Overgang van stal+paddock met hooi naar winterweide + hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ymk
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-18

Overgang van stal+paddock met hooi naar winterweide + hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 12:10

Ik vraag me af hoe groot de overgang (qua voeding) is van: stal + paddock (dus alleen hooi) naar winterweide + hooi. Het is natuurlijk sowieso een verandering, maar aangezien het gras nu minder voedingswaarde heeft, vraag ik me af hoe groot deze overgang is voor een paard en hoeveel tijd ik moet nemen voor een geleidelijke overgang?

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:29

Als het kan eerst een stukje afrasteren. Vorige week heb ik mijn paarden aan huis op gras gezet met schriklint wat ik verzet en met hooi ter beschikking met wat aanvullend krachtvoer voor mijn rijpaard, maar niet te veel. Dat nadat ze al een paar maanden in een paddock hebben gestaan met daar hooi bij op stal. Dat gaat goed. :j

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:25

In het gras zitten nu nauwelijks meer voedingsstoffen. Waar je denk ik rekening mee moet houden is de hoeveelheid hooi. Als ze warm op stal staan hoeven ze zichzelf minder warm te stoken dan wanneer ze bij weer en wind buiten staan. Dan hebben ze gewoon veel meer vezels nodig, en een paard haalt die uit hooi, voederstro en dergelijke. Vooral bij harde wind kanen die van mij veel weg, meer nog dan bij vorst. Tegenwoordig kan ik ze op stal zetten als het moet (beetje omgekeerde situatie als bij jou dus) en dan gebruiken ze minder hooi.