Dochter gaat starten...tips & tricks?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 12:52

Mijn dochter van 11 gaat binnenkort starten in de B met haar verzorgpony, startkaart is net aangevraagd. Tot nu toe heeft ze alleen FNRS-wedstrijden gereden en dat is natuurlijk een hele andere tak van sport. Ik heb zelf nooit wedstrijdambities gehad en heb er dus weinig verstand van.
Wat is handig, wat niet, wat moet je doen en vooral laten?
Zo hoorde ik bv net dat het bij de eerste wedstrijden handig/prettig is dat je gewoon in een bak-met-rand rijdt ipv tussen hekjes en dat binnen starten wel fijner is dan meteen op een groot veld, had ik nog niet over nagedacht...
Nog meer tips & tricks?


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:54

Genieten en zeker niet te veel van verwachten. Niet groter maken dan het is, gewoon weer een proefje rijden. Die kids zijn vaak al gespannen genoeg en juist dan komt er vaak niets van terecht van pony's voelen dit aan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:56

Ik heb enkel onderlinge wedstrijden gereden maar ik had zelf geen problemen met een bak met hekjes of aan 1 kant hekjes.
Wel vond ik fijn om zelf een voorlezer te hebben waarbij ik op voorhand al mee had kunnen oefenen. Zo is de voorlezer ingespeeld op de ruiter, geeft minder stress.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

twisietos
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:00

Zelf tevreden zijn en zeker te genieten lol met je knol zeg ik ook tegen mijn zoon van 11 die doet de mensport

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:02

Als ik mezelf na ga met mijn eerste officiële b wedstrijd, eerst ook enkel fnrs gereden. Was wel al 19 of 20 ofzo maar toch :+

Echt geen doelstelling leggen! Gewoon rijden om te proeven. Eerste keer voor mij was buiten en met witte hekjes in een grote open rijbak. Ik had zoiets van ik zie wel waar het schip strand. Ik was verassend rustig en down to earth hierdoor.

Verder even een lijstje maken dat je niks vergeet, en als het dichtbij is, desnoods de pony al opgezadeld in de trailer. Scheelt een hoop! Minder gestress mocht pony niet goed stilstaan. Iets eerder opstappen en gewoon even lekker stappen in de losrijbak kan ook helpen, en dan als ze wat rustiger is pas echt losrijden. Neem desnoods iemand extra mee zodat hij of zij je dochter en paard in de gaten kan houden als jij (of de andere persoon) eventueel gaat kijken voor het secretariaat mocht je pony beetje onrustig worden. Maar dat weten jullie het beste! :)F

Every accomplishment starts with the decision to try.

Tilmar

Berichten: 3300
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:03

Bij FNRS proefjes wordt vooral gekeken naar hoe de ruiter zit en hoe de hulpen gegeven worden.

In de B dressuur wordt het belangrijker hoe de pony loopt. Een mooi regelmatig tempo en constante verbinding (helemaal nagefelijk hoeft (nog) niet) en wat stelling in de wendingen en dan komt het vast goed!!

Mocht je nog meer vragen hebben mag je altijd pb'en. Ik ben FNRS én KNHS jury.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3


Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:06

Op tijd aanwezig zijn, eerst even fijn in de kantine zitten kijken naar de proefjes, dan weet je dochter al een beetje hoe t gaat lopen. Misschien een vriendinnetje mee, die al ervaren is in wedstrijdjes, kunnen ze samen elkaar helpen! Maak er een gezellige dag van.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 13:07

Voorlezer hebben we en daar kan ze ook mee oefenen, dat scheelt, want ik heb geen volume.
Wat betekent "categorie 3" bij het inschrijven?
We zijn van plan om eerst zo dichtbij mogelijk te blijven, er is hier genoeg keus.
Pony is ook al wel wat gewend, is al eerder gestart met een oudere, meer ervaren amazone, maar is nog jong en nu flink aan het puberen.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 13:14

Tilmar schreef:
Bij FNRS proefjes wordt vooral gekeken naar hoe de ruiter zit en hoe de hulpen gegeven worden.

In de B dressuur wordt het belangrijker hoe de pony loopt. Een mooi regelmatig tempo en constante verbinding (helemaal nagefelijk hoeft (nog) niet) en wat stelling in de wendingen en dan komt het vast goed!!

Mocht je nog meer vragen hebben mag je altijd pb'en. Ik ben FNRS én KNHS jury.


Dank je! Dat regelmatige tempo is met de name in de galop wel een dingetje. Ze is nog wat onzeker(de pony) en het is vaak hollen of stil staan, netjes, rustig aanspringen vindt ze ook lastig. Haar vorige amazone was veel meer ervaren en ook een stuk strenger in de hand, dat zal ook meespelen. Bij dochter wil ze nog wel eens een streek uithalen.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:17

Vooral niks verwachten van je 1e proef. Zorg dat je dochter de proef een beetje uit haar hoofd kent. Mocht het luidruchtig zijn en ze de voorlezer niet helemaal verstaan weet ze iig hoe ze moet rijden.

Een lijst met wat mee moet is handig. En lekker de dag ervoor tutten en knotten. Maar echt vooral plezier hebben. En neem genoeg tijd om er te komen en los te rijden. Als het inloopt mag je altijd zeggen dat ze gewoon op de tijd start die aangegeven is. En informeer altijd even bij het aanmelden of het in of uitloopt. Dan kan je er rekening mee houden met losrijden.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:51

En heel goed op de bordjes rijden wil nog wel eens voor goede punten zorgen in de B bij de pony's.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 14:15

Dank je! Dat doet ze over het algemeen keurig, soms iets te vroeg bij afwenden bij A.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:21

Laat je dochter zich vooral niet te druk maken om die galop dan. Jury ziet vaak liever dat het een beetje mis gaat, maar dat ze wel probeerd om het op te lossen!

Vaak ziet de jury ook wel dat ze dan poging doen tot corrigeren, en dat scheelt ook een hoop, met (hopelijk) leuk commentaar op het protocol!

Maar verder denk ik wel dat het hardstikke goed komt! Hou je ons op de hoogte als het zover is? *\o/*

Every accomplishment starts with the decision to try.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 17:27

Ja hoor, dank je wel!

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:18

Lees het reglement eens goed door, daar staat echt veel info in die nuttig is om te weten en vooral bij ponyruiters komen er opvallend vaak combinaties in de ring die zaken niet op orde hebben. De ruiter is overal voor verantwoordelijk in principe (ook voor het gedrag van de voorlezer!) en de ruiter is dus ook degene die word afgestraft als het niet klopt. Het is echt zonde als je punten aftrek of zelfs uitsluiting moet meemaken om iets wat heel simpel terug te vinden is, persoonlijk vind ik dat je daar als ouder echt wel een stukje verantwoordelijkheid in hebt bij de jongere kids.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:39

Wij zijn ook sinds dit binnenseizoen gestart .
- proefjes regelmatig oefenen
- maak een lijstje wat je mee moet nemen op concours
-zorg dat pony en tuig mooi schoon is en netjes ingevlochten.
- ga op tijd! En begin op tijd met laden dat voorkomt stress als pony een keertje niet zo makkelijk op trailer loopt
- blijf rustig helemaal als ouder.
- verwacht niks en geniet!!!
- leer je kind om sportief te zijn , laat het de winnaars feliciteren . Tegenwoordig kijkt iedereen naar zichzelf en dat is zo jammer. Het is zo leuk als kinderen leuk met elkaar omgaan.
- let op: tijdens proef mag je geen aanwijzingen geven daar kan je kind op gediskwalificeerd worden. Iefenen doe je thuis op wedstrijd gewoon lekker rijden

Heel veel plezier en succes

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:44

Gewoon een leuke dag van maken. Doe ik ook altijd met mijn dochter (inmiddels 13)
Muziekje aan in de auto. Ruim de tijd nemen, zodat je niet hoeft te haasten. Ik neem altijd een lekker broodje en drinken mee voor onszelf (pony komt ook niets tekort ;-))
De tijd nemen om lekker los te rijden. Na de proefjes lekker wat drinken in de kantine. Meestal kletsen we wel even met anderen die meedoen/meededen.

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:52

Vergeet niet te checken of de inentingen op orde zijn.
Startkaart en paardenpaspoort meenemen.

Ik ben geen voorstander van vaak proefjes oefenen.
Voor dat je het weet kent ponylief ze uit zijn hoofd en gaat lopen anticiperen.
Daar heb je geen gemak van.
Zo af en toe oke, maar verder vooral de onderdelen oefenen.
Niet alleen een net uiterlijk van de pony, maar ook van het kind.
Ook handig, neem een reserve halster en touw mee.
Komt soms van pas.

En zo als al eerder gezegd, sportief zijn en vooral: plezier hebben.

Wel op, niet over de rug van het paard.
[o]

lizzylisbet

Berichten: 12
Geregistreerd: 09-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:09

Spannend!

Hoe gaat het ??

Plezier hebben is inderdaad waar het alleen maar om gaat.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:25

Jonge pony zeg je, is ze al gemeten (tot 8 jr moeten ze jaarlijks gemeten worden bij de pony's).

Leg als ouder de lat niet hoog, zorg dat ze genieten. Ik denk altijd, als ze beide er maar van genieten en voor hun gevoel lekker hebben gereden. Krijgen ze een puntje? Dan is dat mooi meegenomen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 22:08

Het gaat best goed! Ze is vorige week tweede geworden met 224 punten op een onderlinge FNRS-wedstrijd in de F9, over twee weken mag ze voor het echie.
Pony is hartstikke braaf, maar bij overgangen, vooral van de galop naar de draf soms sterk tegen de hand, daar had ze dus ook een 4 voor. Dochter vind het vooral leuk, rekent nergens op en een winstpunt is idd mooi meegenomen.
Ze moet inderdaad voor die tijd nog gemeten worden, eigenaar gaat dat aankomende week laten doen

kees87

Berichten: 14
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:08

Heb zelf ook een dochter die wil gaan starten, veel goede tips langs zien komen! Toppers zijn jullie!

Felien_Kyra

Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:20

Vooral als kind moest ik er altijd aan herinnerd worden dat het voor de fun was, dat is denk ik toch wel het allerbelangrijkste :D en daarnaast als het een aantal wedstrijden niet gaat, niet opgeven!

Ik had altijd iemand mee op wedstrijd die mij kon begeleiden en vooral mij gerust kon stellen, dat was erg fijn.

Elaya

sas66
Berichten: 625
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:22

Ik weet niet of starten in de buurt betekent dat je er evt lopend heen kunt, maar dan zou je met je dochter op de pony er al eens een keer lopend heen kunnen gaan. Wij hadden ook wat wedstrijdjes op loopafstand en dat scheelde al wat spanning (bij zowel pony als dochter :) ) toen we die route al eens een paar keer gelopen hadden. Mijn dochter is ook onlangs gestart met pony in de B en mijn ervaring is dat ze letten op stelling en buiging, dat je goed op de letter rijdt en netjes/rustig bent in je hand- en beenhouding. Succes, gewoon lekker genieten en ervaring opdoen!

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Dochter gaat starten...tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 14:31

Ze heeft twee weken geleden haar eerste wedstrijd gereden. Het warmrijden ging beter dan het proefje zelf, pony wil bij spanning nogal eens tegen de hand zijn. Strenge jury(er was maar 1 jury voor beide proefjes), er waren maar weinig combinaties die een winstpunt reden. Zij dus ook niet, eerste proefje 174,5, tweede 176, maar voor een eerste wedstrijd niet onverdienstelijk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers