Wanneer neem je vakantie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Wanneer neem je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 23:39

Ja klinkt als een eenvoudige vraag...

Echter ben ik al maanden aan het roepen dat ik 'binnenkort' en weekje vrij neem.
Begon 1 augustus en wegens inwerken heb ik mijn geplande vakantie (op een andere locatie) aan het eind van die maand geschrapt. En gezegd dat ik ergens in november/december wel een weekje vrij nam.
In oktober ging een nieuw systeem van start op onze locatie, wat veel voeten in de aarde heeft. En daarom nam ik al die tijd maar geen vrij. Ik heb twee keer een dag vrij gehad :') (ja ook met de kerstdagen was ik aan het werk)

Maar eerlijk is eerlijk, waarom moest ik vrij nemen? Ik woon alleen en heb geen vakantieplannen wat betreft het land uit. Collega's hebben wel een partner/kinderen. En ach, ik heb een ontzettend leuke baan en geweldige collega's, dus ik heb er ook geen haast mee.

Echter heb ik nu wel een reden... Ik wil wat dingetjes in huis doen, zonder mijn kostbare weekenden (waarin we ook al aan het klussen zijn) op te moeten offeren.

Alleen vraag ik me nu af, hoe besluit ik in welke week ik dit wil gaan doen? :')
Hoe doen jullie dat?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Wanneer neem je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:41

Je hebt geen drukke periodes op je werk waarin je niet weg kan? Dan gewoon vrij vragen voor over 2 weken ofzo. Dan hebben ze tijd om eventueel vervanging te regelen.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:41

Gewoon plannen. Agenda erbij, aantal vakantiedagen bekijken en dan een verdeling maken. Als je niks indeeld dan neem je ook geen vakantie omdat er dan alweer afspraken staan of het te druk is op het werk.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 05-01-19 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:43

Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon inplannen, hoeft toch niet specifiek te zijn aangezien je met niemand rekening te houden.
Bij ons is het trouwens wel verplicht om minimaal 1x pj 2 aaneengesloten weken vakantie op te nemen.

Ik plan een beetje rondom de pinksterfeestdagen en vooral buiten de schoolvakanties.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:44

Je hebt leuk werk maar helaas, ondanks je meer dan geweldige arbeidsethos , niemand is onmisbaar dus neem gewoon twee weken vrij.

Anoniem

Re: Wanneer neem je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:49

Ik pak een jaarplanner en bedenk wat ik allemaal wil doen. Dan kijk ik naar gunstig vallende feestdagen en of ik daar iets mee wil doen, of ze aan collega's over laat.
En dan probeer ik elk kwartaal wel een weekje vrij of minimaal een lang weekend te plannen.
Dit jaar komt het zo uit dat ik zowel in september, oktober én november een week vrij ben. := Dat is wel een beetje luxe.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 23:49

Bellatrix schreef:
Je hebt geen drukke periodes op je werk waarin je niet weg kan? Dan gewoon vrij vragen voor over 2 weken ofzo. Dan hebben ze tijd om eventueel vervanging te regelen.


Haha bij ons is elke woensdag kritisch, en aangezien ik momenteel niet echt een goede back up is, is het niet een kwestie van zo even vrij nemen. Plus dat ik ook nog consignatiediensten heb, maar dat is maar eens per 5 weken.


Thats_Me schreef:
Gewoon plannen. Agenda erbij, aantal vakantiedagen bekijken en dan een verdeling maken. Als je niks indeeld dan neem je ook geen vakantie omdat er dan alweer afspraken staan of het te druk is op het werk.


Vakantiedagen zijn het probleem niet :') Bijna 200 uur :


bigone schreef:
Je hebt leuk werk maar helaas, ondanks je meer dan geweldige arbeidsethos , niemand is onmisbaar dus neem gewoon twee weken vrij.


Ik wil in april/mei dan nog een keer een week om iets aan mijn tuin te doen. De zolder opknappen in de zomer is zo zonde... En bovendien warm :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 23:50

Anoniem schreef:
Ik pak een jaarplanner en bedenk wat ik allemaal wil doen. Dan kijk ik naar gunstig vallende feestdagen en of ik daar iets mee wil doen, of ze aan collega's over laat.
En dan probeer ik elk kwartaal wel een weekje vrij of minimaal een lang weekend te plannen.
Dit jaar komt het zo uit dat ik zowel in september, oktober én november een week vrij ben. := Dat is wel een beetje luxe.


Dat vind ik wel een heel erg briljant idee!

Ik ben planner van beroep, maar privé niet echt zo dus :') Alleen als het op paardrijden aan komt kan ik plannen :') Maar ik denk de laatste tijd toch wat vaker aan het aanschaffen van een agenda.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wanneer neem je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:54

Als je woensdagen kritisch zijn, plan je toch vrij op donderdag en vrijdag en aansluitend de maandag en dinsdag? Kan je in het tussenliggende weekend bedenken of je verder klust of even vrijaf neemt.
Over 2 of 3 weken, dus eind van de maand? Maandag even je vakantieformulier invullen en inleveren.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:56

Boog kan niet altijd gespannen staan hè.

Ik plan altijd in het voorjaar en in sept 2 weken vrij.
Dan zit er maar 6 maanden tussen
Het scheelt ook dat ik maar 4 dagen werk

Gun jezelf gewoon dat lange weekend of dat weekje... wees lief voor jezelf.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 23:56

Maflinger_S schreef:
Als je woensdagen kritisch zijn, plan je toch vrij op donderdag en vrijdag en aansluitend de maandag en dinsdag? Kan je in het tussenliggende weekend bedenken of je verder klust of even vrijaf neemt.
Over 2 of 3 weken, dus eind van de maand? Maandag even je vakantieformulier invullen en inleveren.


Ja, maar dinsdag is een voorbereidende dag. Ik kan het gerust overdragen, maar ik kan niet komende maandag zeggen: Jongens, volgende week ben ik vrij! :evaw:

Ik wil wel echt een volle week, maar niet volgende week al.

Wij doen trouwens niet aan vakantieformulieren hoor, gewoon even intern bespreken en gaan.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 23:58

Mando schreef:
Boog kan niet altijd gespannen staan hè.

Ik plan altijd in het voorjaar en in sept 2 weken vrij.
Dan zit er maar 6 maanden tussen
Het scheelt ook dat ik maar 4 dagen werk

Gun jezelf gewoon dat lange weekend of dat weekje... wees lief voor jezelf.


Haha dat klopt, maar met collega's zoals de mijne is de spanning er reeeegelmatig af hoor. Heerlijk!
Ik geniet echt op mijn werk, dus het is echt geen straf. Alleen verlies je jezelf er wel eens een beetje mee.

En inderdaad, ik werk 5 dagen. In mijn uppie is dat best pittig met huishouden en al het geklus erbij. Ohja, had ik al gezegd dat ik ook fanatiek probeer te trainen om een beetje leuk mee te doen op Z1 niveau :')

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:07

Ik zou kijken naar de hemalvaart/paasdagen dan hoef je minder dagen in te leveren maar dan hebben vaak de scholen ook vakantie.

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:08

Is het geen optie om dan om de week een dag vrij te nemen of elke week een halve ofzo? Dan kom je mss wat meer aan dingen toe en hoef je geen ‘zinloze’ week op te nemen? (Of voel je het niet zó heftig :7 )

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 00:12

Floko schreef:
Is het geen optie om dan om de week een dag vrij te nemen of elke week een halve ofzo? Dan kom je mss wat meer aan dingen toe en hoef je geen ‘zinloze’ week op te nemen? (Of voel je het niet zó heftig :7 )


Oh dat zou kunnen, doe ik alleen nooit :')
Als ik af en toe een hele dag vrij neem dan wordt het niets met wat ik wil doen. (zolder updaten, mogelijk plaatsen van knieschotten, sausen, laminaat leggen)

Gezien het aantal vakantieuren dat ik nog tegoed heb, kan ik wel even vrij... Zeg maar 5 weken ofzo :') Dus financieel voel ik er niets van :')

Feestdagen is wel een optie om naar te kijken voor mijn tuin-verhaal :)

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:15

Mja en op je 40 zit je thuis met een burn out.

Als je een week vrij wil dan neem je die. Het is wel zo collegiaal om dat in overleg te doen en bvb een maand op voorhand vast te leggen.

Zul je zien, de wereld draait gewoon door, jouw werk ook en je zolder is eindelijk opgeruimd.

Zoals al gezegd, niemand is onmisbaar en als er bepaalde taken wel specifieke kennis nodig hebben dan is het wel zo handig als meerdere mensen in het bedrijf dat kunnen. Veel gezonder voor het bedrijf.

Ik heb wel al vaker samengewerkt met collega's die er altijd waren, altijd meer hooi op hun vork namen, vakantie kon niet en eerlijk? Ik vind het vaak sterk irritante collega's. Vaak eindigt dat in te veel willen regelen en niets kunnen loslaten en vanuit mijn oogpunt zichzelf belangrijker voelen dan ze zijn. Sorry, is bij sommigen een klein erger puntje geworden voor mij :+ .

Begrijp me niet verkeerd, goede arbeidsethos is belangrijk. Ik ben ook de eerste die collega's met kinderen voor laat gaan of diensten wisselt. No problemo.
Maar op het einde van het jaar wil ik wel een correcte eindrekening. Dus heb ik nog veel openstaande vakantiedagen dan neem ik die. Kan het niet, dan betalen ze maar uit (kan vakantie nemen plots wel :+ ).
En het jaar erop gewoon weer opnieuw met een schone lei.

Dus heb je vakantie nodig en nog veel uren open staan, neem dan vakantie.
Zijn er taken die alleen jij kan dan wordt het hoog tijd dat je iemand opleid om dat ook te kunnen. Heeft je bedrijf meer aan dan jouw immer en altijd aanwezigheid.

Bekijk idd bvb eens wat er in mei mogelijk is, is een makkelijke maand om weekenden te verlengen. En hebben ze tijd zat om zich op jouw vakantie voor te bereiden als dat nodig is.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wanneer neem je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 00:17

Huh? Het gaat hier niet om mijn mentale gesteldheid :')
Meer om mijn besluiteloosheid waardoor het er gewoon niet van komt :')

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:18

Ik snap het probleem niet? Pak een agenda kies een week uit en geef het door op het werk. Je hebt al lang achter elkaar doorgewerkt dus daar zullen ze denk ik ook niet heel moeilijk over gaan doen vooral als het maar om een week zou gaan en je nog zoveel uren hebt. Als je toch de agenda in kijkt kun je gelijk bedenken en aangeven wanneer je nog meer eventueel vrij wilt.

Ik lever in januari een briefje in voor zo ongeveer het hele jaar.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 00:19

moonsparkle schreef:
Ik snap het probleem niet? Pak een agenda kies een week uit en geef het door op het werk. Je hebt al lang achter elkaar doorgewerkt dus daar zullen ze denk ik ook niet heel moeilijk over gaan doen vooral als het maar om een week zou gaan en je nog zoveel uren hebt. Als je toch de agenda in kijkt kun je gelijk bedenken en aangeven wanneer je nog meer eventueel vrij wilt.

Ik lever in januari een briefje in voor zo ongeveer het hele jaar.


Nee, er zal niemand zijn die er moeilijk over doet.
Maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet plannen.

Op basis waarvan kies jij alles voor het hele jaar?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:20

Ik heb afgelopen week ook maar weer eens een weekje vakantie aangevraagd. Voor begin maart. Vind dat ruim op tijd en als het echt niet kon zouden we het een week later kunnen doen.

Gewoon op tijd aanvragen en kijken wat jou schikt. Niet moeilijker maken dan het is hoor, ze kunnen je makkelijk een weekje missen :) Als je plotseling ziek word moeten ze dat ook.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:22

Je hebt me niet helemaal goed begrepen denk ik. Je hoeft ook niet volgende week vrij te nemen maar je moet wel iets gaan bedenken en uitvoeren. Kijk bijvoorbeeld wanneer het krokusvakantie is, dan willen collega’s met kinderen vast vrij. Mooi, neem jij bijvoorbeeld de week er na. Maakt niet uit wanneer, maar plan iets. Da’s ook gewoon goed voor jezelf zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:22

Het is niet jouw "probleem" he hoe ze zonder jou draaien.
Als je plotseling twee weken ziek bent draait ook alles door. Dus met voorbereidingen moet dat helemaal goed te doen zijn.
Niemand is onvervangbaar in het werk. ;)
Dus. Jij wil vanalles in huis doen? Voor de warmte?
Wat denk je van week 16? Die vrijdag is Goede Vrijdag, daarna komt Pasen dus ook de maandag vrij.
Dat kost je dan 5 dagen.
Maar je hebt ook nu al zin in vrij?
Waarom niet week 5 of 6?
En dan ook lekker in de zomer? Week 30 én/of 31?
Najaar, week 44 of week 51, lekker voor Kerst?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-19 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:23

Ik kies meestal voor 2 weken in het voorjaar, dan is het meestal goed weer om lekker in de tuin te zitten en een week in het najaar anders duurt het jaar zo lang, haha. Dan neem ik nog vrije dagen op waar het handig uit komt zoals tussen kerst en oud en nieuw of als ik al ergens op zaterdag een hele dag een evenement heb neem ik de vrijdag lekker vrij.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 00:23

Maflinger_S schreef:
Je hebt me niet helemaal goed begrepen denk ik. Je hoeft ook niet volgende week vrij te nemen maar je moet wel iets gaan bedenken en uitvoeren. Kijk bijvoorbeeld wanneer het krokusvakantie is, dan willen collega’s met kinderen vast vrij. Mooi, neem jij bijvoorbeeld de week er na. Maakt niet uit wanneer, maar plan iets. Da’s ook gewoon goed voor jezelf zorgen.


Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen :)

Goed idee om er op die manier naar te kijken! Ik ga maandag meteen een up to date planning opvragen van mijn collega's.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:26

Mijn “schema” was zo ongeveer een week in maart rond onze trouwdag, een of twee weken in mei in de schoolvakantie, een of twee weken in september en met kerst een of twee weken.