Hoe hond laten afvallen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Hoe hond laten afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 20:24

Mijn Duitse herder van 2 is inmiddels een jaar gecastreerd en hij begint nu wel een beetje dik te worden. :=
Hij krijgt smorgens brok en savonds.
Dit is een geperste brok van het merk impress your dog en dan de sensetive variant. Deze wil ik niet veranderen aangezien ik dik een half jaar heb lopen zoeken naar een brok waar hij geen diarree van kreeg.
Smorgens krijgt hij ook nog 1/3 van een rodi worst in de kong.
Tussendoor nog af en toe zo'n reepje en als ik smiddags nog een keer weg moet dan krijgt hij een runderoor, boekmaag, eendenvleugel oid.
De worst wil ik niet eruit halen, want deze krijgt hij als ik ga werken. Reepjes heb ik al gehalveerd.
Brok krijgt hij ongeveer 350 gram per dag.
De worst is ongeveer 150gram per keer.
Hij krijgt niks van tafel. Alleen als we boontjes hebben gegeten en daar nog van over zijn dan krijgt hij deze en dan krijgt hij minder brokken.
Hoe kan ik hem het beste voeren zodat hij weer mooi op gewicht komt ?

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Hoe hond laten afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:28

Hoe vaak en hoe veel beweegt hij? Misschien gaan fietsen met hem?

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:28

Hoeveel beweegt hij op een dag?
Hoeveel weegt hij teveel?
Op zich ziet de voeding er zo prima uit.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:28

Ik lees alleen over voeding, maar hoeveel en wat voor beweging krijgt de hond?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hoe hond laten afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:32

Onze cocker is ook weer op dieet: minder vlees en sperziebonen. Gewoon goedkope van de Lidl en gied afspoelen dan blijft er weinig zout over. Hond is er gek op!

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 20:32

Dat was ik vergeten. We wandelen minimaal een uur per dag. Dit is eigenlijk niet veranderd.
Hoeveel hij precies weegt durf ik niet te zeggen ik geloof rond de 42 kg als ik me niet vergis. Maar aan zn rug te zien is het een paar kg teveel voor hem.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe hond laten afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:51

Als je hond nu te dik is en je de tussendoortjes niet wil weglaten en de beweging niet meer kan is de enige optie minder brokjes als je die niet wilt veranderen. Iets minder brokjes in de ochtend en avond. Eventueel de rodi vervangen door een minder zware variant. Enige dat helpt

Witte herder hier voer ik op het oog. De ene keer wat meer de andere keer wa minder afhankelijk van hoe vol of mager hij is.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:59

Ik zou oppassen met fietsen als je hond te dik is. Zeker op asfalt kan dat best een aanslag zijn op de gewrichten. En dan zit je met een DH op dat vlak al niet in je voordeel.

Ik zou flink voer verminderen. Wat denk je dat het ideale gewicht is van je hond? Ongeveer 32-35kg? Ik zou zo'n 300g gaan geven. Mocht je hond honger hebben kan je dit aanvullen met bijvoorbeeld boontjes.

Maar voer minderen is stap nummer één.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:01

Onze hond was ook te zwaar.
Tegen ieders advies in zijn we toch boontjes gaan voeren.
Hij eet vlees. En zijn van 400 gram vlees. Naar 300 gram vlees en 100 gram boontjes gaan voeren. In begin viel hij te snel af. En kort volgehouden. En toen ging hij naar elke week 0,5 kilo af. En is nu al 6 kilo afgevallen !! In hele moeilijk tijd, waarbij hij geopereerd is aan een gescheurde kruisband. Met minimaal bewegen.
Ons doel is bijna behaald ! Terug naar 50 kilo.
Wil je nog meer weten Pb gerust.

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe hond laten afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:05

Wandelen maar rent hij dan ook?

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:07

Marjo89 schreef:
Onze hond was ook te zwaar.
Tegen ieders advies in zijn we toch boontjes gaan voeren.
Hij eet vlees. En zijn van 400 gram vlees. Naar 300 gram vlees en 100 gram boontjes gaan voeren. In begin viel hij te snel af. En kort volgehouden. En toen ging hij naar elke week 0,5 kilo af. En is nu al 6 kilo afgevallen !! In hele moeilijk tijd, waarbij hij geopereerd is aan een gescheurde kruisband. Met minimaal bewegen.
Ons doel is bijna behaald ! Terug naar 50 kilo.
Wil je nog meer weten Pb gerust.


Boontjes zijn opzich wel handig als de hond enkel vlees krijgt omdat vlees niet zo veel maagvulling geeft en boontjes dit dus een beetje opvangen, dus je geeft de hond minder (aan calorieën) maar de hond heeft dat niet zo door. Goed dat het jullie zo goed gelukt is!

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe hond laten afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:09

Voor TS: als je qua voeding niets wilt veranderen meer bewegen, en proberen echt zo min mogelijk bijvoeding want die zijn vaak de boosdoeners. En goed kijken naar de dagportie, weeg het ook af want je geeft ongemerkt zo te veel.

Daarnaast weegmomenten plannen en evt. voor en na foto's maken om het verschil te kunnen merken, afvallen bij honden vergt veel geduld!

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:10

Sannert schreef:
Dat was ik vergeten. We wandelen minimaal een uur per dag. Dit is eigenlijk niet veranderd.
Hoeveel hij precies weegt durf ik niet te zeggen ik geloof rond de 42 kg als ik me niet vergis. Maar aan zn rug te zien is het een paar kg teveel voor hem.


Je wandelt per dag een uur?????

of je bedoeld dat er een wandeling van een uur is en dan nog zn gewonen rondjes (hoop ik).

bewegen is het sleutel woord.
mijn hond wandeld smorgens 30/45 min smiddags minimaal een uur(of als we uit werk komen)
rent en speelt per dag minimaal een uur in de tuin op dagen dat we vrij zijn meer.
en savonds lopen we nog 15/20 minuten.

daarbij trainen we 2x per week KNPV.

onze hond krijgt ongv 560 gram brok per dag.
en heel vaak nog wel kluifjes/botjes/kophuid/konijnen oren etc als snack.
of een kong gevuld met vlees.
en uiteraard met trainen belonings brokjes.

dit gaat om een mechelse herder teef van nu 27 kilo.

ik denk dat als je een uur per dag loopt beweging toch het sleutel woord is.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:12

Ik zou toch kijken naar de worst, misschien kun je de kong vullen met iets wat gezonder is?
Of gewoon 1/6 worst erin ipv 1/3, dat is toch al gelijk de helft minder.
Meestal maakt t niet zoveel uit dat ze minder krijgen, het is maar dat ze iets krijgen.
Je kunt de hoeveelheid brok evt. iets verminderen, evt kun je wat bonen of andere geschikte groente geven voor wat buikvulling. krijgt je hond de brokken vanuit een voerbak? Mijn hond was ook te zwaar en ik ben zijn brokken gaan geven uit een voerbal of kong wobler. Deze krijgt hij in de tuin en hij gaat de hele tuin door, dus gelijk nog wat extra beweging ook!
Bij slecht weer deed ik zijn brokken in een snuffelmat of hondenpuzzel.
Mijn hond had er op deze manier minder moeite mee dat hij minder voer kreeg dan dat ie het uit de voerbak kreeg en het zo op was.

Ook wat extra beweging kan natuurlijk geen kwaad! Een half uurtje extra kan echt al verschil maken

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:14

Simpel: tussendoortjes verminderen :)

Hier ook een hond die flink moest afvallen, was al obees toen we hem uit het asiel haalden. Kreeg brokjes, af en toe een koekje ter beloning en daarnaast om de dag een rundsoor. Van de dierenarts de tip gekregen om de rundsoor weg te laten of te minderen tot max 1x per week, daar zitten nl veel meer calorieën in dan je zou denken.

Daarnaast geven wij hem geen echte - commerciële - snoepjes/koekjes meer, maar hebben wij zijn 'koekentrommel' vol gegooid met zijn brokken (voer). Als beloning krijgt hij dan telkens een brokje ipv snoepje. Zit veel minder in en die van ons merkt het verschil echt niet. Ik moet wel zeggen dat we die van ons wel op een speciale dieetvoeding hebben staan (zowel voor overgewicht als artrose).

Door bovenstaande kleine aanpassingen hebben wij onze hond laten afvallen van 25kg naar 17kg :j hij zit nu mooi op gewicht. Terwijl hij niet heel veel beweegt (2x 10min per dag) ivm zijn leeftijd en de artrose.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:22

Een herder is flink zwaarder dan 35 kilo normaal.

Witte hier heeft eerder de neiging om te dun te zijn. Tussendoortjes krijgen ze hier in de vorm van gedroogde kipreepjes of hert. Daar wijzig ik niks aan, juist door iets meer of iets minder brok te geven speel ik met zijn gewicht,

Opeens veel gaan bewegen is ook niet gezond, grotere kans op blessures ook :j

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:26

karuna schreef:
Een herder is flink zwaarder dan 35 kilo normaal.

Witte hier heeft eerder de neiging om te dun te zijn. Tussendoortjes krijgen ze hier in de vorm van gedroogde kipreepjes of hert. Daar wijzig ik niks aan, juist door iets meer of iets minder brok te geven speel ik met zijn gewicht,

Opeens veel gaan bewegen is ook niet gezond, grotere kans op blessures ook :j


dat ben ik trouwens met je eens dat je niet in eens ipv 1 u 2 uur moet gaan lopen.
bouw dat op.

of ga bijvb spelletjes met je hond buiten doen.
balletje gooien,verstop het balletje.
of verstop zijn portie brokjes is in de tuin zo dat hij er naar moet zoeken.
is ook gelijk hersen training.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:12

:D{
Esirene schreef:
Marjo89 schreef:
Onze hond was ook te zwaar.
Tegen ieders advies in zijn we toch boontjes gaan voeren.
Hij eet vlees. En zijn van 400 gram vlees. Naar 300 gram vlees en 100 gram boontjes gaan voeren. In begin viel hij te snel af. En kort volgehouden. En toen ging hij naar elke week 0,5 kilo af. En is nu al 6 kilo afgevallen !! In hele moeilijk tijd, waarbij hij geopereerd is aan een gescheurde kruisband. Met minimaal bewegen.
Ons doel is bijna behaald ! Terug naar 50 kilo.
Wil je nog meer weten Pb gerust.


Boontjes zijn opzich wel handig als de hond enkel vlees krijgt omdat vlees niet zo veel maagvulling geeft en boontjes dit dus een beetje opvangen, dus je geeft de hond minder (aan calorieën) maar de hond heeft dat niet zo door. Goed dat het jullie zo goed gelukt is!


Klopt. Dierenartsen waren er allemaal op tegen. Onze hond kon echt niet minder eten. Want hij moest dan heel erg braken.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 11:13

Bedankt voor de reacties.

Ik bedoelde met wandelen inderdaad dat er 1 wandeling van een uur is en de andere plas/poeprondjes korter.

32 kg woog hij vorig jaar met de castratie. Toen was hij echt nog mager.
Hij heeft niet gigantisch veel overgewicht. Niet obees. Maar ik wil er wel nu wat aan doen voordat hij echt te dik wordt.
Kong wobbler heeft ie van de kerstman gekregen :+ daar doe ik savonds vaker zn brokjes in.
Ik heb gisteren nog eens zn brokjes afgemeten op de weegschaal en er wat vanaf gedaan.
Kijken hoe dat gaat en anders ga ik er boontjes bij voeren.
Fietsen weet ik niet of ik durf. Hij is erg fel naar andere honden aan de lijn. Dus ik ben bang dat hij me compleet omtrekt.
Hij is een Spanjaard en ik heb hem met 5/6 maanden gekregen.
Binnenshuis luistert hij perfect. Buiten zitten die bananen weer in zn oren. :+
Cursus hebben we gedaan en daarna het advies gekregen om hem even te laten uit puberen voordat we verder zouden gaan. Helaas is het nu een beetje uitstel geworden.

Afbeelding
Zo ziet hij er van boven af uit.
Even kijken of ik hem volgende week ergens kan laten wegen zodat ik precies weet hoeveel hij weegt.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:17

Eigenlijk moet je kijken op alle verpakkingen hoeveel ze dagelijks van elks zou moeten krijgen, en dan omrekenen per soort hoeveel je van elk moet geven.

Vergelijk dit met wat je nu werkelijk geeft, en dan kan je zien of je hoger of lager zit.

Als je nu meer geeft dan je zou moeten geven, kan je gewoon de hoeveelheden minderen tot je op de aanbevolen hoeveelheid zit. Van daaruit kan je zien of je meer beweging moet geven of niet.

Rodiworst is behoorlijk vettig, dit zou ik eerder vervangen door een lichte kvv (kalkoen of kip) of eventueel gekookte kipfilet oid.

Ik vind hem op de bovenaf foto eigenlijk niet te dik staan. De mijne ziet er ook zo wat uit maar is absoluut niet te dik op de ribben.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 11-01-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Hoe hond laten afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 11:18

Hoe bedoel je alle verpakkingen ?
De brokken, de worst en de tussendoortjes?

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe hond laten afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:24

ja, inderdaad.

Stel, je hebt een hond van 10 kilo. (ideaal gewicht)
Die hond mag bv 150 gram brok hebben OF 200 gram kvv.
Als je van elk de helft wil geven, dan geef je 75 gram brok en 100 gram kvv.
Wil je voornamelijk brok en 10 procent kvv, dan ga je in percentages rekenen (90% brok van 150 = 135 en 10 % kvv van 200 = 20 gram).

Dit is een simpele berekeningsmethode. Je kan ook gaan uitrekenen hoeveel kcal ze per dag moeten binnen hebben en in combinatie met de beweging, etc, waardoor je de voeders dan weer gaat analyseren. Dit is wel al een stuk ingewikkelder, en vaak volstaat bovenstaande berekening prima.

Mensen vergissen zich vaak in hoeveel een bekertje brok of een plakje worst weegt. Zeker als je dan bv met rodiworst zit wat toch al iets vettiger is (ik ga uit van die gestoomde worsten die niet in de diepvries zitten, die je ook kan gebruiken als beloning?) zit je vaak al aan een hoge energie in take zonder dat je het door hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:29

japielover schreef:
Sannert schreef:
Dat was ik vergeten. We wandelen minimaal een uur per dag. Dit is eigenlijk niet veranderd.
Hoeveel hij precies weegt durf ik niet te zeggen ik geloof rond de 42 kg als ik me niet vergis. Maar aan zn rug te zien is het een paar kg teveel voor hem.


Je wandelt per dag een uur?????

of je bedoeld dat er een wandeling van een uur is en dan nog zn gewonen rondjes (hoop ik).

bewegen is het sleutel woord.
mijn hond wandeld smorgens 30/45 min smiddags minimaal een uur(of als we uit werk komen)
rent en speelt per dag minimaal een uur in de tuin op dagen dat we vrij zijn meer.
en savonds lopen we nog 15/20 minuten.

daarbij trainen we 2x per week KNPV.

onze hond krijgt ongv 560 gram brok per dag.
en heel vaak nog wel kluifjes/botjes/kophuid/konijnen oren etc als snack.
of een kong gevuld met vlees.
en uiteraard met trainen belonings brokjes.

dit gaat om een [***] [***] teef van nu 27 kilo.

ik denk dat als je een uur per dag loopt beweging toch het sleutel woord is.


Dit denk ik eerlijk gezegd ook.
Ik heb een 2 jarige reu en die heeft zo ongeveer hetzelfde bewegingsschema als de hond van Japielover. Wat voor brok voer jij trouwens? Mijn reu weegt nu zo'n 28 kg, maar zou juist iets voller mogen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-19 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:29

Die hond is niet te dik. Volgens mij komt alles wel goed, hij is pas twee moet nog uitzwaren zelfs.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe hond laten afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:32

Gewicht valt me zo op foto nog wel mee. Zwaarder moet hij niet worden maar extreem afvallen ook niet. Ik zou de brokjes iets verminderen misschien de rodi omwisselen voor een met minder voedingsstoffen en dan aankijken of hij afvalt