Auto met kapot licht waarschuwen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 07:28

Ik rijd sinds kort elke ochtend en middag van en naar mijn werk, zo'n 30 minuten enkele reis via de snelweg.

Nu valt mij het volgende op: er zijn echt ontzettend veel auto's met een kapot licht! Per reis kom ik er zeker al 2 tegen, vaak zelfs meer.
Daarbij valt mij ook op dat weggebruikers elkaar eigenlijk amper waarschuwen hiervoor. Ik heb ooit zelf 2 keer met een kapot licht rondgereden waarbij het dan enkele dagen duurde voor ik naar de garage kon, en in die paar dagen is er ook echt niemand geweest die mij waarschuwde. Met waarschuwen bedoel ik dan lichtsignalen geven of als je stilstaat, even gebaren of het zeggen.

Als ik zelf een auto met een kapot licht zie probeer ik het altijd te laten weten aan de ander. Als ze me tegemoet komen is het makkelijk, dan kan ik met mijn groot licht seinen. Als ze achter me rijden laat ik ze soms passeren en sein dan, of ik probeer te gebaren maar dat is onhandig en werkt volgens mij ook niet. Dus als er bokkers nog tips hebben hoor ik het graag.

Nou kan het zijn dat weggebruikers gewoon wat minder op elkaar letten en het ze dus niet opvalt... Of er kunnen veel andere redenen zijn om niet naar de ander te seinen.

Dus bij deze mijn vraag:
Als jij een weggebruiker ziet waarvan de auto een kapotte lamp heeft, waarschuw jij hem/haar dan?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe doe jij dit dan?


Ik ben heel benieuwd :D Misschien dat ik met dit topic ook wat meer 'awareness' bij andere weggebruikers kan creëren.


Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 07:33

Als ik in de gelegenheid ben dat te doen, dan doe ik het. Maar ik maak me grotere zorgen om mensen die in deze dagen met alleen dagrijverlichting of met helemaal geen verlichting rijden als het donker is. Die zie ik hier steeds meer en dat vind ik veel gevaarlijker.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 07:34

Ik sein wel eens en binnen de bebouwde komt doe ik mijn eigen lichten dan even helemaal uit en weer aan als iemand de lichten niet aan heeft of er eentje kapot is, maar het helpt eigenlijk nooit.
De meeste mensen met een kapot licht weten het volgens mij wel, ze hebben vaak niet voor niks hun mistlampen aan...
Gewoon hopen dat ze worden aangehouden en een fikse boete krijgen, maar sommigen leren zelfs daar niet van.

Als ik het op een parkeerterrein zie, of de auto staat naast me bij rood licht probeer ik wel even te communiceren. Vaak krijg je dan toch een bedankje, maar soms ook een geirriteerde “Ja dat weet ik!”...

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:17

Heb zelf vorig jaar in de winter met kapot achterlicht gereden, super gevaarlijk aangezien ik dus ook op de snelweg reed. Er werd toen heel veel geseind dus ik wist dat er iets niet goed was, maar ik wist natuurlijk niet wat er mis was. De eerst volgende afslag was nog best een aantal km, dus ik ben achter een vrachtwagen blijven rijden, net voor mijn afslag reed er opeens politie achter me, die de lampjes voor me hebben vervangen, mocht gelukkig zonder boete doorrijden :D

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:20

Hoe sein je naar iemand op de snelweg als een achterlicht kapot is? Van achteren seinen lijkt me best hinderlijk namelijk in het donker.
Reed laatst achter een vrachtwagen op de snelweg waarbij beide achterlampen kapot waren. Hoe sein je zoiets dan?

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:20

Ik doe dat eigenlijk niet nee. Eigenlijk omdat ik dan iedere paar meter wel kan flitsen met Mn lampen.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:22

Nayomie schreef:
Hoe sein je naar iemand op de snelweg als een achterlicht kapot is? Van achteren seinen lijkt me best hinderlijk namelijk in het donker.
Reed laatst achter een vrachtwagen op de snelweg waarbij beide achterlampen kapot waren. Hoe sein je zoiets dan?

Ben er wel eens voor gaan rijden en heb geseind met mijn mistachterlicht.

Sprakeloos

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:24

Op de snelweg doe ik er niet wat mee, dat is niet te doen en niet duidelijk naar mijn mening (al heeft de reactie van CharmingS mij wel aan het denken gezet).

Op een 80km weg doe ik het wel mits er geen verwarring kan ontstaan. Dus alleen als de auto 'solo' te seinen is.

Vanmorgen fietste ik naar het werk, rijdt er iemand bij de sportschool weg, donkergrijze auto en helemaal geen verlichting aan.
Dus ik gebaren naar haar lampen, krijg me toch een boos gebaar en blik terug.
Dacht echt; je lampen zijn niet aan muts....
Uiteindelijk een stuk verder zag ik haar toch de verlichting aan doen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:26

Meestal doe ik dit wel, licht signaal. Maar het ligt aan de situatie
Laattt reed er 1 zonder licht aan _O-

Ik heb zelf ook wel eens mijn achterlicht kapot gehad. Toen haalde iemand mij in, ging langzaam dus ik haalde weer in, toen hij mij weer etc. Tot ik bij 't stoplicht stilstond en hij naast me ging staan, ik moet eerlijk bekennen dat k 'm eigenlijk scheet. Vond het best spannend... Gelukkig zei hij dat m'n licht kapot was. M'n hart zat in m'n keel. _O- _O- _O-


Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:29

er kwam laatst (wel in n woonwijk) iemand tegemoet zonder licht. daar is mijn vader gewoon pal voor gaan staan, zodat die op ze rem moest :+ en toen ging braaf het lichtje aan

Een koude trui, is geen goede trui.

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:31

Tja, vroeger seinde je met je lichten om te waarschuwen of beleefd te zijn. Seintje met je lichten bij een kruising betekende: "gaat u voor". Seinen op een 80 km-weg: 'er staat politie te controleren'
Dat is heel erg veranderd in seinen met je lichten betekent dat je kwaad bent, dat iemand opzij moet gaan, want 'ik kom er aan met 150 km/u dus oprotten'. Dus nee, ik sein niet meer naar mensen met kapotte lampen. De kans dat je een middelvinger omhoog krijgt omdat je verkeerd wordt begrepen is nogal groot :+

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:36

Ik knipper naar een tegemoet komende auto als het niet druk is. (Ik rij veel 80 km wegen) 's ochtends in de spits is het daar te druk voor dus dan doe ik dat niet. Auto met niet tot weinig verlichting waar je achter rijd kan ik soms best volhardend zijn en ook toeteren en seinen.
Ik toeter en knipper overigens ook naar fietsers zonder licht en stop zelfs soms om ze aan te spreken. Ik schrik mij soms echt wezenloos van fietsers zonder licht in het buitengebied.

Bismarck - Endurance klasse II + 6 winstpunten - klasse III startgerechtigd

hiphorse

Berichten: 1031
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:41

Als ze 1 licht kapot hebben sein ik niet, wel kwam ik laast iemand om 11 uur savonds tegen zonder licht. Beetje jammer dat hij de hint niet door kreeg.

Zelf had ik laatst beide achterlichten kapot. Was toen wel blij dat mensen seinde vooral omdat ik op een donkere snelweg reed. Oke had het pas door toen iemand de alarmlichten naast mij aanzette en bleef seinen, toen dacht ik oei er is iets mis

ik verstop mijn pony onder een deken zodat jij het mooie er niet van af kan kijken

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 08:43

Esther schreef:
Nayomie schreef:
Hoe sein je naar iemand op de snelweg als een achterlicht kapot is? Van achteren seinen lijkt me best hinderlijk namelijk in het donker.
Reed laatst achter een vrachtwagen op de snelweg waarbij beide achterlampen kapot waren. Hoe sein je zoiets dan?

Ben er wel eens voor gaan rijden en heb geseind met mijn mistachterlicht.

Hoe doe je dat? :')

Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:44

Je kunt bij de draaiknop van je verlichting ook een mistachterlicht aanzetten (en dus ook weer uit). Dat is een fellere lamp bij je remlicht meestal.

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:46

Ik begin er niet aan. Tenzij het om alle verlichting of bijvoorbeeld remverlichting gaat. Laatst reed ik achter iemand waarvan de remverlichting het compleet niet deed, maar ervaring leert dat de meeste mensen het toch niet snappen.

Daarnaast is het geven van lichtsignalen in veel gevallen niet toegestaan (zelfs het seinen bij een tegenligger met groot licht schijnt beboet te kunnen worden volgens ANWB.nl), dus ik heb eigenlijk geen zin in een boete omdat ik behulpzaam wilde zijn :D


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:47

Renee1991 schreef:
Je kunt bij de draaiknop van je verlichting ook een mistachterlicht aanzetten (en dus ook weer uit). Dat is een fellere lamp bij je remlicht meestal.

Dat ligt eraan. Er zijn ook auto's die er een aparte knop voor hebben die gewoon ergens op het dashboard zit. Het is even zoeken soms :P


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Gee
Berichten: 166
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:52

Hoe attent bedoeld ook dat waarschuwen, maar als je dat via lichtsignalen doet, ben je strafbaar. Het mag namelijk volgens de wet niet en de politie bekeurd dat met EUR 90 boete.
Op andere manieren (bv ernaast rijden/gaan staan en gebaren of raampje open en zeggen) mag wel.
Ik vind het stom. Je doet het toch ter bevordering van veiligheid, maar helaas het mag echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:54

Ik sein als het even kan wel, maar op het stukje naar mijn werk (10 min rijden) blijf ik bezig.... En helaas snapt de helft het ook nog niet, dus ik doe het eigenlijk al veel minder. Zo veel auto’s met kapot licht, geen licht of mensen met een donkere auto die op van die grijze, regenachtige dagen geen licht aan hebben.

Seinen naar fietsers of wandelaars zonder licht, met name in het buitengebied, doe ik ook. Ik schrok me laatst wezenloos, twee fietsers in het donker, in donkere kleding, zonder licht... Ik zag ze pas op het laatste moment en heb toch wel flink gevloekt. :=
Verder zit er een camping bij ons in de straat en zodra het seizoen begint ben ik er weer bedacht op dat er van die sukkels zijn die in het donker hun hond uit gaan laten zonder een zaklamp mee te nemen of een reflecterend hesje aan te doen. Die denken er even niet aan dat er hier geen straatverlichting is. Regelmatig zie je zo iemand op het laatste moment pas, of je schrikt je kapot als zo iemand achter een boom gaat staan en ineens tevoorschijn komt :=

Overigens check ik mijn verlichting elke week zelf, vind ik erg belangrijk. Ik woon buitenaf, dus je bent het hier wel nodig :))

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:00

Tja weet je wat het is. Tegenwoordig seinen mensen om het minste of geringste. Laatst seinde iemand naar me en ik weet nog niet waarom. (Ik deed niets verkeerd, lichten waren in orde etc, etc)

Ik denk dus dat veel mensen helemaal niet begrijpen waarom je sent.

Ik doe het dus ook maar niet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:01

Esther schreef:
Nayomie schreef:
Hoe sein je naar iemand op de snelweg als een achterlicht kapot is? Van achteren seinen lijkt me best hinderlijk namelijk in het donker.
Reed laatst achter een vrachtwagen op de snelweg waarbij beide achterlampen kapot waren. Hoe sein je zoiets dan?

Ben er wel eens voor gaan rijden en heb geseind met mijn mistachterlicht.

Oei, da's gevaarlijk omdat het een super fel licht is. Je wil je achterligger ook niet verblinden neem ik aan.

Afgelopen zaterdag begon er een vrachtwagen naar mij te seinen op de snelweg.. Gezien ik niet gek reed (vind ik, ik voegde gewoon netjes in.. misschien een knipperlicht vergeten?) toch een rondje om de auto gelopen. Niks te zien... Dus zo nu en dan weet ik ook niet waarom er wordt geseind :+

Als auto's de lampen niet aan hebben sein ik wel even. Een kapot licht kun je hoog en laag bij springen, die wordt niet begrepen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:02

Nee, ik doe het niet. 1 het mag niet en je zal maar net pech hebben en ze zien het. En ten tweede vraag ik me af of mensen dat tegenwoordig begrijpen wat je er mee bedoelt. En het is gewoon storend/vervelend dat seinen.

Ik heb jaren geleden weleens gehad dat 3 verschillende mensen naar mij seinde op 1 avond. Misschien dat het licht op dat moment slecht was maar ik heb gekeken en alle verlichting werkte gewoon. Het kan dus ook onnodig voor verwarring zorgen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-01-19 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:03

Ik doe het ook nooit. Het mag niet, het is irritant en je moet gewoon zelf kijken of je lampen werken. Je voorlicht heb je zo door en je achterlicht moet je af en toe ff controleren.

[o]

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:07

Citaat:
Oei, da's gevaarlijk omdat het een super fel licht is. Je wil je achterligger ook niet verblinden neem ik aan.

Afgelopen zaterdag begon er een vrachtwagen naar mij te seinen op de snelweg.. Gezien ik niet gek reed (vind ik, ik voegde gewoon netjes in.. misschien een knipperlicht vergeten?) toch een rondje om de auto gelopen. Niks te zien... Dus zo nu en dan weet ik ook niet waarom er wordt geseind :+

Als auto's de lampen niet aan hebben sein ik wel even. Een kapot licht kun je hoog en laag bij springen, die wordt niet begrepen.


Als je voor de vrachtwagen ging invoegen kan het zijn dat hij naar je seinde als teken van: kom maar, het past. Chauffeurs doen dit onderling veel naar elkaar. Merk dit met de trailer ook als ik wil invoegen, dan ben ik er met achterkant trailer voorbij en dan seinen ze een keer dat ik kan invoegen.
Zelf doe ik dat ook wel eens als een vrachtwagen voor mij moet invoegen

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:08

Ik reed pas in de ochtendschemering zonder licht, niet bewust trouwens, had mijn auto de dag ervoor midden op de dag opgehaald en toen viel het me niet op. Ik heb de schakelaar altijd op automatisch staan waardoor de auto zelf kiest licht aan of niet. Tijdens de apk was dus de schakelaar uitgezet. Werd direct gewaarschuwd door een vrachtwagenchauffeur, erg fijn vond ik dat. Ik waarschuw ook altijd even.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.