Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 21:57

RTV Oost
FNRS
Ingezonden door JPitty


Ze hebber er 25 jaar over gedaan, maar tijdens de officiële receptie van de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) kreeg de Rijssense manege Achter'n Bos van Herman en Tineke ter Harmsel de vijfde ster toegekend. In Overijssel is Achter'n Bos de enige manege met vijf sterren en landelijk zijn dat er slechts tien. "Je moet aan ontzettend veel eisen voldoen om vijf sterren te mogen ontvangen van de FNRS, dus het is best bijzonder", zegt eigenaar Herman ter Harmsel.

"Met een paar miljoen op de bankrekening zou je zo'n manege kunnen aanleggen, maar dat had ik in het begin niet. Dus mijn vrouw en ik hebben het echt van de grond af aan moeten opbouwen", zegt Herman. Wat begon met lesgeven aan de jeugd is inmiddels uitgegroeid tot een terrein met meerdere paardenstallen en overdekte hallen waar de lessen worden gegeven aan de kinderen.

Na 25 jaar heeft de manege nu officieel zijn vijfde ster gekregen. "We zijn erg trots op wat we hier hebben neergezet," zegt een tevreden Herman.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Onali

Berichten: 18432
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:04

En de 95 paarden staan allemaal overdag lekker in de paddock of wei?
Zie nergens info staan over de accomodatie VOOR de paarden, enkel voor de ruiters/ menners.

Black is the colour of my true love's hair

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:16

Inderdaad...was nieuwsgierig dus website bekeken...ziet er schitterend uit met veel faciliteiten...maar qua paardenwelzijn mis ik ( iig op de website, wil niet zeggen dat het er niet is) een lekkere wei/ grote paddock waar die 95 paarden dagelijks los lopen..

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:24


"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:30

Super manege, met het hart op de goede plek!

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:41

Heel gaaf voor ze. Mooi bedrijf!

Femke voor altijd in mijn hart, voor altijd in mijn gedachten.
Babbilou veel beleefd, veel meegemaakt. Een lach en een traan!
Beat it, vriendin. Heel speciaal, heel waardevol. Sgw B38 Dr M211 Spr B11

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:53

Onali schreef:
En de 95 paarden staan allemaal overdag lekker in de paddock of wei?
Zie nergens info staan over de accomodatie VOOR de paarden, enkel voor de ruiters/ menners.

Stom he.. heb idd ook een keer een paard verkocht en die kwam op een stal met veel sterren. Grote kantine, twee of 3 grote binnenbakken, een enorme springpiste buiten, grote zadelkasten.
Paddock was niet nodig want ze hadden een prachtige overdekte losgooibak waar je paard wel 10 minuten uit zn stekker mocht gaan.
Boxen 3x3 maximaal, aan 3 kanten dicht en aan de voorkant een anti weefrek. Geen overburen dus geen uitzicht op andere paarden. Tekort hooi. Vet zielig

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 01:17

Die sterren zouden ook moeten gelden voor paarden welzijn.
Leuk dat de ruiters het er zo goed hebben, maar ik zou zelf niet willen tijden op een stal waar bv geen weiland is.
Geen idee of dat op deze stal ook zo is, maar ze leggen wel erg de faciliteiten op mensen gemak

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

imaudy
Berichten: 5006
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 01:24

secricible schreef:
https://www.fnrs.nl/files/1915/3900/896 ... _2018.xlsx

Eisen voor de sterren zijn terug te lezen, vooral veel faciliteiten voor de klant dus. Voor de paarden minimaal...


Als de buitenbak gebruikt wordt als paddock dan levert dat puntenaftrek op.
Als er geen uniformiteit is in de schabrakken ook puntenaftrek.
Beetje vreemde puntenverdeling.

[o]

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 02:13

Ik rij er regelmatig langs. en heb er in de 20 jaar dat ik hier woon NOG NOOIT een paard buiten gezien!

Linnie050

Berichten: 11792
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 04:12

Misschien dat er mensen van bokt bekend zijn met deze manege en meer weten.

Twiggy2008
Berichten: 21240
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:04

Weten jullie dan niet dat die sterren er voor de klant, de ruiters, zijn???? Een 5 sterren manege zegt totaal niets over de paardvriendelijkheid. In tegendeel zelfs.

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:09

Precies,Twiggy . Erg sneu...

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:11

Twiggy2008 schreef:
Weten jullie dan niet dat die sterren er voor de klant, de ruiters, zijn???? Een 5 sterren manege zegt totaal niets over de paardvriendelijkheid. In tegendeel zelfs.


Ik denk dat veel bokkers dat inderdaad wel weten maar het hier aankaarten omdat het geen goed systeem is. Want het is erg dat mensen nu denken dat een manege wel super goed zal zijn omdat ze zo veel sterren heeft, terwijl het op vlak van paardenwelzijn helemaal mis kan gaan. Wat overigens niet zegt, dat dat bij deze manege ook het geval zou zijn. ;)

Het zou goed zijn als het paardenwelzijn versterkt in de beoordeling bij het toekennen van de sterren zou worden opgenomen omdat je een manege waar de dieren het niet goed hebben bezwaarlijk een goede manege kan noemen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:18

Ze hebben alleen paddocks. Staat op de site.

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:20

sureido schreef:
Ze hebben alleen paddocks. Staat op de site.


Met paddocks is niks mis, zolang ze er gezamelijk met ruwvoer flink wat uren in staan natuurlijk.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:21

Ik heb er ook geen mening over, zag alleen mensen afvragen of ze iets hadden van weiland/paddocks.

Is trouwens voor de pensionklnten, weet niet of ze de manegepaarden daar neerzetten.

Waar ik altijd reed kwamen ze 9-1 buiten elke dag omdat er na de lessen begonnen en ‘s zomers ook ‘s nachts buiten.

denisesilver

Berichten: 2870
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:03

Eigenlijk een soort beter leven sterren systeem moeten hebben, maar ik vind het zorgelijk dat een organisatie als de FNRS niet aan het paardenwelzijn denkt

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

pien_2010

Berichten: 43070
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:07

Voorbeeld: boxmaat 3x3
Hebben paarden vrij toegang tot voldoende schoon drinkwater zowel binnen als buiten
"Er wordt minimaal tweemaal daags voldoende ruwvoer aangeboden, tenzij er sprake is van beweiding in een weide met voldoende gras.
"
"Ruwvoer dient van voldoende kwaliteit te zijn, geen schimmel of muf ruikend voer
"
De algemene gezondheid en voedingstoestand goed (minimaal drie paarden bekijken)
"Er wordt goed voermanagement gehanteerd, afgestemd op het individuele paard
"
"Toezicht bij pensionpaarden op de gezondheid, kwaliteit van het voer en voldoende voer
"
"Krijgen paarden in het algemeen voldoende beweging per dag, minimaal 4 uur (weidegang / lessen / stap- trainingmolen / paddock / rijden)
"
"Toezicht bij pensionpaarden op voldoende beweging en verantwoorde training
"
Paarden worden niet overbelast, krijgen voldoende rust
Paarden hebben een droge en schone ligplaats
"Paarden hebben voldoende ruimte om te staan en te gaan liggen in de box of groepshuisvesting (minimaal oppervlakte (2xstokmaat)² of 2/3 van (2xstokmaat)² van alle paarden in de groepsstal) Advies plafonhoogte is 1m boven stokmaat
"
In de box/stal is geen risico op verwondingen.
"Het stalklimaat is goed, voldoende licht, frisse lucht en geen tocht
"
Sociaal contact (zien, besnuffelen of aanraking) met andere paarden moet dagelijks mogelijk zijn.
"De afrastering en toegang tot de paddock en weide is goed
"
"Weidebeheer is goed (onkruidbestrijding en beheer paardenmest)
"
"Schuilgelegenheid is aanwezig voor paarden die dag en nacht buiten zijn
"
Verwondingen zijn niet aanwezig
Hoeven zien er verzorgd uit
Paarden ademen normaal (geen neusuitvloeiing en hoesten)
Huidafwijkingen zoals zwellingen, mok of schuurplekken zijn niet aanwezig
Geen afwijkend gedrag
Gebitsverzorging
Hoefverzorging
Entingen (o.a. influenza en tetanus)
Ontwormen
Paspoorten (medicijnregistratie) zijn aanwezig

Ik heb eventjes het fomulier gekopieerd en ik vind dat er toch wel gekeken word naar paardenwelzijn.

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:14

vind je dat? Ik zie niets staan over verplichte weidegang of paddocks met voldoende ruwvoer bijvoorbeeld. En minimaal 2x per dag ruwvoer indien er geen weidegang is...da's ook verrekte weinig.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26171
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:45

In de eerder genoemde link, laatste pagina. Is zoals ik dat in die link zie, geen onderdeel van sterrenformulier, maar een extra bijlage in de trant van: let daar ook even op als je er toch bent.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:05

Jammer dat dit nieuws op Bokt gepresenteerd wordt als iets goeds. Op de voorpagina notabene.

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:11

Ik vind het ook apart dat de paarden volgens het formulier geen wondjes mogen hebben, raken ze dan gelijk een ster kwijt? Bubbeltjes plastic dan maar? :')

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:13

Mijn pony heeft daar een week gestaan, kwam niet buiten en moest meelopen in de lessen.
Toen ik haar weer ophaalde was ze flink aan het luchtzuigen (logisch natuurlijk :( )
Leuk inderdaad, zoveel faciliteiten en mooie dingen voor de ruiters. Maar ik vind het veeel belangrijker dat de paarden ook gewoon paard kunnen zijn, dus naar buiten kunnen.

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:20

pien_2010 schreef:
"Krijgen paarden in het algemeen voldoende beweging per dag, minimaal 4 uur (weidegang / lessen / stap- trainingmolen / paddock / rijden)


Dus als een paard twee lessen moet lopen, een uurtje in de stapmolen staat en dan een uurtje in een paddock van 10 bij 10m mag staan, is het volgens de richtlijnen goed? Zomer en winter?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, gaucho, koenlover, kyrkelover, maava, MyWishMax, SemrushBot, Sorriso en 93 bezoekers