Gasverbruik vloerverwarming

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:01

Punt is dat je bij vloerverwarming geen stralingswarmte hebt. Dat scheelt comfort. Denk maar aan een houtkachel of radiatoren die branden; de stralingswarmte geeft het comfort. Je kunt iets spelen met de temperatuur maar het duurt een aantal uren voordat de vloer de lucht voldoende heeft opgewarmd. Bij goed geisoleerde huizen kan alleen vloerverwarming prima, maar bij oudere slechter geisoleerde huizen is het niet altijd voldoende tenzij je een leuke gasrekening niet erg vindt. Wat je zou kunnen doen (indien er een schouw aanwezig is) is een gashaard oid, die stralingswarmte geeft. Ook een enkele radiator op een goede plaats in de zithoek kan zorgen voor voldoende comfort. Controle waar warmte weglekt, deuren goed dichtdoen, luchtvochtigheid controleren, muurisolatie laten aanbrengen, het helpt allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:03

8nnemiek schreef:
Jee wat een temperaturen!
Hier gaat de verwarming pas aan als het 16 graden is, en dan stook ik hooguit tot 17 graden :=
Ik heb dit jaar pas een dag de verwarming aan gehad :+
Maar hier hebben we dan wel een tuinkamer aan het huis liggen die snel opwarmt in de zon, dat scheelt veel en voelt ook meteen warmer aan.

Dat ligt er natuurlijk ook aan wat je zelf wilt. Ik hoef echt niet constant de verwarming te hebben loeien maar ik wil wel comfortabel in mijn eigen huis zitten, en aangezien ik van huis uit werk betekent dat dat ik de verwarming toch wel aan zet. Ik vind het dan lekker om met een trui te zitten en de verwarming rond de 20 graden, maar ik ken ook mensen die stoken tot 23 en dan ook weer anderen die zich bij 17 warm genoeg voelen.

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:43

Kijk naar je verbruik over het jaar, niet per maand.
In de winter zit je steeds boven het gemiddelde, in de zomer er onder. De gemiddelden zijn genomen over een jaar.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:10

Wij hebben ook vloerverwarming maar vind het 3x niks. Staat hier standaard op 20 of 21 graden maar ik heb het vaak dan al koud. Dan moet ik 'm dus aanzetten wat vreselijk lang duurt en als het dan zo ver is vind ik het weer te warm en duurt het lang voor het afgekoeld is. Ik zou heel graag gewone radiatoren willen maar ja dat gaat niet gebeuren helaas. M'n buren zijn nooit niet thuis dus die stoken amper en dat merk je goed.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 10:46

Er was hier een open haard maar die hebben we eruit gesloopt :+
Hoop dat we gewoon op hele korte termijn het dak kunnen isoleren en dat zal al een stuk schelen.
Heb nu als test de thermostaat gisterenavond terug gedraaid naar 19,5 voor de nacht. Vanochtend weer op 21,5 gezet.

martichr
Berichten: 1166
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:34

Booooo schreef:
Thanks voor alle snelle reacties al!

Wij hebben een oud huis (1952) en is inderdaad niet goed gesoleerd. We willen wel op korte termijn het dak laten isoleren. Hebben wel overal dubbelglas. Onder de vloerverwarming hebben wij speciaal isolatie materiaal gelegd zodat de warmte niet de 'bodem' (geen kruipruimte) intrekt.

Volgens mij heeft onze thermostaat geen programma om in te stellen. Maar ik ga dan toch eens proberen om wat met de temperatuur te spelen.

21,5 graden is bij ons ook echt niet warm := Zitten 's avonds nog met een trui en deken op de bank.


Je probleem is niet de vloerverwarming, maar je isolatie. in een oud huis kun je zonder goede isolatie zelfs beter geen vloerverwarming nemen.. dit is lage temperatuur verwarming en bij een onvoldoende geïsoleerd huis krijg je het dan vaak niet eens meer op temperatuur.. of in jouw geval wel op temperatuur maar met een veel hoger verbruik dan nodig.. de thermostaat op 1 stand laten staan is overigens normaal het meest zuinig, maar niet als je isolatie onvoldoende is..

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:38

Wij verbruiken op dit moment 20m3 per dag.... Oeps. Maar ik weiger het koud te hebben in mijn huis.
Wij hebben ook vloerverwarming en boven radiatoren behalve op de badkamer. Helaas veel m3 aan ruimte en dus veel stookkosten. Vorige bewoners zaten op 2200m3 per jaar maar zij stookten de allesbrander vaak en die hebben wij afgevoerd. Levensgevaarlijk ding.

Wat bij ons ook niet helpt is dat de honden ook vloerverwarming hebben en dat daar de deur openstaat :+

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:56

Wij zijn van een slecht geïsoleerd huis van 130 m2 (waar ik heel veel moest stoken via cv) verhuisd naar een huis van 56 m2 en goed geïsoleerd. We gebruiken gas alleen om te koken of te douchen, daarnaast een houtkachel. Toch weet de energieleverancier te beweren dat wij nu boven het gemiddelde gezin verstoken... We betalen nu bijna net zoveel per maand als dat ik in ons vorige huis moest betalen. Klopt geen reet van. Ik heb totaal geen vertrouwen in die 'slimme meter'. Ja, dat het slim is voor de leverancier, maar niet voor ons.
Net als jullie, TS, hebben wij in de gang ook vloerverwarming (zat er al in). Bij ons werd gezegd dat we alleen af en toe de cv aan moeten doen, zodat het zo nu en dan wat doorstroomt. Verder hoeft hij echt niet aan en ook niet de hele dag.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 15:40

We zijn inmiddels al een tijdje verder :D
Het dak is ondertussen geïsoleerd en dat scheelt echt veel, vooral in de slaapkamers boven.

De thermostaat staat als wij niet thuis zijn op 19 graden, en als wij wel thuis zijn op 21,5. 's nachts zet ik hem terug op 19.
We hebben in december wel veel gas verbruikt zie ik. Maar goed niet heel gek aangezien ik 2 weken thuis was, en het gewoon koud was :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:43

Fijn dat het scheelt!

En wat een temperaturen lees ik hier! Wij zitten op max 19 graden.
Voorheen 18, maar dat is net te koud voor de papegaai :+