met mijn baggerbuitenbaan _O-

Met vorst kan ik niks. Dan is de baan hard. Is de berm hard. Dan probeer ik een keer extra te trainen bij mijn trainers die wel een baan hebben die te rijden is. En ga ik ook gewoon op concour. Nog nooit echte problemen gehad

Heb wel hele fijne paarden. Geen angst bij verschillende bodems, wat vooral op buitenconcoursen en eventing naar voren komt. Ze zijn erg handig op hun benen en sterk


_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 18:40

Ja precies het lastige alleen is dat een pensionstalling met binnenbak bijna nooit volpension bied inclusief binnen en buiten zetten van je paard. Dus ja dan kom je al snel uit op kleinschalige stallen die wel volpension bieden en alleen een buitenbak hebben...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:47

Ja dat is lastig..
Weet je iets over de bak wat betreft drainage etc?

JM :#

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 18:51

Ik heb inderdaad al even gevraagd ze zeiden dat de bak vrij hoog ligt en de rest lager dus dat het water automatisch naar beneden gaat.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:52

_Lobke_ schreef:
Ik heb inderdaad al even gevraagd ze zeiden dat de bak vrij hoog ligt en de rest lager dus dat het water automatisch naar beneden gaat.

Dan kan je nog vrij lang blijven rijden buiten

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:52

Ik heb in 20 jaar eigenlijk bijna alleen maar in buitenbakken gereden, ook toen ik nog wedstrijden reed.
Gewoon fatsoenlijke jas aan. Plassen maakt ook niet uit, zolang het maar niet zuigt maar in dat geval heb je gewoon een bar slechte bodem gekozen.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 20:20

Ja precies ik ben heel benieuwd. Ik denk gewoon dat ik het moet proberen

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:25

_Lobke_ schreef:
Ja precies ik ben heel benieuwd. Ik denk gewoon dat ik het moet proberen

Anders over een dag of drie eens even gaan kijken, we hebben nu een natte periode gevold door pittige vorst de komende dagen. Ga kijken of hun bak nog bereden word en in goede conditie is. Mijn bak vergeten te slepen en vanochtend knetterhard, helaas.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:31

in een natte bak en ook met plassen kun je gewoon rijden, mits het idd niet zuigt zoals hierboven al gezegd wordt. Met vorst moet de bak regelmatig gesleept worden en dan kun je ook lang doorrijden.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Tips en trucs voor rijden in buitenbak met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:33

Het valt of staat met de bodem.. In slecht weer kan je rijden ook in plassen, maar als de bodem glad wordt dan kan dat dus niet. Je moet een bodem hebben die dus eigenlijk nooit glad wordt. Met vorst kon ik ook lang rijden maar dat houdt wel een keertje op. Dus dan moet je zorgen dat je kan uitwijken. Ik heb een sleutel van een binnenbaan in de buurt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 36 bezoekers