Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 10:50

Hallo bokkers,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het zindelijk maken van een pup m.b.v. plasmatjes.

Onze situatie is als volgt: wij krijgen over twee weken een koningspoedelpup, zij is dan 9,5 week oud.
We zijn aan het nadenken over hoe we de zindelijkheidstraining aan gaan pakken. Er is een probleem, ik heb epilepsie en dan vooral als ik er s nachts uit moet/ korte nachten maak. Ben nu heel stabiel, maar wil dit ook graag zo houden. Mijn man werkt in ploegendienst, dus die is er niet altijd s nachts. Hoe gaan we dit dus aanpakken?
We zijn nu uitgekomen op de optie om zindelijkheidsmatjes te gebruiken.

Graag hoor ik ervaringen hoe anderen dit aangepakt hebben. Alvast bedankt!

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:58

Ga je iets aanleren wat straks weer afgeleerd moet worden of ga je ze dan altijd gebruiken? Dat is iets waar je rekening mee moet houden.

Mijn ervaring met nacht zindelijk maken is dat je een pup in een weekje zo goed als nacht zindelijk kan maken. Pup in bench, en de wekker om de 2 uur zetten, als de wekker gaat pup op pakken en buiten neerzetten, plasjes doen, oppakken en weer in de bench om te slapen, niet spelen, slapen, al na een dag of paar dagen merk je vanzelf dat bv bij de 2e plas pup niet eens wakker wordt, dan kan je die tijd de nacht er na overslaan of de tijd ruimer maken. Na een weekje miss paar dagen langer, kan je dan een pup hebben die van ongeveer uur of 11 doorslaapt tot uur of 7. Het is even investeren.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:03

Ik vind het zindelijk maken op plasmatjes een beetje lastig. Zoals speurneus al zegt; ga je dat blijven gebruiken?
Mijn pup was zindelijk in de nachten vanaf het moment dat ik hem bij mij op de kamer liet slapen. En overdag had ik een strak ritme van de momenten dat we naar buiten gingen voor een plasje. Daar zette ik gewoon een wekkertje voor op mijn telefoon.

Het is dus sowieso erg afhankelijk per pup hoe makkelijk ze zindelijk worden. En zelfs de fokker kan hierin verschil maken.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:12

Ik ga zelf nooit voor een pup mijn bed uit in de nacht, wel sta ik wat eerder op dan normaal. Ik heb een klein kenneltje waar ze gestrekt in kunnen liggen en kunnen omdraaien, honden liggen namelijk niet graag in hun eigen ontlasting of urine, dit heeft bij al mijn honden echt heel goed geholpen. En ja als ze een keer in ongelukje hebben is dat jammer, dan moet je misschien een handwasje extra draaien..

Mijn pup is nu 9 maanden en houd het steeds langer vol, als ik nu beneden kom in de ochtend kan ik rustig eerst een kop koffie drinken voor ik de achterdeur open zet.

Ben me vooral bewust dat als je een pup hebt de kans bestaat dat je wat meer moet dweilen de eerste maanden, en dat doe ik met liefde voor mijn honden :)

Mijn ervaring is als je ze er in de nacht uit haalt ze vaak onrustig blijven in de nacht omdat ze gewend worden dat ze er dan uit mogen.

Geen/weinig water meer geven 2 a 3 uur voor het slapen en dan komt het vanzelf goed :)

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:15

Ik zou niet iets gebruiken wat je daarna weer moet afleren. Wat wij hebben gedaan is als volgt: We begonnen met een nacht van 5 uurtjes. Dit twee dagen gedaan, daarna, twee dagen 5,5 uurtjes, toen twee dagen 6 uurtjes en zo opgebouwd. Onze Neela heeft 1 ongelukje gehad 's nachts in de bench, daarna nooit meer. Overdag is het gewoon heel belangrijk dat je na elke activiteit en ook tijdens het spelen zoveel mogelijk naar buiten gaat om te plassen. Wij hebben de hond gewoon geleerd in de tuin te plassen. Dat is nu nog ideaal want nu hoeven wij er 's avonds laat niet nog op uit, de hond plast en poept gewoon in de tuin. Dat ruim ik gewoon de dag erna op.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:22

Ik weet niet in wat voor ploegendienstrooster je man werkt, maar kan hij niet vrij nemen? Toen wij onze hond kregen als pup hebben we ook de wekker gezet om haar buiten te laten plassen, dit hebben we maar een week hoeven doen. Je man zou er wellicht niet heel veel vrij voor hoeven pakken, of wellicht nog niet eens (ligt natuurlijk aan het rooster). Pup kost sowieso vrije tijd, wij hebben de eerste 2 maanden ook veel vrij ervoor moeten pakken, hoort er wel enigszins bij vind ik. Het is een investering in een maatje voor heel lang.
Plasmat zou ik niet gebruiken, want je moet het ook weer afleren. Zelf wel plasmatjes gehad, maar meer onder de mat in de bench voor absorptie mocht er een ongelukje zijn.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:57

wilde wat wijzigen maar ging al niet meer.

Zo nacht zindelijk maken deden wij met ca. 7 pups van ons zelf, de nodige pups voor ons speurhondenbedrijf en dan nog wat hondjes in opleiding voor blinde geleide,- en hulphond.

Wat de hondjes hiermee wel aanleerde is dat ze je wakker konden maken wanneer ze echt moesten, dus bij ziekte/diarree of echt hoge nood.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:03

Bedankt voor jullie reacties ik ga ze even bij langs.

Speurneus: dat is voor mij dus echt niet mogelijk. Ik vraag me inderdaad af hoe anderen dat dan doen om de plasmat weer af te leren. Ik dacht zelf om een grote bench te kopen en daar een matje in voor de nacht en dat matje overdag bij de achterdeur leggen oid en verder wel een strak ritme aanhouden en uitgebreid belonen als ze het buiten doet.

Kiwitje, ja het zal inderdaad per hond verschillen, we hebben gelukkig wel een slim ras :D

Charmings; bedankt voor het delen van je ervaring, dweilen en wassen ben ik op voorbereid :Y)

Amanda jij ook bedankt, tuin heb ik ook over nagedacht, alleen gaat het me nu eerst om de nachten.

Neonlight; mijn man heeft inderdaad de eerste week vrij genomen, gaat ook beneden slapen de eerste dagen. Maar ja als het langer duurt moet je ook wat, het kan niet allemaal op hem neerkomen. Overdag heb ik overigens alle tijd, er gaat optimaal geïnvesteerd worden in dit dier want het is inderdaad een maatje voor het leven. Maar ja, het is lastig als je hebt wat ik heb, ik zou graag s nachts er uit willen kunnen maar dat gaat nu eenmaal niet.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:06

hoezo niet te doen? man neemt vrij een weekje en gaat beneden slapen, in dat weekje zou de pup redelijk zindelijk kunnen zijn snachts. Wanneer je hem nu met dat matje aanleert dat ie het in zijn bench mag doen (matje is een trainingsmiddel geen luier, peuter wordt ook niet zindelijk van een luier maar van potjestraining) heb je hele grote kans dat ie dat altijd blijft doen.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:14

Met onze pup zijn we zelfs nooit in het midden van de nacht moeten opstaan. Wel hadden we de eerste twee weken kortere nachten dan normaal (gaan slapen rond 12u, dan laatste plasje en er dan vervolgens weer uit rond 05.00/05.15u), maar als je dat een beetje kan verdelen onder jullie twee (bv jij gaat slapen om 22u en staat op om 5.00u, vriend gaat slapen om 12u en staat op om 7u), dan is dat wel haalbaar. Opstaan is ook wel meteen naar buiten. Niet eerst douchen, aankleden, tanden poetsen,.... Eenmaal wakker begint een puppyblaas te werken. Dus hoop en al een snelle jogging aantrekken, sloefen, en naar buiten.

Onze pup was met 1,5week bij ons voor 85% zinnelijk. Enkel als we bezoek hadden of de routine iets anders was, waren dan nog moeilijk. Die eerste weken sta je gewoon beter elke 10minuten buiten, waarbij je op het juiste moment kan belonen, dan elke half uur waarbij je 1 keer op 2 moet grommelen voor een accidentje.

Verder kan ik maar bevestigen wat voorgangers zeggen: eenmaal aangeleerd, is het lastig om weer af te leren.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:17

De een gaat heel laat naar bed en laat de pup plassen voordat hij naar bed gaat. De ander staat heel vroeg op en laat de pup meteen plassen.
Als je dat een week doet, ben je er meestal wel doorheen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:25

speurneusc schreef:
hoezo niet te doen? man neemt vrij een weekje en gaat beneden slapen, in dat weekje zou de pup redelijk zindelijk kunnen zijn snachts. Wanneer je hem nu met dat matje aanleert dat ie het in zijn bench mag doen (matje is een trainingsmiddel geen luier, peuter wordt ook niet zindelijk van een luier maar van potjestraining) heb je hele grote kans dat ie dat altijd blijft doen.


Misschien de OP wat beter lezen? TS heeft epilepsie, bij gebroken/korte nachten verergert haar ziekte.

@ TS: 's Nachts in de bench, ook al heb je dan af en toe ongelukjes in het begin, is het beste. Komt wel goed naarmate de pup groeit en de blaascapaciteit toeneemt. Het is vaak niet een kwestie van de zindelijkheidstraining niet snappen, maar van een blaas die domweg overloopt.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:58

Dankjewel Ibbel, het is inderdaad geen kwestie van niet willen maar van simpelweg niet kunnen. Ik zoek inderdaad een oplossing onder mijn levensmotto: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan! Ik ben dus zoals gezegd in de OP op zoek naar mensen die ervaringen hebben met het zindelijk maken met een plasmat. Uiteraard neem ik het ook serieus als dit afgeraden wordt.
Maar ben ik zo naïef als ik denk dat het best kan werken als ik dat matje steeds een beetje verder verplaats, uiteindelijk in de tuin en dan helemaal niet meer. Het maakt mij niet uit als het even duurt. Het is alleen zo dat als mijn man de eerste week het op een bepaalde manier doet en pup kan nog niet de nacht doorhalen het daarna erg verwarrend is denk ik om alsnog op een plasmat over te gaan. Dan maar liever gelijk dan is het ook duidelijk.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:02

Matje steeds verder verplaatsen is ook de gebruikelijke methode om honden het gebruik van die matjes weer af te leren. Mensen op flats gebruiken ze ook noodgedwongen, omdat je gewoon niet snel genoeg buiten bent. De meeste honden die in flats wonen zijn heus gewoon zindelijk geworden.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:21

Ibbel schreef:
speurneusc schreef:
hoezo niet te doen? man neemt vrij een weekje en gaat beneden slapen, in dat weekje zou de pup redelijk zindelijk kunnen zijn snachts. Wanneer je hem nu met dat matje aanleert dat ie het in zijn bench mag doen (matje is een trainingsmiddel geen luier, peuter wordt ook niet zindelijk van een luier maar van potjestraining) heb je hele grote kans dat ie dat altijd blijft doen.


Misschien de OP wat beter lezen? TS heeft epilepsie, bij gebroken/korte nachten verergert haar ziekte.

@ TS: 's Nachts in de bench, ook al heb je dan af en toe ongelukjes in het begin, is het beste. Komt wel goed naarmate de pup groeit en de blaascapaciteit toeneemt. Het is vaak niet een kwestie van de zindelijkheidstraining niet snappen, maar van een blaas die domweg overloopt.


miss jij beter lezen, staat dat man week vrij neemt en naast de pup gaat slapen..... kan ie hem ook gelijk nacht zindelijk maken.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 13:24

Speurneus; wie geeft mij de garantie dat het na een week klaar is. En om de pup in haar eigen plas te laten zitten omdat ik niet op tijd ben vind ik echt niet fijn.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:25

Ik zou het niet doen. Kans is aanwezig dat de hond straks ieder kleedje aanziet om daar op te gaan plassen.
Of niet kan plassen als er geen kleedje ligt.
Zo was mijn eerste hond gewend dat ze pas mocht plassen als we op het gras waren.
Maar wat als je je hond opeens ergens mee naartoe neemt waar geen gras is.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:27

Wij hebben beide pups met plasmatjes zindelijk gemaakt. De eerste omdat dat vanuit het nest al aangeleerd was, de tweede omdat 't bij de eerste goed beviel. Het afleren was niet echt aan de orde, ze snapten beide naarmate ze ouder werden dat uitlaten voor behoeftes was en lieten ze vanzelf de plasmatjes voor wat ze waren. En het scheelt een vieze vloer thuis. Bij onze beide pups duurde het 3 maanden voor ze helemaal schoon waren incl matjes.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:31

Wij hebben een chihuahua en die kon echt niet na een week de nachten droog doorslapen hoor... Tel daar maar wat weekjes bij op.
Wij hebben omdat we op een bovenwoning woonden ook matjes gebruikt. Maar ideaal vond ik dat niet. Zou dat bij een volgende pup niet meer doen. Maar het heeft gewerkt. En ze snapte vanzelf dat het eigenlijk buiten moest.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 13:39

Yvje; gelukkig heb ik geen kleedjes in huis, maar je hebt wel een punt, ook van het gras trouwens...

Myour: fijn dat het bij jullie zo goed is gelukt. Gebruikte jij ze ook in de bench? En welk ras heb je?

XxLMMxX Wat is de reden dat je het niet weer zo zou doen ondanks dat het gewerkt heeft?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:40

Jammer dat je een grote poedel hebt anders zou ik zeggen leren op de 'bak' te plassen. Mijn jack russell plast en poept op een bak met kattenbak hout korrels. Ideale oplossing als je lichamelijk niet in staat bent om je hond op uur en tijd uit te laten. Mijn puppy was dus bak zindelijk ennnn gaf het aan om buiten te doen.

Op kleedjes leren plassen vind ik een lastige want mijn puppy mocht dat bij de fokker ook waardoor ze in het begin als je er niet alert op was op elk dekentje op de grond ging plassen. Dat heeft ze 1x gedaan toen ze meteen bij mij binnenkwam de eerste keer, toen ben ik daar heel alert op geweest.

Mijn puppy poepte heel lang 3x per nacht dus de bak was een redding.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 13:42

Zonnetje: ja dat zou handig zijn! Zou een krant over het matje heen een optie zijn? Dan lijkt het niet meer op een kleedje en kranten slingeren over het algemeen niet op de vloer.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:43

Anna79 schreef:
Zonnetje: ja dat zou handig zijn! Zou een krant over het matje heen een optie zijn? Dan lijkt het niet meer op een kleedje en kranten slingeren over het algemeen niet op de vloer.


Je zou de bak als puppy wel kunnen gebruiken om ongelukjes te voorkomen....en het dan gaan afbouwen? Ik heb het nooit afgebouwd maar misschien is dat de oplossing. Is ook schoner want die matjes absoberen echt niet zo'n grote plas en dat stinkt. In de bak ruik je niks.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:44

Ik gebruik altijd kranten. De bench groot genoeg voor kussen en een stukje krant kopen, maar ook niet te groot. Honden willen hun nest niet bevuilen, maar puppyblazen zijn nog niet sterk genoeg om het altijd op te houden.
Onze honden waren overdag altijd met 1á2week 85% zindelijk. en snachts hielden ze het de ene keer wel vol en de andere keer niet, daar dient dan de krant voor. Nachten duren bij ons van 2300 tot 0600 gemiddeld genomen. uiteindelijk na een week of wat hebben ze geen ongelukjes meer en dan kan de krant uit de bench.
Voordeel van de krant is als ze een keer ziek zijn op latere leeftijd dat ze de krant nog kennen. Onze teef bijvoorbeeld kreeg altijd standaard last van diarree met de loopsheid, kan ze niets aan doen. Wij legden dan kranten neer en dan deed ze het daarop als ze niet kon volhouden tot wij er weer waren.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:45

Hier ook een pup die plasmatje kent, maar die gaat ook niet op onze andere matten in huis (3!) zitten. Enkel op het plasmatje. Verder zijn wij met alle pups tot nu toe nooit in de nacht gaan wandelen. Wel iets later naar bed en vroeger opstaan, maar ook gewoon 'normaal'. Hoe meer gekke dingen je gaat doen, hoe lastiger je het voor jezelf maakt en dat is nergens voor nodig.