Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:47

Blijkbaar ligt het in Nederland toch wel anders dan in België, ofwel is het toeval: in mijn omgeving word je bijna als abnormaal beschouwd als je niet drinkt.

Heb 2 jaar geleden categoriek levenslang alle alcohol afgezworen toen mijn pa leverkanker had. God, wat heb ik me geërgerd aan al die bezoekers die hem een fles drank meebrachten. Dat doe je toch niet? Heb dan het goede voorbeeld beginnen geven, maar in mijn familie is het bijna een schande om geen alcohol te drinken, had met oudejaarsavond zelfs nog bijna ruzie met mijn ouders omdat ze zo hard aandrongen om alcohol te drinken. En dat maakt mijn afkeer van alcohol alleen maar groter, van mij mogen ze het goedje helemaal verbieden.

Mijn moeder wil zelf ook geen alcohol meer drinken, maar heeft te weinig ruggengraat om te weigeren, dus drinkt dan toch mee in gezelschap. Vind het vooral spijtig dat alcohol de norm is, het zou eerder uitzondering moeten zijn.


Anoniem

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:53

Ja ik vind het ook bijzonder hoe mensen zo kunnen aandringen op alcohol drinken (aandrinken :') )
Heb zelf 2 jaar bijna niet gedronken en sommige mensen moest ik echt 3 keer zeggen dat ik niks wilde en dan nog zeggen 'ah joh doe toch niet zo saai!' wtf gast. Ben ik wel eens boos om geworden en nu haalt men braaf voor mjj een colaatje zonder te vragen :P

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:05

Ik drink al zo'n 10 jaar geen druppel alcohol ivm mijn medicijnen, ben toen ook gestopt met roken, om maar helemaal gezond te doen.
Nooit problemen gehad om het te laten staan, omdat ik weet dat als ik het wel drink ik serieuze gezondheidsproblemen krijg. Maar heel soms (2-3 keer per jaar) vindt ik het jammer dat ik geen lekker wijntje kan drinken tijdens een etentje. Gewoon omdat ik het "vroeger" lekker vond. Maar die gedachten vervliegt weer in een paar seconde, net als de gedachten dat een wijntje mét een sigaret nog beter zou zijn :o
Ik drink dus nooit alcohol, maar kan het heel goed hebben als mensen om me heen wel alcohol nuttigen.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:24

hwn schreef:
Blijkbaar ligt het in Nederland toch wel anders dan in België, ofwel is het toeval: in mijn omgeving word je bijna als abnormaal beschouwd als je niet drinkt.

Heb 2 jaar geleden categoriek levenslang alle alcohol afgezworen toen mijn pa leverkanker had. God, wat heb ik me geërgerd aan al die bezoekers die hem een fles drank meebrachten. Dat doe je toch niet? Heb dan het goede voorbeeld beginnen geven, maar in mijn familie is het bijna een schande om geen alcohol te drinken, had met oudejaarsavond zelfs nog bijna ruzie met mijn ouders omdat ze zo hard aandrongen om alcohol te drinken. En dat maakt mijn afkeer van alcohol alleen maar groter, van mij mogen ze het goedje helemaal verbieden.

Mijn moeder wil zelf ook geen alcohol meer drinken, maar heeft te weinig ruggengraat om te weigeren, dus drinkt dan toch mee in gezelschap. Vind het vooral spijtig dat alcohol de norm is, het zou eerder uitzondering moeten zijn.

Ik ben het hier zo mee eens...
Wat anderen doen moeten ze zelf weten al verbaasd het mij enorm dat sociaal gezien alcohol nog steeds zo normaal is en er veel al “ bij hoort”.
Het valt in de catagorie hard drugs hoor.

Anyway zal er niks van zeggen of vinden dat mensen drinken. Ik veroordeel ze alleen wél als ze beschonken achter het stuur stappen.

Snap daarnaast écht niet wat er zo ongezellig aan is als ik besluit om een drankje zonder alcohol te drinken. Ik ben dus wel eens doodleuk weg gegaan toen er tot 2x toe gevraagd werd of ik echt niets alcoholisch wilde drinken, want dat was gezellig.
Nou dan ben ik maar echt ongezellig en ga weg >;)

Dat gepush vind ik dus echt schandalig.

Ik doe dus niet mee aan de challange, want heb dat niet nodig omdat ik buiten een slok champagne tijdens oud en nieuw niet drink :')

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:41

lieveli schreef:
Ik drink nu niet vanwege zwangerschap maar ik doe niet aan dry january, in tijden zonder zwangerschap en borstvoeding drink ik 2 glazen wijn bij het avondeten.


You savage! ~~}>

Lees ik dit topic een hoop ergernis en irritatie waarvan ik denk .. waar bemoei je je mee >;) tenzij je overlast hebt van het drinkgedrag van die persoon, is het jouw zaak toch niet?

Overigens zou ik een maand zonder kaas moeilijk vinden. (Maar ik kan het proberen?) Ben ik nu verslaafd?

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:10

WesternWay schreef:
lieveli schreef:
Ik drink nu niet vanwege zwangerschap maar ik doe niet aan dry january, in tijden zonder zwangerschap en borstvoeding drink ik 2 glazen wijn bij het avondeten.


You savage! ~~}>

Lees ik dit topic een hoop ergernis en irritatie waarvan ik denk .. waar bemoei je je mee >;) tenzij je overlast hebt van het drinkgedrag van die persoon, is het jouw zaak toch niet?

Overigens zou ik een maand zonder kaas moeilijk vinden. (Maar ik kan het proberen?) Ben ik nu verslaafd?


Je weet nog maar de helft! Ik ben wel eens aangesproken door mensen omdat ik bij de lunch een heerlijke sauvignon blanc dronk en mijn baby in de wagen lag.

Ik heb aangeboden om Veilig Thuis te bellen voor ze maar dat was dan weer niet de bedoeling.

Gelukkig waren ze er niet bij toen ik baby meenam naar zijn 1e wijnfestival.

Drinken, niet drinken. Mij een worst maar leven en laten leven. Zolang je jezelf en anderen niet in gevaar brengt. Ik vind iemand met een spaatje echt niet ongezellig. Behalve als het een klapküt is maar dat ligt dan niet aan de Spa.

En iemand hoeft mij niet te betuttelen omdat ik drink.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:17

Lieveli, wat ben je toch een monster :+ kleine komt zeker vanalles tekort.

Hier net 9mnd niet gedronken en nu borstvoeding dus met flinke mate. Drink vaak 2 halve wijntjes als ik drink. In de avond wil hij veel clusteren dus wil ik waken voor teveel alcohol.
Heb het tijdens de zwangerschap alleen gemist op het terras. Er is in NL op de terrassen echt weinig te drinken buiten alcohol als je geen zoete kindermeuk wil, tenzij je water drinkt. Thuis had ik genoeg keuze, maar buiten de deur vond ik het echt treurig. Overigens vond ik dat wel een eyeopener voor mezelf.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Echwel

Berichten: 12458
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:25

Dronk vroeger nooit lustte het niet.
Moet zeggen heb leren bier drinken en waardeer het nu ook, gezellig sinds hubs met pensioen is op de bank snackie en speciaal biertje erbij.
Heb nooit mensen veroordeeld dat ze drinken toen ik niet dronk, was wel makkelijk was altijd de bob.
Wil nu ook niet veroordeeld worden dat ik wel mijn biertje drink.
Kortom laat iedereen doen waar ze zich goed bij voelen en oordeel niet zo.

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:32

secricible schreef:
Lieveli, wat ben je toch een monster :+ kleine komt zeker vanalles tekort.

Hier net 9mnd niet gedronken en nu borstvoeding dus met flinke mate. Drink vaak 2 halve wijntjes als ik drink. In de avond wil hij veel clusteren dus wil ik waken voor teveel alcohol.
Heb het tijdens de zwangerschap alleen gemist op het terras. Er is in NL op de terrassen echt weinig te drinken buiten alcohol als je geen zoete kindermeuk wil, tenzij je water drinkt. Thuis had ik genoeg keuze, maar buiten de deur vond ik het echt treurig. Overigens vond ik dat wel een eyeopener voor mezelf.


Ginger Ale met munt drink ik op het terras, dat voelt dan niet helemaal als een suikerbom met parapluutje :')

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:44

Borstvoeding kan wel met alcohol toch? Binnen een bepaald tijdvak mag je dan even niet voeden maar daarna weer wel. Als je echt graag zou willen moet je even kolven :j

Ik vind het wel echt jammer dat er (nog) geen alcoholvrije speciaalbiertjes bestaan. Want dat vind ik echt super lekker. Als ze dat alcoholvrij én lekker maken heb je mij mee hoor :j dat zou ik rustig bestellen op een terrasje.
Nu vind ik een 0.0 witbiertje ook al erg lekker, of 0.0 radler. Smaakt naar Shandy. Nostalgie.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:45

Echwel schreef:
Wil nu ook niet veroordeeld worden dat ik wel mijn biertje drink.
Kortom laat iedereen doen waar ze zich goed bij voelen en oordeel niet zo.


Maar het zijn juist de mensen die wel drinken die de niet-drinkers "veroordelen" door ze als ongezellig te bestempelen en te proberen over te halen om wel te drinken.
Er is veel verborgen alcoholisme en alcohol draagt nog altijd flink bij aan huiselijk geweld, uitgaansgeweld en verkeersongelukken.
Dat wil niet zeggen dat jij of ik niet mogen genieten van een wijntje, maar er bewust mee omgaan en het niet opdringen aan de omgeving (bijvoorbeeld door een fles wijn in het kerstpakket ed) zou prettig zijn.


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:48

Magrathea schreef:
Borstvoeding kan wel met alcohol toch? Binnen een bepaald tijdvak mag je dan even niet voeden maar daarna weer wel. Als je echt graag zou willen moet je even kolven :j

Ik vind het wel echt jammer dat er (nog) geen alcoholvrije speciaalbiertjes bestaan. Want dat vind ik echt super lekker. Als ze dat alcoholvrij én lekker maken heb je mij mee hoor :j dat zou ik rustig bestellen op een terrasje.
Nu vind ik een 0.0 witbiertje ook al erg lekker, of 0.0 radler. Smaakt naar Shandy. Nostalgie.


Na het voeden durf ik het soms wel maar ik had echt een onvoorspelbare baby dus het is dan kolven of gokken...

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:49

lieveli schreef:
Magrathea schreef:
Borstvoeding kan wel met alcohol toch? Binnen een bepaald tijdvak mag je dan even niet voeden maar daarna weer wel. Als je echt graag zou willen moet je even kolven :j

Ik vind het wel echt jammer dat er (nog) geen alcoholvrije speciaalbiertjes bestaan. Want dat vind ik echt super lekker. Als ze dat alcoholvrij én lekker maken heb je mij mee hoor :j dat zou ik rustig bestellen op een terrasje.
Nu vind ik een 0.0 witbiertje ook al erg lekker, of 0.0 radler. Smaakt naar Shandy. Nostalgie.


Na het voeden durf ik het soms wel maar ik had echt een onvoorspelbare baby dus het is dan kolven of gokken...

Gewoon doen, slaapt ie lekker van.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:52

Ik drink deze maand ook niet, behalve op mijn vriend zijn verjaardag volgende week. Is niet om Dry January, maar ivm afvallen en geld besparen.

Ik ga normaal gesproken bijna elk weekend op stap en dan gaat er flink wat wodka en bier doorheen. Gewoon, omdat ik dat leuk vind.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:11

Ik vind dit nogal een onzinchallenge, maar dat is met wel meer challenges. Wat is het doel? En waarom worden mensen die een elke dag een wijntje/biertje bij het eten drinken hier zo op afgevallen?

Ik geloof er eigenlijk ook gewoon niet in dat een glas wijn/bier/etc per dag je echt slechter maakt. Kijk hoeveel mensen dagelijks drinken en gewoon en gezond oud worden. Ik geloof meer in overdaad schaadt. Je katjelam zuipen, dat vindt je lichaam niet chill, maar een glas? Lijkt mij equivalent aan een cola. Ook niet goed, maar van een glas ga je echt niet dood.

Lijkt mij beter dan men gewoon doet waar men zich goed bij voelt en vooral alles met mate doet (behalve genieten).

Elk bad heeft er eendje.

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:17

Magrathea schreef:
Gewoon doen, slaapt ie lekker van.

8)7

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:20

Ineke2 schreef:
Magrathea schreef:
Gewoon doen, slaapt ie lekker van.

8)7


Doe even gewoon, het kind maakt een grapje.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:22

Magrathea schreef:
Ik vind het wel echt jammer dat er (nog) geen alcoholvrije speciaalbiertjes bestaan. Want dat vind ik echt super lekker. Als ze dat alcoholvrij én lekker maken heb je mij mee hoor :j dat zou ik rustig bestellen op een terrasje.
Nu vind ik een 0.0 witbiertje ook al erg lekker, of 0.0 radler. Smaakt naar Shandy. Nostalgie.


Sportzot, alcoholvrije variant van de brugse zot.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:24

lieveli schreef:
Doe even gewoon, het kind maakt een grapje.

Vast, maar je weet nooit wie hier op een openbaar forum mee lezen en die dat als “ kan wel” opvatten en dat vind ik niet kunnen als er kleine kindjes bij betrokken kunnen zijn.

En ja noem mij dan maar een zeikerd.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:25

Hier ook een stopmaand ivm bewustwording. Deze is bewust in februari, dan duurt het niet zo lang. Mijn ouders lusten ook graag een wijntje en heb het wel beetje meegekregen, maar dat geld evengoed voor goed culinair eten, wat gepaard gaat met een goed glas wijn. Ik kan van een glas wijn echt genieten, maar ook van speciale biertjes. Doordeweeks drink ik vaak 2 a 3 dagen niet en de andere dagen gemiddeld 3 glazen. Merk wel dat ik op vakantie gezamenlijk met mijn ouders, ons gezin en het gezin mij gemiddelde toch wel flink stijgt. Zomers drink ik wel graag radler 0.0 of rosé bier 0.0

Wel ben ik heel erg benieuwd naar de niet drinkers onder ons, wat zij dan wel drinken? Ik drink nagenoeg alleen water en koffie, maar nooit een colaatje oid vol met suiker.

Ik vind stopmaanden juist goed idee voor de bewustwording, geen snoep maand, geen koffie (dat zou echt killing zijn voor mij) maand, geen vlees maand

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:28

Ineke2 schreef:
lieveli schreef:
Doe even gewoon, het kind maakt een grapje.

Vast, maar je weet nooit wie hier op een openbaar forum mee lezen en die dat als “ kan wel” opvatten en dat vind ik niet kunnen als er kleine kindjes bij betrokken kunnen zijn.

En ja noem mij dan maar een zeikerd.


Iemand die dat voor 'kan wel' aanneemt is dan niet zo snugger, jammer maar helaas. Ik mag toch lijden dat je als borstvoeder je kennis elders verbreedt dan een topic over alcohol op een paardenforum.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:45

karuna schreef:
Debberley iedereen om me heen drinkt ook. Toch heb ik nooit de behoefte om mee te doen. Hoe "ongezellig" ze me ook vinden. Met water of cola kan ik ook feesten. Sterker nog op festivals geloven ze vaak mijn nuchtere staat niet. Maar ja ben gek van mezelf zeg maar. :+

:') Hier precies hetzelfde!

Ik heb al járen niet gedronken en ik zit midden in mijn studententijd, dus ik haal het gemiddelde nogal omlaag als ik mijn medestudenten moet geloven :+ Ik heb het ook niet nodig inderdaad, maar ik vind het gewoon ook echt niet lekker of heel duur. Als ik het wel lustte zou ik af en toe misschien wel een biertje doen, maar ik mis het niet.

Edit: oh oeps, dit bericht was van een paar pagina’s terug zie ik nu.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:55


Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 01:00

Ik minder wel. Maar zit as we speak lekker aan een gin-tonic. Ik kijk ernaar uit en kan ervan genieten. Maar ik kan net zo makkelijk niet drinken. Heb al een aantal keer een maand moeten stoppen (voor een haartransplantatie) ik had meer moeite met stoppen met de koffie (dat moest ook).

Ik vind dat zo lang je je goed voelt en het onder het maximum blijft (is dat 7 drankjes per week?) Het prima kan.

Las zelfs dat meedoen aan de dry-januari leidt tot meer alcoholmisbruik (zodra de maans voorbij is, zetten mensen het weer op een zuipen)

Dus prima voor mij zo. Door de week geen alcohol en in het weekend in totaal een glas of 3/4.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37224
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 01:00

Engel ik drink veel water. Eerder graag sinas of sprite maar ivm overal zoetstof of stevia instoppen blijft nu alleen cola en heel soms cassis over. Soms sinaasappelsap maar meestal dus water, simpel koud water, :j

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _CS_, Anouk94, bellizdej, CalipsoLover, Eefje_Sammy, Kayleigh__, MerleSimone, nicole_floor, rosslover, Solleke_Noah en 180 bezoekers