Paard gaat er vandoor buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Paard gaat er vandoor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 12:12

(Ik weet niet of dit topic goed staat, sorry als dit zo is)

Hallo iedereen,
Aan de titel kunnen jullie wel lezen waar dit topic over gaat. Ik heb loki nu sinds juni en de eerste 5 keer dat we naar buiten zijn gegaan deed hij het echt super braaf. Alleen en met een ander paard.
Maar toen ik ongeveer een maand geleden naar buiten ging met hem liet hij me op een gegeven moment niet meer opstappen. Ik was even afgestapt en toen ik weer op wou stappen liep hij weg van me. Ook toen iemand hem vasthield liep hij gewoon over diegene heen. Toen ben ik maar gaan lopen (we waren opweg naar huis) en toen we weer op de straat waren liet hij me wel opstappen. Ik snapte er niets van. Toen ik de keer daarna weer ging waren we nog geen 10 meter het bos in en hij ging er opeens vandoor. Niet super snel ofzo, maar ik kon hem niet meer sturen of terughouden of niets. Het rare was daf hij niet naar huis rende of naar het andere paard dat mee was. Hoj ging alle kanten op en hij ging enorm tegen het bit in, ik kon helemaal niets meer. Toen ben ik eraf gesprongen en weer gaan lopen maar verderop toen ik weer wou opstappen probeerde hij weg te galopperen. Weet iemand misschien waardoor dot kan komen of hoe ik ervoor kan zorgen dat hij er niet meer vandoor gaat?
Alvast bedankt!

hallo


teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Paard gaat er vandoor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 12:15

Ik moet er misschien bij zeggen dat hij er alleen vandoor gaat zodra hij van het pad af is. Hij heeft gevoelige voeten en dus vindt ik het niet erg als hij bijvoorbeeld op het gras gaat lopen maar dan gaat hij er vandoor.

hallo

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: Paard gaat er vandoor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:10

Doet hij dit ook in de bak?
Ik zou in dit geval er een aantal keer wat tijd voor uittrekken om te oefenen. Wellicht is hij je nu aan het uitproberen?

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Paard gaat er vandoor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:27

Wat vervelend voor je.
gebruik je als je naar buiten gaat hetzelfde zadel en hoofdstel etc als in de bak? Anders kan het zijn dat bijvoorbeeld je zadel niet goed ligt.
Als het daar niet aan ligt, dan heeft het denk ik te maken met een stukje overwicht. hij doet het ook als er een ander paard bij is, dus het klinkt niet of hij het doet uit angst om alleen te zijn. Het klinkt alsof hij de leiding neemt, zeker als je naast hem staat en dat jij niet genoeg de baas bent. Hier kun je aan werken met grondwerk in de bak, of met een schriktraining oid. Je moet zorgen dat hij ten alle tijde naar je luistert, anders ontstaan er gevaarlijke situaties.
Succes er mee.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paard gaat er vandoor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:34

Kan dat ik het verkeerd begrepen heb, maar als hij gevoelige voeten heeft, waarom ga je dan met hem naar buiten de weg op, en het gras in als hij dat wil omdat dat beter voelt voor hem? Zou je de hoeven dan niet eerst een beetje laten groeien of is er een andere reden dat hij gevoelig loopt? Deze vraag even buiten het bovengenoemde probleem om.

HopeMyDay

Berichten: 1281
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Paard gaat er vandoor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:42

Het lijkt mij een stukje overwicht, hij neemt de leiding over jou op buitenrit en dit kan je alleen oplossen door zelf de leiding weer te gaan nemen.
Door eventueel grondwerk of door wat strenger door te pakken (afhankelijk van de situatie tussen jou en je paard) of door hulp te vragen kan je al heel wat bereiken.

Als hij last van zijn hoeven heeft en gevoelig loopt waarom laat je zijn hoeven dan niet iets langer groeien of er ijzers onder laten zetten?
Zeker als je veel buiten rijd over grindpaden en asfalt..

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 22:08

even over de hoeven, in het begin liep hij niet gevoelig, of ik moet wel heel blind zijn geweest. we zijn al bezig met het aanschaffen van hoefschoenen. ijzers is geen optie omdat hij in een kudde staat waar wel eens een trap wordt uitgedeeld. in de wei gaat hij er niet vandoor. ik ben al begonnen met grondwerk en dat gaat heel goed, ook is hij nu buiten aan de hand braaf. ik was een tijdje rustig met hem buiten gaan stappen, maar dan gewoon in het parkje naast zijn wij. daar deed hij het heel goed, stap, draf, galop allemaal prima. toen ging ik gisteravond weer en toen besloot meneer om er maar eens vandoor te gaan.

ik ben toen op de plek dat hij ervandoor ging gaan stappen. dit deed hij prima. voorwaarts, achterwaarts en zijwaarts, allemaal prima. ook in draf ging het een tijdje goed, en toen niet meer. ik denk dat ik dit een uur heb herhaald totdat ik er echt helemaal doorheen zat en het donker begon te worden. ik heb hem tussendoor even met de teugels 'gelongeerd'(geen idee hoe je dit schrijft :? ) toen ging hij er niet vandoor...

hallo


MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:53

Goed dat je terug bent gegaan naar de plek waar hij er vandoor ging. Je moet er wel op letten dat je stopt op het moment dat het goed gat. Dus op een moment dat hij wel naar je luistert. Op die manier hou jij er een beter gevoel een over en krijgt hij ook niet weer de kans om het opnieuw te proberen en het weer fout te laten gaan.
Ik denk dat je door een uur met hem de strijd aan te gaan, je teveel van jezelf vraagt. Start met kleine stukjes en als het goed gaat, beloon hem dan uitgebreid. En stop dan ook. Je moet beide ervaren dat het goed gaat en dat het dan leuk is.
En werk ondertussen thuis aan overwicht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers