Hoe beoordelen jullie of de VA moet komen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Hoe beoordelen jullie of de VA moet komen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 14:57

Ik vind het altijd zo moeiljk om de eerste beoordeling te doen.
Van de week was 1 van de shetjes in haar neus gebeten door mijn hond, meteen naar de dierenarts gegaan. Ik denk dat moet gehecht worden maar niks hoor, ze kreeg een spuit en hele dure zalf en we konden weer gaan. De volgende dag zat het wondje al dicht met een mooie korst. Die dure zalf heb ik niet eens hoeven gebruiken.
Gisteren had 1 van onze veulens haar achterbeen open gehaald, er liep wat bloed uit. Ik denk meteen dat moet gehecht worden maar ik heb het eerst schoon gespoten met water en met een watje het bloed weg gehaald. Dit was echt een winkelhaak, ik heb het zo gelaten en vandaag was het wel dik en twijfel ik dus of het niet gehecht had moeten worden (is nu te laat)
Dat vind ik nou altijd zo moeilijk ook met koliek en dat soort dingen, hoe beoordelen jullie of de dierenarts wel of iet moet komen ?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:25

Beter eens te veel dan eens te weinig ... da's mijn oordeel! Begrijp me niet verkeerd, je hebt echt niet verkeerd gehandeld, je hebt ingegrepen toen je het zag, en da's al heel wat! Ken mensen die gewoon reageren van "oh ja, t'zijn beesten" ... tja, wat zeg je daar dan om hé?! Als hij/zij met de entingen in orde zijn zullen kleine wondjes normaal redelijk snel genezen, bijtwonden zijn ook "natuurlijk" wonden, die soms kunnen gaan etteren of zo, wonden door in draad vast te zitten bijvoorbeeld zijn veel minder natuurlijk en hebben vaker een hechting nodig, vergelijk het bij een scheurtje bij de bevalling van een mens, scheurtje mag zo genezen (klein hé), maar een knip, hoe klein ook heeft altijd hechtingen nodig - dus ... natuurlijke "wonde" beter dan een "snij.knip" wonde ...

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:31

Ik neem met koliek nu geen enkel risico meer. Heb 2x een paard met koliek gehad, een dood, en een heeft het net gered met een operatie. Komt waarschijnlijk ook omdat onze paarden minimaal op stal staan, en daardoor minder kans hebben op verstoppings, of gaskoliek.

Diegene die dood is gegaan, was een 19-jarig paard waar de veearts eerst pas na een uur kwam opdraven, geen inwendig onderzoek heeft gedaan, en ons pas na ruim nog een uur naar de kliniek liet rijden. En daar waren we toen te laat Boos! . Toen was de darm al gebarsten.
Bij koliek gaat vanaf nu mijn paard gelijk op de trailer.

Ook bij andere dingen, als ik twijfel haal ik de veearts erbij. Dan moet het maar geld kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:56

Het hangt helemaal van de situatie af. Verleden jaar had mijn paard een nare snee die heel diep was en er kwam vocht uit. Kortom het zag er niet goed uit. Toen heb ik wel de veearts gebeld en via de telefoon besproken wat er aan de hand was. In zo'n telefoongesprek geef ik zoveel mogelijk informatie en zij stelt de vragen. Daarom doe ik dus eerst goed onderzoek, neem temperatuur op etc, voor ik ga bellen. Die wond heeft er een tijdje over gedaan om te genezen en toen dat niet lekker liep is de veearts toch nog geweest, die wond is 3x gedrained en er heeft nog een tijdje een bult gezeten. Soms ben je wel eens onzeker over dingen. MIjn veearts zei dat die bult mettertijd wel weg zou trekken. Dat geloof je eigenlijk in eerste instantie niet, maar nu een jaar later is er niks meer van terug te vinden behalve een heel iniemienie ribbeltje van het litteken.
In geval van koliek zou ik geen moment wachten en met bevangenheid of iets anders accuuts ook niet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:04

Paarden hebben vrij gauw een lichte vorm van koliek. Als het niet al te erg is, is mijn ervaring: Zet ze eerst op de trailer. De meeste paarden mesten dan wel. Soms helpt het zelfs om een stukje te rijden.
Als ik twijfel dan bel ik de veearts om te overleggen, aan de hand van mijn verhaal weet hij meestal wel of hij moet komen........meestal is dat ook wel nodig als ik bel Haha! want ik bel niet voor ieder kleinigheidje:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:19

winkelhaak moet wel gehecht worden. Als het been dik wordt gaan de wondranden verder van elkaar en kan er wild vlees gaan groeien. Pas op voor infectie. Ik zou wel de DA laten komen, misschien kan hij nog wat met de wond doen. Als je te lang wacht, wordt het steeds moeilijker en dan samen met een infectie, lijkt me niet goed.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:23

Ik laat de veearts vrij snel komen... ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik achteraf denk "Had ik Meursing nou toch maar gebeld...."

Ik heb het met mijn hond zelfs gepresteerd om naar de dokter te gaan omdat ik dacht dat haar melkkiesje maar half eruit was gekomen.... achteraf bleek het niet zo te zijn.... en de dierenarts was zo lief om uitleg te geven en niks in rekening te brengen....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:22

In een acute situatie bel ik altijd de dierenarts. Zeker in geval van koliek of bevangenheid zou ik geen enkel risico nemen.
Wel zorg ik dat ik voor ik de DA bel wat meer gegevens heb. Temperatuur, slijmvliezen, kreupel, bloed, etc.? Zodat de DA aan de telefoon zo goed mogelijk kan beoordelen wat er aan de hand is en hoe snel hij moet komen.
Verder is mijn motto: liever een keer voor niks, dan een keer te laat!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:22

Het ligt idd aan de situatie. Mijn NF ruin heeft vrij vaak koliek. In het begin liet ik steeds meteen de veearts komen. Zij vertelde me dat mijn pony een beetje een aansteller is en he tallemaal veel erger leek dan het was. Als het nu nog eens voorkomt, kijk ik het even aan. Ik ga met hem wandelen en zet hem in een kale box zonder stro en voer. Meestal knapt hi jvan het wandelen al op.
Verder heb ik een stel shetten die zelden wat mankeren. Het enige wat ik ooit een keer gehad heb met één van mijn shetmerries, is Hyperlypaemie (vet in het bloed). Ze was wat suf en at slecht. Iedereen zei dat het door de dracht kwam (ze was toen 9 maanden drachtig). Dat ze daarom niet wilde eten. Voor mijn gevoel was er veel meer mis, en dus is de DA gekomen. Toen bleek het dus toch ernstig te zijn. Ze ging aan een infuus en alles is weer goed gekomen. Ik vertrouw grotendeels op mijn gevoel en aan de hand daarvan beslis ik of ik een DA laat komen of niet.
Daarnaast ben ik veearts assistent geweest en kan ik een hoop zelf. Dat scheelt wel.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:59

Koliek geval heb ik 1x gehad, maar dat hadden we toen zelf opgelost door felix beweging te geven. Achteraf gezien had ik beter de DA kunnen bellen niet dat er wat gebeurd was, maar hij was nog suffig dat ik naar huis ging.

Hoesten kijk ik meestal een week aan, lekker paardje naar buiten en met rust laten. als het dan niet beter wordt bel ik.

Kreupelheid wacht ik ook meestal een week, geef het paard rust en spuit het been af.
Hangt er natuurlijk ook wel een beetje van af wat voor kreupelheid het is.

Felix heeft een keer een slokdarm verstopping gehad en Danno trapte vorige week in een spijker.
Dit zijn situaties waarbij ik gelijk zie dat het fout zit en dan ook direct de DA bel.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 21:02

Door de jaren heen word je steeds wijzer. Vroeger met onze eerste pony belden we voor ieder klein dingetje de veearts. Een keertje stond mijn pony te flemen en we hadden in "het grote ponyboek" Haha! gelezen dat paarden dat wel eens doen als ze koliek hebben. Dus wij meteen veears gebeld haha! Veearts heeft ons even uitgelegd dat de pony het paardensnoepje dat ik haar gegeven had niet zo lekker vond en daarom had gefleemd *LOL*

Inmiddels ga ik alleen nog maar naar de veearts als het echt goed fout is. De meeste medicijnen, zalfjes, pasta's, antibiotica en het hele ratteplan staat in de stalkast. Paarden die koliekerig zijn houd ik in de gaten en geef desnoods een benamine injectie (sp?). Spijkers (nee dat gebeurt gelukkig niet zo vaak) kan ik zelf ook uit de hoefzool trekken. Vervolgens ontsmetten en klaar. Zelfs als ze op 3 benen lopen ren ik nog niet naar de veearts, maar ga ik eerst zelf kijken wat er aan de hand is en checken of er niets gebroken is. Meestal in gevallen van extreme kreupelheid van de een op andere dag zit er wat in de hoef of hebben ze een sole bruce door een scherpe steen ofzo. Of uitgegleden in de wei. Laatst eentje met een peesschede ontsteking. Ziet er ernstiger uit dan het is. Paard gewoon rustig houden, pijnstillers geven (niet te veel, want dan kan het paard zich weer gaan overbelasten, bovendien krijg ze maagzweren van teveel asprine) en pees dmso'en en hupakee, na een 10 dagen is het euvel verholpen. Scheel weer een vette rekeninging.

Ik laat eigenlijk alleen nog de veearts komen voor wonden die gehecht moeten worden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 21:22

ik bel de VA redelijk snel. Ik geef liever geld uit voor iets wat niet echt hoefde dan dat ik te laat ben.
Zoals een half jaar geleden, Nuala kwam naar me toelopen toen ik haar op stal wilde zetten maar kon haar ene been totaal niet gebruiken. Ik een stukje met haar lopen maar ze wilde helemaal niet. Het been was niet dik of warm, maar dan twijfel ik toch. Heb haar op stal gezet en de VA gelijk de volgende ochtend gebeld, hij kwam en ik haalde Nuala van stal. Ze liep als een zonnetje! Boos! Bleek dat haar knie op slot had gezeten, en dat ze het zelf weer goed had gekregen. Tja dan baal ik wel een beetje voor de VA kosten, maar stel dat het wel iets ernstigs was geweest.
Better save then sorry

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:30

Ja, ik heb dat nu ook met die mok van Cheyenne. Ik zeg steeds tegen mijzelf....de vorige keer ging het ook weg met mokzalf....maar toch maak ik mij zorgen. Ik ga denk ik maandag maar ff de DA bellen. Wat betreft koliek...dit is mijn eerste paard, dus geen idee wat ik zou doen. Het liefst meteen op de trailer...maar ja..ik heb geen trailer.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:39

Ik vind dat je juist met koliek geen enkel risico kunt nemen. Finesse heeft deze week ook nog het loodje gelegd en Leysander van Prisca is ook een voorbeeld voor mij.
Met koliek kun je naar mijn mening niet voorzichtig genoeg zijn.

Voor andere dingen wacht ik meestal wel wat langer, hoewel een paar weken terug de DA ook nog op de stoep stond op zaterdagmiddag vanwege een vermeende slokdarmverstopping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:08

Met de veeartsen van onze praktijk kan ik heel veel telefonisch af gelukkig, ze komen ook echt pas als het nodig is. Toen ik vorig jaar met die wond bezig was, heb ik echt veel en vaak telefonisch contact gehad en nooit een rekening voor gezien. De artsen zijn ook altijd erg meewerkend. Als mijn paard toevallig al gesedeerd is voor onderzoek, dan gaan gelijk zijn tanden mee en soms ook wel andersom. Echt superervaringen met die praktijk.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:14

Ik overleg meestal met de stalhouder, die heeft er goed kijk op, en meestal heeft hij gelijk ook. Met koliek (nog nooit meegemaakt KLOPKLOP)neem ik ook geen risico

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:22

Waarom hebben we nog steeds geen online-DA ?
Ik zou het geweldig vinden als je bijv. een digitale foto van een wond(je) waarover je twijfelt even door zou kunnen mailen zodat de DA kan besluiten of het al dan niet nodig is om langs te komen.
Of bestaat dit al, en heb ik gewoon iets gemist ? Verward

Verder ben je vooral overgeleverd aan je eigen intuitie.
Net als wanneer je zelf iets mankeert; wanneer ga je er mee naar de dokter en wanneer besluit je om het even aan te zien ?
Aangezien het sprekende paard nog steeds niet uitgevonden is, neem ik meestal maar het zekere voor het onzekere.
Bij heftige twijfel laat ik toch de DA even langskomen, of ik leg het in elk geval telefonisch voor.