[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:45

Kabayo schreef:
Cp leuk dier. Al heb ik de neiging om een scheerapperaat te halen met die sokken :P Super lief die kleine <3 Echt een dotje





Neeeeeeee :oo op zijn sokken ben ik het meest trots hahaha.

Maar ik heb er ook 1 zonder lopen hoor 8-) maar die loopt dan ook in de sport.


Afbeelding

Afbeelding




Prachtige merrie die zilver. En idd wat Vulina zegt, die maakt een hoop mee :D.


Tinniie; wat een prachtige combinaties zeg <3 (heb even in je topic gespiekt)



Bijzonder Candalisa... sneu voor de merrie maar wel fijn dat ze geen pijn heeft en lekker alertis.
Weten jullie helemaal niet hoe het komt dan?

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:11

Candalisa, wat een vreemd verhaal.. ik hoop wel dat ze verbetert voor het veulen komt. Als ze er mentaal zo snel doorheen zit is dat misschien wel een dingetje tijdens de aanstaande bevalling? wat zegt de dierenarts daarvan?

Lekkere buikjes al Tinniie

Kabayo, wat leuk dat Zilver mocht optreden.. ze glimt super.

CP, appart, zo'n tinker zonder behang.. wel leuk hoor! wat voor niveau loopt deze?

Hier verder ook geen nieuws, wel dikke buik, nog geen tietjes, zondag mag ze weer mee naar de bixieles.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:19

Ze is altijd wel zo “makkelijk” geweest ze denkt al snel bij iets als het niet lukt dan kan ik het niet. Het is erger geworden na een clinic bij horse event en het blijven kiggen is ooit negonnen bij de eerste dracht toen ze echt rond werd en dr buik wat in de weg zat dan probeerde ze op te staan en lukte het de eerste keer niet en bleef ze gewoon at in de wei liggen. Kreeg vaak telefoontjes ligt een dood paard in de wei want zo lag ze dan ook benen gestrekt en al ... na een kwartier of zo stond ze gewoon op ...
de schrik is eigenlijk begonnen na die ene nacht terwijl de da vermoedt dat het gewoon een kwestie was van vadtliggen en te lang gelegen te hebben maar ja zit wel op mn netvlies gebrand ondertussen.
2de dracht heeft ze echt geen enkel kwaaltje gehad ook geen moeite met aankomen enz. Na beide bevallingen ook geen moeite gehad met op te staan. Wel pas gewacht tot ik er was en toen ik aankwam stond ze op ...

Ik heb nu al een birth alarm in huis en ga een teefoon als camera installeren om te kunnen kijken of ze snachts wel gewoon vaker ligt. Ik weet alleen dat ik behoorlijk gestressd ben erdoor ...

Zo lag ze 3 jaar geleden ... Afbeelding

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:30

Juval hij zegt vaker merries mee te maken die allerlei kwaaltjes hebben en die vergeten zo gauw ze bevallen zijn maar ja we moeten nog 5 maanden. En kwa soepelheid wordt ze juist alleen beter want ik laat ze om de dag in de cirkel lopen en ze loopt echt lekker en dat was dus ook te merken volgens de osteo en mentaal is ze veel rustiger en ook gewoon vrolijk.
Ik vraag me ook af wat wijsheid is haar juist even te laten liggen zodat ze weer wat doorzettingsvermogen krijgt of toch helpen.? Ze raakt ook echt niet in paniek of zo en is ook gewoon alert als ze ligt je kan dr een schep brokken onder dr neus doen en ze eet het op ze staat alleen pas op als zij dat wil of als we haar omhoog duwen.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:40

Candalisa: Ik weet niet of je het al eerder hebt gezegd of aangegeven, maar het lijkt op PSSM, is ze daarop getest?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:43

Mer ja daar is ze op getest pssm 1 en 2 n/n

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:57

candalisa schreef:
Mer ja daar is ze op getest pssm 1 en 2 n/n


Gelukkig maar, daar zit je helemaal niet op te wachten. Wel vaag dan deze klachten.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:57

Merkwaardig zeg. Mijn 1e gedachte was ook richting pssm maar dat is het dus niet. Bijzonder.



@Juval, nu M2. De oefeningen van het Z komen langzaam maar zeker ook al. Haar zijgangen zijn heel goed alleen met zo'n kort gedrongen pony (ja groot is ze ook niet :')) is lengtebuiging een van onze grootste aandachtspuntjes :j.

Komt wel, ik ben vorig jaar (2017) november met haar begonnen, 3 maand aan het rijden geweest (was toen al drachtig) en de m1 door gegaan. Sinds februari stond ze stil. In eerste instantie vanwege het weer en toen dat beter was was ze alweer 10 maand drachtig.

De zomer heeft ze het zwaar gehad. Pas in september langzaam begonnen met opbouwen en toen kwam ik na 2 weken in de lappenmand met een buikwand hernia :+ dus weer stil...

Nu wederom sinds november aan de gang en morgen en zondag starten we weer en nu dus m2 :j. Ik ben benieuwd :D.

Al met al hebben we eigenlijk helemaal zoveel niet kunnen trainen en zijn we toch al weer een heel eind op weg.
Ik ben heel benieuwd wat ze aankan qua niveau. Er zit in ieder geval nog veel meer in :j

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:04

Cp, ondanks dat dit het 2019 topic is en niet het 2018 topic.. Op een gegeven moment was ik zo druk dat ik het even allemaal niet meer gevolgd had. Had je nou nog een hengstveulen vorig jaar gekregen van jouw hengst welke je afscheid nam op de HK en die alleen maar merries gaf :P ? Ben wel benieuwd en of je dus een eventuele opvolger van hem hebt.

@Candalisa, wat merkwaardig idd, kan me voorstellen dat je je toch zorgen maakt.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:24

Jaaaa 2 zelfs! Leuk dat je dat onthouden hebt :) 1 van de merrie hierboven (madam haarloos) en 1 van mn grote bruin bonte merrie.
Gallardo en McLaren :)

We hebben ze beide nog maar alleen die laatste blijft. Mac wordt een flinke. Denk dat die de 1.60 wel halen gaat.

Royce kan mooi samen met hem opgroeien. Royce wordt een 1.45 ongeveer dus past mooi bij de kleinere merries straks :D

Mac
Afbeelding
Afbeelding



Guy
Afbeelding

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:33

Oh wat leuk zeg!
Wat is Mac apart getekend met zoveel zwart!
Vanwaar de keuze dat Guy verkocht wordt ? Gewoon nieuwsgierig :o
Ik vind Royce idd ook wel een knapperd!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 01:24

candalisa schreef:
Mer ja daar is ze op getest pssm 1 en 2 n/n

Er bestaat jammergenoeg ook nog px en nog eentje, vrienden van ons hebben eentje met px en die kan tijdens het wandelen ineens staken en lijkt geen beweging meer in te komen. Alsof ze even verkrampt en na 10 min gaat ze ineens dan weer verder.
Vind het ook best slecht voor jou tikker, je schrikt je telkens te pletter, lijkt me.
Hopelijk is het na de dracht snel over.

Rocky is geweldig leuk

Sterkte nog stal HD je komt er wel bovenop. Even tijd geven ja

Knappe combi’s tinniie ik ben benieuwd

Kabayo idd amai jou merrie heeft al wat gezien op haar leeftijd. Kan me er alleen nog niet in vinden of ik dat juist goed vind of niet O:)
Ik ben altijd zo beetje beschermend over men drachtige merries. Ik weet het is geen ziekte maar uit men eigen zwangerschap kan ik toch zeggen dat het wat doet met je lichaam en geest.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 03:04

candalisa schreef:
Mer ja daar is ze op getest pssm 1 en 2 n/n


Ze was toch alleen op PSSM1 getest en niet op 2? Misschien is het iets om te proberen haar een tijdje het dieet te geven van een pssm2 paard. Ook al heeft ze het niet, ze zou er best baat bij kunnen hebben omdat ze wel soortgelijke symptomen heeft.

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 07:34

Fotsy. Haha ik ben ook wel beschermend over haar maar ze is lekker rustig. Vind het ook een hele gave ervaring. Vind nu wel dat ze idd dik begint te worden en ze er meer "last" van krijgt. Ze staat bijna altijd op rust en begint wat slomer te worden voor haar doen. Ze krijgt binnenkort zwangerschapsverlof! Lekker niks doen.

Vulina ik weet niet hoe ik het moet opvatten. Positief of negatief. Nadeel van internet :P Maar ik ben van mening dat het nooit erg is dat een paard veel ziet... als ze nou 2, 6 of 18 zijn. Worden ze braaf en makkelijk van. En zoals dit ,onbelast ergens heen ( in de zin van ,niks doen , stilstaan in de baan) vind ik niet erg. Leren ze van :)

Candalisa heel erg apart zeg... ik zou het niet weten. Wat vervelend zeg! Hopelijk gaat het snel de betere kant op!

Bedankt juval! Ja ze ziet er mooi uit. Al is ze wel eventjes gewassen hihi.

Hahaha sorry cp :P Mooie merrie (?) die zonder sokken :D

Spannend tinnie!

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 07:50

Maar je weet niet wat er in het koppie om gaat en wat dat eventueel kan betekenen voor de dracht. Bijvoorbeeld afstoten door toch teveel stress. (denk dat ze in die richting bedoeld)
Mijn 3 jarige ziet nu helemaal niks. Ik ben ook van mening hoe meer ze zien hoe beter. Maar niet met eventueel gevaar voor veulen. Dus als die er levend af is gaan we pas weer verder :))

Sterkte HD. Ik snap je helemaal. Neem je tijd.

Wat vervelen Canda. Was dit voor de dracht ook al? Naar om zo te tasten in het niet. Word de merrie ook niet te makkelijk omdat jullie haar gelijk helpen? Je zegt dat ze snel opgeeft, dus dat zou naar mijn mening in het straatje kunnen passen. Oh, ze komen me toch zo helpen. Ik wacht wel.

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:01

Cioccolato schreef:
Maar je weet niet wat er in het koppie om gaat en wat dat eventueel kan betekenen voor de dracht. Bijvoorbeeld afstoten door toch teveel stress. (denk dat ze in die richting bedoeld)
Mijn 3 jarige ziet nu helemaal niks. Ik ben ook van mening hoe meer ze zien hoe beter. Maar niet met eventueel gevaar voor veulen. Dus als die er levend af is gaan we pas weer verder :))

Sterkte HD. Ik snap je helemaal. Neem je tijd.

Wat vervelen Canda. Was dit voor de dracht ook al? Naar om zo te tasten in het niet. Word de merrie ook niet te makkelijk omdat jullie haar gelijk helpen? Je zegt dat ze snel opgeeft, dus dat zou naar mijn mening in het straatje kunnen passen. Oh, ze komen me toch zo helpen. Ik wacht wel.

Ahh op die manier. Denk dat het wel iets mee valt. Het is een kort moment. En de rest van de tijd stond ze hooi te eten en wou gewoon water hebben. Ook na de tijd. Bij stress willen ze dat niet meende ik. Uiteraard houden we haar nu extra in de gaten. Heb vannacht de wekker 2 keer gezet om te zien of ze het niet zou verwerpen maar ze was lekker aan het slapen. Maar ze lijkt er niks "aan over te houden ". Ze heeft verder niet geweten of in paniek rondjes gedraaid oid. Ze was vooral relaxt en tevreden :P

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:24

Voor mij scheelt het dat ik er naast ook nog 'gewoon' paarden rijd. Dus de niet drachtige merries doen gekke dingen.
En het zwangerschapsverlof is gelijk de winter rust wat ik doe met een zadelmakke. Met een 3 jarige wil ik niet eens veel doen.
Zij was ook zo braaf dat het kriebelde om eens naar vreemde locaties te gaan. Maar heb haar toen maar stil gezet, veiligheid van veulen voorop _O-

Je kent haar zelf het beste en het is jou merrie!

Ik hou niet bij hoelang mijn merrie is momenteel. Ergens in de 200. Dik, doet nog steeds vrij weinig. Maar dat doet ze altijd _O-

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:28

Ik vind je merrie ook stoer kabayo, en vind het zeker waar dat ze op jonge leeftijd al veel kunnen leren. Persoonlijk zou ook voor mij in dit stadium het risico ook te groot worden. Zeker omdat je zelf ook aangeeft nog gecheckt te hebben op verwerpen, dat zou niet nodig moeten zijn. Jullie hebben al zoveel pech gehad, wees zuinig op dr...

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:36

Ik denk dat het ook ligt aan de aard van het beestje. Mijn drachtige merrie is al in paniek als agrifirm het erf op komt rijden, dan moet ze eerst flink snuiven en wegrennen. Maar kan moeilijk zeggen dat agrifirm niet meer mag komen omdat mijn pony dat niet leuk vindt. Ze wennen er vanzelf aan. Als je te voorzichtig bent kan er alsnog wel vanalles misgaan denk ik.

Afbeelding
Afbeelding
Hier zitten we op 242 dagen ongeveer, kunnen nu aftellen :D

CP wat een leukerds heb jij allemaal! Die zonder sokken spreekt mij ook erg aan! Lijkt toch altidj weer wat chiquer.

Candalisa: wat een aparte situatie, ik hoop dat je snel verbetering ziet!

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:01

SparkYY_8 schreef:
Ik vind je merrie ook stoer kabayo, en vind het zeker waar dat ze op jonge leeftijd al veel kunnen leren. Persoonlijk zou ook voor mij in dit stadium het risico ook te groot worden. Zeker omdat je zelf ook aangeeft nog gecheckt te hebben op verwerpen, dat zou niet nodig moeten zijn. Jullie hebben al zoveel pech gehad, wees zuinig op dr...

Dit snap ik niet. Ze kan toch stress hebben zonder t te laten zien. Als ze nu gaat bevallen ligt het sowieso in een stuit. Het is gewoon een zekerheidje mócht het misgaan. Wat dus niet is gebeurd. Ze heeft nergens last van.

Denk dat ik nu wel genoeg heb uitgelegd :+ Ik ga nu genieten van de hengstenkeuring.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:18

Wat een gave ervaring Kabayo en fijn dat ze zo braaf was en het veulen nog netjes binnen heeft gehouden :D

Candalisa, lastige situatie, hopelijk knapt ze gauw op en heeft ze er na de dracht geen last meer van.

Ohhh die zonder sokken CP, die is gaaf! Ik krijg bij die mega beharing ook altijd de neiging om het scheerapparaat te pakken _O-

HD, :(:) rustig aan, het is niet niks natuurlijk.

Hier gisteren weer overduidelijk het veulen gevoeld, die was heel druk. Bijzonder om mee te maken. Merrie lijkt al wel iets opgeknapt, maar wel nog heel moe, denk dat ze wakker wordt gehouden door het veulen _O-

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:59

Cp, mac is een knappe bink zeg!!

Mathilda, :(:)

Kabayo, ik hou me buiten de discussie hoor, maar stress heeft niets te maken met wel of niet eten en drinken. Als mijn paardjes op de keuring zijn, eten en drinken ze altijd gewoon, terwijl sommige echt overduidelijk stress hebben. Ik heb 2 merries die ik ook drachtig mee durf te nemen omdat ik van hen weet dat ze al zo veel gezien hebben en niet snel meer stress hebben.

Ik word jaloers als ik mensen hoor dat ze het veulen hebben gevoeld :o ik vond dat ook altijd zo’n magisch moment!!! Maar mijn dame ziet dat gefriemel echt NIET zitten := haha

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:02

Ik mag ook echt alleen maar voelen op haar moment, anders krijg ik een been naar mn hoofd :')
Gisteren vond ze het weliswaar prima dat ik langer voelde dan 5 minuten hahah

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:05

Mijne is helemaal van het knuffelen en tuttelen geworden sinds ze drachtig is. Ik ben er nier zo van, maar af en toe drukt de der hoofd zo tegen je aan. En dan.. Aaaahhh.. <3
Dat dus _O-
Voor de rest heb ik geen geduld om veulen te zien of voelen. Als het tegen het eind loopt en het niet meer te missen is kan ik eens een 5 minuten kijken en voelen *D

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:42

Kabayo schreef:
SparkYY_8 schreef:
Ik vind je merrie ook stoer kabayo, en vind het zeker waar dat ze op jonge leeftijd al veel kunnen leren. Persoonlijk zou ook voor mij in dit stadium het risico ook te groot worden. Zeker omdat je zelf ook aangeeft nog gecheckt te hebben op verwerpen, dat zou niet nodig moeten zijn. Jullie hebben al zoveel pech gehad, wees zuinig op dr...

Dit snap ik niet. Ze kan toch stress hebben zonder t te laten zien. Als ze nu gaat bevallen ligt het sowieso in een stuit. Het is gewoon een zekerheidje mócht het misgaan. Wat dus niet is gebeurd. Ze heeft nergens last van.

Denk dat ik nu wel genoeg heb uitgelegd :+ Ik ga nu genieten van de hengstenkeuring.


Je begrijpt mijn reactie denk ik niet helemaal, ik bedoelde dat als je gaat checken voor verwerping na deze situatie, je in mijn beleving indirect ook vind dat je je merrie in een (misschien iets te) stressvolle situatie hebt gebracht. Anders zou het niet nodig zijn om te checken. En met jullie voorgeschiedenis weet ik niet of ik dat zou aandurven.

Maar ieder zn ding en ieder moet het zelf weten, Dus verder geen oordeel ofzo ;) veel plezier op de keuring.