Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:06

De mijne hadden gisteren geluk! Een overschotje van onze BBQ zaterdag *\o/*
Afbeelding
Jules was zeer benieuwd of Vlekje ook zo iets vreemd in de bak had :=
Afbeelding

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:07

Heerlijk.. komkommer is hier ook favoriet.

Wat voeren jullie nog bij in de winter? Zijn er lekkernijen die nu te plukken zijn?

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:46

weegbree smal, duizendblad en soms vind ik nog wat kamille in het "wild".
In de kruidentuin heb ik gisteren nog goudsbloem, venkel, artisjokblad en luzerne geplukt.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 21:09

Het lukt mij helaas niet meer om iets geschikts te vinden,
druk en laat de hond al veel uit in het donker 's ochtends en 's avonds ...
en vind ik wel wat ziet het er erg verpietert er uit en twijfel ik of het kan ...

Groet Karin.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:08

Ik kwam een leuke blog tegen:

Culinaire herfsttips voor je paard

In Natuurlijk paarden houden, Natuurlijk weidebeheer, Natuurlijke paardenvoeding by Sietske Metz1 november 20181 Comment

Wie denkt dat er met het naderen van de herfst voor paarden en voor ons buiten steeds minder te beleven is, heeft het mis! In deze blog ontdek je wat je allemaal in je tuin of op je erf voor je paard kan doen, hoe je een lekkere herfstsalade (inderdaad, voor je paard!) samenstelt en hoe je van een buitenrit een culinaire wandeling maakt.

Paarden zijn van nature dieren die zeker niet alleen gras eten! Van oorsprong vullen paarden een groot deel van de dag met het zoeken naar eetbare planten, takken, twijgen en kruiden. Wil je je paard zo natuurlijk en paard-eigen verzorgen, dan is het zinvol om in deze natuurlijke behoefte te voorzien. In de herfst doe je dat bijvoorbeeld met de volgende tips!

paarden planten kruiden herfst

November, de planten gaan in rust, maar wij niet!
Het is herfst, het blad valt langzaamaan van de bomen en dat houdt in dat het beste seizoen om planten te planten er weer aankomt. Zodra planten hun bladeren laten vallen, komen ze in hun winterrust en dat is de allerbeste periode om te gaan aanplanten! De grondtemperatuur is nu nog hoog waardoor nieuwe aanplant alvast gaan wortelen, op zoek naar voedsel en vocht. Bomen en struiken die in deze tijd aangeplant worden, hebben daardoor een voorsprong ten opzichte van planten die na de winter worden aangeplant!

paarden hagen planten

De rustperiode van planten duurt tot april, daarna komen de planten in nieuw voorjaarsblad. Dat betekent dat je de komende 5 maanden lekker aan de slag kunt om dat ene hoekje nog groener, of dat andere stukje nog kleurrijker te maken. Voor jezelf, en voor je paarden natuurlijk

Op mijn kwekerij beginnen de mensen weer naar hagen voor in hun tuin te vragen. Wist je dat je ook hagen voor paarden aan kan planten? Met soorten als rozenbottel, zwarte bes, linde, hazelaar en framboos maak je simpel een gezonde eetbare haag voor rond je paddock of op je erf. Wel even zorgen dat de paarden niet bij de jonge aanplant kunnen komen… Komend voorjaar oogst je dan al de eerste jonge scheutjes voor je paard! En het ziet er natuurlijk prachtig uit, zo’n gemengde haag! Ook de vogels en insecten zullen je dankbaar zijn…

herfst salade paard

Wat eten we vandaag? Herfstsalade!
Je denkt in dit seizoen misschien niet meer aan een lekkere salade… Nou, zeker weten dat je de meeste paarden heel blij kan maken met een vitamine rijke herfstsalade op basis van bijvoorbeeld braamblad, de nog groene toppen van de druif, enkele malse wilgentwijgjes, en dat alles gemengd met wat rode biet en gegarneerd met rozenbottels. Klinkt goed, niet?

Kijk eens rond wat er in je directe omgeving nog allemaal te vinden is, dat is vaak meer dan je denkt. Mijn paarden maak ik er regelmatig blij mee, en door te variëren blijft de verrassing groot! Niets is zo leuk als zelf een gezond extraatje voor je paarden klaarmaken. En wat extra vitaminen kunnen we voor de lange winter allemaal wel gebruiken

Culinaire rit
Als ik samen met mijn paard een rit ga maken staan we regelmatig stil om even iets lekkers te snoepen (hij, en ik ook!). Wat blaadjes van de hazelaar, een glanzend rode rozenbottel, hier en daar een verlate framboos en wat citroenmelisse uit de kruidentuin.

kruiden paarden

Plantenkennis is natuurlijk onontbeerlijk als je culinair gaat stappen met je paard. Maar sommige planten zal je vast herkennen of in je eigen tuin hebben staan. Laat de teugels eens vieren en kijk waar de voorkeur van jouw paard naar uit gaat! Je zal merken dat je paard door de seizoenen heen wisselende voorkeuren heeft. Niet iedere plant is ieder moment namelijk even smaakvol.

Zo, ik ga weer naar buiten. Geniet van de herfst. Er is – samen – zo veel te beleven! De volgende keer vertel ik meer over wat jonge scheuten en knoppen van planten in het voorjaar voor je paard kunnen betekenen, en van welke kruiden jij en je paard allebeide kunnen eten!

Paard&Plant heeft als doel het aanbieden van eetbare planten voor paarden en het verspreiden van kennis hierover zodat je als paardeneigenaar zelf een gezonde en uitdagende leefomgeving voor je paard kan creëren! In een serie blogs lees je wat Sietske op haar groene en paardvriendelijke erf allemaal doet met paardenplanten.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 20:00

Dat biedt weer inspiratie ... :j
en oefenstof om de takken te herkennen ;)
Bedankt voor het delen Diana +:)+

Groet Karin.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:03

Iemand een idee of lavas (maggiplant) door een paard gegeten mag worde ?

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 23:06


miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:52

Is het verstandig om spruiten aan je paard te voeren? Ik las ergens dat het kon. Van de vrachtwagen waren er een aantal gevallen. Paardlief at ze wel erg graag op.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:00

Spruiten is een koolsoort, wegens gasvorming niet aan te raden, al zal een handje vol niet meteen problematisch zijn.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 19:31


s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:04

Wel interessant Karin! Helaas iets te prijzig en uit ver uit de buurt voor mij :=

Ik heb gisteren voor het eerst gedroogde rozenbottels gegeven aan de paarden (besteld via kramer) ze vonden ze heerlijk :D Dus nu ga ik opzoek naar goedkopere adresjes. Ik vind bijvoorbeeld bij veel thee winkels online ook rozenbottel, veel goedkoper dan bij paarden webshops! Iemand daar ervaring mee? :)

In ons nieuw paddock plan is ook wat meer ruimte voor plantjes/struiken :D
Afbeelding

We gaan in februari ook de weilandjes door zaaien met paardengras met kruiden erin. Ik wil enkele stukjes nog 'afbakenen' (in de bochten van het slingerpaadje) en daar extra kruiden in zaaien, zodat we een mooi gevarieerd weiland krijgen *\o/*

Voor de extra kruiden stukjes wil ik deze gebruiken:
https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... uidenzaden
Iemand daar ervaring mee?

Verder wil ik ook nog een stukje met 'echte' kruiden, zoals munt enzo, in banden met netjes erover, daar moet ik nog een leuk plekje voor zoeken :D

Daarnaast zijn leuke suggesties voor boompjes/struiken zeer welkom (al moet ik mijn man daar nog wel warm voor krijgen, ik kan maar voorbereid zijn :D ) In het stuk op de paddock wil ik echt een beetje grotere bomen die snel groeien (zoals hazelaar en wilg) in het slingerpaadje wil ik liever wat struikgewas dat niet te gigantisch groot wordt :)

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 13:49

Ziet er goed uit s_v

Die rozenbottels zijn inderdaad prijzig (wel handig dat de hoeveelheden er op staan :j )

Voor graszaad lijkt het me ook handig om de kantjes mee te pakken en verschillende soorten te zaaien.
Je kan het niet gelijk gebruiken omdat het goed moet wortelen
maar kan je wel kijken wat bij jezelf en je paardjes past of waar je nog aanvulling in nodig bent!

Bio ron heeft ook graszaad mengsels voor paarden + meer keuze (door scrollen naar beneden)

https://webwinkel.bio-ron.com/paarden-e ... h=graszaad

Deze is misschien ook geschikt ...

https://www.cruydthoeck.nl/winkel/mengs ... ruiden/p29

En naast bomen vind ik een haag ook gelijk meer "volume" geven en er staat al iets
(zijn voor zand en klei grond) en nog meer inspiratie op de site ;)

https://paardenplant.arborealis.nl/cata ... .haag.html

Groet Karin.

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:57

Kijk eens hoe goed de mariadistel groeit :D Afbeelding

Weet iemand of je Hibiscus veilig naast de wei kan zetten, dus zo dat ze er soms een hap van kunnen nemen?

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:02

s_v schreef:
Daarnaast zijn leuke suggesties voor boompjes/struiken zeer welkom (al moet ik mijn man daar nog wel warm voor krijgen, ik kan maar voorbereid zijn :D ) In het stuk op de paddock wil ik echt een beetje grotere bomen die snel groeien (zoals hazelaar en wilg) in het slingerpaadje wil ik liever wat struikgewas dat niet te gigantisch groot wordt :)


Zelf rozenbottel planten, groeit heel snel! Vorig jaar februari heb ik een rij geplant en daar hebben al veel bottels aangehangen.

Meidoorn struik en boom zijn ook leuk! En haagbeuk mooi langs een pad.
Ik heb veel besteld bij debomenshop.nl. Veel keuze, goede kwaliteit en niet duur!

Ik heb vorige maand een paar sierappelstruikjes geplant, net buiten het bereik van de paarden. In principe is het niet giftig, maar te veel appeltjes is ook niet goed. De soort die ik heb gekozen heeft mooie roze bloesem in het voorjaar, het oog wil ook wat <3 en in het najaar lekker mini appeltjes voor de vogels.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:57

Wat leuk ukie! Dat zijn taaie bikkels als ze nu nog groeien :=

Goed idee van die rozenbottel als struik! Die neem ik mee voor als ik mag gaan planten van mijn man :j

Ik wil veel gaan stekken (zeker qua bomen, denk dat ik het voorlopig dus bij wilg en hazelaar houden, dat stekt makkelijk normaal :) ) en eventueel wat struiken kopen!

Welke periode raden jullie aan om door te zaaien?
Mijn schoonzus kan makkelijk een zak paardengras met kruiden bestellen, dus nu is het alleen nog een kwestie van het goede moment afwachten, weide slepen en zaaien maar! :D

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 20:51

s_v welk paardengras met kruiden wordt het ....

Deze bottelroos spreekt mij heel erg aan & dan in een haag ;)
met een haag heb je niet veel ruimte nodig maar kun je wel veel diversiteit bieden
helaas alleen nog maar plannen de uitvoering laat nog op zich wachten ...

https://paardenplant.arborealis.nl/cata ... ugosa.html

En een berk is ook een snelle groeier en geschikt voor paardjes

Vandaag zag ik (gewandeld in de wijk bij het werk) dat er op meerdere plekken nog kamille groeit.
Lijkt me dan geschikt om dit te gaan zaaien samen met ander geschikte soorten & dan lang van kunnen plukken en geven aan de paardjes.

Groet Karin.

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:59

s_v schreef:
Wat leuk ukie! Dat zijn taaie bikkels als ze nu nog groeien :=

Goed idee van die rozenbottel als struik! Die neem ik mee voor als ik mag gaan planten van mijn man :j

Ik wil veel gaan stekken (zeker qua bomen, denk dat ik het voorlopig dus bij wilg en hazelaar houden, dat stekt makkelijk normaal :) ) en eventueel wat struiken kopen!

Welke periode raden jullie aan om door te zaaien?
Mijn schoonzus kan makkelijk een zak paardengras met kruiden bestellen, dus nu is het alleen nog een kwestie van het goede moment afwachten, weide slepen en zaaien maar! :D


Ik heb in september j.l. gezaaid, maar het voorjaar kan ook (maart/april). Probeer wel om de paarden er een half jaar af te houden, anders trekken ze de jonge plantjes er zo uit. En probeer het een paar keer te maaien, dat is goed voor de wortels.
Zaad heb ik hier besteld: https://www.agrifield.nl/Paardenweide%2 ... paardenwei Was een van de goedkopere.. (vind paardengras érg duur hoor).
Ze hebben ook kruidenzakjes. Daarnaast heb ik zelf nog losse zakjes kruiden besteld bij Vreeken van kruiden die extra wilde zaaien. Ik heb ze even voor je opgezocht:
Pastinaak
Echte heemst
Groot kaasjeskruid
Karwij
Grote Pimpernel
Venkel
Watermunt
Wilde cichorei (dit zijn zulke mooie bloemen <3 )
Esparcette
Luzerneklaver
Gewone rolklaver
Calendula officinalis
Centaurea jacea (Korenbloem
Centaurea nigra
Galium Verum
Chamaemelum nobile (Kamille)
En nog Phacelia, maar ik denk dat ik die buiten bereik van de paarden zet, heb niet kunnen vinden of dat nu echt veilig is.



Hier groeit nog veel momenteel! Gisteren nog wat kleefkruid geplukt :j Goudsbloemen groeien ook nog.
Maar dat zal eind van de maand ook wel klaar zijn, als het echt winter wordt.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 20:37

Bij mij is niet veel meer te vinden of zo klein dat ik twijfel wat het is ....
Kleefkruid is al sinds augustus of zo spoorloos, vonden ze beiden erg lekker :9

Maar heb vandaag een stukje tuin naast de buitenstal ontdaan van de oude (giftige) planten
met heel veel wortels die door de grond waren gewoekerd.
Om straks zaadjes te zaaien en wat planten vanuit de potten over te gaan zetten, die ik al verzameld had.
Het is het stukje bij de oranje poortgreep (geen mooie oortjes foto voor het topic)
hopelijk kan het andere stukje straks ernaast ook,
staan 2 grote vlinderstruiken en nog een onbekende struik en een woekerplant.
Zo blij mee, mijn vader is van de oude garde en vindt het nieuwe niet nodig.

Groet Karin.



Afbeelding

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:18

Mijn man vindt het ook allemaal nog wennen hoor, die planten waar ik het ineens allemaal over heb :D

Afbeelding

Vandaag vond ik deze verwennerij tussen het hooi (voor mij iets minder aangenaam want AUW, doorns onder je nagels := ) dat is het voordeel van natuurhooi lekker veel variatie! Naast mariadistel, zitten er momenteel ook wilgen takjes en braam tussen :9 !

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 00:00

s_v schreef:
Mijn man vindt het ook allemaal nog wennen hoor, die planten waar ik het ineens allemaal over heb :D

[ [url=m/B8665l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag vond ik deze verwennerij tussen het hooi (voor mij iets minder aangenaam want AUW, doorns onder je nagels := ) dat is het voordeel van natuurhooi lekker veel variatie! Naast mariadistel, zitten er momenteel ook wilgen takjes en braam tussen :9 !


Mijn vader vindt het ook niet nodig want dat was vroeger ook niet ...
evenals een pp terwijl ik daarvoor al wel plannen aan het maken ben voor in de toekomst ;)

Eten ze de gedroogde wilgen takken wel ... heb zelf vorig jaar ook takken gekregen
de verse aten ze direct op maar de takken die langer waren blijven liggen
daar deden ze niet veel meer mee ...
Braam groeit nu nog wel overal, alleen die doorns, wil later voor de doornloze variant :j

Groet Karin.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 14:27

Bij de Welkoop hebben ze deze voor konijnen & andere knaagdieren.
Maar zou dat ook geschikt kunnen zijn voor paardjes???
Denk dan vooral aan de rozenbottel en kamille,
paardenbloem groeit wel in de wei bij ons!
En de wortels krijgen ze ook :9
en de echinacea lijkt mij meer een exotische bloemsoort
en heb ik zelf de bedenkingen bij ... (ook voor konijnen :\ )

https://view.publitas.com/welkoop-speci ... g/page/2-3

Groet Karin.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:54

missfalki schreef:
Bij de Welkoop hebben ze deze voor konijnen & andere knaagdieren.
Maar zou dat ook geschikt kunnen zijn voor paardjes???
Denk dan vooral aan de rozenbottel en kamille,
paardenbloem groeit wel in de wei bij ons!
En de wortels krijgen ze ook :9
en de echinacea lijkt mij meer een exotische bloemsoort
en heb ik zelf de bedenkingen bij ... (ook voor konijnen : )

https://view.publitas.com/welkoop-speci ... g/page/2-3

Groet Karin.


Mijn schoonzus verkoopt ook kruiden hooi voor konijntjes, heb me ook al wel afgevraagd of dit leuk zou zijn als afwisseling :j

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:38

Denk wel dat je dat aan paarden kan geven, maar ik vind het véél te duur.
Het is vaak ook erg fijn hooi. Op zich niet erg natuurlijk, maar hebben ze vast heel snel op :P

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:11

Ik zou het ook eerder geven als leuk extraatje, in een super fijn net, of op een 'moeilijk' plekje :j