Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Janine1990

Berichten: 43776
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:08

Witchcraft schreef:
Bizzybijtje schreef:
Jeetje, als gezelschapsdieren individueel al zo belastend zijn voor het milieu hoe zit dat dan wel niet met bijvoorbeeld megastallen vol met koeien of kippen of whatever ?


En dit proberen veganisten dus al heel wat jaartjes duidelijk te maken. Die megastallen zijn echt vreselijk overbelastend!
Ik wordt uitgelachen als ik zeg dat als niemand meer vlees zou eten, er geen honger meer is inde wereld. Dit komt gewoon door de landbouw die er nu is voor het maken van voer voor de bioindustrie. Als we al deze landbouwgrond gebruiken om eten te laten groeien voor de mens is het hongerprobleem weg.
EN ik verzin dit niet zelf, is uit onderzoek gebleken.


Probleem is dat de landbouwgrond uitgeput is door de vraag. Kijk naar de samenstelling van het ruwvoer voor paarden, de hoeveelheid vitamines in groenten en fruit. De mineralen zijn uit de grond gebouwd, en het land komt niet meer tot rust.

Worden we allemaal vegetarisch of veganistisch, gaan we echt ontzettend veel voedingssupplementen moeten eten om ons lichaam van de vitaminen en mineralenbehoefte te voorzien. En dat is een behoorlijk chemische industrie, ook niet bepaald milieuvriendelijk.

Met z'n allen minder vlees consumeren is een mooi streven. Met z'n allen veganistisch worden is de andere kant op slaan en brengt je nergens.


Supervixen

Berichten: 12789
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:11

FriesWytske schreef:
Dit onderzoek zouden ze wel eens bij vliegtuigen en de vrachtschepen mogen doen. Denk dat iedereen dan helemaal schrikt.


U vraagt, wij draaien. Uit de quest.

Iedereen kan nu wel zeggen ja maar, ja maar. Een paard hebben is gewoon vervuilend. Punt. De mate verschilt misschien iets, maar toch.

Afbeelding

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Janneke2

Berichten: 22696
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:17

Citaat:
Probleem is dat de landbouwgrond uitgeput is door de vraag. Kijk naar de samenstelling van het ruwvoer voor paarden, de hoeveelheid vitamines in groenten en fruit. De mineralen zijn uit de grond gebouwd, en het land komt niet meer tot rust.

Worden we allemaal vegetarisch of veganistisch, gaan we echt ontzettend veel voedingssupplementen moeten eten om ons lichaam van de vitaminen en mineralenbehoefte te voorzien. En dat is een behoorlijk chemische industrie, ook niet bepaald milieuvriendelijk.

Met z'n allen minder vlees consumeren is een mooi streven. Met z'n allen veganistisch worden is de andere kant op slaan en brengt je nergens.


.... %) mij ontgaat iets.

Dat van de enorme vraag en het uitputten van de grond : dat snap ik en daar ben ik het mee eens. |(
Het afschuwelijkste is het bulldozeren van het Amazone woud ten "bate" van de veeteelt/ soya verbouw.

Zink zit bijvoorbeeld nauwelijks meer in de akkers, ik slik het dus bij.
Punt is wel dat luitjes van DSM niet even zink kunnen maken.
Dat voedingssupplementen nodig zijn is op zichzelf "een teken aan de wand": het gaat verre van goed.

Maar om dat te 'keren' is vegetarisch dan wel veganistisch eten een prima plan.
(Denkbaar moet er veel meer gebeuren, maar je kunt stommere dingen doen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:24

Sunnda schreef:
I.do.not.care. :+

En dat elke keer weer terugkerende gezeur over kinderen in elk milieutopic wordt ik helemaal moe van. Ik hoef ze niet, maar vlieg bijvoorbeeld juist door de ruimte die dat geeft heel wat en kan prima accepteren dat iemand anders liever 3 kinderen heeft. Laat mensen toch zelf bepalen ipv altijd maar de eigen standaard aan de ander willem opbrengen. Het lijkt bij veel boktnamen wel een hangend grammafoonplaatje..


Feit blijft echter dat de mens de grootste vervuiler is, op welke manier dan ook. Hoe meer mensen hoe meer vervuiling. Hoe meer mensen op de wereld, hoe meer de wereld vervuild. Overbevolking is niet goed voor milieu, de natuur... voor de wereld eigenlijk. Dus dan kan je zeggen: "laten we het daar nu niet over hebben", maar het is nu eenmaal een feit dat de hoeveelheid mensen op de wereld erg bepalend is voor het milieu ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-19 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43776
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:24

Janneke2 schreef:
.... %) mij ontgaat iets.

Dat van de enorme vraag en het uitputten van de grond : dat snap ik en daar ben ik het mee eens. |(
Het afschuwelijkste is het bulldozeren van het Amazone woud ten "bate" van de veeteelt/ soya verbouw.

Zink zit bijvoorbeeld nauwelijks meer in de akkers, ik slik het dus bij.
Punt is wel dat luitjes van DSM niet even zink kunnen maken.
Dat voedingssupplementen nodig zijn is op zichzelf "een teken aan de wand": het gaat verre van goed.

Maar om dat te 'keren' is vegetarisch dan wel veganistisch eten een prima plan.
(Denkbaar moet er veel meer gebeuren, maar je kunt stommere dingen doen.)


Niet alles is chemisch samen te stellen, klopt. Maar heel erg veel zaken kan je chemisch samenstellen. Kijk maar naar de huidige farmacie. Salicylzuur bijvoorbeeld... Wordt gewoon chemisch samengesteld, komt geen wilgenbast meer aan te pas hoor.

En heel simpel, bij een hoge vraag naar bepaalde sporenelementen, gaat hier natuurlijk op geteeld worden. Raakt het ook vanzelf wel op.

denisesilver

Berichten: 2865
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:29

Het blijft zo dat voornamelijk de grootste bedrijven bijdragen aan meer dan de helft van de algemene vervuiling. Dan ben ik het er mee eens dat iedereen zijn steentje bij kan dragen, maar als deze bedrijven niks veranderen blijft het dweilen met de kraan open vrees ik

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:32

Het gaat er niet om dat andere dingen meer of minder vervuilend zijn het gaat erom dat je bewust wordt wat je aan het doen bent. Huisdieren zijn vervuilender dan men denkt, dat staat er. Indien mogelijk kun je kijken welke verbeteringen je daar in door kunt voeren bijvoorbeeld.

Ik heb thuis bijvoorbeeld bewust een biologische kattenbakkorrel en haal duurzaam voer (nouwja ik heb de hoop dat ik daar een goede keuze in gemaakt heb).

Het gaat om bewustwording. Niet om wijzen en zeggen dat de ander erger of beter is.

Edit:
Dit gevoel snap ik helemaal maar toch alle kleine beetjes helpen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 06-01-19 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43011
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:32

denisesilver schreef:
Het blijft zo dat voornamelijk de grootste bedrijven bijdragen aan meer dan de helft van de algemene vervuiling. Dan ben ik het er mee eens dat iedereen zijn steentje bij kan dragen, maar als deze bedrijven niks veranderen blijft het dweilen met de kraan open vrees ik


Tout a fait 》inderdaad!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:35

't Is ook nooit goed hè :+

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

pien_2010

Berichten: 43011
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:22

antje_vip schreef:
't Is ook nooit goed hè :+


Klopt en aangezien moeder aarde stervende is, vind ik alle berichten waar we zaken kunnen veranderen waar ze niet goed zijn, positief. Wij proberen al 40 jaar met toenemend bewustzijn beter te worden voor de aarde. Het is tenenkrommend dat de echte groot vervuilers vaak de dikke midden vinger op steken of zelfs nu nog in de ontkenning zitten daar er daar zoveel te halen valt c.q door overheid ontzien wordt. Heel heel verdrietig vind ik dat en ik ben daar boos over.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:40

Uiteindelijk vervuild de mens het meest... :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:42

cinniz123 schreef:
Ik snap niet waarom we niet op elektrische paarden rijden B-)


Nobelprijs winnaar +:)+

Koper

Berichten: 30203
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:06

Ineke2 schreef:
julius_juut schreef:
Hoe zijn houtkrullen uit de omgeving beter dan stro? Sto komt evengoed uit de omgeving, en groeit elk jaar weer terug+is een product dat bij de productie van granen ontstaat.

Het verbruik is minder met houtkrullen.

Dat ligt maar helemaal aan hoe je het gebruikt. Ik heb van dat gehakselde koolzaadstro, helemaal uit België dus ultraslecht voor het milieu vanwege transport enzo. Verbruik voor 2 paarden: 10 baaltjes per JAAR.

Van stro heb ik veel meer nodig, dat vreten ze op + mijn ruin maakt met stro een enorme teringbende van z'n stal. Die paar dagen dat er buiten sneeuwstormen woeden en hij dus verplicht binnen mest en piest.

Ik denk zeker wel dat mensen die paarden hebben kunnen nadenken over wat ze doen en de impact daarvan op het milieu. Bij voorbeeld bij de lampen die je in je bak zet, hoe je je mest laat verwerken, hoe vaak je je paard op de trailer zet en of dat écht nodig is (stel je gaat naar de rijvereniging 2 kilometer verderop... dan is het naar mijn idee dus niet nodig om je paard daarvoor in te laden). Niemand doet dingen alleen maar met als oogmerk om het milieu te vervuilen :+ En ieder heeft z'n eigen verantwoordelijkheid en manier om wat voor het milieu te doen. Ja ik heb paarden, en nog wel andere dieren ook. Maar ik heb geen kinderen en geen auto en heb ook zeker 12 jaar al niet in een vliegtuig gezeten. Dat is mijn manier, en iemand anders heeft weer een andere :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-01-19 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:06

Janine1990 schreef:
[quot="Witchcraft"]
Bizzybijtje schreef:
Jeetje, als gezelschapsdieren individueel al zo belastend zijn voor het milieu hoe zit dat dan wel niet met bijvoorbeeld megastallen vol met koeien of kippen of whatever ?


En dit proberen veganisten dus al heel wat jaartjes duidelijk te maken. Die megastallen zijn echt vreselijk overbelastend!
Ik wordt uitgelachen als ik zeg dat als niemand meer vlees zou eten, er geen honger meer is inde wereld. Dit komt gewoon door de landbouw die er nu is voor het maken van voer voor de bioindustrie. Als we al deze landbouwgrond gebruiken om eten te laten groeien voor de mens is het hongerprobleem weg.
EN ik verzin dit niet zelf, is uit onderzoek gebleken.


Probleem is dat de landbouwgrond uitgeput is door de vraag. Kijk naar de samenstelling van het ruwvoer voor paarden, de hoeveelheid vitamines in groenten en fruit. De mineralen zijn uit de grond gebouwd, en het land komt niet meer tot rust.

Worden we allemaal vegetarisch of veganistisch, gaan we echt ontzettend veel voedingssupplementen moeten eten om ons lichaam van de vitaminen en mineralenbehoefte te voorzien. En dat is een behoorlijk chemische industrie, ook niet bepaald milieuvriendelijk.

Met z'n allen minder vlees consumeren is een mooi streven. Met z'n allen veganistisch worden is de andere kant op slaan en brengt je nergens.[/quote]

En hoe denk je dat we anders aan vitaminen komen als we wel vlees eten? Dit zit zeker niet allemaal vanzelf in het vlees. Wordt eraan toegevoegd en ook door het voer wat het dier eet. ;)

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:13

Sunnda schreef:
I.do.not.care. :+

En dat elke keer weer terugkerende gezeur over kinderen in elk milieutopic wordt ik helemaal moe van. Ik hoef ze niet, maar vlieg bijvoorbeeld juist door de ruimte die dat geeft heel wat en kan prima accepteren dat iemand anders liever 3 kinderen heeft. Laat mensen toch zelf bepalen ipv altijd maar de eigen standaard aan de ander willem opbrengen. Het lijkt bij veel boktnamen wel een hangend grammafoonplaatje..


Van mij mag iedereen zoveel kinderen nemen als ie wil hoor. Het gaat erom dat je paarden of honden niet met vliegtuigen of auto's kunt vergelijken. Het zijn namelijk levende wezens en er zit dus een ethisch aspect aan het verhaal. Dus als je ze wil vergelijken zal je dat met andere diersoorten, bijvoorbeeld de mens, moeten doen. Natuurlijk worden mensen boos als je aan hun kinderen komt, ze hebben recht om er te zijn ook al vervuilen ze. Net als jij en ik recht hebben om te zijn. Dat is precies de reden waarom ik boos wordt als je aan mijn honden (mijn kinderen), komt. Zij hebben ook recht om er te zijn.
Het artikel zegt: oh jij bent niet goed bezig want je hebt een hond. Maar niemand zegt: jij bent niet goed bezig want je hebt een kind, want dat is not done om te zeggen, maar het komt wel op hetzelfde neer.

tienus63

Berichten: 11883
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:15

beatje schreef:
Jeeee ik heb millieu vriendelijke paarden *\o/*
eten gras en hooi van eigen land ,geen krullen en geen stro in de schuilstal,mest herbuiken we in de moestuin en word gecomposteerd als hij vergaan is weer herbuikt.Daar in tegen rijd ik die 20.000 km in 4 maanden op :o .
Maar je kan niet overal goed in zijn he.

En als je een houtkachel hebt, kun je ook nog mestbriketten maken. www.hetveldhuys.nl

#trotsoponzeboeren

pien_2010

Berichten: 43011
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:19

Vond het wel een interessante opmerking dat vega of vegetarisch eten beter zou zijn voor het milieu. Ik heb hier dus eens op gegoogeld. Met name de tweede link vind ik een leuke, waar toch ook vraagtekens gezet worden worden bij die stelling die niet zomaar helemaal op zou gaan.
Want zo lees ik:
Citaat:
Dan is er nog veel te doen over de productie van soja en tofu. Zo wordt soja, dat in veel vleesvervangers wordt gebruikt, ook gebruikt voor veevoer. Ontbossing als gevolg van grootschalige sojaproductie voor veevoer is dus extra verwarrend. Wel kun je stellen dat als soja direct als voeding voor mensen wordt gebruikt, dat efficiënter is. Ook zijn onderzoekers het niet eens over de milieubelasting van op soja gebaseerde vleesvervangers. In het rijtje hierboven stond dat vleesvervangers efficiënter zijn (Voedings & Visie). Britse onderzoekers stelden echter recentelijk dat flink bewerkte vleesvervangers zoals tofu, die uit andere landen moeten komen, door hun uitgebreide productieproces en langere transportafstand wél meer schade toebrengen aan het milieu dan vlees en zuivel uit eigen land. Dat is zeker goed om te weten, maar het is nog niet overtuigend genoegd om een vegetarisch dieet geheel overboord te gooien. Er zijn namelijk ook onbewerkte vleesvervangers en peulvruchten die minder van het milieu vragen. Bovendien komt niet al het vlees uit eigen land – en dat kun je lang niet altijd zien op de verpakking.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... ilieu.aspx

http://www.devegetarischecarnivoor.nl/d ... et-milieu/

Hier eten we een enorme mix van en waar we het kunnen betalen biologisch of uit eigen tuin/ omgeving. We eten erg weinig vlees. Als we vlees eten dan van de dieren van vrienden en soms gevogelte→ kip, eend. We eten soms vis maar vind het niet meer zo gezond, dus ook minder en minder. We eten zeer veel groente. Regelmatig eieren, omeletjes van de kippen van de buren. We eten meer en meer vega, dus als ik eens gemakkelijk iets wil doen kopen we de heerlijke vega pizza's van de intermarché :9 en af en toe vega burgers waar ik dan een soort eigen gemaakte "ham→ vega" burger van maakt. Zo lekker! Maar ik vind eten en gezonde voeding een hele lastige hoor. Zowel voor ons zelf om het goed te doen, als voor het milieu.

We hebben een houtkachel en ik ga kijken naar de link van mest briketten.

SplashIsLief

Berichten: 33027
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:22

Rytir schreef:
Aan de ene kant is bewustwording goed. Ik ga iig steeds meer nadenken over bepaalde keuzes. Echter inmiddels is het ook wel een beetje aan het doorslaan...

Eens. Toch ben ik er we van geschrokken.

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:23

In mijn ogen zijn vleesvervangers dan ook een uitvinding van niet-vegetariërs ;)
Ik ben al mijn hele leven vegetariër maar eet nooit vleesvervangers (ah heb ze wel eens geproefd hoor, dat wel)

pien_2010

Berichten: 43011
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:55

Rytir schreef:
Aan de ene kant is bewustwording goed. Ik ga iig steeds meer nadenken over bepaalde keuzes. Echter inmiddels is het ook wel een beetje aan het doorslaan...


Of we aan het doorslaan zijn vraag ik me serieus af.

30 jaar geleden kwamen de 1ste signalen over de opwarming van de aarde met de daarbij horende klimaat verandering. https://www.knmi.nl/producten-en-dienst ... -het-begon
Begin 90 er jaren nam de maatschappelijke belangstelling toe maar door velen werden we gezien als een stel achterlijke zolen die volkomen onzin vertelden. 24 november 1990 werd groen links opgericht. Op Ria Beckers → 1ste lijsttrekker van Groen Links heb ik toen gestemd en voor mij was met name "het groene" de allerbelangrijkste reden want ik hoor bij die voorlopers die toen al geloofde dat er een grote verandering zou moeten komen om klimaat verandering tegen te gaan.

Al jaren wordt er geprobeerd het "tij te keren" en de opwarming tegen te gaan. Dat lijkt dus absoluut niet te lukken en zware tijden staan ons te wachten en er zijn al landjes en eilanden verdwenen vanwege deze opwarming van de aarde https://www.hln.be/wetenschap-planeet/w ... gle.com%2F . Ik heb niet de indruk dat mensen daar wakker van liggen, terwijl het een afschuwelijk signaal is.

Wat je ziet gebeuren, en dat maakt me zo kwaad, dat de (politieke) machthebbers grote industriëlen
te weinig doen in de wereld. Dat heeft alles te maken met het behouden van rijkdom en macht.

De situatie is zo urgent, moeder aarde heeft het zo slecht, dat er eigenlijk van doorslaan totaal geen sprake is in mijn ogen. Niet alleen zal ieder individu, daar waar mogelijk klimaat neutraal moeten gaan leven, maar zullen de bedrijven ook klimaat neutraal moeten gaan leveren. Er zal zo'n grote transitie op gang moeten komen wereld wijd, in denken, doen en laten, in produceren en consumeren, in wonen en vrije tijd besteding, in denken over economie en moeten we wel blijven groeien, groeien, verdeling van rijkdom etc. etc.
Mijn mening is dat we amper begonnen zijn nog, laat staan dat we aan het doorslaan zijn. Rytir, ik ben wel heel erg blij met je opmerking, want die zette mij weer eens goed aan het denken.

Janine1990

Berichten: 43776
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:46

Witchcraft schreef:
En hoe denk je dat we anders aan vitaminen komen als we wel vlees eten? Dit zit zeker niet allemaal vanzelf in het vlees. Wordt eraan toegevoegd en ook door het voer wat het dier eet. ;)


En in hoeverre is dat anders dan het bemesten van landbouwgrond? ;)

Het zit niet meer in de grond, punt. Dan moet het op andere manieren.
Echter is het consumeren van bijvoorbeeld B12 via vlees een stuk eenvoudiger dan via andere producten die een chemisch proces vormen, of door andere redenen veel CO2 uitstoot geven.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:47

B12 via een supplement toenemen is toch ook behoorlijk eenvoudig? Of snap ik je verkeerd? :)

pien_2010 schreef:
Citaat:
Dan is er nog veel te doen over de productie van soja en tofu. Zo wordt soja, dat in veel vleesvervangers wordt gebruikt, ook gebruikt voor veevoer. Ontbossing als gevolg van grootschalige sojaproductie voor veevoer is dus extra verwarrend. Wel kun je stellen dat als soja direct als voeding voor mensen wordt gebruikt, dat efficiënter is. Ook zijn onderzoekers het niet eens over de milieubelasting van op soja gebaseerde vleesvervangers. In het rijtje hierboven stond dat vleesvervangers efficiënter zijn (Voedings & Visie). Britse onderzoekers stelden echter recentelijk dat flink bewerkte vleesvervangers zoals tofu, die uit andere landen moeten komen, door hun uitgebreide productieproces en langere transportafstand wél meer schade toebrengen aan het milieu dan vlees en zuivel uit eigen land. Dat is zeker goed om te weten, maar het is nog niet overtuigend genoegd om een vegetarisch dieet geheel overboord te gooien. Er zijn namelijk ook onbewerkte vleesvervangers en peulvruchten die minder van het milieu vragen. Bovendien komt niet al het vlees uit eigen land – en dat kun je lang niet altijd zien op de verpakking.


Interessant, dit! Hier ga ik eens meer over inlezen :)

Wat ik nog niet helemaal snap aan deze stelling: als we het hebben over de transportafstand van de soja, dan geldt dat toch eveneens voor de soja die als veevoeder wordt gebruikt? En dan is de conclusie, zou ik denken, dus weer dat de belasting lager is wanneer de soja direct door de mens gegeten wordt i.p.v. door de dieren (en er dus meer soja nodig is). De dieren die voor vlees en zuivel uit eigen land zorgen, hebben toch ook zeer regelmatig/waarschijnlijk weer die ver-weg-soja gegeten? Dus ik snap de logica denk ik nog niet helemaal van dit verhaal, hmm.

Wat misschien goed is om te weten is dat bijvoorbeeld de soja van Alpro vaak uit Europa komen, en steeds vaker lokaal :) Ik denk ook dat veel merken vleesvervangers hier vrij bewust mee om gaan, of althans: dat zeggen ze. Dat moet misschien ook wel, want het is voor hun doelgroep vaak iets belangrijks.

Janine1990

Berichten: 43776
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:52

NikkiDeKerf schreef:
B12 via een supplement toenemen is toch ook behoorlijk eenvoudig? Of snap ik je verkeerd? :)


Uhm, als je mij bedoelt?

Ik denk dat je even in de strekking van het topic moet denken.
Als iedereen vegetarisch/veganistisch wordt, omdat het beter is voor het milieu... Moet praktisch iedereen B12 extra nemen (en wie weet wat voor andere vitaminen/mineralen, aangezien je de bodem nog meer aan het uitputten bent voor de behoefte van de mens). Wat dus extra productie en transport kost, waardoor je je kan afvragen of geen vlees eten echt zo goed is voor het milieu. Plus, hoe ga je die B12 winnen, als je geen/weinig dieren meer hebt? Denk eens aan berengal, wat in Azië als heilzaam middel wordt gebruikt (bewezen ook nog), wat op een afschuwelijke manier wordt gewonnen. Of ga je de chemische verbinding namaken, wat dus mogelijk veel chemisch afval en extra CO2 uitstoot oplevert.

Zie ook de tweede link van pien_2010, gelimiteerd vlees eten uit de omgeving is helemaal zo slecht nog niet. En lijkt me ook heel erg haalbaar tegenwoordig. Onze slager heeft een bordje in de etalage hangen van waar het vlees van de week vandaan komt.


cissy

Berichten: 19815
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:03

Ik denk dat het hebben van een paard wel belastend is voor het milieu maar alles wat daaromheen zit is nóg veel belastender!
Hoeveel setjes in alle nieuwe kleuren met bijpassende peesjes en sokken en vergeet de matchende rijbroek niet... dát geeft pas milieu belasting want dat moet ook allemaal ergens geproduceerd worden.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:09

Janine1990 schreef:
NikkiDeKerf schreef:
B12 via een supplement toenemen is toch ook behoorlijk eenvoudig? Of snap ik je verkeerd? :)


Uhm, als je mij bedoelt?

Ik denk dat je even in de strekking van het topic moet denken.
Als iedereen vegetarisch/veganistisch wordt, omdat het beter is voor het milieu... Moet praktisch iedereen B12 extra nemen (en wie weet wat voor andere vitaminen/mineralen, aangezien je de bodem nog meer aan het uitputten bent voor de behoefte van de mens). Wat dus extra productie en transport kost, waardoor je je kan afvragen of geen vlees eten echt zo goed is voor het milieu. Plus, hoe ga je die B12 winnen, als je geen/weinig dieren meer hebt? Denk eens aan berengal, wat in Azië als heilzaam middel wordt gebruikt (bewezen ook nog), wat op een afschuwelijke manier wordt gewonnen. Of ga je de chemische verbinding namaken, wat dus mogelijk veel chemisch afval en extra CO2 uitstoot oplevert.

Zie ook de tweede link van pien_2010, gelimiteerd vlees eten uit de omgeving is helemaal zo slecht nog niet. En lijkt me ook heel erg haalbaar tegenwoordig. Onze slager heeft een bordje in de etalage hangen van waar het vlees van de week vandaan komt.


Ik heb nog nooit B12 extra genomen, waarom zou dat moeten? Ik ben al mijn hele leven vegetariër en zo gezond als een vis ;)
Overigens werd hier niet gesteld dat iedereen veganistisch zou moeten eten, dat is weer wat anders, al geloof ik nooit dat je dan vervuilender bezig hoeft te zijn als wanneer je vlees eet.
Als er alleen biologisch vlees zou worden gegeten en iedereen dat zeer met mate doet zou het uiteraard al een stuk schelen. Maar "met mate" is wat we in de welvarende landen niet meer zo goed kennen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers