Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16849
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:30

Ik zou er zelf geen moeite mee hebben om een maand niet te drinken, gebeurt namelijk wel vaker. Is altijd wel iets van wijn, bier, of andere drank in huis om te pakken. Vaak geen behoefte aan denk ik, sta er ook niet bij stil om te pakken. Pak net zo lief een frisje.

Aan de andere kant vind ik het ook gerust gezellig om met elkaar gezellig om een borreltje te drinken. Mijn man is ook zo, hebben ook geen moeite met het feit "wie rijdt er terug".
Daar in tegen waren we vroeger echt behoorlijk actief in het uitgaansleven waar er echt veel gedronken werd (muv de bob hihi, of we namen een taxi).

Maar je hoort best vaak dat mensen genieten van een heerlijk wijntje bij het eten, biertje als ze thuis komen of met de avond. Moet iedereen voor zichzelf weten vind ik. Wie ben ik om daar over te oordelen?

Wel ben ik van mening dat wanneer je niet meer zonder kan je een probleem hebt waarbij je moet oppassen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 12:43

Ik lees veel aannames en mensen die wel drinken die zich aangevallen voelen. Terwijl dat niet zo is.

Ik ben niet trots dat ik niet drink of rook of drugs gebruik. Het is gewoon een feit.

Alleen waar ik wel over val is dat ik veroordeelt wordt voor het feit dat ik niet drink. Me afvraag hoe iets zit ivm drinken omdat ik dat dus niet doe en dus ook niet kan voorstellen om ermee te stoppen. (Zoiets als niet kunnen voorstellen hoe het is een kind uit te persen hihi) En daarom kennelijk mensen voor hun kop schop.

Ik stel dan een tegenvraag. Waarom stoort een deel van jullie zich aan de niet drinkers in dit topic. We doen niemand kwaad. Voel je je dan toch soort van aangevallen omdat ergens diep van binnen voelt het is niet ok? Of waarom dan aangevallen voelen?

Als iemand mij wijst op iets en ik voel me er ongemakkelijk over ga ik nadenken, hee waarom raakt me dit zo ontzettend. Dat is dan vaak omdat iets niet ok is juist.

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:21

__Sannne schreef:
Maar waarom is geen alcohol drinken iets om trots op te zijn? :')


Voor mensen die trots zijn daar ze geen alcohol drinken, zonder dat ze dit moeilijk vinden vind ik het misplaatste trots.
Op 2 mensen die ik ken die alcoholist zijn geweest en al 30 jaar geen druppel drinken, daar ben ik ontzettend trots op. Ze hebben door die actie zichzelf en hun gezin gered. Voor één iemand is het nog steeds een hele strijd en de AA bezoekt hij dan ook trouw.
Op mezelf die 25 jaar geleden is gestopt met roken was ik trots, wouw wat was dat een strijd zeg, maar nu ben ik vooral dankbaar daar ik jaren geleden mensen zag op een begrafenis die door zijn gegaan met roken en wat zagen die mensen er verschrikkelijk oud uit vergeleken met mij :oo

Het woord motivatie viel hier. En daar valt of staat alles mee. Als je matig drinkt, hoef je ook niet gemotiveerd te zijn om te stoppen. Als je op de rand zit, kan het goed zijn om de motivatie op te brengen om te minderen. Zo ben ik 20 jaar geleden gestopt met onbeperkt koffie drinken. Ik drink nu alleen nog 2 kopjes bij het ontbijt en dat was het dan. Zonder enig probleem. Maar dat kostte eventjes moeite want lichaam went.

Een lerares die het goede voorbeeld geeft aan haar leerlingen vind ik positief.
Ook ik zie hier in de zomer als onze kinderen komen, inmiddels volwassen mensen, dat er toch wel erg veel gedronken wordt en dan met name ook echte sterke drank zoals allerlei cocktails. Vakantie en zuipen hoort blijkbaar bij elkaar. Een vriend van mijn zoon ging zelfs niet goed en ik was heel bezorgd en ben naast hem blijven zitten en heb hem iedere keer wakker gemaakt en water laten drinken. <<) Dat gaat veel en veel te ver en met hem heb ik wel een lief gesprekje onder 4 ogen gevoerd. Ik ken hem al van vroeger, heb hem, nu groter dan 2 meter :)) , nog op het potje gezet, dus ik kan dat wel doen. Gelukkig heeft hij verder die vakantie zich goed ingehouden.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:30

karuna schreef:
Ik lees veel aannames en mensen die wel drinken die zich aangevallen voelen. Terwijl dat niet zo is.

Ik ben niet trots dat ik niet drink of rook of drugs gebruik. Het is gewoon een feit.

Alleen waar ik wel over val is dat ik veroordeelt wordt voor het feit dat ik niet drink. Me afvraag hoe iets zit ivm drinken omdat ik dat dus niet doe en dus ook niet kan voorstellen om ermee te stoppen. (Zoiets als niet kunnen voorstellen hoe het is een kind uit te persen hihi) En daarom kennelijk mensen voor hun kop schop.

Ik stel dan een tegenvraag. Waarom stoort een deel van jullie zich aan de niet drinkers in dit topic. We doen niemand kwaad. Voel je je dan toch soort van aangevallen omdat ergens diep van binnen voelt het is niet ok? Of waarom dan aangevallen voelen?

Als iemand mij wijst op iets en ik voel me er ongemakkelijk over ga ik nadenken, hee waarom raakt me dit zo ontzettend. Dat is dan vaak omdat iets niet ok is juist.


Dit hele bericht is 'niet oke' want er zit een ondertoontje in dat alcohol nuttigen slecht is. Laat dat eens los. Jij wilt je niet veroordeeld voelen maar een ander ook niet.

Volgens mij zitten er hier geen comazuipers en alcoholisten in het topic.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 13:37

Ik heb die ondertoon en mening helemaal niet. Ik doe sowieso niet aan dubbele bodems of agendas, als ik iets vind zeg ik dat zo ook wel. Iedereen moet drinken en moet hij zelf weten. Hun leven hun gezondheid hun geld.

Enige dat ik zeg is als ik me aangesproken voel over iets ik meestal dan verkeerd bezig ben. Daarmee bedoel ik voor anderen helemaal niets. Stel ik zou aangesproken worden op telefoon of internet gebruik. En ik zou me er ongemakkelijk over voelen. Is de kans groot dat ik er domweg teveel mee bezig ben en dateigenlijk ook wel weet.

Alles waar te voor staat is eigenlijk niet goed behalve tevreden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:39

__Sannne schreef:
Maar waarom is geen alcohol drinken iets om trots op te zijn? :')


Als het iets is wat je moeite kost, mag je daar dan niet trots op zijn?

Van mensen die het echt lastig vinden, vind ik het enorm knap als het ze toch lukt.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:43

karuna schreef:
Ik heb die ondertoon en mening helemaal niet. Ik doe sowieso niet aan dubbele bodems of agendas, als ik iets vind zeg ik dat zo ook wel. Iedereen moet drinken en moet hij zelf weten. Hun leven hun gezondheid hun geld.

Enige dat ik zeg is als ik me aangesproken voel over iets ik meestal dan verkeerd bezig ben. Daarmee bedoel ik voor anderen helemaal niets. Stel ik zou aangesproken worden op telefoon of internet gebruik. En ik zou me er ongemakkelijk over voelen. Is de kans groot dat ik er domweg teveel mee bezig ben en dateigenlijk ook wel weet.

Alles waar te voor staat is eigenlijk niet goed behalve tevreden


Nou om dan je eerdere vraag te beantwoorden: het is jammer dat sommige niet-drinkers zich zo verheven voelen. Heel jammer.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 13-01-19 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:45

Maar dat bedoeld Karuna helemaal niet.
Het juist andersom: dat sommige drinkers niet zonder meer accepteren ( en er dus géén opmerkingen over maken) als iemand een alcohol vrij drankje besteld.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 13:46

-O- ja maar ik voel me niet verheven bijzonder of wat ook. Ik drink niet omdat ik het niet lust punt. Spannender is het niet.

Dit bedoel ik dus ondanks dat je niemand aanvalt voelen mensen zich wel aangevallen. :? Om iets dat ze helemaal zelf moeten weten.

Dat bedoel ik dus wel wat Ineke zegt. Hoe vaak ik niet te horen krijg doe niet zo ongezellig. Als ik water bestel. -O- mijn zaak dat ik water bestel, ik zeg ook niet doe niet zo onverstandig als iemand bier of wijn besteld. Tenzij iemand zo katslam is dat het gevaarlijk wordt
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-01-19 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:47

karuna schreef:
-O- ja maar ik voel me niet verheven bijzonder of wat ook. Ik drink niet omdat ik het niet lust punt. Spannender is het niet.

Dit bedoel ik dus ondanks dat je niemand aanvalt voelen mensen zich wel aangevallen. :? Om iets dat ze helemaal zelf moeten weten.


Als je je niet aangesproken voelt, hoef je je niet te verklaren.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:59

Misschien ben je ook wel een beetje saai tijdens het uitgaan. Ik zeg misschien hé.

Als wij met een groepje uitgaan dan is de bob toch niet degene die te gekke ideeën bedenkt, begint met gekke acties/dansjes, de leukste grappen vertelt en mee doet met ‘ik zou zoveel van jullie omdat..’ fase die vaak even langskomt :')

Diegene wil 9/10 ook toch wel als 1e naar huis, en kan gewoon niet meekomen in die heerlijke sfeer van aangeschoten/onder invloed zijn als de rest van de groep.

Neemt niet weg dat ik diegene super dankbaar ben dat zij ons die dag veilig thuisbrengt maar om die reden betaal ik liever extra voor een taxi zodat iedereen mee kan doen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:02

Geen comazuipers en alcoholisten, maar ook zit hier volgens mij niemand die mensen dwingt te drinken? :=

Ik heb ook liever een taxi dan iemand die zich ongemakkelijk voelt in de sfeer. Ken wel een paar mensen die kunnen bobben en heel goed kunnen opgaan in die lacherige aangeschoten sfeer.

Maar gelukkig kan ik 9/10 fietsen, kan ik naar huis wanneer ik wil :D vaak als de lampen weer aan gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 14:02

Heerlijke sfeer bij dronken :') daar denk je als niet drinker idd anders over ja. :') maar toch zeker op festivals wordt vaak niet geloofd dat ik alleen water en cola opheb. :+ saai ben ik zeker niet. Hooguit niet fit en moet rustig aan doen. Al staat dat volledig los van wel of geen alcohol drinken.

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:03

Vjestagirl schreef:
sureido schreef:
Het is niet erg om trots daarop te zijn maar wel als je daarbij anderen naar beneden haalt. :)


Ik denk niet dat ik anderen naar beneden haal


Wel als je praat in termen als 'sneu. :D
Maar wellicht is je bedoeling daar mee niet zo zwaar als het klonk ;)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:05

Op festivals die ik bezoek is een heerlijke sfeer door iets anders - ik drink ook niet op festivals. :) maar das een ander verhaal.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:08

karuna schreef:
Heerlijke sfeer bij dronken :') daar denk je als niet drinker idd anders over ja. :') maar toch zeker op festivals wordt vaak niet geloofd dat ik alleen water en cola opheb. :+ saai ben ik zeker niet. Hooguit niet fit en moet rustig aan doen. Al staat dat volledig los van wel of geen alcohol drinken.


Weet niet of je op mij reageert maar ik had het niet over dronken zijn (dan zijn mijn vriendinnen ook niet bepaald de leukste mensen) dus dan heb je het niet helemaal goed begrepen :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:11

karuna schreef:
Dus mijn vraag aan de bokkers, wie doet er mee en kan iemand me vertellen waarom de reactie vooral is ik ga het proberen.


Omdat elke gewoonte die je hebt, staat of valt met proberen om het te laten waarschijnlijk :+
Ook al is het maar 1 of 2 drankjes per dag, per week, per weekend.
Lees je eens in over verslaving en verslavingsgevoeligheid. Dan kom je al een heel eind.
Dat omvat zoveel meer dan je krom moeten zuipen om pret te hebben in de kroeg of festivals.

Ik rook 2 sigaretten per dag. Ben ik dan verslaafd ? Ja, zeker wel :Y) Zou ik het een maand kunnen laten ? Nee, ik denk het niet. Wil ik het ooit proberen ? Ja, in elk geval.

En zo heeft iedereen wel zijn eigen kleine verslaving / gewoonte. Ook internet en in de belangstelling staan is daar één van. Dit is problematischer dan de meeste denken :7
Bedenk maar eens hoe moeilijk het zou zijn een maand absoluut zonder internet te leven... :=
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 13-01-19 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:13

Ik drink nooit, kan me de laatste keer niet echt herinneren :)

Hier is nooit gedoe over wie bobt, want dat kan ik altijd.
Heb een aantal jaren geleden wel veel gedronken tijdens het stappen, was regelmatig dronken.
Alleen.. Ik lust geen bier of wijn, alleen maar mix.. En mix is duur en nu vind ik dat al lange tijd zonde van mijn geld.

Daarnaast sportte ik ook eerst heel veel en vond dat alcohol daar niet bij paste.

Tja, ieder voor zich.. Soms vind ik het wel jammer dat ik geen wijntje lust bij het eten.

Ik ga trouwens ook nooit meer stappen of naar festivals, geen behoefte aan.
En met oud en nieuw proost ik gezellig met de kinderen mee met kinder champagne :9

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:21

sureido schreef:
Op festivals die ik bezoek is een heerlijke sfeer door iets anders - ik drink ook niet op festivals. :) maar das een ander verhaal.


_O-

Lalaland. Heerlijk.

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:31

safina schreef:
__Sannne schreef:
Maar waarom is geen alcohol drinken iets om trots op te zijn? :')


Als het iets is wat je moeite kost, mag je daar dan niet trots op zijn?

Van mensen die het echt lastig vinden, vind ik het enorm knap als het ze toch lukt.


Maar als het je echt moeite kost dan heb je in mijn ogen wel een drank probleem

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:35

Pandora2 schreef:
karuna schreef:
Dus mijn vraag aan de bokkers, wie doet er mee en kan iemand me vertellen waarom de reactie vooral is ik ga het proberen.


Omdat elke gewoonte die je hebt, staat of valt met proberen om het te laten waarschijnlijk :+
Ook al is het maar 1 of 2 drankjes per dag, per week, per weekend.
Lees je eens in over verslaving en verslavingsgevoeligheid. Dan kom je al een heel eind.
Dat omvat zoveel meer dan je krom moeten zuipen om pret te hebben in de kroeg of festivals.

Ik rook 2 sigaretten per dag. Ben ik dan verslaafd ? Ja, zeker wel :Y) Zou ik het een maand kunnen laten ? Nee, ik denk het niet. Wil ik het ooit proberen ? Ja, in elk geval.

En zo heeft iedereen wel zijn eigen kleine verslaving / gewoonte. Ook internet en in de belangstelling staan is daar één van. Dit is problematischer dan de meeste denken :7
Bedenk maar eens hoe moeilijk het zou zijn een maand absoluut zonder internet te leven... :=


Dit vind ik een hele goede post en dan komt het woord bij me op van" guilty pleasure ", waar we allemaal in ons zelf mee te maken hebben.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:36

Daarom gaan die mensen hier niet reageren óf doen het af met dat lukt mij wel maar ik wil het niet.

Moet ieder voor zich weten, maar ik hoop voor die mensen dat ze niet tegen zichzelf liegen en op tijd hulp zoeken als dat nodig mocht zijn, echt waar want daar is moed voor nodig en veel doorzettingsvermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:41

DearDarling schreef:
safina schreef:

Als het iets is wat je moeite kost, mag je daar dan niet trots op zijn?

Van mensen die het echt lastig vinden, vind ik het enorm knap als het ze toch lukt.


Maar als het je echt moeite kost dan heb je in mijn ogen wel een drank probleem


Noem het wat je wilt. Je hebt er allerlei gradaties in. Maar als het je moete kost heb je in ieder geval een reden om trots te zijn als het je lukt.

Ik denk overigens dat iemand die het heel moeilijk vindt om op feestjes of met uitgaan niets te drinken omdat er dan geen klap aan is, niet per se drankprobleem heeft. Terwijl het toch heel lastig kan zijn voor iemand om in zulke situaties niets te drinken.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:51

Ik heb absoluut geen drank probleem, verre van zelfs. Maar als we uitgaan drink ik wel graag, voor mij hoort dat een beetje bij het uitgaan. Even niks aan je kop en lekker los gaan.
Daarom zou ik het wel erg balen vinden als ik niet zou mogen/kunnen drinken tijdens het uitgaan.

Voor mij is dat hetzelfde als uit eten gaan naar een onbeperkte tapas bar en maar 3 gerechtjes mogen eten.
Ik ben er om veel te eten, dus waarom zou ik dan weinig gaan eten? :P

En nee ik drink niet veel tijdens het uitgaan, ik vind compleet van de wereld zijn met alcohol niet chill. Maar als iemand het moeilijk vind om niet te drinken tijdens het uitgaan heeft diegene echt geen probleem.
Maar dat snappen de meeste denk ik zelf wel :)

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:17

Shaggy09 schreef:
Ik heb absoluut geen drank probleem, verre van zelfs. Maar als we uitgaan drink ik wel graag, voor mij hoort dat een beetje bij het uitgaan. Even niks aan je kop en lekker los gaan.
Daarom zou ik het wel erg balen vinden als ik niet zou mogen/kunnen drinken tijdens het uitgaan.

Voor mij is dat hetzelfde als uit eten gaan naar een onbeperkte tapas bar en maar 3 gerechtjes mogen eten.
Ik ben er om veel te eten, dus waarom zou ik dan weinig gaan eten? :P

En nee ik drink niet veel tijdens het uitgaan, ik vind compleet van de wereld zijn met alcohol niet chill. Maar als iemand het moeilijk vind om niet te drinken tijdens het uitgaan heeft diegene echt geen probleem.
Maar dat snappen de meeste denk ik zelf wel :)


Eens! Ik vind stappen zonder drank over t algemeen ook minder leuk maar ik heb geen moeite om alcohol te laten staan om wat voor reden dan ook, dat bedoel ik eigenlijk meer.