Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:45

Er is geen zekerheid dat een drager gezond is. Dat werd van Pssm ook gezegd: Drager is gezond. Ondertussen achterhaalt. Heel spijtig, maar als je enkel kunt kiezen tussen fokken met een drager of inteelt, dan moet je maar niet meer fokken met dat paard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:49

DeMolenhoek schreef:
Er is geen zekerheid dat een drager gezond is. Dat werd van Pssm ook gezegd: Drager is gezond. Ondertussen achterhaalt. Heel spijtig, maar als je enkel kunt kiezen tussen fokken met een drager of inteelt, dan moet je maar niet meer fokken met dat paard.


PSSM1 is veel korter in de genenpoel opgedoken dan WFFS. WFFS is waarschijnlijk al tenminste 2 eeuwen in de warmbloedpopulatie actief.

Het had zich niet zo ongemerkt kunnen verspreiden als er echt negatieve bijeffecten zouden ziijn.

Sterker nog...de kenners zijn er niet over uit of het niet zelfs positieve bijeffecten heeft voor een paard. Juist omdat het al zo lang "meeresit"

Edit...ik zeg PSSM1 maar excuus dat weet ik niet zeker wanneer dat opgedoken is.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-01-19 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:53

DeMolenhoek schreef:
Er is geen zekerheid dat een drager gezond is. Dat werd van Pssm ook gezegd: Drager is gezond. Ondertussen achterhaalt. Heel spijtig, maar als je enkel kunt kiezen tussen fokken met een drager of inteelt, dan moet je maar niet meer fokken met dat paard.


Maar het zou ook kunnen zijn zoals bij Herda, wat Callisto aanhaalt, waar het lijkt dat dragers juist net iets beter zijn.

Totdat er meer over bekend is, is het niet wenselijk om dragers geheel uit te sluiten. Zeker omdat je je genenpool dan beperkt en het een kwestie van tijd is voor het volgende probleem naar boven komt.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:31

Terwijl enkele wetenschappers hier, de dragers ook al ziek praten! Schiet de gemiddelde dressuur miep, (bij het idee een drager te hebben) van lichte stress naar totale paniek!

Juist om deze idiote reacties hebben de hengsten houders er problemen mee om de resultaten naar buiten te brengen. Top dressuur hengsten dekken van de ene op de andere dag niets meer.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:35

Dan is het aan de eigenaars van die hengsten en fokkers om te zorgen dat zij zelf en hun potentiële klanten over gefundeerde en volledige informatie beschikken om duidelijkheid te scheppen. Het verleden heeft trouwens al voldoende getoond dat wanneer er geld in het spel is ook dominante afwijkingen zo lang als kan stil worden gehouden om toch nog voldoende dekkingen te verkopen. Niet bekend met dressuur of springpaarden op dat vlak, maar bij western rassen werden HYPP en PSSM lang stilgezwegen en nadien door hengstenhouders/fokkers afgedaan als een klein probleempje dat zonder veel problemen gemanaged kan worden.
Trouwens is stress of paniek ivm een genetische aandoening idiote reacties noemen wel bijzonder onrespectvol.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:12

AnimalFriend schreef:
Punz schreef:
Oh..
Wat een onwetendheid weer. Dragers van WFFS hebben geen klachten, geen problemen, zijn gezonde dieren. Dit gen overerft autosomaal recessief. Dat betekend dat je met dragers prima kunt fokken MITS je het dier kruist met een vrije partner

Zomaar alle dragers eruit gooien, niet meer fokken met dragers lijkt op de korte termijn misschien handig en slim, maar je vesmalt dan de genen basis ( en daarmee vergroot je de kans op aan het licht komen van allerlei ándere aandoeningen) EN je gooit misschien erfelijke eigenschappen weg die je heel graag WEL in je lijn wil hebben.

Dus: verdiepen in de materie en als fokker je verstand gebruiken. Je merrie testen dus, en op basis daarvan ook je hengstenkeuze bepalen. Heb je een vrije merrie kun je echt gewoon naar elke hengst ( zeker als je voor de sport fokt, en minder voor de fokkerij). Heb je een drager merrie, tja.. dan moet je je in je keuze beperken tot idd alleen de vrije hengsten. Zo simpel is het..

Bedankt voor de info. Ik heb er niet veel verstand van, maar als je een drager met een vrije partner kruist: dan kan de drager toch dat ene allel doorgeven aan de nakomeling en wordt die vervolgens drager. Dit is toch niet wenselijk? De kans is klein, maar waarom dan nog fokken met de drager? Puur een vraag uit interesse hoor, geen kritiek :)


klopt. de Gen blijft , Een drager hoeft het zelf niet te hebben en zijn nagekomeling ken het wel krijgen . En met lijnteelt te blijven fokken wordt die Gen steeds meer erfelijk . Vers bloed is juist goed

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:37

pompadour schreef:
klopt. de Gen blijft , Een drager hoeft het zelf niet te hebben en zijn nagekomeling ken het wel krijgen . En met lijnteelt te blijven fokken wordt die Gen steeds meer erfelijk . Vers bloed is juist goed


Het gen wordt met lijnenteelt niet steeds erfelijker.


De mutatitie op het gen blijft dan in de populatie.

En dat gebeurt met of zonder lijnenteelt.

Met lijnenteelt heb je alleen meer kans dat je twee ouderdieren bij elkaar zet die beide het de mutatie op het gen hebben. En dan heb je een probleem. Want dan heb je kans op een veulen met de aandoening.

Maar als je een hengst gebruikt die een verre verwantschap met je merrie heeft die de genmutatie niet heeft....dan is er niks aan de hand.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:15

Dat dus!

Dank je NatasjavE . voor de aanvulling

En idd... Ik snap die hengstenhouders wel. In het algemeen is er gewoon echt te weinig kennis over genetica. Drager hengsten kunnen het daardoor wel vergeten in de fokkerij, waarbij er gewoon ook waardevolle genen verloren kunnen gaan. En voor de eigenaar van zo'n hengst is het natuurlijk zuur... Te weten dat niemand nog naar je hengst zal gaan komen...

Terwijl je met een vrije merrie natuurlijk perfect naar zo'n hengst zou kunnen gaan. ( waarbij de kans op een perfect in de sport te gebruiken drager ook nog maar 50% is/ en statistisch gezien de kans op een vrij dier ook gewoon 50% is)

Maar ja..
Zie dat maar eens helder te krijgen

Anoniem

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:23

Maar áls jouw merrieveulen in die 50% zit die het WFFS-dragerschap heeft geerfd van die hengst dan baal je als merriehouder wel flink, en dat zal haar verkoopprijs ook duidelijk beinvloeden omdat je er gewoon een stuk minder mee kunt als fokker. Dus ik zou absoluut niet zeggen dat je met een vrije merrie perfect naar een WFFS hengst zou kunnen gaan. Het kan, maar je loopt als fokker een duidelijk risico als het om de inzetbaarheid van het nageslacht gaat als fok- of verkooppaard.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:38

Ik snap jullie gedachte: dat er waardevolle eigenschappen worden 'weg gegooid' wanneer er helemaal niet meer gefokt wordt met de drager hengsten. Toch vind ik dat hier niet helemaal rekening wordt gehouden met het welzijn van het paard, maar eerder met het geld wat erin omgaat en eigenschappen die wij graag in onze (sport)paarden terugzien (uiteraard zijn er een heleboel eigenschappen die het welzijn bevorderen, maar een heleboel ook alleen 'voor de sier' etc). Er zijn toch vast genoeg hengsten die niet drager zijn en ook goede eigenschappen bezitten? Waarom dan toch blijven willen fokken met de dragers en het WFFS gen erin houden?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:19

xyzutu2:
Binnen het Connemara ras is er een zeer akelige, autosomaal rescessief overervernde hoefaandoening, HWDS.

Zodra er een test beschikbaar was hebben we er binnen het stamboek voor gezord dat ouderdieren getest worden, zodat er geen lijders meer geboren worden.
Ik heb zelf een merrie, die op basis van haar afstamming heel goed drager kon zijn. Het eerste wat ik gedaan heb is deze merrie testen EN het resultaat luid en duidelijk bekend maken. De merrie is drager ( en stiekem was ik daar blij mee, omdat ze zo méér een voorbeeld functie kan hebben, dan ze gedaan kon hebben als ze vrij was.)

De merrie wordt gewoon ingezet als rijdier ( want drager en geen klachten) én er zal op termijn mee gefokt gaan worden. Dragers uitsluiten van de fok, maakt een al smalle genenpool nog kleiner, en dat is iets wat we echt niet willen.

Verder is ook de Connemara voornamelijk een gebruiksdier, veel meer dan een fokdier. Dus die goed sportende pony die is zijn geld toch wel waard, of hij of zij nu drager is of niet. Geen enkel probleem.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:20

Animalfriend: als je er maar voor zorgt dat je dragers kruist met vrije dieren, dan is er geen enkel probleem met het welzijn van het dier. Dragers hebben geen klachten, wéten niet dat ze drager zijn... en dat er bij de partner keuze rekening gehouden wordt met het feit dat de partner vrij moet zijn van het gen. ook daar hebben ze geen last van ....

Hetzelfde bij HWSD: Dragers hebben geen last, geen klachten, geen symptomen, NIETS...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:26

Punz schreef:
Verder is ook de Connemara voornamelijk een gebruiksdier, veel meer dan een fokdier. Dus die goed sportende pony die is zijn geld toch wel waard, of hij of zij nu drager is of niet. Geen enkel probleem.


Denk je niet dat jouw pony minder waard is nu deze erfelijke aandoening aangetoond is?
Mischien niet hoor, en misschien ligt dat in de Connemara wereld anders, maar ik kan me goed voorstellen dat een topsportmerrie zonder HWSD/WFFS een stuk meer zal opbrengen dan een topsportmerrie met HWSD/WFFS.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:35

Nee hoor.
Sterker nog: ik krijg best regelmatig een heel mooi bod. Ga ik niet op in, ik heb mijn dieren voor mezelf. Maar geloof me, ze is heel prima te verkopen als springpony. Er lopen heel wat Connemara's op EK's en daar zitten ook best wat dragers tussen... maar ik kan je zeggen dat ze heel prima verkopen.

Kwestie van voorlichten ook, mensen steeds maar weer uitleggen hoe het zit met dragers.

En geen idee wat het effect is op de prijs van KWPN topsport merries... Dat zal afhangen van het gezonde verstand van fokkers en gebruikers...

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:43

NatasjavE schreef:
pompadour schreef:
klopt. de Gen blijft , Een drager hoeft het zelf niet te hebben en zijn nagekomeling ken het wel krijgen . En met lijnteelt te blijven fokken wordt die Gen steeds meer erfelijk . Vers bloed is juist goed


Het gen wordt met lijnenteelt niet steeds erfelijker.


De mutatitie op het gen blijft dan in de populatie.

En dat gebeurt met of zonder lijnenteelt.

Met lijnenteelt heb je alleen meer kans dat je twee ouderdieren bij elkaar zet die beide het de mutatie op het gen hebben. En dan heb je een probleem. Want dan heb je kans op een veulen met de aandoening.

Maar als je een hengst gebruikt die een verre verwantschap met je merrie heeft die de genmutatie niet heeft....dan is er niks aan de hand.


erfelijke Gen is vererfbaar. Ook zal de hengst niet verwante merrie dekken, zijn veulen erft zijn gen .

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:03

Niet per se. Een drager heeft een gezond gen en een ziek gen. Hij kan dus ook het gezonde gen doorgeven. Als de partner vrij is, heb je dus 50% kans op een drager, geen 100%.

Met twee dragers heb je 25% op vrij, 50% op drager, en 25% op ziek, volgens mij, maar als iemand wil corrigeren, ga je gang :)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 02:00

AnimalFriend schreef:
Ik snap jullie gedachte: dat er waardevolle eigenschappen worden 'weg gegooid' wanneer er helemaal niet meer gefokt wordt met de drager hengsten. Toch vind ik dat hier niet helemaal rekening wordt gehouden met het welzijn van het paard, maar eerder met het geld wat erin omgaat en eigenschappen die wij graag in onze (sport)paarden terugzien (uiteraard zijn er een heleboel eigenschappen die het welzijn bevorderen, maar een heleboel ook alleen 'voor de sier' etc). Er zijn toch vast genoeg hengsten die niet drager zijn en ook goede eigenschappen bezitten? Waarom dan toch blijven willen fokken met de dragers en het WFFS gen erin houden?



ben ik met je eens, het gaat om eigenbelang en niet meer ras belang .

Ik denk dat fokkers met de knudde mee lopen om met hengsten willen fokken die dragers zijn en ook betreft met lijnteelt(inteelt) . Ik zou toch gaan voor vers bloed om het zo maar te zeggen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 02:15

pompadour schreef:
AnimalFriend schreef:
Ik snap jullie gedachte: dat er waardevolle eigenschappen worden 'weg gegooid' wanneer er helemaal niet meer gefokt wordt met de drager hengsten. Toch vind ik dat hier niet helemaal rekening wordt gehouden met het welzijn van het paard, maar eerder met het geld wat erin omgaat en eigenschappen die wij graag in onze (sport)paarden terugzien (uiteraard zijn er een heleboel eigenschappen die het welzijn bevorderen, maar een heleboel ook alleen 'voor de sier' etc). Er zijn toch vast genoeg hengsten die niet drager zijn en ook goede eigenschappen bezitten? Waarom dan toch blijven willen fokken met de dragers en het WFFS gen erin houden?



ben ik met je eens, het gaat om eigenbelang en niet meer ras belang .

Ik denk dat fokkers met de knudde mee lopen om met hengsten willen fokken die dragers zijn en ook betreft met lijnteelt(inteelt) . Ik zou toch gaan voor vers bloed om het zo maar te zeggen.


Je gooit echt veel weg door WFFS geheel uit te sluiten IMO.
Een drager is niet ziek, dus waarom zou dat een ramp zijn om met een niet drager te fokken? Beredeneer het eens andersom, stel dat je dragers niet ineens totaal uit sluit, wat gebeurt er dan?

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 02:19

Avalanche81 schreef:
Niet per se. Een drager heeft een gezond gen en een ziek gen. Hij kan dus ook het gezonde gen doorgeven. Als de partner vrij is, heb je dus 50% kans op een drager, geen 100%.

Met twee dragers heb je 25% op vrij, 50% op drager, en 25% op ziek, volgens mij, maar als iemand wil corrigeren, ga je gang :)


Klopt helemaal, met nog wel een toevoeging. Bij WFFS is een lijder niet levensvatbaar, dus bij de levende nakomelingen zit je dan op 33% vrij, 66% drager.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 02:27

Thanks :) volgens mij klopt het zo idd :)

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 05:32

Punz schreef:
xyzutu2:
Binnen het Connemara ras is er een zeer akelige, autosomaal rescessief overervernde hoefaandoening, HWDS.

Zodra er een test beschikbaar was hebben we er binnen het stamboek voor gezord dat ouderdieren getest worden, zodat er geen lijders meer geboren worden.
Ik heb zelf een merrie, die op basis van haar afstamming heel goed drager kon zijn. Het eerste wat ik gedaan heb is deze merrie testen EN het resultaat luid en duidelijk bekend maken. De merrie is drager ( en stiekem was ik daar blij mee, omdat ze zo méér een voorbeeld functie kan hebben, dan ze gedaan kon hebben als ze vrij was.)

De merrie wordt gewoon ingezet als rijdier ( want drager en geen klachten) én er zal op termijn mee gefokt gaan worden. Dragers uitsluiten van de fok, maakt een al smalle genenpool nog kleiner, en dat is iets wat we echt niet willen.

Verder is ook de Connemara voornamelijk een gebruiksdier, veel meer dan een fokdier. Dus die goed sportende pony die is zijn geld toch wel waard, of hij of zij nu drager is of niet. Geen enkel probleem.

Inmiddels is dit bij meer rassen bekend, zo ook bij Haflingers.

10 jaar geleden wist ik niet van het bestaan van HWSS. Achteraf had ik wel gezien dat de hengst wat minderen hoeven had, maar dat leek vooral door slecht beslag te komen.

Mijn fokproduct heeft ook slechte hoeven, terwijl de merrie goede hoeven heeft. Blijkbaar draagt ze het wel bij zich.

Gelukkig is het met een goed hoefbeleid wel in toom te houden. Maar hij zal nooit zonder ijzers kunnen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 07:57

HwsD bij Haflingers?

Weet je dat zeker? Want dat is dan nieuws voor mij. Heb je gegevens / info over gedocumenteerde ( geteste) lijders ??

Edit:
HWSD pony’s kunnen vaak nl ook echt niet met ijzers.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:06

pompadour schreef:
erfelijke Gen is vererfbaar. Ook zal de hengst niet verwante merrie dekken, zijn veulen erft zijn gen .


Ieder gen is erfelijk. Dat is hoe de genetische informatie van de ouder dieren over gaat op hun kinderen.

Maar we hebben het nu over een recessief overdraagbare mutatie op een van die genen.
En van dat gen heeft een ouderdier er 2. Een gezond gen zonder de mutatie en een gen waar de WFFS mutatie wel op zit.

Het gen zal in 50% van de gevallen door gegeven worden en in 50% van de gevallen niet.

Zo kan een hengst of merrie die zelf drager is, maar gezond, nakomelingen geven die vrij zijn van de genmutatie en nakomelingen geven die de mutatie wel dragen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:20

AnimalFriend schreef:
Ik snap jullie gedachte: dat er waardevolle eigenschappen worden 'weg gegooid' wanneer er helemaal niet meer gefokt wordt met de drager hengsten. Toch vind ik dat hier niet helemaal rekening wordt gehouden met het welzijn van het paard, maar eerder met het geld wat erin omgaat en eigenschappen die wij graag in onze (sport)paarden terugzien (uiteraard zijn er een heleboel eigenschappen die het welzijn bevorderen, maar een heleboel ook alleen 'voor de sier' etc). Er zijn toch vast genoeg hengsten die niet drager zijn en ook goede eigenschappen bezitten? Waarom dan toch blijven willen fokken met de dragers en het WFFS gen erin houden?


Bij het KWPN staat voor de sier niet in een heel hoog vaandel. Het paard moet kunnen presteren. Een goed en gezond lijf is daarbij onmisbaar.

Wat men wil zien is een paard met een correct exterieur en correcte goede beweging.
Nou zullen sommige de beweging van een dressuurpaard voor de sier vinden. Ik zie dat anders. Die goede beweging komt de duurzaamheid ook ten goede.

Neem Amor. Een hengst waarvan we een uiterst sterk vermoeden van hebben dat hij WFFS positief was.

Hij gaf zelf paarden die zeer hard op de benen waren. Zeer gezonde sterke paarden met een correct funtctioneel exterieur en zeer goede beweging.
Hij was ondanks zijn niet geheel ongecompliceerde karakter, onwijs populair. Ik heb veel Amor kinderen gekend die een hoge leeftijd bereikte. Zelf is hij 31 geworden. Op 26 jarige leeftijd liep hij diverse jonge paarden er nog vrolijk uit qua beweging. Puntgaaf op de benen was hij.

We hebben heel veel te danken aan Amor. Heel veel.

Hier Amor op 29 jarige leeftijd

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:51

Leuk filmpje..29 zie je er niet aan af.

Ik ga weer mee met wat Natasja zegt, daarnaast denk ik dat ik liever met een drager van het wffs gen zou fokken op een vrije merrie. Dan met een drager van OCD/ HKO..want dat laatste heeft veel grotere en problematische gevolgen voor de gezondheid van paarden.

Het is belangrijk om gezondheid in de fokkerij te bevorderen want zonder gezondheid heb je niets. WFFS geeft pas een probleem als er twee dragers bij elkaar komen. Want dan krijg je een veulen wat niet levensvatbaar is.