Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Anoniem

Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:18

Hai, :wave:

Zoals de titel al een beetje weggeeft, ben ik benieuwd naar de ervaringen met de Ifor Williams HB511 en/of de HBX511.
Ik vraag echt specifiek om ervaringen met dit type en ben dan vooral benieuwd naar de schofthoogte van de paarden die er in vervoerd worden.
Bevalt deze trailer goed of ben je uiteindelijk toch overgestapt naar een ander merk/type?

Alvast bedankt!

Ik ben mij bewust van het ledige gewicht van de trailer en dat dit i.c.m een groot paard flink op kan lopen.


Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:49

Ik heb zon zelfde wel gehuurd bij wieldraaijer (wel1,5paards), zij hebben verschillende ifor williams ook staan en verkopen ze dacht ik.
Wat me opviel is dat hij ontzettend stabiel is, ontzettend robuust en ruim.
Ik heb echter welsh A ponys dus qua hoogte kan ik je niet veel vertellen. heb wel 2 fotos van toen we onderweg waren. Het voordeel vind ik die deurtjes die dicht kunnen en de vooruitloopt :)

de auto ervoor is een Volvo XC 60, voor het beeld.

Afbeelding

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Anoniem

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:51

Bedankt voor je reactie!
Ja, de vooruitloop is absoluut een pluspunt. :j
Mijn voorkeur gaat momenteel meer uit naar de HBX-511 (die is vanaf dit voorjaar leverbaar), maar beide zijn goede opties wat mij betreft.
Hier trouwens ook het plan om bij Wieldraaijer te gaan kijken. :j

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:07

Ik zou trouwens goed kijken of de vooruitloop ook geschikt is voor zwaardere paarden, denk aan beer bijvoorbeeld. Zijn natuurlijk wel een stuk smaller dan de achteruitloop. Ik zou ze denk ik bij wieldraaier gaan bekijken en vergelijken. Misschien kun je zon type beide even een dag of halve dag huren, kost wat maar dan weet je wel wat je beter zou bevallen. Dan kun je ook kijken of ze met jullie paarden ook geschikt zijn

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Anoniem

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:14

Ja, dat was inderdaad ook ons plan. :j
De vooruitloop van het nieuwste type lijkt meer dan breed genoeg, maar het is altijd even zien hoe het in het echt is.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:25

Ik ben vorig jaar bij Titan geweest om de HB511 trailer te bezichtigen. Prachtige trailer, ligt ook erg stabiel achter de auto. Maar na lang twijfelen toch voor een ander merk gegaan ivm het ledig gewicht van de trailer en de vooruitloop. Is erg handig, maar ik reed wedstrijden en dan moet je wel de ruimte hebben om de trailer zo neer te kunnen zetten voor de vooruitloop. Dit waren bij mij de knelpunten.

Wear a smile- One size fits all

Anoniem

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:29

Bedankt voor je reactie!
Ja, ik kan me goed voorstellen dat dat wel een puntje is inderdaad. :j
Hier wordt de trailer alleen gebruikt voor dagjes weg en over enkele jaren ritjes naar de dierenarts en terug.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:32

Ik vervoer mijn stinker geregeld in de 511 en die is ruim zat. Hij is dan wel maar 1.52, maar ook ongeveer net zo breed. Ik vind het een verademing ten opzichte van de oudere trailers zonder vooruitloop

Anoniem

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:37

Hier ben ik qua breedte niet zo bang, het is meer de hoogte waar ik me een beetje zorgen om maak.
Iets met trailers en daken en een sloperig paard. :D
Ons grootste paard is nu op 2cm na 1.80 en is 2 jaar en 9 maanden, dus hij groeit ook nog wel ietsje door.
Hij heeft geen hele lange nek, dat zou weleens een voordeel kunnen zijn, maar toch moet ik met mijn 1.79m nu al een flink eind omhoog kijken als ik zijn oren wil zien terwijl in standje 'alert' staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:01

Geen ervaring met de 511 (heb zelf de 403) maar een stalgenootje vervoert haar Shire in een 511 en haar merrie heeft ruimte genoeg. Ik zal vragen of ik een foto mag plaatsen.

Van der Horst heeft de HBX al staan, mocht je de trailer al willen bezichtigen. Ik vond ‘m tegenvallen maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk :)

Anoniem

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:02

Dat zou heel zijn! Ik ben erg benieuwd naar het beeld namelijk van een Shire in een Ifor. :j

Wat viel je precies tegen aan de HBX? Puur het uiterlijk of ook andere punten?

Popstra
Berichten: 13613
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:52

Hier jarenlange ervaring met de HB511 en vind dit een zeer fijne, vooral degelijke trailer.
Makkelijk schoon te houden binnen ook want je kunt hem lekker uit spuiten omdat de bodem van staal is.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:55

Bedankt voor het delen! :j

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:51

Afbeelding
Afbeelding
shire merrie gehad die had meer dan genoeg ruimte en was over de 1.80 voor mij geen andere trailer meer!

Betty van de flintstones stables z1+1
http://www.fanitroaske.nl

Anoniem

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:01

Dat past inderdaad heel netjes!
Zo op de eerste foto dacht ik; dat past nooit. :+

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:11

ze hebben echt heel veel ruimte ook voor nog. zou er alleen nooit meer voor kiezen om een zadelkamer aan de deur te laten zetten daar gaat de deur echt stuk van is onze ervaring. dus nu vorig jaar deze gekocht en dan zonder zadelkamer. weet niet hoe dat met de nieuwe modellen is.

Betty van de flintstones stables z1+1
http://www.fanitroaske.nl

Anoniem

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:21

Dat wilden wij inderdaad ook niet doen.
Er moet sowieso een auto/bus voor die de trailer kan trekken, dus daar zit vast genoeg ruimte in voor zadels. :j

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:06

Wij zijn heel blij met de onze. We hebben vijf paarden die we ermee vervoeren, twee dravers van rond de 150, een heel brede tinkerkruising van 155 en 680 kilo, een KWPN’er van 170 en een Vlaams trekpaard x Comtois van 170.

Veel ruimte voorin en de vooruitlaadklep is ook fijn. Inderdaad even rekening houden met parkeren maar je hebt niet eens veel ruimte nodig daarvoor.

We hebben ook nog een filmpje gemaakt omdat we er paardentransporten mee doen:


Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:13

arno8 schreef:
Wij zijn heel blij met de onze. We hebben vijf paarden die we ermee vervoeren, twee dravers van rond de 150, een heel brede tinkerkruising van 155 en 680 kilo, een KWPN’er van 170 en een Vlaams trekpaard x Comtois van 170.

Veel ruimte voorin en de vooruitlaadklep is ook fijn. Inderdaad even rekening houden met parkeren maar je hebt niet eens veel ruimte nodig daarvoor.

We hebben ook nog een filmpje gemaakt omdat we er paardentransporten mee doen:

[ Video ]


Het voorste tussenschot kan ook opzij(en vast gezet worden zodat hij niet terug valt) zodat het linkse paard goed de ruimte heeft bij het uitladen aan de voorkant.

Ik ben compleet fan :D

Ps komen kijken bij ons mag altijd, we zitten alleen niet echt in de buurt gok ik ;)

We always try to do our best for our horses :)

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:17

Wij hebben al jarenlang een Ifor 1.5 paards. Geen enkel probleem, ook met wedstrijden geen enkel probleem met de vooruitloop :-)

Wij hebben er al meerdere paarden in vervoerd, ook moeilijke laders of paarden die het reizen zelf niet prettig vonden. Allemaal gingen ze zonder problemen op de Ifor en kwamen er ook zonder problemen weer af.
Tot schofthoogte 1.76 geen enkel probleem :-)

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:20

Wij hebben hem ook gehad voor onze grote Gelderse paarden die daarin alle ruimte hadden.
Onze huidige paarden zijn echter een slag kleiner en daarom hebben we gekozen voor een kleinere en lichtere trailer.
De Ifor is echter altijd heel erg goed bevallen, mooi ruim, genoeg ruimte voor het hoofd en ze lopen er makkelijk in en uit.
Bovendien is het systeem van het tussenschot en de stangen heel erg fijn in gebruik.
Een tip: doe krimpkousjes om de kettinkjes, dat scheelt een hoop gerammel in de trailer.,

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Anoniem

Re: Ervaringen Ifor Williams HB511 of HBX511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:27

Dat ziet er zeker netjes uit!
De Tinkerkruising(?), de bruine, lijkt echt enorm op ons paard in het klein.

Ik had inderdaad gezien dat het tussenschot ook opzij kan, ik ben bang dat ons paard anders die bocht niet haalt.

Dat is lief, Silly-Woman! We zitten inderdaad niet in de buurt.
Onze voorkeur gaat nu uit naar de nieuwste versie, de HBX511, maar volgens mij is het wel zo goed als gelijk met de HB511.

Bedankt voor de reacties!
En de tip voor krimpkousjes, dat is ook een erg nuttige!

Fijn om zoveel positieve reacties te lezen. :)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:46

Heb de foto kunnen vinden Tien! Hier Tycho in de iFor HB511:
Afbeelding
Ik heb bewust gekozen voor geen vooruitloop, maar WEL een vast, grote zadelkamer. Mijn trailer staat nog op de site van PAK, waar we hem gekocht hebben. Hier de link: https://www.pak-aanhangwagens.nl/paarde ... antraciet/
Vanaf foto 7 zie je onze trailer. :j

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:07

Tycho valt helemaal weg in de trailer. _O-
Ik vind de trailer op de foto's altijd even groot lijken als standaard 2-paards trailers, maar als ik de foto's zo zie, is hij toch echt wel een stukje groter.
Fijn ook om de foto's op die site te zien!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:20

Anoniem schreef:
Tycho valt helemaal weg in de trailer. _O-

Ja he, is weinig meer over van mn 1.80m joekeltje :D

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker