Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:59

Ik vind die laatste zin nogal denigrerend overkomen naar mensen die het wél leuk lijkt om mee te doen aan de challenge.

JM :#


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:03

Wow wat een irritantie allemaal zeg. Chill! Straks is het echt zo dat jullie alleen leuk zijn met een borrel op... ;)

Zonder dollen, het zou idd niet nodig moeten zijn, maar het is echt zo normaal om te drinken. De dochter van een kennis van ons heeft verkering met iemand van de carnavalsvereniging, en daar is het normaal dat bij verjaardagen ne feestjes er een krat bier DE MAN door heen gaat. DAT vind ik echt zorgwekkend drinkgedrag en dat kan echt niet goed zijn voor je lichaam...

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:05

Hier drink ik heel af en toe eens 1 klein flesje liefmans met die rode vruchten voor de lekker maar dat is al maanden geleden terug inmiddels. Genoeg andere dingen om te drinken voor de lekker :) .

Die challenge is niet eens zo slecht op zich, het is bewustwording maar een vreemd iets altijd is dan terug het gehalte aan mensen die zich na zo een challenge helemaal lam drinken om het te vieren _O-

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:07

Ik drink vrijwel niet.
Soms een keer een wijntje of rosé biertje. Denk dat de hoeveelheid glazen op 2 handen te tellen zijn, voor een heel jaar.

Ik vind het filmpje shocking. Boven de 21 glazen heb je een probleem. Dus 3 glazen per dag elke dag is ok??? Dan mag je niet eens meer rijden. Ik vind dat niet normaal.

Mijn vriend dronk enorm veel. Uiteindelijk heeft ie het licht gezien. Toen weer terugval en elk weekend bezopen. Ja hallo!!! Doordeweeks is meneer moe en in het weekend bezopen? Daar teken ik niet voor.

Waarom willen mensen perse zoveel drinken? Ik snap het echt niet hoor. Drank maakt meer kapot dan je lief is.

Ik drink net zo lief een colaatje tijdens het stappen.

En heus, ik vind het ook wel eens lekker om een rosé biertje te doen op terras. Maar dat elke week drinken, nee snap ik niet. Elke dag snap ik al helemaal niet

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:08

LoveGlove schreef:
Leuk dit onderwerp :P

Mijn ouders zijn er een paar die op z'n minst elk weekend een paar wijntjes drinken. Doordeweeks onder het eten of 's avonds op de bank gebeurt het ook nog regelmatig. Ik heb vaker gezegd dat ik ze teveel vindt drinken, maar ze trekken zich niks aan van mij. Ik ben immers onverstandig als 17 jarige nog halve puber, terwijl ik degene ben die nooit een druppel alcohol aanraakt. Ik word wel binnenkort 18 en ik heb beloofd om met mijn verjaardag wel 1 of 2 flesjes Jillz te drinken. Dat is gewoon een speciale gelegenheid. Je wordt maar 1 keer 18. Maar mam en pap, en mijn broers al helemaal, proberen me altijd over te halen om ook lekker een biertje of wijntje te drinken. I won't do it. Simpel. Ik ben heel eigenwijs, en om deze redenen ben ik daar blij om. Ik weet ook van mezelf dat ik een gigantisch impulsief persoon ben. Begin ik er dus aan, dan zal ik ook niet meer kunnen stoppen. Ik durf ook echt niet meer dan 2 flesjes te pakken, in angst dat het 3e flesje er net een te veel is waardoor het dus misgaat (dat ik daarna dus niet meer stop). Ik bedoel, ook met dingen kopen en in mijn humeur en karakter ben ik heel impulsief, dus in dit ook. Ik moet met dat soort dingen zelf gewoon heel erg uitkijken, want door mijn impulsieve gedrag is de kans op verslavingen zoveel groter lijkt me. En dat wil ik niet.

Dus ja praktisch gezien hoef ik die maand niet drinken niet aan te houden. Dat doe ik uit mezelf wel al :P


Wat jammer dat je familie je zo probeert over te halen, en wat goed dat je standvastig blijft!
Zeker als je van jezelf weet dat je misschien op een gegeven moment geen grenzen meer hebt.
Alcohol is niet gezond, dus als je er geen behoefte aan hebt waarom zou je het dan gaan drinken?

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:13

Snap nog steeds niet wat de nut is een maand te stoppen....

Ik l*l niet met de wind mee nee...

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:14

Begin 20 dronk ik heel af en toe een baco of passoa jus.
Inmiddels 43 en ik drink al 20 jaar geen alcohol meer.

Teveel gezien hoe fout het kan gaan als opgroeiend kind.

Overigens vind ik 2x per jaar een beetje Amaretto in de zelfgemaakte Tiramisu wel lekker.

Challenge met een maand geen chocolade eten zou ik denk ik falen.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:17

Popstra schreef:
Snap nog steeds niet wat de nut is een maand te stoppen....


Het valt mij altijd op op bokt dat er erg kritisch wordt gereageerd op drinken, alsof het echt een doodzonde is. NOTE: Ik keur het niet goed, ik weet hoe ongezond het is, MAAR, besef wel, het is iets wat heel veel mensen doen. Er drinken meer volwassenen wel dan niet, dus zo bijzonder als jullie schetsen is het niet. Het is natuurlijk jammer dat het noodzakelijk is om te stoppen, maar die discussie is misschien wel weer een hele andere, namelijk, waarom is het zo normaal om zulk ongezond spul in je mik te drukken...

Daar heb ik genoeg antwoorden op, maar het lijkt me dat het daar nu niet om draait. Het gaat om het stoppen. Als je een discussie wilt over waarom mensen alcohol drinken, denk ik dat een nieuw topic daar de plaats voor is. :)


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:18

Drinken en vreemdgaan: dat zijn hier idd echte taboes naar mijn mening.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:20

poes schreef:
Drinken en vreemdgaan: dat zijn hier idd echte taboes naar mijn mening.

Jup, en natuurlijk is dat niet goed, net zoals roken, maar het zou fijn zijn als er normaal over gediscussieerd kan worden ipv er zo op te duiken.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:23

Joolien schreef:
poes schreef:
Drinken en vreemdgaan: dat zijn hier idd echte taboes naar mijn mening.

Jup, en natuurlijk is dat niet goed, net zoals roken, maar het zou fijn zijn als er normaal over gediscussieerd kan worden ipv er zo op te duiken.



Datzelfde geldt voor te veel eten, snoepen, drugs gebruiken etc. Allemaal ongezond, maar wel eigen keuze. Ik zie ook het probleem niet zo met alcohol drinken zolang iemand dat op een verantwoorde wijze doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:27

Ik heb deze maand nog niks gedronken. Maar da's toeval. Ik doe er verder niet aan mee ofzo.

Heb een jaar of wat geleden ooit meegedaan. En ik was geen grote drinker, maar ik vond het best confronterend hoeveel opmerkingen je krijgt als je een feestje doorbrengt op fris. (Huh, ben je zwanger? Nee? Ben je dan de bob? Ook niet?
Ow....ben je niet zo lekker? Wat? Je wilt niet drinken? Een hele maand niet? Nee, doe normaal! Waarom?). Maar sindsdien ben ik daarvan verlost.

Thuis drinken is sowieso mijn ding niet zo. Manlief neemt in het weekend een biertje. Ik ken best veel mensen die dagelijks drinken en hoewel ik echt niet denk dat dat allemaal hardcore alcoholisten zijn die in de goot gaan belanden, vraag ik me wel af waar ze het voor nodig hebben. En of het wel zo gezond is.

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:28

Joolien schreef:
Popstra schreef:
Snap nog steeds niet wat de nut is een maand te stoppen....


Het valt mij altijd op op bokt dat er erg kritisch wordt gereageerd op drinken, alsof het echt een doodzonde is. NOTE: Ik keur het niet goed, ik weet hoe ongezond het is, MAAR, besef wel, het is iets wat heel veel mensen doen. Er drinken meer volwassenen wel dan niet, dus zo bijzonder als jullie schetsen is het niet. Het is natuurlijk jammer dat het noodzakelijk is om te stoppen, maar die discussie is misschien wel weer een hele andere, namelijk, waarom is het zo normaal om zulk ongezond spul in je mik te drukken...

Daar heb ik genoeg antwoorden op, maar het lijkt me dat het daar nu niet om draait. Het gaat om het stoppen. Als je een discussie wilt over waarom mensen alcohol drinken, denk ik dat een nieuw topic daar de plaats voor is. :)
waar zie jij mij een discussie willen over waarom mensen alcohol drinken? Ten eerste drinkt men maar lekker wat ie wil want dat boeit mij dus totaal niet en ten tweede, Ik vraag gewoon een normale vraag namelijk wat het nut is van 1 maand stoppen. Tjongejonge, jammer dat er gelijk weer moeilijk gedaan word.
:evaw:

Ik l*l niet met de wind mee nee...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:30

Waarom een maand?

Omdat is aangetoont dat mensen die een maand niet drinken na die maand vrij lang nog minder blijven drinken.

En het is een mooie methode om bewustzijn bij mensen te creeren dat men te veel drinkt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:30

Ik denk dat de meeste mensen die wel regelmatig wat drinken hier niet meer durven te reageren. :+
Maar ik ben zo stoer }>
Ik ben dol op een lekkere Chardonnay, net zo goed als dat ik dol ben op koek, gebak, snoep of MacDonalds.
En aangezien ik nu aan het lijnen ben, neem ik alleen af en toe nog wat.
Als het niet aan zou zetten zou ik iedere dag wel een of twee glaasjes nemen, net zo goed als ik dan ook veel meer koekjes zou eten.
Aan een bewuste alcoholchallenge doe ik niet mee. Zolang ik het prima kan laten staan is dit imo ook helemaal niet nodig.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:31

Dan heb ik dat verkeerd gevat maar dan nog weet je dat een oneliner niet heel veel nut heeft. Het staat er als aanname en niet als vraag want er staan puntjes achter en geen ? ;)

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:33

De vraag is toch ook niet of je alcohol nodig hebt? Chocolade, chips en friet heeft ook niemand nodig en toch ken ik zat mensen die dat dagelijks nuttigen.

Ik drink een wijntje, biertje of iets anders, omdat ik het lekker vind niet, omdat ik nodig heb. Kan het ook rustig laten staan. Nog nooit echt commentaar opgehad als ik een keer geen biertje meedrink.

Live and let live

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:34

joolien, ik had een pagina terug al gevraagd waarom mensen een maand willen stoppen. Vandaar mijn oneliner. ;)

Bedankt voor de uitleg NatasjavE

Ik l*l niet met de wind mee nee...

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:34

Ik doe niet mee, vind het veel te leuk en lekker. :) zal vast veranderen als ik weer ouder en wijzer ben.

Anoniem

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:11

Ik kon het ook prima laten staan. Toch heb ik destijds meegedaan. Niet om aan mezelf of anderen te bewijzen dat ik het kon, want dat wist ik wel. Gewoon om eens te ervaren hoe het is. Hoe je omgeving reageert. Hoe je jezelf erbij voelt. En vooral of je het ook mist. En als je iets mist, wat je dan precies mist.

Ik vond het een interessante ervaring.

LoveGlove

Berichten: 7914
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:18

Nikass schreef:
LoveGlove schreef:
Leuk dit onderwerp :P

Mijn ouders zijn er een paar die op z'n minst elk weekend een paar wijntjes drinken. Doordeweeks onder het eten of 's avonds op de bank gebeurt het ook nog regelmatig. Ik heb vaker gezegd dat ik ze teveel vindt drinken, maar ze trekken zich niks aan van mij. Ik ben immers onverstandig als 17 jarige nog halve puber, terwijl ik degene ben die nooit een druppel alcohol aanraakt. Ik word wel binnenkort 18 en ik heb beloofd om met mijn verjaardag wel 1 of 2 flesjes Jillz te drinken. Dat is gewoon een speciale gelegenheid. Je wordt maar 1 keer 18. Maar mam en pap, en mijn broers al helemaal, proberen me altijd over te halen om ook lekker een biertje of wijntje te drinken. I won't do it. Simpel. Ik ben heel eigenwijs, en om deze redenen ben ik daar blij om. Ik weet ook van mezelf dat ik een gigantisch impulsief persoon ben. Begin ik er dus aan, dan zal ik ook niet meer kunnen stoppen. Ik durf ook echt niet meer dan 2 flesjes te pakken, in angst dat het 3e flesje er net een te veel is waardoor het dus misgaat (dat ik daarna dus niet meer stop). Ik bedoel, ook met dingen kopen en in mijn humeur en karakter ben ik heel impulsief, dus in dit ook. Ik moet met dat soort dingen zelf gewoon heel erg uitkijken, want door mijn impulsieve gedrag is de kans op verslavingen zoveel groter lijkt me. En dat wil ik niet.

Dus ja praktisch gezien hoef ik die maand niet drinken niet aan te houden. Dat doe ik uit mezelf wel al :P


Wat jammer dat je familie je zo probeert over te halen, en wat goed dat je standvastig blijft!
Zeker als je van jezelf weet dat je misschien op een gegeven moment geen grenzen meer hebt.
Alcohol is niet gezond, dus als je er geen behoefte aan hebt waarom zou je het dan gaan drinken?

Ja, volgens hun is het normaal en hoort het erbij, wat zo is. Maar dat boeit me niet :+

Daarbij, van alcohol word je letterlijk dommer als je het met regelmaat drinkt (elk weekend 2 glazen bier is geloof ik al genoeg). En ik ben een slim persoon, dus nee Dankje :+

En verder: zullen we het even gezellig houden in dit topic? Er wordt in principe alleen gevraagd of je meedoet met die maand en waarom wel of niet. Niet wat we vinden van elkaars reacties en allemaal dat soort dingen :)

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:19

phoe als ik 3x op een jaar iets alcoholisch drink dan is het veel, dus dat is et um niet . Een maand zonder suiker of chocolade...ik krijg al stress als ik er aan denk :o

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Kabayo

Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:20

O makje. Drinken vind ik heus wel eens lekker. Maar niet teveel. Word ik alleen maar beroerd van.... 3 glaasjes is voor mij meestal voldoende.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:22

Joolien schreef:
Wow wat een irritantie allemaal zeg. Chill! Straks is het echt zo dat jullie alleen leuk zijn met een borrel op... ;)

Zonder dollen, het zou idd niet nodig moeten zijn, maar het is echt zo normaal om te drinken. De dochter van een kennis van ons heeft verkering met iemand van de carnavalsvereniging, en daar is het normaal dat bij verjaardagen ne feestjes er een krat bier DE MAN door heen gaat. DAT vind ik echt zorgwekkend drinkgedrag en dat kan echt niet goed zijn voor je lichaam...


Ik ken ook meer mensen die wel dan die niet drinken. Het gros van mijn collega's drinkt in elk geval elk weekend stevig, en daarbij op elk personeelsfeestje of één of andere borrel.
Ook de stratenmaker, loodgieter en andere klusjesman die hier wel eens over de vloer komt drinkt standaard elke dag na het harde werken een paar biertjes. Net zoals de man van een vriendin die lange dagen maakt in het bedrijfsleven. Ook vinden de meesten dat je met 1 - 3 drankjes op nog wel achter het stuur kan kruipen.

Iedereen staat vrij om te drinken wat ie wil, maar een beetje bewustwording kan geen kwaad.
Dagelijks twee glazen wijn drinken of elk weekend 20 biertjes is een vorm van verslaving (volgens de verslavingszorg).

Kwita haha ja dat is best een uitdaging ;)
Hart en vaatziekten zijn nog steeds één van de meest voorkomende doodsoorzaken in Nederland. Roken, Alcohol en Suiker leveren daar een grote bijdrage aan.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:30

Ik drink nu niet vanwege zwangerschap maar ik doe niet aan dry january, in tijden zonder zwangerschap en borstvoeding drink ik 2 glazen wijn bij het avondeten.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Maliboe, Sterrendief, Urbiezira en 124 bezoekers