Het solicitatie topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 13:58

Omdat ik op het punt sta om te soliciteren voor mijn stage en er geen topic over kon vinden, hier is ie dan!
Het grote solicitatie topic.

Wat zijn voor jullie de echte do's and dont's. Grappige anekdotes en andere tips zijn allemaal welkom.

Voor mij op dit moment een mooie afleiding want ik ben altijd stikzenuwachtig voor solicitaties.

Anoniem

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:59

Je voorbereiden. Enige kennis van het bedrijf kunnen tonen en wat gerichte, geinteresseerde vragen stellen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:10

Drie goede en drie minder goede competenties kunnen noemen, inclusief praktijkvoorbeelden.

Daarnaast je CV nagaan en bekijken hoe jouw leer- en loopbaan is verlopen, waar je trots op bent/wat je anders had willen doen.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:11

Bij mijn huidige baan kwam ik nog net niet jankend het kantoor uit, het ging zo slecht voor mijn gevoel. Werd ik later gebeld dat ik het was geworden :') Ik vertelde later hoe ik mijn sollicitatie vond gaan:
''O, dat heeft iedereen met hem hoor, dat is niks nieuws'' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:13

Kleding, niet overdressed gaan ;) (en ook niet underdressed.)

En rustig aan, iedereen is zenuwachtig bij een sollicitatie :P

Anoniem

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:14

Voor een stage: duidelijk hebben voor jezelf wat je wil leren en hoe jij denkt dat het bedrijf je daarin kan ondersteunen.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 14:41

Voorbereid ben ik! Zet altijd wat vragen op papier en ik weet waarom ik deze stage graag zou willen doen. Dus daar maak ik me geen zorgen over ;) ik ga altijd wat snel en hakkelend praten als ik zenuwachtig ben, maar ben me daar ook van bewust dus doe rustig aan. Ik heb meer solicitaties staan, dus als deze het niet wordt is dat ook niet een heel ernstige zaak. Toch wil ik wel gewoon dat het goed gaat natuurlijk!

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:45

Kleine tip, zorg dat je het woord sollicitatie foutloos kunt spellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:45

Ik heb ooit de tips gekregen om geen bruin te dragen, en om letterlijk je beide benen op de grond te houden als je zit. :+ Geen idee of het iets uithaalt, maar die persoon had wel psychologie gestudeerd.



Ik heb vorige week nog ergens gesolliciteerd en zou gisteravond meelopen (was bij wijnbar), maar kreeg woensdag een telefoontje met dat ik niet meer hoefde te komen omdat ze toch nog even verder wilde zoeken. :+ Nouja, graag of niet graag. Ik was "niet flexibel genoeg", terwijl ik op 200 meter afstand woon, een referentielijst heb waar je in de horeca U tegen zegt, en ze tijdens het gesprek hartstikke enthousiast waren. Achja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:53

Resistance schreef:
Ik heb ooit de tips gekregen om geen bruin te dragen, en om letterlijk je beide benen op de grond te houden als je zit. :+ Geen idee of het iets uithaalt, maar die persoon had wel psychologie gestudeerd.



Ik heb vorige week nog ergens gesolliciteerd en zou gisteravond meelopen (was bij wijnbar), maar kreeg woensdag een telefoontje met dat ik niet meer hoefde te komen omdat ze toch nog even verder wilde zoeken. :+ Nouja, graag of niet graag. Ik was "niet flexibel genoeg", terwijl ik op 200 meter afstand woon, een referentielijst heb waar je in de horeca U tegen zegt, en ze tijdens het gesprek hartstikke enthousiast waren. Achja.

Was je niet (te oud en dus) te duur?
18- of 19jarigen zijn een stukje goedkoper.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 14:55

hoogendroog schreef:
Kleine tip, zorg dat je het woord sollicitatie foutloos kunt spellen.

:') ik schaam me diep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:19

Anoniem schreef:
Resistance schreef:
Ik heb ooit de tips gekregen om geen bruin te dragen, en om letterlijk je beide benen op de grond te houden als je zit. :+ Geen idee of het iets uithaalt, maar die persoon had wel psychologie gestudeerd.



Ik heb vorige week nog ergens gesolliciteerd en zou gisteravond meelopen (was bij wijnbar), maar kreeg woensdag een telefoontje met dat ik niet meer hoefde te komen omdat ze toch nog even verder wilde zoeken. :+ Nouja, graag of niet graag. Ik was "niet flexibel genoeg", terwijl ik op 200 meter afstand woon, een referentielijst heb waar je in de horeca U tegen zegt, en ze tijdens het gesprek hartstikke enthousiast waren. Achja.

Was je niet (te oud en dus) te duur?
18- of 19jarigen zijn een stukje goedkoper.



Het zijn bekenden, en ze hadden speciaal gevraagd of ik kwam solliciteren...

Anoniem

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:33

Nahhh wat raar! :oo

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:37

Resistance schreef:
Het zijn bekenden, en ze hadden speciaal gevraagd of ik kwam solliciteren...


Die mensen verbazen je vaak het meest... Breek me de bek niet open :roll:

Heel vervelend voor je...

Edit: Voor TS nog iets dat mij te binnen schiet, ontwijk woorden als 'LEUK'. De functie lijkt mij 'leuk', ik vind het 'leuk' om... Leuk klinkt heel oppervlakkig (en heeft weinig betekenis) en er zijn andere woorden die het verhaal veel sterker te maken!
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 11-01-19 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:43

Goed voorbereiden, bedrijf beetje kennen, netjes gekleed, zelf ook 1 of 2 vragen stellen, niet gelijk over geld beginnen ( dat kan bij het arbeidsvoorwaardengesprek). Eventueel van tevoren bellen voor informatie staat wel geïnteresseerd.

Ik ben veel gewend, maar heb binnenkort een sollicitatie gesprek waar 6 mensen in de commissie zitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:44

Dit jaar heb ik 4 brieven en 1 video verstuurd (3 naar stage 2 voor een baan) en 4 uitnodigingen gehad. Toen ik vroeg wat de reden was dat ik werd uitgenodigd, kreeg ik te horen dat de brief sterk, verrassend/leuk en origineel was en dat ik goede zelfkennis heb en dat goed kan door koppelen naar de functie.
Dus als tip, zorg dat je zelfkennis hebt en voor jezelf een duidelijk beeld heb hoe jij in de organisatie past. Koppel sterke kwaliteiten aan de taken(waarom die kwaliteit een voordeel is voor die taak).
Verder, vermijd zinnen zoals ‘ik hoop/maak graag kans’, ‘ik denk dat ik wat voor jullie kan betekenen’ of ‘ik hoop dat ik word uitgenodigd voor een gesprek’. Ga niet hopen, misschienen of denken, maar laat zien dat je compleet overtuigd ben dat jij bent wie ze zoeken!
Dus gebruik zinnen als ‘in deze brief leg ik uit waarom ik perfect bij jullie pas’ of ‘aangezien chocolade en ik een topteam zijn, zal ik ook goed in jullie team passen’(sollicitatie chocolade winkel :P )

Mijn bericht kan heel arrogant over komen, maar ook daar heb ik even een voorbeeld in genomen. Imo is dit niet niet arrogant maar zelfverzekerd.

Als laatste, zorg dat je jezelf ontwikkeld tot een autonoom en authentiek persoon (binnen je werkveld). Niet durven op te vallen betekend dat je er niet bovenuit gaat steken. Durf je gevoel te volgen en buiten de box te denken, dat brengt je verder dan veilig tussen de meute blijven hangen :)

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:07

Ik meld me ook. Inmiddels 3 gesprekken gehad nav. 3 brieven. Vanmorgen nog 1 dus hopelijk hoor ik daar snel wat van.

Ik probeer altijd een duidelijke omschrijving te geven van mijn kwaliteiten en waarom ik graag bij het bedrijf wil werken. Jezelf goed kennen maakt ook dat je minder snel zenuwachtig bent op gesprek en dichtklapt. Straalt dus zelfvertrouwen uit. Ook kunnen uitleggen wat je mindere kant is maar wel zodanig uitleggen dat je er volledig van op de hoogte bent en kan aangeven hoe jij en anderen daar mee omgaan.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:11

Toen ik ging solliciteren voor mijn stage ging het gesprek best goed, en ik kreeg ook gelijk te horen dat ik daar mocht stage lopen. Maar net voor ik de deur uit ging zei meneer de directeur doodleuk; we dragen hier wel geen paardrijlaarzen en jeansbroeken dus let daar op volgende keer.

Ik had mijn net nieuwe, retedure cognackleurige laarzen van River Woods aan en een effen zwarte broek en zwarte blouse. Best zakelijk in mijn ogen.
Kon wel janken want was zo trots op die laarzen, heb ze nog steeds in de kast staan omdat ik ze niet wil weg doen :')

Maar daar was het blijkbaar gewoonte voor de sales afdeling om zwarte, saaie zakelijke jurkjes te dragen met een zwarte schoen met hak. Wist ik veel 8)7

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 18:44

Was een fijn gesprek! Na het weekend krijg ik te horen wat het gaat worden.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:12

Spannend hoor! Hopelijk goed nieuws na het weekend :)

Mijn sollicitaties bij mijn huidige werkgever waren echt drama. M'n eerste gesprek had ik verkeerd in de agenda geschreven (dus ik werd gebeld zo van "jij hebt nu een gesprek?" en ik lag nog languit in bed := ) Goddank woon ik echt slechts 10 minuten verderop maar ik was helemaal over de rel van de stress toen ik daar een half uur later zat. Toch nog uitgenodigd voor een tweede gesprek, gelijk vanuit m'n werk door... Was er een vrachtwagen gekanteld op de brienenoordbrug en stond heel de ring Rotterdam vast. En ik moest met de bus óver die brug. Naja wel gebeld en aangegeven dat ik later zou zijn wegens file, voelde me zó banketstaaf joh. 2 gesprekken en 2 keer te laat -O- Wél een heel leuk gesprek gehad én ik was wonder boven wonder aangenomen :')

2 jaar later zit ik er nog steeds overigens, wel in een nieuwe functie inmiddels maar met nog steeds heel veel plezier, en je begrijpt ook dat ik daarna serieus NOOIT meer te laat gekomen ben _O- Maar om maar aan te geven dat de juiste sollicitant bij de juiste werkgever zelfs na zo'n drama gewoon aangenomen kan worden :P

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:20

Je cv en brief (en eventuele referenties, cijferlijsten, schrijfsels etc. ) geprint meenemen. Een pen en een opschrijf boekje.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:51

Saleisha schreef:
Je cv en brief (en eventuele referenties, cijferlijsten, schrijfsels etc. ) geprint meenemen. Een pen en een opschrijf boekje.


Dat kan ik niet waarderen. Komt op mij over als “kijk eens hoe goed ik op papier ben”

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:54

belle_boef schreef:
Saleisha schreef:
Je cv en brief (en eventuele referenties, cijferlijsten, schrijfsels etc. ) geprint meenemen. Een pen en een opschrijf boekje.


Dat kan ik niet waarderen. Komt op mij over als “kijk eens hoe goed ik op papier ben”

Ligt misschien aan het type werk waar je op solliciteert. Ik waardeer het zeer als een kandidaat het pakket wat ze naar mij hebben gestuurd ook zelf mee nemen.

Cijferlijsten meenemen waar niet om is gevraagd is misschien wat te veel ‘kijk mij nou’, dus ik snap je punt wel.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 22:43

Ja? Ik verwacht als sollicitant toch wel dat er van te voren al naar mijn CV is gekeken. Had vandeweek bijvoorbeeld ook een sollicitatie voor een bijbaantje, heel casual maar ik merkte aan de vragen dat de werkgever niet naar mijn CV had gekeken. Basis informatie als 'wat studeer je' en 'heb je een bhv diploma' staat allemaal op mijn cv, dus ik vond het zeer ongeïnteresseerd over komen dat hij dat niet wist. Hij had hem nota bene bij het gesprek nog uitgeprint voor hem liggen.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 22:44

Maar ik denk dat dit ook heel erg aan de functie ligt. Als er meerdere sollicitanten zijn lijkt dat me inderdaad wel handig. Maar in mijn geval is dit nog niet aan de orde geweest ;)