Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 11:42

Eurodressage

Afbeelding
Paul Schockemohle. Foto: Olaf Kosinsky /Wikimedia Commons


Zeven hengsten van Paul Schockemöhle die gestald zijn in Mühlen, Duitsland, zijn positief getest op het WFFS-gen.

Verschillende van de grootste hengstenstations in Duitsland weigerden hun WFFS-testresultaten in 2018 bekend te maken uit angst voor economisch verlies, maar een nieuwe Duitse wet heeft verplicht gesteld dat alle actieve fokhengsten vanaf 1 januari 2019 moeten worden getest.

Als een van de grootste hengstenstations in Duitsland weigerde Schockemöhle net als vele andere fokkers de resultaten vrij te geven. Judy Yancey, een Amerikaanse distributeur van Schockemohle, heeft de lijst gepubliceerd op de WBG - WFFS Awareness Group op Facebook afgelopen maandag.

De vier dressuurhengsten die positief getest zijn: Fürsten-Look (v. Fürstenball), Fürst Toto (v. Furstenball), Top Gear (v. Totilas) en Bluetooth (v. Bon Coeur x Bordeaux).

Het was geen verrassing dat Schockemöhle's topspringhengst Balou de Rouet (v. Baloubet de Rouet) ook positief is getest, nadat een groot aantal fokkers de positieve status van hun nakomelingen van Balou de Rouet op Facebook hadden geplaatst. Positief zijn ook de springers Action Blue (van Action Breaker) en Chacgrano (van Chacco-Blue).

Dit betekent dat zeven van de 52 hengsten van Schockemöhle positief getest zijn.

Het Oldenburger stamboek heeft Eurodressage begin deze week verteld dat de complete lijst met testresultaten van actieve Oldenburger dekhengsten binnen enkele dagen gepubliceerd zal worden.

Afbeelding

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:46

Kijk, dat is mooi dat het bij wet verplicht is geworden.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:32

Hoe zit het eigenlijk in Frankrijk? Wordt er daar vanuit de stamboeken verplicht getest?

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:35

Fijn dat er nu wordt getest.
Als je een veulen wilt fokken, is het erg prettig om te weten of de hengst vrij is. Overigens vind ik het wel goed om je eigen merrie ook te laten testen, anders hebben we straks alsnog een heleboel dragers.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:42

Ik wist niet wat WFFS was. Heb het opgezocht, lijkt precies op HERDA bij de Amerikaanse rassen, namelijk ook dat de huid los laat en er zomaar wonden ontstaan. Bij de Amerikaanse rassen word dit al wat jaartjes mee getest in de 5 panel test.

Ik l*l niet met de wind mee nee...


UK_eef

Berichten: 4215
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:54

Super dat het verplicht gepubliceerd moet worden, wel zo eerlijk voor de klant! _/-\o_

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:07

Hoe zit het in Belgie?

Mij lijkt het oorverdovend stil, of heb ik het gemist?

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:21

Goed dat het een verplichte wet is geworden in Duitsland.

Economisch verlies hoeft helemaal niet als de merrie houders ook testen en weloverwogen keuzes maken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:03

Dat hoeft niet! Maar met de huidige generatie “paardenmensen” is dat wel het geval.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:16

Popstra schreef:
Ik wist niet wat WFFS was. Heb het opgezocht, lijkt precies op HERDA bij de Amerikaanse rassen, namelijk ook dat de huid los laat en er zomaar wonden ontstaan. Bij de Amerikaanse rassen word dit al wat jaartjes mee getest in de 5 panel test.


Nee, het is niet hetzelfde als HERDA bij Quarters. Bij Herda wordt het paard 'gezond' geboren en komt de aandoening niet meteen aan het licht. Een paard hoeft ook niet homozygoot te zijn voor de gen om de aandoening te krijgen. Veulens worden levend geboren.

Bij WFFS, wordt in homozygoot vorm het vrucht aborteert, of is doodgeboren, of als het veulen levend geboren wordt is de huid dusdanig aangetast dat bij het minste aanraking (schoon lekken van merrie bijvoorbeeld) de huid los komt. Een drager toont helemaal niets. Momenteel draagt de 'besmettings' graad in Europa rond de 17%.

Er loopt al maanden een topic hierover: [F-AM] WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:17

petraaken schreef:
Hoe zit het eigenlijk in Frankrijk? Wordt er daar vanuit de stamboeken verplicht getest?


Nee, SF steekt zijn kop in de zand! Ontkent bestaan ervan.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:20

koend schreef:
Hoe zit het in Belgie?

Mij lijkt het oorverdovend stil, of heb ik het gemist?


BWP gaan er 'over vergaderen'. :(:)

Als de merriehouders achter de status van de ggk hengsten vragen voordat zij dekken ermee, en dan weigeren een niet-getest hengst te gebruiken, dan zullen ze wel waker worden en testen eisen. PS heeft dit ook ondervonden.

Het is de verantwoordelijkheid van een merriehouder om zijn/haar merries te testen. Kwestie van weten wat je in huis hebt.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:23

de stamboeken moeten deze hengsten verbieden om te dekken ,Al dekt een hengst met deze erfelijk gen, met een merrie die wel vrij is van de gen.
Zolang er mee gefokt blijft deze erfelijk gen door geven.

Mjelleke
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:37

pompadour schreef:
de stamboeken moeten deze hengsten verbieden om te dekken ,Al dekt een hengst met deze erfelijk gen, met een merrie die wel vrij is van de gen.
Zolang er mee gefokt blijft deze erfelijk gen door geven.


Dragers hebben nergens last van dus dat het gen in de populatie zit is op zich geen ramp. Door wel terughoudend te zijn in het gebruik van dragers kan het aandeel dragers rustig steeds een stukje verder worden teruggebracht.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:05

Mjelleke schreef:
pompadour schreef:
de stamboeken moeten deze hengsten verbieden om te dekken ,Al dekt een hengst met deze erfelijk gen, met een merrie die wel vrij is van de gen.
Zolang er mee gefokt blijft deze erfelijk gen door geven.


Dragers hebben nergens last van dus dat het gen in de populatie zit is op zich geen ramp. Door wel terughoudend te zijn in het gebruik van dragers kan het aandeel dragers rustig steeds een stukje verder worden teruggebracht.


de nagekomelingen kunnen er wel last van krijgen

erfelijke (ziekte) gen is altijd erfelijk .

Ik heb 1 ding van mijn DA geleerd, Nooit gaan fokken met dieren die erfelijk belast zijn . Dat het met rashonden is of raskatten of met paarden. zijn . Komt allemaal op het zelfde neer

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:21

Mee eens hoor pompadour. Het is onzinnig om dat risico te nemen terwijl je ook gezonde dieren kunt fokken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:25

Avalanche81 schreef:
Mee eens hoor pompadour. Het is onzinnig om dat risico te nemen terwijl je ook gezonde dieren kunt fokken.



precies !

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:26

pompadour schreef:
de nagekomelingen kunnen er wel last van krijgen

erfelijke (ziekte) gen is altijd erfelijk .

Ik heb 1 ding van mijn DA geleerd, Nooit gaan fokken met dieren die erfelijk belast zijn . Dat het met rashonden is of raskatten of met paarden. zijn . Komt allemaal op het zelfde neer


Het gen is altijd erfelijk ja. Maar deze aandoening is het pas een probleem als een veulen 2 x het gen heeft. Dan komt de aandoening pas naar voren omdat het recessief overerfbaar is.

Zou het gaan om een dominant overerfbare aandoening zou je gelijk hebben. Dan is een nakomeling altijd behept met deze aandoening.

Nu moet je van geval tot geval kijken hoe belangrijk het is dat een hengst of merrie toch nakomelingen geeft. Want met het uitsluiten van bepaalde nakomelingen versmal je ook de bloedbasis.

Kijk van Everdale of Apache kan je zeggen daar is meer dan genoeg bloed van voorhanden.
Maar van Habanna kan je toch zeggen dat het erg jammer is dat ze hem gecastreerd hebben. Hij gaf vrij bloed.
Want inteelt kan weer voor hele andere vervelende problemen zorgen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:35

Eens met Natasja, daarnaast ieder paard vererft genetisch zwakke plekken..maar dit is iets wat gelukkig te testen is. En als er goed mee omgegaan word dan word het gen steeds verder terug gebracht en eruit gefokt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:42

Hmm ik kende het niet maar ga mijn man eens laten informeren om onze merrie te testen, alhoewel er nu nog geen fokplannen zijn met haar zijn die er voor over een paar jaar wel.

Edit: 10 jaar geleden heeft haar moeder wel gesaboteerd zonder duidelijk verklaarbare reden, we gingen er toen vanuit dat ze een trap heeft gehad, veulen is ook onderzocht maar uit het standaard onderzoek is niets gekomen.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Zoolgangster

Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:31

UK_eef schreef:
Super dat het verplicht gepubliceerd moet worden, wel zo eerlijk voor de klant! _/-\o_


En zo blijkt hoe "eerlijk" fokkers over hun fokmateriaal zijn, als ze de kans krijgen... :n
Dat geldt trouwens ook voor fokkers van andere diersoorten: erfelijke ellende wordt het liefst verzwegen.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Zoolgangster

Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:33

Elisa2 schreef:
Eens met Natasja, daarnaast ieder paard vererft genetisch zwakke plekken..maar dit is iets wat gelukkig te testen is. En als er goed mee omgegaan word dan word het gen steeds verder terug gebracht en eruit gefokt.


Maar, dan moeten de betreffende fokkers wel open en eerlijk zijn, en niet alles verzwijgen en vrolijk doorfokken...
Gelukkig is het nu verplicht om open kaart te spelen.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:36

petraaken schreef:
Hoe zit het eigenlijk in Frankrijk? Wordt er daar vanuit de stamboeken verplicht getest?

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Het gaat niet over Frankrijk en ook niet over een verplichting vanuit een stamboek.
Balou du Rouet zijn vader Baloubet du Rouet is SF gefokt dus logische vraag toch hoe het in Frankrijk zit?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:43

Koper schreef:
petraaken schreef:
Hoe zit het eigenlijk in Frankrijk? Wordt er daar vanuit de stamboeken verplicht getest?

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Het gaat niet over Frankrijk en ook niet over een verplichting vanuit een stamboek.

Normale vraag toch? In het kader van bekendmaking en openheid? Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:56

Zangersheide heeft ook nog niets getest toch?
Ik vind her best wel arrogant van bijv PS om gewoon niet te testen en nu nog moeilijk doen over openbaarmaking Vd resultaten. Alsof fokkers geen andere hengsten kunnen kiezen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Denise_, daliance, miisshOrse en 21 bezoekers