Kussentje kat kapot, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Kussentje kat kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 14:00

Zojuist viel het me ineens op dat Minoes haar kussentje wat ruw en beschadigd leek. Na een inspectieronde viel het mij ook op dat er vacht aan vast geplakt zat en wat stonk (niet extreem, maar duidelijk geen neutraal geurtje := ), waarna ik het besloot schoon te maken.
Wat blijkt nu, het velletje zit bijna helemaal los :oo
Ze heeft geen moment mank gelopen. Laatst wel een vreemd wondje op de pols aangetroffen, maar omdat ik verder niks kon zien, leek het op gewoon een schaafwondje. Minoes is niet de slimste, dus ach...ze zal wel weer iets geks hebben gedaan :')

Maar wat nu? Het is een vrij grote wond op deze manier. Ze komt buiten en vuil komt er dus makkelijk in. Ik kan niks vinden over deze kussentjes die kapot zijn...enkel de "gewone" voetkussentjes. Iemand ervaring hiermee?
Het is een kwakkelkatje, dus haar weerstand is absoluut niet hoog. Ook niet iets wat helemaal in haar voordeel werkt nu :=
Omdat ze er geen last van heeft, hang ik nog niet bij de DA aan de lijn. Mocht dat nodig zijn dan doen we dat natuurlijk :j

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!


Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Kussentje kat kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:02

Ik denk dat je het gewoon even in de gaten moet houden. Je kunt het zien al een gewoon kussentje denk ik.

Dorien66

Berichten: 1645
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:32

Dat heet het carpaal kussen. Zo’n beschadiging heeft onze (buiten)kat afgelopen zomer ook gehad, en dan ook nog eens aan beide zijden tegelijk. Ik heb het een paar keer schoongemaakt met afgekoeld gekookt water en verder in de gaten gehouden. Er waren momenten dat het er heel rot uit zag, soms viel het ‘dakje’ ervanaf. Maar eigenlijk had ik geen moment het idee dat hij er echt last van had. Ik mocht er alleen niet in knijpen, logisch. Het heeft wel heel lang geduurd, daarom heb ik wel een aantal keren getwijfeld of ik toch niet naar de da zou gaan. Maar uiteindelijk zijn ze keurig genezen.

instagram: @dorien_66

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 14:57

Ja dat! Verder dan stopper pad kwam ik niet :')

Ik denk dat het te maken kan hebben met deze wondjes die ze heeft opgelopen (op de andere poot had ze een soortgelijk wondje, maar al verder genezen). Ik denk dat ze een vreemde glijder gemaakt heeft :=
Afbeelding

Maar dan gaan we het gewoon schoon houden en in de gaten houden. Ik zit er aan te denken haar pootje snachts de eerste paar dagen te verbinden met een honingzalfje op het kussentje. Ze slaapt dan toch bij mij, dus dan zit ze er niet aan :)) even kijken of dat het herstel een beetje kan bevorderen :)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Kussentje kat kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:23

Onze hond had ook een kussentje dat stuk was met een ontsteking en die moest 2x per dag een minuut met haar pootje in de biotex groen. Dat zal met een kat helaas wat minder eenvoudig gaan.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:17

er is een spray te koop bij de meeste dierenwinkels dat op basis is van bijenwas, teatree en glycerine. houd het kussentje beschermt en vet en de teatree kalmeert de huid. ik verkoop het aan klanten waarvan de honden niet goed tegen pekel en heet asfalt kunnen, doet z'n werk eigk prima :) volgens mij mag deze ook gebruikt worden op katten en is oplikbaar.
Beaphar voetzooltjes spray

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kussentje kat kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:28

Iets met teatree moet je niet gebruiken bij Katten
Is giftig voor ze

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:43

Lillian__ schreef:
er is een spray te koop bij de meeste dierenwinkels dat op basis is van bijenwas, teatree en glycerine. houd het kussentje beschermt en vet en de teatree kalmeert de huid. ik verkoop het aan klanten waarvan de honden niet goed tegen pekel en heet asfalt kunnen, doet z'n werk eigk prima :) volgens mij mag deze ook gebruikt worden op katten en is oplikbaar.
Beaphar voetzooltjes spray


Teatree is mega giftig voor katten dus zou je klanten dit advies niet geven!

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:16

Ik breng het wondje ook in verband met zout van buiten in jouw kat z’n geval.
Zout droogt uit dus dan komen er soort van vellen op / maw eelt wat opdroogt en afbarst.
Bij onze hond maken we het met afgekoeld gekookt water schoon en dan gewoon vaseline erop in de avonduren zodat we het likken in de gaten kunnen houden. Maakt het weer soepel en het zout is dan weg.

Onze kater heeft in dit in de zomer dus van buiten lopen, droogte dus eelt en als er erge vellen / gebarsten huid op de kussens zit, haal ik het voorzichtig eraf. Verder doe ik er dan niets aan.
Heb er destijds da na laten kijken en zij gaf aan dat het gewoon natuur is ...

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Kussentje kat kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 22:29

Maar dan zou ik toch ook iets moeten zien aan haar andere pootje? Daarbij vraag ik me af, welk zout? :=

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:39

Tigress schreef:
Maar dan zou ik toch ook iets moeten zien aan haar andere pootje? Daarbij vraag ik me af, welk zout? :=

Hoeft niet! Net zoals bij mens / paard hoeft druk op voeten niet 100% gelijk te zijn (linkshandig / rechtshandig) wat dus ook eeltverschil kan veroorzaken.
Je zei dat kat buiten loopt: 1.5 week geleden heeft het hele week gevroren dus wordt er volop zout gestrooid ...

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 22:56

Hier heeft het (nagenoeg) niet gevroren dat ze de straten hebben moeten strooien. Sowieso wordt er in onze straat niet gestrooid en wordt het ook niet zo ver naar binnen gereden vanaf de grote weg, dus zout zal het niet zijn :j
Ik had het logisch gevonden als het gewoon het voetkussentje was, maar aangezien dit het carpaal kussentje is (en ze daar dus niet op loopt), verwacht ik niet dat haar loopgewoonte er mee te maken zal hebben :)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:01

Ook eens gehad en ondanks dat poes het niet erg leuk vond toch de poot in een kop lauw water gezet en zo de boel schoon kunnen spoelen.
Kijk of je dat kunt doen zodat het in elk geval schoon is.
stromend water hoeft dus niet,poot in een kopje water kan ook en even binnen houden zodat er geen viezigheid in komt

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 23:07

Pootje in een bakje heb ik vanavond voor de tweede keer kunnen doen. Gelukkig is ze veel gewend, en houd ze deze er dus ook zelf in :D Toch nog een voordeel dat ze zo'n medische geschiedenis heeft waarbij ik van alles moest doen met d'r :')

Binnen houden lukt helaas niet, maar ik zorg er wel voor dat ze 's nachts bij mij op de kamer slaapt zodat ik een zalfje kan smeren en haar sokje om kan doen :j Dan kan ik het in ieder geval in de avond schoon houden en insmeren :)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Kussentje kat kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:20

Ook een keer gehad met mijn kat en ook af en toe dat hij zijn nagel verloren. Bij zijn kussentje hebben we hem een babysokje aan gedaan. Met hanzaplast vast gemaakt. Er bestaat spray om de lijm weer te laten oplossen. Maar hier heeft mijn kat een stuk tape er zelf af getrokken. Maar volgens mij heb ik iets van 2 of 3 dagen een sokje aan gehad. Verder gewoon goed schoon houden.Eerst schoonmaken met water en Ik smeer nu vaak gewoon honing op het wondje en verder eigenlijk niks.


Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kussentje kat kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:42

Ik denk dat honingzalf en niet verbinden een goed idee is. Als ze het oplikt is niet erg.

Voor mij ziet het eruit als een bijtwond van een hond oid, vooral door de vorm van dat gat aan de voorkant.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 14:51

Hevonen schreef:
Ik denk dat honingzalf en niet verbinden een goed idee is. Als ze het oplikt is niet erg.

Voor mij ziet het eruit als een bijtwond van een hond oid, vooral door de vorm van dat gat aan de voorkant.

Dat andere plekje is puur een schaafwondje, gelukkig niet meer dan dat :j

Inmiddels is het al weer aardig netjes vast gaan zitten.
Elke avond een honingzalfje gesmeerd, ''sokje'' er omheen zodat het even zijn ding kon doen, en dat was voldoende gelukkig. Bedankt voor alle tips! :D

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annamk, ComscoreBot, Larissa123, MyChoice en 79 bezoekers