[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:06

Hartog heeft inderdaad dezelfde zakken als luzerne maar dan met grasmix. Grasmix is wat zachter, dat vinden ze vaak lekkerder nog.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:37

Door pijn aan een eileider kan het wel zo zijn dat ze niiet wil persen en daardoor de boel ophoud met verstopping als gevolg. Ook het koliekerige is daar naar te herleiden . Even in je achterhoofd houden en aankaarten .

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:39

Ze deed juist wel persen. :)
Maar naar oorzaak gaan we sowieso nog vragen.

Zit nu ondertussen zwaar gespannen op de belronde te wachten. Word steeds later dat ze bellen. :=

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:41

mirjamalvaro schreef:
Ik zag gisteren iets van luzerne hartog staan, misschien was dat wel iets van grasmix, vroeg mij al af of ze dat ook al probeerden te voeren. Het gaat nogal chaotisch hier moet ik zeggen, mijn hersenen werken ook niet echt mee. :=


Dat is een soort fijn gemalen gras hooi mix idd! Geven wij aan de oudere met tand problemen.

Succes hopelijk komt ze er snel door!

Anoniem

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:48

Als stille meelezer in het beleertopic (paard uit hetzelfde jaar), klikte ik al een stukje vaker het topic aan om te kijken of er goed nieuws was. :o
Ik ga hard voor je duimen dat alles weer goed zal komen en ze er weer helemaal bovenop komt!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:51

Anoniem schreef:
Als stille meelezer in het beleertopic (paard uit hetzelfde jaar), klikte ik al een stukje vaker het topic aan om te kijken of er goed nieuws was. :o
Ik ga hard voor je duimen dat alles weer goed zal komen en ze er weer helemaal bovenop komt!

Daarom ook dit topic. Vergat soms te updaten in een topic. :=

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 13:38

Nog steeds niet gebeld, gaan zo weer die kant op rijden. Hopelijk is geen belletje goed nieuws. :\

Laurabram

Berichten: 3379
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Papecity on the river

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:29

Wat een zorgen meid.
Ik blijf heel hard voor jullie duimen :(:)

Lysander

Berichten: 206
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:34

Paard bij ons op stal heeft een maand in Emmeloord gestaan met verstoppingskliniek. De waardes bleven relatief goed en af en toe kwam er wat mest, waardoor een (zware, risicovolle) operatie steeds werd uitgesteld. Helaas bleek er uiteindelijk toch een grote verstopping te zitten en was de darm al deels afgestorven. Het paard was helaas niet meer te redden.


Ik hoop dat het voor jou anders is, maar houd in gedachten dat er ondanks dat ze (een beetje) eet/mest, er toch nog een verstopping kan zitten. Veel sterkte!

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:54

Mijn paard heft afgelopen zomer in Utrecht gestaan met een verstopping die rectumscheur tot gevolg had. Wilde ook absoluut niet eten en zelfs niet drinken in 1e instantie. Voor haar was eten=buikpijn dus dat doe ik niet. Na overleg ook behandeld voor maagzweren voor het geval dat.... Kwa eten doen ze er daar alles aan om dit op gang te krijgen. Ze hebben ook alle mogelijke typen voer beschikbaar daar hoef je niet bang voor te zijn. Mijne at na een paar dagen ook alleen vers gras waar met de droge zomer moeilijk aan te komen was. Ze hebben van Urecht toen boeren in de omgeving gevraagd. Echt zo top!! Mijn paard is er weer helemaal bovenop. Als ik dit lees voel ik weer met je mee, die stress van de telefoon zowel als er gebeld wordt als dat er niet gebeld wordt……. Sterkte

xJennifx

Berichten: 1145
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:01

Hopelijk hebben jullie het ergste achter de rug! Wat een poedersuiker situatie zeg! Arm beestje.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 17:03

Maandag 14-1

Ze is stabiel, maar ze is er nog lang niet. Ze heeft tot nu toe elke internist flink laten schrikken, zo slecht is/was ze.

Oorzaak lijkt darminfectie te zijn, daardoor uiteindelijk verstoppingen.

Morgen weer opvoelen als ze durven, kijken of het verbeterd is.

Bloed iig wel iets verbeterd.

Ze doen er alles aan om haar aan het eten te krijgen, proberen nu ook kuil.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:06

Het is altijd zo spannend met paarden wanneer ze ziek zijn. De scheidslijn tussen leven en dood lijkt bij paarden veel dunner dan bij andere dieren. Ene dag gaat het slecht, dag erop beter en omgekeerd. Ik hoop dat ze haar kunnen blijven helpen en ze gezond weer thuis komt.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:18

Zijn grasbrokken nog een idee? Ze zijn zacht voor de darm en je kan ze met veel eiwitten en weinig eiwitten vinden?
Wat mijn oudje ook erg lekker vindt, is de Mash (slobber) van Agrobs. Hier zit niet veel suiker in, maar ruikt ontzettend lekker. Ik ben morgen op de Uithof, mocht je of wat grasbrokken willen of wat van de Mash kan ik het voor je meenemen.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:21

Mash eet ze ook niet.
Denk dat ik het maar even bij de dingen moet houden die ze kent. Ze gaat vandaag voor een deel van de antibiotica af en hopelijk wakkert dat de eetlust ook weer wat op.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:38

Ik dacht even kijken hoe het is. Hier helaas ook geen goede ervaring met een natuurlijk niet helemaal vergelijkbaare situatie want elke situatie is uniek -O-
Ze staat gelukkig op de kliniek, daar staat ze het beste, dat is alles wat je voor haar kunt doen.
Weer een dag verder, op naar morgen met hopenlijk dat ze ietsje uit zichzelf wil eten :(:)

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:11

Wat een nachtmerrie week. Veel sterkte, hopelijk heeft ze genoeg kracht om er weer bovenop te komen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:36

Balen dat ze slecht eet. Waarom dan geen sondevoeding? Is ook nog makkelijker verteerbaar als het vloeibaar is.
Hopelijk blijft er een stijgende lijn.
Sterkte nog steeds!

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:53

simodi schreef:
Balen dat ze slecht eet. Waarom dan geen sondevoeding? Is ook nog makkelijker verteerbaar als het vloeibaar is.
Hopelijk blijft er een stijgende lijn.
Sterkte nog steeds!


Lijkt mij ook beter, eerst die verstoppingen weg en de oorzaak vinden maar wel voedingsstoffen binnenkrijgen.
Met ruwvoer werk je zo'n verstopping alleen maar in de hand.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:21

Citaat:
Bloed vervetting werd erger, dus ook dwangvoederen

Ze krijgt dus al 3x per dag sondevoeding ;)
Maar ze moet ook weer gewoon normaal gaan eten. Dit is belangrijker dan de verstopping, ze moet stabiel staan, verstoppingen gaan in loop der tijd dan wel weg.

Geen belletje vannacht. :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:40


Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:40

mag ze wortels en/of appels? Ik heb steeds zakjes waspeen en stukjes appel gaan brengen. Ook niet altijd met goed gevolg maar uit de hand at ze die wat.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 13:46

Arts van vanmorgen zag het erg somber in. Ze gaat veel te langzaam vooruit.

Mest wil niet hard worden, verstoppingen zijn voor zover ze kunnen voelen weg. Willen nu met slang kijken. Maar zijn bang voor vernauwing van de darm door littekenweefsel.

Zo heb je hoop, zo denk je afscheid te gaan nemen.



Gaan er zo heen met berg fruit en hopen dat het geen afscheid word.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:01

Jeetje. Ik volg je topic stilletjes, zal voor jullie duimen.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:03

Wat jammer dat ze niet vooruit gaat. Hopelijk kunnen ze achterhalen wat de oorzaak hiervan is. Mijn paard zat vol zand en had tevens daardoor een maag/darm ontsteking. Haar darm was ook best poreus en bloedde ook. Maar dat is toch allemaal goed gekomen. Sterkte, hopelijk knapt ze toch nog op!