Help! Hond laten castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Help! Hond laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 00:33

Hallo,

Hopelijk staat het hier goed.

Ik zit een beetje met een dilemma. Misschien hebben jullie hier ervaringen mee of hebben jullie goede tips voor mij.

Mijn hond van bijna 3 jaar, gaat voor bijna elke hond die hij tegen komt plat op de buik liggen. Als de hond gepasseerd is, staat hij op en wil hij er toch graag naar toe om te snuffelen en spelen. Je begrijpt vast dat het soms vervelend kan zijn als je 5 honden tegen komt bij je wandeling en hij 20 meter voor elke hond gaaf liggen. We hebben van alles geprobeerd, tot het meenemen aan de riem en het negeren. Niets helpt. Dit gedrag heeft hij al als pup. Dit gedrag vertoont hij zowel aan de riem als los..

Helaas zijn er ook dominante reuen, die dit gedrag zien als een gemakkelijke ‘prooi’. En mijn hond willen aanvallen. Dit accepteert de mijne niet en laat duidelijk van zich horen wat dus al een aantal keren heeft geleid tot een worsteling. Tegenwoordig laat hij bij elke reu al uit voorzorg zien dat hij niet bang is. Dit resulteert in een beetje grommen en wat omhoog springen.
Dit allemaal vind ik zo ontzettend vervelend, dat ik mij nu aan het verdiepen ben, of ik mijn hond moet laten castreren.
Niet omdat ik het wil, maar misschien brengt hem dit een stukje rust in zijn hoofd..

Is het een duidelijk verhaal zo? Wat zouden jullie in dit geval doen?

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Help! Hond laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:41

Dat doen meer honden, plat op de buik liggen als ze een andere hond zien.
Maar dat komt voor bij teven, reuen en gecastreerde honden.
Vaak een stukje spanning of angst voor de andere hond.
Het heeft weinig te maken met hormonen, dus castratie zal weinig uitmaken.
Juist door castreren zal jouw reu zich misschien nog onzekerder voelen en juist nog meer gaan uitvallen.
Eventueel kan je eerst chemisch castreren, zodat je kan zien hoe je hond zijn na een echte castratie.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:43

Dit gedrag heeft echt totaal niets met hormonen te maken. Voor mij zou dit dan ook zeer zeker geen reden voor castratie zijn. Tis vaak ook nog een stukje onzekerheid, dan kan castratie zelfs averechts werken. Maar of dat zo is kunnen we vanaf een beeldscherm niet beoordelen.

Gewoon flink aan de bak met serieus trainen. Zodra de hond zijn baas in alle situaties de leukste vindt, zal die jou verkiezen boven de andere honden.
Dit kun je alleen lastig alleen trainen, dus ik zou op zoek gaan naar een goede hondenschool die je kan helpen de touwtjes weer letterlijk en figuurlijk in handen te krijgen.

_xManadisx_

Berichten: 3138
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Help! Hond laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 01:00

Dit gedrag is voor mij geen aanleiding om te castreren. Sterker nog, ik zou het afraden. Je hebt heel veel kans dat het om gaat slaan in angst na een castratie.

Mocht je het toch willen doen, raad ik zeker aan om eerst chemisch te castreren.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Help! Hond laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 01:08

Wat doe je zelf als je een andere hond ziet? Je kunt je hond aan het werk zetten, afleiden met kleine opdrachten. En wat lekkers meenemen als beloning. Castreren bij dit gedrag zal niet helpen. Leiding geven en leuk actief bezig gaan met de hond wel.

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 01:09

Indien hond niet mag dekken of pups hebben , is het nogal wreed ze niet te laten helpen. Ze kunnen niks met hun natuurlijke behoeften. Het zal het onderdanige gedrag niet oplossen, maar wel beter zijn gevoelsmatig.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 01:15

Zou het ook zeker niet doen, kan alleen maar erger worden. Nog makkelijkere prooi voor die andere reuen. Gewoon proberen te trainen, maar zou met dit gedrag echt niet gaan castreren.

Wat voor ras is het trouwens? Kom ook zo vaak labradors tegen die dit gedrag vertonen. Dan kan ik mijn oudste dame ook aan lijn doen, want die vind dit echt zwaar irritant en is dan niet zo vriendelijk. :+

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 03:36

vendake schreef:
Indien hond niet mag dekken of pups hebben , is het nogal wreed ze niet te laten helpen. Ze kunnen niks met hun natuurlijke behoeften. Het zal het onderdanige gedrag niet oplossen, maar wel beter zijn gevoelsmatig.


Goh dan is mijn familie wel heel wreed met 5 niet gecastreerde honden. (En nog een teef, en 1 wel gecasteerde hond door medische oorzaak. ).. geen van hen heeft last van de hormonen hoor... wat een onzin

Castreren kan juist bij onzekere honden een ontzettend nadeel zijn, ze kunnen er echt angstiger door worden. Ik zou m om die reden echt niet castreren.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:06

Freggle_Edge schreef:
Gewoon flink aan de bak met serieus trainen. Zodra de hond zijn baas in alle situaties de leukste vindt, zal die jou verkiezen boven de andere honden.
Dit kun je alleen lastig alleen trainen, dus ik zou op zoek gaan naar een goede hondenschool die je kan helpen de touwtjes weer letterlijk en figuurlijk in handen te krijgen.

‘Gewoon flink..’ je praat er wel heel makkelijk over:)
Wat je hierboven beschrijft, heb ik geprobeerd. Mijn hond verstijft hij het tegemoet komen van een andere hond. Dit heeft hij al vanaf pup af aan, meerdere honden uit dit nest hebben dit gedrag. Het in handen krijgen van de touwtjes is niet het probleem, voor de rest is het een gehoorzame hond die goed luistert en graag wil werken voor de baas.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:09

Lindsey_99 schreef:
Wat doe je zelf als je een andere hond ziet? Je kunt je hond aan het werk zetten, afleiden met kleine opdrachten. En wat lekkers meenemen als beloning. Castreren bij dit gedrag zal niet helpen. Leiding geven en leuk actief bezig gaan met de hond wel.

Geprobeerd. Maar dat geeft geen resultaat. Ik kijk nu verder voor mij uit. Zodra ik een andere hond zie wissel ik van weghelft... als ik op de andere stoep loop gaat het goed.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:10

Ianthe schreef:
Wat voor ras is het trouwens? Kom ook zo vaak labradors tegen die dit gedrag vertonen. Dan kan ik mijn oudste dame ook aan lijn doen, want die vind dit echt zwaar irritant en is dan niet zo vriendelijk. :+

Het is een Friese stabij. Bij dit ras komt dit gedrag regelmatig voor.

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:11

vendake schreef:
Indien hond niet mag dekken of pups hebben , is het nogal wreed ze niet te laten helpen. Ze kunnen niks met hun natuurlijke behoeften. Het zal het onderdanige gedrag niet oplossen, maar wel beter zijn gevoelsmatig.

We is niks wreeds aan hoor :+
De verhoogde kansen op medische risico's vind ik wreder :Y)

Ts, ik zal even wat op zoeken voor je. Het gedrag van je hond is mede een stukje lichaamstaal :j Ik heb er wat over staan in een boekje van me :)

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Help! Hond laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:17

Het is al eerder genoemd, maar ik zou bij dit gedrag ook niet castreren. Onzekerheid wordt na castratie van de reu juist erger en kan dan omslaan in angst(agressie). Mocht je het toch willen proberen dan kun je beter eerst chemisch castreren.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:43

vendake schreef:
Indien hond niet mag dekken of pups hebben , is het nogal wreed ze niet te laten helpen. Ze kunnen niks met hun natuurlijke behoeften. Het zal het onderdanige gedrag niet oplossen, maar wel beter zijn gevoelsmatig.


Serieus >;)

Ik heb reuen die gedekt hebben en reuen die nog nooit gedekt hebben, werkelijk nog nooit een seksueel gefrustreerde intacte reu gehad van de 17 stuks.. Beide niet trouwens, reuen die mochten dekken en die het niet mochten, allen waren even ontspannen en relaxed, geen enkel verschil. Niets wreeds aan. Een normale reu heeft er geen enkele behoefte aan om te dekken, buiten een loopse teef om.

Ik zou de hond in dit topic zéker niet laten castreren. Zijn manier van benaderen van andere honden, zoals ts het omschrijft, duidt op een niet al te zelfzekere hond. Castratie van een onzekere reu zou ik sterk afraden.
Ts geeft aan dat sommige honden op hem rijden, nu al, en dat hij dat niet wil. De kans is groot dat er nog veel meer honden op hem gaan rijden als hij gecastreerd is. Dat wil je hem toch niet aan doen denk ik?
Levert de hond alleen maar nog meer frustratie op, plus dat de kans bestaat dat zijn vacht en bespiering er op achter uit gaan en dat hij dik wordt van de lucht. Ik persoonlijk zou al die risico's niet willen nemen voor een relatief klein probleem.
Want je gaf zelf de oplossing aan, opletten en oversteken. Als je er voor zorgt dat het gedrag niet meer voor kan komen dan bestaat de kans dat het op den duur vanzelf uirdooft.

Ik loop zelf met 4 intacte reuen en heb geen behoefte aan contact met andere honden. Loop kilometers per dag met ze en dat is prima te voorkomen. Gewoon goed vooruit kijken en anticiperen. Bijna nooit problemen onderweg.

Kortom, ik zou hem zeker niet laten castreren.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:47

WeCo schreef:
vendake schreef:
Indien hond niet mag dekken of pups hebben , is het nogal wreed ze niet te laten helpen. Ze kunnen niks met hun natuurlijke behoeften. Het zal het onderdanige gedrag niet oplossen, maar wel beter zijn gevoelsmatig.



Ts geeft aan dat sommige honden op hem rijden, nu al, en dat hij dat niet wil. De kans is groot dat er nog veel meer honden op hem gaan rijden als hij gecastreerd is. Dat wil je hem toch niet aan doen denk ik?!


Andere honden rijden niet op hem :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:49

Waar ik persoonlijk ook altijd 100% voor ben om honden waarmee niet gefokt word te castreren, ben ik ook van mening dat het in dit geval niet gaat helpen voor jouw probleem. Het klinkt alsof jouw hond een dosis onzekerheid en angst heeft met lopen, dit kan je beter met een goede honden school of gedrags deskundige trainer oplossen. Vaak geef je (helemaal na zo’n lange tijd) zelf ook op zo’n moment signalen die de hond ook nog verder onzeker maken. Honden zijn erg gevoelig voor de uitstraling van hun baasjes. Een goede prof zoeken zou ik echt aan willen raden voor jullie probleem voor zijn onzekerheid en angst omslaat in agressie.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:54

verstijnen schreef:
WeCo schreef:


Ts geeft aan dat sommige honden op hem rijden, nu al, en dat hij dat niet wil. De kans is groot dat er nog veel meer honden op hem gaan rijden als hij gecastreerd is. Dat wil je hem toch niet aan doen denk ik?!


Andere honden rijden niet op hem :)



Oeps sorry, verkeerd gelezen, aanvallen dus.
Maar ook dat zal niet verminderen na castratie. Want het gaan liggen bij een naderende hond zal zeker niet veranderen na castratie. Maw zijn houding bij benadering van andere honden zal niet zekerder worden.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:07

verstijnen schreef:
Geprobeerd. Maar dat geeft geen resultaat. Ik kijk nu verder voor mij uit. Zodra ik een andere hond zie wissel ik van weghelft... als ik op de andere stoep loop gaat het goed.


:) dat is ook wat ik bedoel, niet gewoon doorlopen, maar afleiden, andere route nemen, oversteken, alles wat maar werkt om niet steeds het ongewenste gedrag te triggeren. Het zou zomaar kunnen dat als je een jaar verder bent het probleem weg is, omdat het niet meer uitgelokt wordt, de hond volwassener is geworden. En/of iets lekkers bij je hebben en die neus laten werken, dan kan het brein zich niet met andere dingen bezighouden.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:29

verstijnen schreef:
Lindsey_99 schreef:
Wat doe je zelf als je een andere hond ziet? Je kunt je hond aan het werk zetten, afleiden met kleine opdrachten. En wat lekkers meenemen als beloning. Castreren bij dit gedrag zal niet helpen. Leiding geven en leuk actief bezig gaan met de hond wel.

Geprobeerd. Maar dat geeft geen resultaat. Ik kijk nu verder voor mij uit. Zodra ik een andere hond zie wissel ik van weghelft... als ik op de andere stoep loop gaat het goed.


Daar is ook meteen je oplossing... ruimte! Ik loop met 3 grote honden en ga ook gewoon aan de overkant lopen omdat ik anders omver getrokken wordt omdat ze perse willen snuffelen. Kan daar een heel probleem van maken maar als ze netjes zonder op te kijken mee lopen als ik iets meer afstand neem lijkt mij dat de meest logische oplossing.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:30

Ik zou zeker niet castreren, want dat kan het gedrag alleen maar ten nadelen komen.
Ben sowieso tegen castreren zonder medische reden, maar dat terzijde.
Wat ik vooral zou doen is het moment dat ie wilt gaan liggen hem in focus zetten op jou.
Balletje, snoep, ...

Ik heb een beer van een Duitse herder reu die als pup 3x toe optater van andere honden heeft gehad.
Die vertoont dit gedrag ook als ik deze niet ff in focus zet tot de andere andere hond voorbij is.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 11:53

Bedankt voor jullie reacties. Jullie geven eigenlijk de feedback die ik zelf ook altijd in gedachten had. Maar soms begin je te twijfelen of je het wel goed doet :)

En met loslaten lopen? Hoe denken jullie hierover?
Plekken opzoeken waar geen honden lopen? En op het strand de tijden pakken dat je de minste kans hebt om andere reuen tegen te komen?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:56

verstijnen schreef:
Hallo,

Hopelijk staat het hier goed.

Ik zit een beetje met een dilemma. Misschien hebben jullie hier ervaringen mee of hebben jullie goede tips voor mij.

Mijn hond van bijna 3 jaar, gaat voor bijna elke hond die hij tegen komt plat op de buik liggen. Als de hond gepasseerd is, staat hij op en wil hij er toch graag naar toe om te snuffelen en spelen. Je begrijpt vast dat het soms vervelend kan zijn als je 5 honden tegen komt bij je wandeling en hij 20 meter voor elke hond gaaf liggen. We hebben van alles geprobeerd, tot het meenemen aan de riem en het negeren. Niets helpt. Dit gedrag heeft hij al als pup. Dit gedrag vertoont hij zowel aan de riem als los..

Helaas zijn er ook dominante reuen, die dit gedrag zien als een gemakkelijke ‘prooi’. En mijn hond willen aanvallen. Dit accepteert de mijne niet en laat duidelijk van zich horen wat dus al een aantal keren heeft geleid tot een worsteling. Tegenwoordig laat hij bij elke reu al uit voorzorg zien dat hij niet bang is. Dit resulteert in een beetje grommen en wat omhoog springen.
Dit allemaal vind ik zo ontzettend vervelend, dat ik mij nu aan het verdiepen ben, of ik mijn hond moet laten castreren.
Niet omdat ik het wil, maar misschien brengt hem dit een stukje rust in zijn hoofd..

Is het een duidelijk verhaal zo? Wat zouden jullie in dit geval doen?


Zeker niet laten castreren!
Dan heb je kans dat het nog erger wordt.

Ik zou eens met een gedragstherapeut gaan kijken.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:15

verstijnen schreef:
Freggle_Edge schreef:
Gewoon flink aan de bak met serieus trainen. Zodra de hond zijn baas in alle situaties de leukste vindt, zal die jou verkiezen boven de andere honden.
Dit kun je alleen lastig alleen trainen, dus ik zou op zoek gaan naar een goede hondenschool die je kan helpen de touwtjes weer letterlijk en figuurlijk in handen te krijgen.

‘Gewoon flink..’ je praat er wel heel makkelijk over:)
Wat je hierboven beschrijft, heb ik geprobeerd. Mijn hond verstijft hij het tegemoet komen van een andere hond. Dit heeft hij al vanaf pup af aan, meerdere honden uit dit nest hebben dit gedrag. Het in handen krijgen van de touwtjes is niet het probleem, voor de rest is het een gehoorzame hond die goed luistert en graag wil werken voor de baas.


Ik praat er makkelijk over omdat het werkt. Mits je hier iedere dag in wilt investeren en als je het zonder hulp niet opgelost krijgt, zoek dan een goede trainer.
Mijn honden vertoonde dit gedrag als pup ook en mijn jongste hond (9maanden), als die de kans krijgt, nog steeds. Maar gewoon blijven trainen.
Een Stabij is een super intelligentie en leergierige hond die graag voor zijn baas werkt. Maak daar gebruik van. Negatief gedrag is echt prima om te buigen naar positief gedrag. Je moet alleen de juiste tools gebruiken.
Doe je wel eens jachttraining of apporteren? Dat kun je hier namelijk prima inzetten. Je nadert een hond en voordat die gaat liggen (dus goed timen) laat je zien dat je een dummy hebt. Achteruit lopen, feestje bouwen (helemaal uit je stekker) en samen met de dummy aan de slag. Zo leert de hond dat een andere hond naderen, een feestje met de baas betekend.
Het heeft tijd nodig omdat het patroon al zolang erin zit, maar het is er echt prima uit te trainen.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Help! Hond laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:18

Ik ga helemaal met Freggle_Edge mee.
Voor heel veel problemen geldt: trainen, trainen, trainen.
Niet opgeven en door-zetten/trainen met 100% inzet. Niet half half, of na 3 weken zeggen "Zie je nou wel, het werkt niet."
Succes!

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:22

vendake schreef:
Indien hond niet mag dekken of pups hebben , is het nogal wreed ze niet te laten helpen. Ze kunnen niks met hun natuurlijke behoeften. Het zal het onderdanige gedrag niet oplossen, maar wel beter zijn gevoelsmatig.


Dit is dikke onzin.
Je maakt het leven van een reu bepaald niet makkelijker door hem te castreren. Hij zal onzekerder/angstig worden, als gevolg daarvan mogelijk uitvallen aan de riem. Je hebt ook kans dat andere reuen op hem gaan rijden.

Ts: niet castreren! Het gaan liggen zal je er niet mee oplossen en je creëert mogelijk andere, ergere problemen.