Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:30

Omdat ik hier afgelopen week even discussie over had ben ik benieuwd of en hoe anderen dit geregeld hebben.

Stel je komt onverwachts te overlijden, wat gebeurt er dan met je paard(en)? Ik zou het in mijn situatie niet weten maar zou dit wel graag vastgelegd willen hebben.
Ik heb 2 ponys en werk voor de stalling. Als ik er niet meer zou zijn valt dit dus weg...
Ik weet dat mijn ouders de ene sowieso niet weg zouden willen doen. Maar ze hebben niet genoeg ervaring om de verzorging over te nemen. En 2 ponys onderhouden kost ook geld...

Wat hebben jullie vastgelegd? :)


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:32

Ze gaan naar mijn ouders met een zak geld zodat zij ze kunnen onderhouden.
Ze weten dat ik er 1 liever niet verkocht zie worden en aan welke eisen een eventueel nieuwe baas moet voldoen voor de rest.

S_imonee

Berichten: 3844
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:37

Wat een goede vraag. Ik heb er eigenlijk nog nooit echt over nagedacht. Mijn paard staat nu bij mijn vriendin gestald. Ik weet zeker dat hij daar de eerste tijd wel zou kunnen blijven staan.
Verder ga ik er eens goed over nadenken en kijken hoe anderen het hier hebben geregeld.


Casanova en Penny <3
Instagram: @dravercasanova

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:40

Tja ik denk hier wel eens over na maar heb nig niks geregeld. Mijn man zou ze weg doen denk ik. Hij zou het sowieso niet redden om alleen in de huis te wonen en de grond te onderhouden. Zijn werk latat huisdieren slecht toe. Het zijn leuke paarden die ongetwijfeld weer een fijne plek vinden en daar vertrouw ik op. Mijn vader red zich ook wel mocht er met ons beide wat gebeuren.

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:42

Ik heb het niet officieel beschreven staan maar heb wel met mijn omgeving besprokeb.

De paarden zullen allebij verkocht worden, de honden zullen blijven maar word iemand voor gezocht die dan verder met ze wil gaan in de sport omdat ze die beweging en uitdaging echt nodig hebben.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo) Vy van de Vossenberg geb. 4-4-24
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt) Vajèn van de Vossenberg geb. 14-4-24
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:43

Wij hebben in ons testament laten vastleggen dat mijn instructrice/vriendin bij ons overlijden de zorg voor ons paard krijgt. We hebben daarbij een geldbedrag ter beschikking gesteld waarmee zij het ongeveer een jaar zou moeten redden qua huur van een pensionstal, zodat ze de tijd heeft om te beslissen wat ze met ons paard gaat doen. Daarover hebben wij niets vastgelegd want we willen en kunnen niet regeren over ons graf.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:47

Oja en als mijn ouders er niet meer zijn gaan ze naar mijn broertje. Hij heeft niks met paarden maar is een enorme dierenvriend en ik weet zeker dat hij een heel fijn huis voor ze zal zoeken.

Dit hebben wij inderdaad ook in ons testament beschreven. Wel zo prettig om zaken goed geregeld achter te laten.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:52

Met mijn man en ouders is afgesproken dat ze mogen blijven tot het juiste thuis is gevonden. Ze worden dus wel verkocht, maar niet zomaar :)

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:56

Als ik overlijd krijgt mijn vriendin zeggenschap over mijn paard. Samen met de spaarrekening die ik voor haar heb.

Maar dit topic zet wel aan het denken. Ik denk dat ik het liefste zou zien dat ze met dat geld mijn merrie in training zou zetten en haar daarna zou verkopen. :)
Ze heeft genoeg aan haar eigen paard en mijn paard verdient een eigen "bediende". ;)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:07

Hier staan de 4 paarden aan huis, uiteindelijk zullen mijn ouders hier bij ons op het terrein komen wonen en dan hebben we met zijn vieren de zorg voor de 4 paarden (we doen het nu ook met zijn allen als mijn ouders hier in de weekenden 'wonen'). Als er dan 1 iemand weg zou vallen zou er dus weinig veranderen voor de paarden.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:11

In mijn testament staat dat als ik overlijd, mijn moeder mijn huisdieren krijgt :)
Dat zijn dus mijn 2 pony’s :)


MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:13

Mijn pony gaat naar mijn partner (net als de rest van mijn 'erfenis').

Hij heeft daar dus eerste keuze in, pony houden of niet. Maar als hij dit niet wil is het wel geregeld naar wie ze dan toe gaat.

Ik vermoed dat als ze nog te rijden is, hij de pony naar mijn verzorgster doet, of zelf het blijft betalen en haar laat rijden.
Als ze als grasmaaier alleen nog maar kan fungeren gaat ze vermoedelijk bij mijn ouders de weide op.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:17

Ik heb een pony die dit jaar 28 wordt. Ze is met pensioen. Ik ben bijna 21 dus hopelijk overlijdt mijn pony eerder dan ik, maar als het toch andersom is, dan zullen mijn ouders de kosten overnemen en blijft ze lekker staan op de stal waar ze nu is. Veel verzorging is er niet aan want dat wordt door de stal eigenaar gedaan.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:18

Ik heb een officieel testament gemaakt.Mijn oude paard gaat naar rusthuis de Paardenkamp en die erven dan ook al mijn geld. Dit is met hen besproken en ze hebben een kopie van het testament.Ik ben nl. niet getrouwd,heb geen kinderen,en van mijn familie is niets goeds te verwachten wat betreft geld en dierenwelzijn,helaas.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:18

Ik heb in mijn testament vast laten leggen dat ze naar mijn moeder en zusje gaan als ik kom te overlijden aangezien mijn partner niks met paarden heeft en hij ze anders automatisch zou erven.
Zij mogen dan zelf bepalen of ze ze houden of er een ander goed baasje voor zoeken.
Ik heb dit speciaal zo gedaan, omdat ik niet weet wat hun situaties zijn als het gebeurd. Kunnen zij ervoor zorgen, willen ze dat op dat moment? De keuze is aan hun en ik vertrouw erop dat zij de juiste keuze hierin maken.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:49

Mijn paard gaat naar mijn beste vriend.

Maar ik roepp altijd dat we tegelijk doodgaan want dan hoeft het paard mij niet te missen en andersom. Zelfde geldt voor de hond en katten.

Cioccolato

Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:51

Ik heb niks vastgelegd nog, maar mijn paardenkudde komt dan in handen van mijn ouders. Waar ze ook staan. Ik denk dat ze ze gaan verkopen, ze hebben er zelf vrij weinig aan. Beetje zonde om ze dan als grasmaaiers te gebruiken terwijl een ander er net zo blij mee kan worden als ik ben :j


Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:52

Ik denk dat mijn paard terug zou gaan naar de man van de eigenaar voor mij. Hij heeft land zat. Het paard zelf heb ik gekregen na het overlijden van zijn vrouw, dus in dit geval zou ik het niet meer dan logisch vinden dat mijn paard teruggaat.

Zij overleed onverwacht waardoor ik dus al in deze situatie heb gezeten, maar dan van een andere kant.

IG: @arabierjoep

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:06

Ik heb (nog) helemaal niks vastgelegd...maar heb altijd wel voor mezelf besloten dat als ik kom te overlijden dat mijn paard naar mijn beste vriend en zijn vrouw gaat. Dit weten ze zelf nog niet haha. De kans dat mijn beste vriend het paard aanhoud is vrij groot omdat ze precies geschikt zou zijn voor hun doel ook wat ze ooit met een paard willen doen...heb er ook aan zitten denken om haar aan mijn zus en nichtjes te geven als ik kom te overlijden, ze vinden paarden erg leuk en ze staat stiekem wel open om meer te leren over paarden maar het ontbreekt aan tijd met 2 kinderen en parttime baan en man fulltime baan (die niks met paarden heeft) en de kans dat het paard dan weg gaat is erg groot omdat ik mijn zus niet wil opzadelen met een paard terwijl ze er eigenlijk geen verstand en geen tijd voor heeft ondanks dat ze het wel echt super leuk vind...weet wel zeker dat ze een goed huisje zullen zoeken voor haar als ze haar wel zouden verkopen. Mijn andere diertjes heb ik nog niet over nagedacht...mijn konijntjes zullen waarschijnlijk gewoon weg gaan en tja mijn katten...ik heb echt geen idee nog voor hun...ik denk serieus dat mijn katten vanzelf dood gaan als ik er niet meer ben, die 2 zijn zo ontzettend gehecht aan mij dat als ik een week op vakantie ga ze gewoon een week lang niet eten...dus ik ga niet langer dan 1/2 nachten hooguit van huis af :roll: ik denk dus dat het geen rare gedachte is als ik denk dat zij vanzelf dood zullen gaan kort na mijn overlijden... :=

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:07

Maflinger_S schreef:
Wij hebben in ons testament laten vastleggen dat mijn instructrice/vriendin bij ons overlijden de zorg voor ons paard krijgt. We hebben daarbij een geldbedrag ter beschikking gesteld waarmee zij het ongeveer een jaar zou moeten redden qua huur van een pensionstal, zodat ze de tijd heeft om te beslissen wat ze met ons paard gaat doen. Daarover hebben wij niets vastgelegd want we willen en kunnen niet regeren over ons graf.



Dat is een mooie oplossing.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:15

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:20

Alles van mij gaat naar mijn partner en hij zal m'n paard dan verkopen.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:23

Die van mij gaan naar mijn partner, 1 zal verkocht worden, de andere ingeslapen (KS, artrose en moeilijk karakter)

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:56

Alles gaat naar de wettelijke erfgenaam, mijn man. Nu zal hij ze niet snel weg doen, maar als hij denkt dat het beter voor ze is om ze wel weg te doen vind ik dat prima. Hij is echt niet de enige die er voor kan zorgen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Wat met paarden doen als je onverwacht overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:58

Ik heb niks vastgelegd, maar mijn dochters rijden ook op Mick, dus ik hoop dat mijn man hem (althans voorlopig) gewoon zou houden, omdat als dat gebeurt het wel heel heftig is voor de meiden om ineens hun moeder én hun paard kwijt te zijn.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, amandananana, FCSA, inge_romeo, Irma77, Natascha, xSannee en 162 bezoekers