Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37226
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 11:39

Vreemd om een topic te openen over een maand niet drinken door iemand die geen alcohol drinkt. :+

Maar ik hoor hier en daar wat en hoor vooral ik ga het proberen het een maand vol te houden. :? Nu heb ik lang geleden testen afgenomen voor nipo en daar zat oa ook drinkgedrag bij. Ben toen serieus geschrokken over de grotere hoeveeheid drank de er bij de meesten per dag doorheen ging. :oo fles wijn per dag was eerder de norm dan uitzondering -O-

Dus mijn vraag aan de bokkers, wie doet er mee en kan iemand me vertellen waarom de reactie vooral is ik ga het proberen.

Ik vermaak me ook op festivals uitstekend met water of cola. Heb ook niets nodig om los te komen of wat ook. Dus voor mij een compleet van me afstaande wereld dus. :)

https://www.nu.nl/eten-en-drinken/56760 ... redirect=1

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:44

Ik doe geen volledige stop in januari maar we zijn weer wat bewuster van niet elke dag een wijntje of biertje bij/na het eten :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:44

Toevallig gister op t werk over gehad. Ik drink misschien 2x per jaar iets. Verjaardag en oud & nieuw ofzo.
Geen probleem om een maand niet te drinken. Koffie, thee en water vind ik heerlijk. Soms een cola.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37226
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 11:45

Gekke vraag maar wat is de reden van iedere dag drinken? Gewoonte? Het nodig hebben? Omdat het lekker is? Of gewoon er in geslopen?

Ik heb alles geprobeert maar vind het gewoon niet lekker.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:46

Ik krijg eerder de indruk dat die opmerking een beetje als grap gemaakt wordt dan dat het echt alcoholisten zijn die niet kunnen stoppen ;) Ik zie hem meer voorbij komen bij mensen die op een feestje vaak drinken en niet zo zeer dagelijks.
Ik zei het ook, omdat er op de vrijmibo eigenlijk altijd wel een glas naar binnen gaat, dus nu "proberen niet te drinken" :D

Ik vat het in ieder geval niet zo serieus op als jij denk ik :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-19 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:46

Gewoonte en het lekker vinden bij ons.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:47

Bij ons was het: "Nou ik vind dat echt heerlijk. Ik kan daar echt van genieten."

Ik heb dat dus niet. Meestal pak ik alleen een drankje om te proosten zoals bij o&n. Anders ben je "saai". Bij alle etentjes en schoonfamilie gelegenheden proost ik inmiddels met mijn glaasje water mee.

xJennifx

Berichten: 1145
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:48

De mensen die ik ken die elke dag of een paar dagen per week drinken doen het omdat Er het lekker vinden / gewoonte.

Ik zelf drink alleen op een feestje en nooit thuis, en dat probeer ik ook vol te houden. Ik merk letterlijk dat het mijn lichaam afbreekt dus waarom zou ik het doen.

Dicha v. Johnson
M1+9

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37226
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 11:48

Dreamer nee was serieus bedoeld vreemd genoeg :o juist de gelegenheidsdrinkers die zich dan volgieten lijken de grootste moeite te hebben. Zie bij carnaval/festivals/kermis mensen zich bijna kapot drinken. Zonde van je geld en zonde van je gezondheid :P

Poes lekker dus

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:49

Deze maand drink ik ook even geen alcohol (althans, niet tot de 25e). De afgelopen maanden heb ik veel gedronken en nu kwam het ook goed uit aangezien ik heel januari tentamens heb.

Ik heb er nu geen moeite mee om geen alcohol te drinken, maar 's avonds na het studeren denk ik wel 'goh een studiebiertje zou er nu wel in gaan'. Het drinken is echt een gewoonte, gezelligheid, zeker in het studentenleven! Het hoort erbij en het is lekker. De 25e ga ik er dan ook weer vol tegenaan :') .


lor1_1984

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:51

Hier is januari (en evt februari) juist de maand dat ik drink, maar dan gaat het alsnog puur om die 1-2 flessen drank vd feestdagen op te maken en blijft het bij 1 à 2 glaasjes per week. :+
Ik geloof dat ik op jaarbasis 2-3 flessen alcohol (wijn/Baileys) koop/drink. :')

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:53

Ik doe dit nu voor het 2e jaar, een maand stoppen. Ik stop met alcohol, al drink ik dat hooguit 2 a 3 biertjes/wijntjes in het weekend. Voor de lekker. Doordeweeks hebben wij al jaren de afspraak dat we niet dronken.
Daarnaast ik stop vooral ook met snoepen en snaaien. Dus ik zeg nee tegen koekjes, snoepjes, taart en chips enzo. Door vooral omdat het gedurende het jaar zo'n gewoonte wordt.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:55

ik vind een maand zonder alcohol een heel raar "idee".
Als je je moet afvragen of je die maand zonder alcohol wel doorkomt dan heb je imo een probleem.

Maargoed, ik drink zelden (met feestjes ofzo zou ik eens een glaasje cava drinken, er is 1 soort dat ik lust), en hééééél sporadisch eens een kriek maxx of een passoa (met veel sap).

Laten we zeggen, als ik 1-2 flessen cava per jaar drink en een 6 tal kriek maxx, dat het dan al ruim gerekend is :D

Maar dat scheelt misschien ook omdat ik het gewoon niet echt lekker vind?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37226
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 11:59

Ik sta daar net zo in.

Als ik tel wat ik op heb mijn hele leven. Een blue curacao met 7 up gatver wat vies maar te duur om weg te gooien toen. 6 keer rum cola twee mojitos en de nodige slokken van alles. Meer is het niet :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:01

Zelf heb ik maanden dat ik niet drink, soms verjaardagen een aantal weken achter elkaar en dan bobt manlief of ik, dus om en om. En heel soms als ik op vrijdag of zaterdag 1x per 2 maanden uitgebreid kook met voor, hoofd, nagerecht voor romantisch diner voor 2 wil ik er wel een wijntje of biertje bij.


Maar kan ook echt prima 1 maand zonder alcohol, terwijl mijn voorraadkast iets anders zegt :+ Heb altijd wel wat op voorraad :o

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:05

Ik lust juist wel alles :') :')

Maar ik sta er een beetje hetzelfde in als Duhelo.

Zondag zei iemand "Ik hoop wel dat we vanavond nog een fles opentrekken."
Mevrouw zat al aan haar derde wijntje...

Alcohol is zó ongezond.

Oh wij hebben een enorme voorraad. Alleen niemand die het opdrinkt. Vriend drinkt niet in zijn eentje en aangezien wij het verst weg wonen van de vrienden gaan wij meestal op bezoek.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:10

Ik zou het waarschijnlijk ook verwoorden als "proberen een maand niet te drinken". Gewoon vanwege de gewoonte en dat het zo makkelijk erin sluipt. Biertje? Ja lekker! En bij de eerste slok denk je, o wacht :+
Ik drink tegenwoordig steeds vaker een alcoholvrij biertje en ik ben aan het bijhouden in mijn agenda hoe vaak ik niet drink. Dat vind ik wel prettig, dan weet ik ook wanneer het weer even tijd is om een paar dagen de drank in de koelkast te parkeren :j

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:17

Ik heb in heel 2018 0 glazen alcohol gedronken.
Vind het wel interessant wat mensen beweegt om wel dagelijks alcohol te gebruiken.
Een paar weken geleden heb ik meegedaan aan een enquete over alcoholgebruik van de GGD en afgelopen week kreeg ik toevallig de resultaten.
Ik ben me kapot geschrokken wat sommige mensen drinken..

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:21

Ik kom dit regelmatig tegen, hoeveel mensen drinken, wat alcohol doet met je. En vooral wat maakt het kapot. Het is mijn werk.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:27

Waarom drink jij dan toch nog zo veel jeetje77? Het is misschien niet veel in de zin van - iedere dag dronken - maar wel alsnog wekelijkse consumptie van meerdere drankjes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:39

Polly schreef:
Ik heb in heel 2018 0 glazen alcohol gedronken.
Vind het wel interessant wat mensen beweegt om wel dagelijks alcohol te gebruiken.
Een paar weken geleden heb ik meegedaan aan een enquete over alcoholgebruik van de GGD en afgelopen week kreeg ik toevallig de resultaten.
Ik ben me kapot geschrokken wat sommige mensen drinken..


Hier ook iemand die nooit drinkt (ik lust het sowieso niet, maar het is inmiddels een principekwestie geworden).
Ik ben ook benieuwd hoeveel sommige mensen drinken en waarom.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

lor1_1984

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:46

Ik drink ong 2-3 flessen per jaar, afgelopen jaar was dat 1 fles (4-5 glazen?) in totaal.
Maar ik heb tijden gekend dat ik ontzettend veel dronk, niet omdat het moest maar omdat ik in de gezelligheid vaak meer dronk dan ik in eerste instantie doorhad.
Wel puur met stappen of tijdens avondjes met vrienden.
Toen dat over was dronk ik ook veel minder en ging het van 3x per week heel veel naar 2-3x per week 1-2 glaasjes.
Inmiddels interesseert alcohol me dusdanig weinig dat ik in principe ook compleet zonder kan leven, ik vind het alleen nog erg fijn om bijv op mijn verjaardag, tijdens uit eten gaan (wat zeer zelden is) of met de feestdagen een glaasje te drinken, gewoon voor de lekker. :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Ikke89

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:55

Ik drink sowieso maar heeel af en toe een wijntje, bij uiteten gaan ofzo of in de zomer eens een glas Rosé bier en dan puur omdat ik het lekker vind. Ik denk dat ik in mijn eentje nog geen 2 flessen leeg drink per jaar. Ik drink net zo lief ijsthee.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:56

Nou, hier gaat wel de kurk weer op de fles hoor zo na december. De maand stond bol van de feestjes, etentjes en gezellige avonden. En ja, dan drink ik echt een aantal dagen in de week wel een wijntje of wat. Hierboven werd ergens genoemd omdat het lekker is en gewoonte. Dat is het -in mijn geval- ook exact. In januari is er sowieso weer meer ritme en gevoelsmatig het normale leven weer wat terug, dan heb ik ook echt geen behoefte om doordeweeks aan de wijn te gaan. In het weekend blijft trouwens wel ruimte voor een speciaalbiertje of glas wijn :D.

❤️

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:58

ik zie er de noodzaak niet van in, vind het heel lekker, maar drink eigenlijk alleen met sociale dingen, max iets van 2 x in de maand gemiddeld, dan meestal wel een flesje wijn, maar liever een met 8,5%


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnetteFlame, blacky15, eva1969, Jorex, Jorissie, kwinney, Shetje14 en 151 bezoekers