Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:17

Klimaat verandering is er om de zoveel miljoen jaren,dat is de Natuur,dat houd je nooit tegen. De mens helpt het wel mee te versnellen.Als je de versnelling wil stoppen zal de hele wereld mee moeten doen.Kijk alleen al naar Indië wat die allemaal de lucht in laten en in het water en de grond.De arme landen kunnen geen eens mee doen met de millieuvriendelijkheid,dan zullen de rijke landen moeten betalen.
Je kan wel zeggen elk klein dingetje helpt,maar een druppel op een gloeiende plaat zet weinig zoden aan de dijk.
De grootste vervuilers zijn vliegtuigen en schepen/tankers,niet allemaal natuurlijk,maar de meeste wel.Als je leest wat die aan fijnstof uitstoten.Belachelijk om de dieren mede de schuld te geven.

FB Groep Second Chance.


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:47

Dan zijn we vanmorgen goed bezig geweest, takken gesleept ipv met de traktor, het land bemest met mest van de paarden, wat ook met een paard werdt ondergewerkt. En ook nog nieuw stro gehaald van schuur a naar b. Dus je kan ook samen met je paard de hoefafdruk ombuigen naar iets positiefs hoor! :D

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:51

Nikass schreef:
Ik denk dat de uitgeputte grond zeker een ding is, maar veel belangrijker is denk ik dat mensen niet gezond en niet gevarieerd eten. Dit wordt alleen maar bevordert door de bioindustrie: de dieren krijgen al geen gevarieerde voeding meer, waardoor eieren, melk en vlees van mindere kwaliteit zijn.
Als je daarnaast bijvoorbeeld ontbijt met brood, luncht met rijstwafels en savonds pasta eet, dan eet je in principe de hele dag hetzelfde.


Kun je eens wat onderzoeken laten zien waaruit blijkt dat de kwaliteit van eieren, melk en vlees van mindere kwaliteit zijn?

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:03

We maken ons nu al druk als er een koe in de weide loopt en poept moet je eens kijken hoeveel vuurwerk er werd afgestoken en niemand die je hoort over vervuiling Nederland lekker zo doorgaan de burger moet betalen en grootste vervuilers in de lucht of zee gaan lekker door

Geniet van elke dag

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:27

Kinke schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat de uitgeputte grond zeker een ding is, maar veel belangrijker is denk ik dat mensen niet gezond en niet gevarieerd eten. Dit wordt alleen maar bevordert door de bioindustrie: de dieren krijgen al geen gevarieerde voeding meer, waardoor eieren, melk en vlees van mindere kwaliteit zijn.
Als je daarnaast bijvoorbeeld ontbijt met brood, luncht met rijstwafels en savonds pasta eet, dan eet je in principe de hele dag hetzelfde.


Kun je eens wat onderzoeken laten zien waaruit blijkt dat de kwaliteit van eieren, melk en vlees van mindere kwaliteit zijn?


Ik was wel benieuwd dus heb even meegezocht. Eigenlijk blijkt dan dat er in bijv. dit vergelijkend onderzoek er meerdere voedingsproducten zijn welke met de jaren bijvoorbeeld minder mineralen bevatten. Niet alleen zuivel/vlees etc. Wel interessant:
http://mineralresourcesint.co.uk/pdf/Mi ... 0_2002.pdf
Helaas gaat deze data maar tot 2002, dus al minder recent. Ik ben wel erg benieuwd nu, want je ziet hier dat bijv. rundvlees in 1991 minder mineralen bevat dan in 1940, maar dat in 2002 dat weer iets stijgt (hoewel het nog steeds minder dan in 1940 is).


pien_2010 schreef:
Als dat zo is dan zijn ze zeer vervuilend. Maar er zijn zat boeren waar de dieren alleen dat eten wat ze zelf geteeld hebben (dus mais voor de koeien van eigen land en gras van de weilanden).


Dat is uiteraard zeker waar, en dat haalt dan ook de onduidelijkheid die ik nog had over het stukje weg- bedankt! Ik dacht misschien ook een beetje te veel van uit NL, waar het volgens mij niet per se de standaard is dat de dieren alleen eten wat de boer zelf teelt. Als dat wel zo is, scheelt dat natuurlijk enorm qua milieubelasting door transport van het voer, ik snap hem!

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:30

Tja, leuk weetje. Maar als we echt goed bezig willen zijn kunnen we misschien eerst eens naar die cruiseschepen kijken. Hoeveel die verbruiken voor de 'fun' van de mens. Volgens mij is dat nog meer dan heel autorijdend Nederland bij elkaar.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:32

Ja, er is altijd wel iets slechters. Maar misschien is de eerste stap naar 'goed bezig zijn' wel zulke bewustwording, en goed kijken naar wat wij zelf kunnen doen in plaats van naar wat 'de ander' allemaal wel niet slechter doet.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:35

Helemaal mee eens Nikki, veel kleine stappen vormen samen ook een grote stap.
Ik vertaal het alleen een beetje naar wat er nu gebeurt in de politiek, m.n. het weigeren van diesels in grote steden bijvoorbeeld. Daar snij je zo ontzettend veel mensen mee in de vingers, terwijl 1) van begin tot eind een electrische auto vele malen meer vervuilend is dan bijv. een 6 jaar oude diesel, en daarnaast, als je de helft van alle cruiseschepen niet meer zou laten varen voor het plezier van de mens, behaal je zó veel meer winst dan met auto's weren. Maar goed, op alles is natuurlijk een nuance aan te brengen en het is goed om als paardenbezitter hierbij stil te staan.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:58

sporten schreef:
We maken ons nu al druk als er een koe in de weide loopt en poept moet je eens kijken hoeveel vuurwerk er werd afgestoken en niemand die je hoort over vervuiling Nederland lekker zo doorgaan de burger moet betalen en grootste vervuilers in de lucht of zee gaan lekker door


_/-\o_ _/-\o_ +:)+

FB Groep Second Chance.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:48

NikkiDeKerf schreef:
Dat is uiteraard zeker waar, en dat haalt dan ook de onduidelijkheid die ik nog had over het stukje weg- bedankt! Ik dacht misschien ook een beetje te veel van uit NL, waar het volgens mij niet per se de standaard is dat de dieren alleen eten wat de boer zelf teelt. Als dat wel zo is, scheelt dat natuurlijk enorm qua milieubelasting door transport van het voer, ik snap hem!
Eigenlijk kan ik niet zoveel zeggen over Nederland. Wel weet ik dat enorm op de Franse boer wordt neergekeken. Maar als ik hier kijk in de Limousin vind ik mijn buur en boer haast biologisch en dat geldt veel voor andere buren hier in de omtrek. Het is enorm kostbaar om je officieel biologisch te noemen dus de meeste doen dan niet hier. MAAR onze gasten verbazen zich over de bermen bij ons die vol staan met allerlei plantjes in mei en juni net als de weilanden van onze paarden, over de enorme hoeveelheid insecten en vlinders (ook al wordt het hier ook al wat minder volgens mijn vriendin) word geroepen en onze vegetarische vriendin die gaf aan geen enkele moeite hebben met een lapje vlees van de koeien van onze buurman want die beestjes hebben het goed zo met hun kleintjes aan de uier etc etc.
Dus de Franse boer die een enorm slecht imago heeft als het gaat om zijn inefficiënte bedrijfsvoering, doet het nog niet zo slecht in mijn ogen.


NikkiDeKerf schreef:
Ja, er is altijd wel iets slechters. Maar misschien is de eerste stap naar 'goed bezig zijn' wel zulke bewustwording, en goed kijken naar wat wij zelf kunnen doen in plaats van naar wat 'de ander' allemaal wel niet slechter doet.
Helemaal mee eens!

Ik krijg ook meer en meer het idee dat de verandering van onderop moet komen. Kijk maar naar die jonge gast die probeert de plastic soep op te ruimen in de zee. Hij laat zich niet ontmoedigen ondanks alle tegenslagen en ik hoop zo dat het hem gaat lukken. Zo zijn er nog wel meer goede initiatieven en daar word ik erg gelukkig van :))

Dat vuurwerk zou inderdaad ook gewoon verboden moeten worden. Vanuit het buitenland (en ook door ons) word daar heel raar naar gekeken dat die vernieling mogelijk is in Nederland en al die ongelukken). Het lijkt wel heilig of zo ~~}>

Over mineralen ga ik me inlezen. Vind ik een heel interessant iets.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:11

Misschien dat juist die inefficientie noodzakelijk is om natuur de ruimte te geven?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:14

tamary schreef:
Misschien dat juist die inefficientie noodzakelijk is om natuur de ruimte te geven?


Maar kan tegelijk wel betekenen dat Nederlandse melk gebruikt wordt voor productie van babyvoeding, kaas etc. om vervolgens dus weer te exporteren naar Frankrijk.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:18

Janine1990 schreef:
tamary schreef:
Misschien dat juist die inefficientie noodzakelijk is om natuur de ruimte te geven?


Maar kan tegelijk wel betekenen dat Nederlandse melk gebruikt wordt voor productie van babyvoeding, kaas etc. om vervolgens dus weer te exporteren naar Frankrijk.

Koeien in het voorbeeld zijn vleesvee, dus geen concurrentie op dit gebied. Komt ook bij dat NL veel compacter/kleiner is en dus de afstanden voor bulkgoederen over de weg (zoals nodig is voor melktransport naar de fabriek) veel rendabeler is dan in een groter land waar de aanvoerlijnen langer zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:52

tamary schreef:
Janine1990 schreef:
Maar kan tegelijk wel betekenen dat Nederlandse melk gebruikt wordt voor productie van babyvoeding, kaas etc. om vervolgens dus weer te exporteren naar Frankrijk.

Koeien in het voorbeeld zijn vleesvee, dus geen concurrentie op dit gebied. Komt ook bij dat NL veel compacter/kleiner is en dus de afstanden voor bulkgoederen over de weg (zoals nodig is voor melktransport naar de fabriek) veel rendabeler is dan in een groter land waar de aanvoerlijnen langer zijn.


Oh ja :)* Ook weer helemaal waar! :)

Maar met het oog op die afstanden, is het dan niet rendabeler voor die boeren om met 'kruisingen' te werken? Ik weet een boer bij mij in de buurt die van dat half om half vee heeft, die geven wat minder melk, maar leveren uiteindelijk meer kilo's op. Vraag me niet wat voor ras het dan wel is...

Hier zijn tenslotte ook voldoende boeren die zelf hun kaas maken, gepasteuriseerd en al. Dus melk is dan ook wel te pasteuriseren lijkt me. Vanuit milieuvriendelijk oogpunt...


Anyhow, boeren staan hoe dan ook onder vuur, het ene moment gaat het om dierenwelzijn, nu weer vanwege het milieu. Knap dat de zuivelindustrie in een jaar tijd zo snel heeft kunnen schakelen naar een gedeeltelijk duurzamere inzameling van melk (elk begin is er één!). Waar andere (vaak veel vervuilendere) industrieën toch minder snel lijken te schakelen.
Mag ook wel, want we exporteerden in 2016 voor 6,4 miljard aan zuivelproducten... Waarvan 72% binnen Europa...

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:01

Jammer dat onze paarden zo vervuilend zijn. Al kan ik er niet echt wakker van liggen.
Ik snap dat bewustwording erg belangrijk is (eet zelf nauwelijks vlees, vooral omdat ik het niet lekker vind) en neem regelmatig de fiets. Maar alsnog heb ik een auto, en heb ik een paard. Maar ik denk niet dat wij als Nederland een verschil maken op deze wereld.

Als je inderdaad kijkt naar andere landen, India, China etc dan kunnen wij onze auto's allemaal verkopen en gebeurd er nog niks positiefs voor het milieu.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:18

Mag ik een vraag stellen aan de veganisten? Ik zie om me heen dat mensen die veganistisch eten moeite hebben aan hun calorieën te komen. En bijvoorbeeld veel avocado’s eten die weer heel on-duurzaam zijn. Soja producten zijn ook niet heel milieuvriendelijk. Hoe doe je dat als je milieubewust wilt kopen, maar wel op gewicht wilt blijven en gezond? Oprechte vraag! Ik ben zelf geen veganist maar let wel op wat ik eet, qua impact op dieren en milieu. Het is lastig om het allemaal goed te doen.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:29

Kinke schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat de uitgeputte grond zeker een ding is, maar veel belangrijker is denk ik dat mensen niet gezond en niet gevarieerd eten. Dit wordt alleen maar bevordert door de bioindustrie: de dieren krijgen al geen gevarieerde voeding meer, waardoor eieren, melk en vlees van mindere kwaliteit zijn.
Als je daarnaast bijvoorbeeld ontbijt met brood, luncht met rijstwafels en savonds pasta eet, dan eet je in principe de hele dag hetzelfde.


Kun je eens wat onderzoeken laten zien waaruit blijkt dat de kwaliteit van eieren, melk en vlees van mindere kwaliteit zijn?


ik ben niet zo heel goed in wetenschappelijke onderzoeken. Wel heb ik mij de laatste tijd erg verdiept in gezond eten en allerlei boeken van artsen (met name cardiologen) gelezen. Die hebben hun bevindingen dan weer wel op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. En op gezond verstand; het gaat niet alleen om mindere kwaliteit van bijvoorbeeld een ei, maar bedenk dat als een kip gevarieerd eet (graantjes, plantjes, kruiden, beestjes) er in het ene ei meer mineraal of vitamine x aanwezig is en in het andere ei meer y. Door regelmatig een ei te eten krijg je dan dus al die voedingstoffen een keertje binnen. Terwijl de "fabriekseieren" van nu allemaal teveel hetzelfde zijn (doordat alle kippen elke dag hetzelfde voer eten) waardoor jouw ei minder gevarieerd is.

Daancha: ik ben geen veganist, maar ik denk peulvruchten en noten?

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:07

Janine1990 schreef:
Maar kan tegelijk wel betekenen dat Nederlandse melk gebruikt wordt voor productie van babyvoeding, kaas etc. om vervolgens dus weer te exporteren naar Frankrijk.

Janine1990 schreef:
tamary schreef:
Koeien in het voorbeeld zijn vleesvee, dus geen concurrentie op dit gebied. Komt ook bij dat NL veel compacter/kleiner is en dus de afstanden voor bulkgoederen over de weg (zoals nodig is voor melktransport naar de fabriek) veel rendabeler is dan in een groter land waar de aanvoerlijnen langer zijn.


Oh ja :)* Ook weer helemaal waar! :)

Maar met het oog op die afstanden, is het dan niet rendabeler voor die boeren om met 'kruisingen' te werken? Ik weet een boer bij mij in de buurt die van dat half om half vee heeft, die geven wat minder melk, maar leveren uiteindelijk meer kilo's op. Vraag me niet wat voor ras het dan wel is...

Hier zijn tenslotte ook voldoende boeren die zelf hun kaas maken, gepasteuriseerd en al. Dus melk is dan ook wel te pasteuriseren lijkt me. Vanuit milieuvriendelijk oogpunt...

Dan moeten de vrachtwagens dus meer km's rijden om de tank vol te krijgen.
Zelf kaas, etc. maken is een leuk idee, maar dan moet er wel een afzetmarkt zijn die die hoeveelheden aan kan. Ook daar zijn langere afstanden een probleem. Het is nl niet altijd meer mogelijk om van wat de markt kan dragen rond te komen gezien de hoge kosten aan bv belastingen en schulden die ook betaald moeten worden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:16

Daancha schreef:
Mag ik een vraag stellen aan de veganisten? Ik zie om me heen dat mensen die veganistisch eten moeite hebben aan hun calorieën te komen. En bijvoorbeeld veel avocado’s eten die weer heel on-duurzaam zijn. Soja producten zijn ook niet heel milieuvriendelijk. Hoe doe je dat als je milieubewust wilt kopen, maar wel op gewicht wilt blijven en gezond? Oprechte vraag! Ik ben zelf geen veganist maar let wel op wat ik eet, qua impact op dieren en milieu. Het is lastig om het allemaal goed te doen.

Ik ben niet 100% veganist, wel al 20 jaar lactose-intollerante vegetariër, en ik zou willen dat ik dat probleem had := De laatste jaren ben ik juist alleen maar bijgekomen, en hoewel ik geen echt overgewicht heb zou er best wel wat vanaf mogen.
Als je gewoon gevarieerd eet, dus veel groente, peulvruchten, fruit, granen (brood, pasta, rijst) en noten verdeeld over meerdere porties per dag dan val je niet zomaar te veel af.
Soja producten hoeven niet milieuonvriendelijk te zijn. Veel soja voor vleesvervangers is al afkomstig uit Europa. Maar er zijn natuurlijk veel en veel meer soorten vleesvervangers, en het is niet eens nodig om echte vleesvervangers te kopen. Zo vervang ik kip vaak liever door oesterzwam of andere paddestoelen, of gewoon door kidneybonen. Ik eet zelf nauwelijks vleesvervangers uit de winkel, en ook nauwelijks avocado. Wel haal ik heel veel uit eigen tuin. Uit eigen tuin is denk ik de meest milieuvriendelijke manier van eten die je kan bedenken, maar helaas niet voor iedereen haalbaar.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 06:40

Bedankt voor je reactie 8nnemiek! Het lijkt mij met die ingrediënten dus best lastig nog. Ik kook ook veel met paddenstoelen enzo maar dat is zo licht, zo weinig kcal.. maar jij krijgt dus alles binnen wat je nodig hebt en hebt een goed gewicht dus dat is top! Ik heb misschien ook geen representatieve mensen waar ik naar kijk. Zijn alledrie mensen met een snelle stofwisseling en al erg slank. Van een vriendin van mij weet ik dat ze in rust al 2.400 kcal per dag verbrandt plus wat ze (fanatiek) sport, is zo rond 3.000 kcal dat ze moet eten om op gewicht te blijven. En dat is lastig voor haar met alleen noten etc. Zonder dingen als kaas of volle yoghurt. Zoals gezegd dus niet zo representatief denk ik.
Idd eten uit eigen tuin is het mooiste..
Besef nu dat dit toch wel off-topic gaat ;)

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:30

Ik let zelf eigenlijk totaal niet op de calorieën. Ik zag laatst een docu waarin ze uitleggen dat suiker vrij laag in calorieën zit, vet vrij hoog uiteraard, en dat je toch sneller en makkelijker aankomt door het eten van suiker. Je kan 2500 cal eten en afvallen, maar je kan ook diezelfde cal eten en bijkomen, dat ligt er maar net aan waar je de calorieën uit haalt. Daardoor vind ik het niet interessant om bij te houden.
Gevarieerd veganistisch eten lijkt in het begin best lastig inderdaad, maar je leert enorm creatief te zijn met koken, je leert zo veel nieuwe smaken kennen, en ik heb echt lol in het koken :D
Maar dat gaat idd wel wat offtopic. Je mag altijd mee komen kletsen in het vegetariers topic!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:44

Helemaal eens met je calorieën opmerking Annemiek. Mijn ervaring is echter dat men dat niet altijd wil aannemen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:27

Omdat het niet waar is. Een kcal is een kcal. Echter vet verzadigt veel beter waardoor je er minder van eet, terwijl suiker er eerder voor zorgt dat je vrij snel weer met honger zit. Kortom van vet eet je veel minder dan van suiker.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:53

Dus jij denkt dat het niet uitmaakt wat je eet als de calorieën gelijk blijven?


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:41

Daancha schreef:
Mag ik een vraag stellen aan de veganisten? Ik zie om me heen dat mensen die veganistisch eten moeite hebben aan hun calorieën te komen. En bijvoorbeeld veel avocado’s eten die weer heel on-duurzaam zijn. Soja producten zijn ook niet heel milieuvriendelijk. Hoe doe je dat als je milieubewust wilt kopen, maar wel op gewicht wilt blijven en gezond? Oprechte vraag! Ik ben zelf geen veganist maar let wel op wat ik eet, qua impact op dieren en milieu. Het is lastig om het allemaal goed te doen.


Ik eet eigenlijk niet meer avocado's of soja producten... qua milieubelasting, en ik wil ook niet teveel soja producten eten. En ik ben tamelijk licht, beweeg veel, maar ben niet TE licht.
Ik heb ook gewoon 'vetjes' :-D
Denk wel dat we ook wennen aan te dikke mensen waardoor we slanke mensen soms wellicht als te licht beoordelen. Mensen zie ik graag zoals honden en paarden; schraal... hahaha!

Wanneer je echt meer wilt weten is er ontzettend veel leuke info te vinden.
Hier alvast een link naar een dagmenu van iemand die krachttraining doet:
http://squatcilla.nl/vegan-dagmenu-eet- ... ag-gezond/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Texas02 en 41 bezoekers