Een aantal vraagjes over Iwaldo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-01 23:28

Het valt me op dat hij erg veel geluid maakt tijdens het lopen. Vooral galop, laatst toen ie bij iemand anders liep hoorde ik hem echt de hele tijd briesen per pas. Ligt dit aan het feit dat ie z'n rug niet loslaat of niet goed over de longen ademt oid??

Verder merk ik dat hij met longeren snel opgezette aders krijgt. Hoe komt dat eigenlijk? Met rijden gaat het niet zo snel. Is het een goed teken?

Ik had er nog eentje... maar weet m niet meer Knipoog Nouja die horen jullie nogwel. Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 08:30

Dat geluid bij het galopperen kan een lichte vorm van cornage zijn. Iwaldo is vrij groot en cornage komt vaak voor bij grote paarden
De aderen op zijn huid gaan opzwellen bij inspanning. Door het verwijden van de aderen [en het krachtiger pompen van het hart] kan het bloed de spieren sneller van zuurstof voorzien. Je hebt hem met het longeren dus intensiever aan het werk dan tijdens het rijden.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 10:17

Sommige paarden briesen ook bij iedere sprong als ze ontspannen zijn, misschien is dat het wel, of doet hij het ook als jullie een 'meningsverschil' hebben?

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 10:18

Ik ben het met jasmijn eens.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 10:52

Mijn engelse volbloedmerrie was ook altijd bij elke galopsprong aan het briesen. Ze vond galopperen heerlijk en haar hele lijf deed mee! *LOL*

Als ze piepen of hijgen is het een ander verhaal, maar briesen is niet erg hoor!

Groetjes Mieke