Jong paard vervelende gewoonte afleren

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Jong paard vervelende gewoonte afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 18:44

Hoihoi,

Ik heb sinds vrijdag 28 December mijn eigen paardje en hij is super lief en totaal niet vervelend maar nou begint hij een gewoonte te krijgen die steeds erger wordt.
Hij is 3.5 dus dat zal er wel wat mee te maken hebben maar dit is t probleem:

Elke keer als ik ga poetsen gaat hij met zijn linker voorbeen (ja wat is t goede woord hiervoor?) Schrapen, stampen, krabben? Maar niet gemeen ofzo het lijkt meer op ongeduld, het is alleen wel vervelend want heb hierdoor al een keer een trap gehad tegen mijn been.
Eerst zei ik gewoon "uh uh" en dat werkte en toen dat niet meer werkte deed ik mijn hand in de lucht en zei ik "uh uh" en dat werkte steeds, tot vandaag.
Ik stond hem te poetsen en mijn vader was erbij en als mijn vader hem ging aaien was er niete aan de hand maar ik stond hem te poetsen en toen deed hij het steeds vaker enzo en niets werkte meer dus ik dacht nu moet ik hem wat harder aanpakken dus ik gaf een tik tegen zijn borst en dat werkte 1/2 keer en daarna niet meer, dus geef ik een rukje aan zijn halstertouw en dit werkt maar dit is niet de manier om het af te leren. Ik wil gewoon dat hij er mee stopt en ik heb geen idee hoe.
Wel weet ik dat hij poetsen heel gek vind want bij zijn oude eigenaren haalde ze er een borsteltje overheen en waren ze klaar dus ik had me er al op voorbereid dat hij dat moest leren maar dit is gewoon niet leuk...

Dus help, ik weet namelijk niet hoe ik zoiets moet afleren enzo. Maar hij doet het pas een paar dagen dus ben er nog vroeg bij
Laatst bijgewerkt door RianneH op 05-01-19 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout in titel aangepast

Don't call it a dream call it a plan


Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:55

Hij is nu nog jong, ik zou een zweepje pakken, dat is makkelijker, en hem daarmee een tik geven zodra hij met zijn been de lucht in gaat.
Met een ruk aan het touw geef je toch de foute signalen af, hier kan hij juist van schikken zonder dat hij snapt dat je hem straft voor zijn gestamp.
Mijn jonge pony doet precies hetzelfde uit ongeduld, dat mag hij van mij ook niet doen.

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:02

Zweepje zou ik zelf absoluut niet doen, zweepje word vaak gebruikt om iets aan te leren, zoals bijvoorbeeld been optillen.
Daarbij krijg je heel snel dat ook die hulp niet werkt.(als je het al voor correctie zou gebruiken)

Wat je nu doet is al erg goed.
Ik gok dat hij verder ook érg onrustig is, klopt dan?(hoofd omhoog, alert op de omgeving, misschien wat heen en weer bewegen, erg gespannen enz.) Als dat het geval is: niet te streng zijn! Dat is onrust, en dat moeten ze leren, maak in dat geval de poetsmomenten vooral niet te lang.

Eventueel zou je ook met hooi ervoor kunnen poetsen(is vaak makkelijker in stal) Wat hooi in de voerbak en daar poetsen.

WBT corrigeren, begin met een kleine "uh" (mild-strenge stem) als hij daar goed op reageert beloon je hem(goedzo/braaf-blije stem)
reageert hij daar niet op, begin dan met het opbouwen van je hulp/correctie, dus kleine uh, daarna rukje aan halstertouw(klein!) en dan een tikje eventueel) zodra hij het goed doet weer 'braaf'/goedzo!

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:03

Negeren. Negatieve aandacht is ook aandacht. Dus als je paard hiermee begint, ga jij door met waar je mee bezig was (bijvoorbeeld de linkerschouder borstelen), maar besteed je geen extra aandacht aan het schrapen. Als je paard stopt met schrapen, stop je direct en loop je even weg.

Oy with the poodles, already

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:04

Klinkt niet alsof je capabel bent om een jong paard op te voeden en te trainen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Jong paard vervelende gewoonte afleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:33

3.5 is nog heel jong.

Aan de ene kant mag dit gedrag natuurlijk echt niet. Dus inderdaad corrigeren. Eerst met je stem, stopt hij niet, dan met wat nodig is om door te dringen. Dan maar even niet vriendelijk.

Aan de andere kant vind ik het ook niet helemaal fair om een jong dier dat het blijkbaar moeilijk vind om zo lang stil te staan, te "pesten" met een extra lange poetsbeurt.

Ik zou dus niet te lang poetsen. Liever dat je kort poetst en dit dan positief afsluit. Als het dan goed gaat kun je naarmate hij ouder word het langzaam uitbreiden.

Optie b is omkopen met een hoopje hooi op de poetsplaats. :D

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:56

op een plek gaan staan waar je een emmer op kunt hangen, daarin doe je zijn voer is ie lekker bezig en jij kunt je gang gaan, zonder dat je hem elke x moet corrigeren etc. voorkomen is beter dan genezen zeggen ze altijd.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Jong paard vervelende gewoonte afleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:59

Hier ook sinds kort een jonge pony, ik poets veel als ze op stal staat te eten. Soms haal ik haar eruit en als ik merk dat ze verveeld begint te raken dan zet ik haar weer terug. Het moet voor beide leuk blijven.

Merk wel dat ze het poetsen steeds fijner vindt en ook op rust gaat staan.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:59

Vaak helpt het als je “oefent” met langer vaststaan nadat hij “gewerkt” heeft, dan hebben ze wat minder stalmoed en extra energie over.

Ik weet niet hoeveel de pony nu dagelijks buitenstaat, meer naar buiten kan hem ook wat rustiger maken.

[o]

_black_rose_

Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:02

Ik zou niet gaan voeren tijdens het poetsen. Levert een gewoonte op waar je nooit meer vanaf komt. Dat is geen voorkomen maar pappen en nathouden.

Ik ga mee met de optie negeren. En als ie t even niet doet belonen en aandacht geven.

Ik zou ook een flinke tik geven of (zacht) terug schoppen als ie je raakt want dat mag echt niet.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:06

Ik zou m 2 uren laten staan op de poetsplaats als hij zo ongeduldig is eerlijk gezegt :o Leert ie maar. Zo'n een stampt straks de trailer ook kapot omdat ie er uit wil
(En dan geen aandacht geven. Niet eens aankijken. ) Kan je je kast mooi opruimen of de stal eens schrobben oid :P

Werkt hier perfect

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:10

Hoe is de situatie?
Paardje is pas op een nieuwe plek, alles is nieuw, als die dan alleen op de poetsplaats staat terwijl alle andere paarden buiten staan uit het zicht, dan moet je echt al een doodmakke hebben wil die vanaf dag 1 rustig stilstaan.
Zorg dus eerst voor ideale omstandigheden en oefen vanuit die situatie naar minder ideale omstandigheden. Geef het paard ook tijd om te wennen. Staat die 5 minuten braaf stil, stop dan en laat het paard dan weer in de wei/stal zijn eigen ding doen. Je moet niet per sé die poetsroutine van een halfuur uitvoeren. Trainen is stoppen op het juiste moment.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:12

Kabayo schreef:
Ik zou m 2 uren laten staan op de poetsplaats als hij zo ongeduldig is eerlijk gezegt :o Leert ie maar. Zo'n een stampt straks de trailer ook kapot omdat ie er uit wil
(En dan geen aandacht geven. Niet eens aankijken. ) Kan je je kast mooi opruimen of de stal eens schrobben oid :P

Werkt hier perfect


Beetje oneerlijk als de vorige eigenaren hier geen tijd aan hebben besteedt om hem opeens 2 uur neer te zetten....

Maar idd negeren, er is toen een artikel geweest dat negeren echt het beste werkt.

Naomie

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:16

Ik ga ook mee met optie negeren...negatieve aandacht ( tik, ruk touw enz) legt juist de nadruk op zijn gedrag...probeer de poetssessies langzaam uit te breiden qua tijd en stop op het moment dat hij braaf stil staat...hij is niet gewend om zijn aandacht lang vast te houden en moet dit gewoon nog leren...mocht hij je raken dan zou ik dat zeker wel corrigeren...dat is echt wel iets wat hij moet weten/ leren

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Jong paard vervelende gewoonte afleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:22

Ik zou gewoon niet zo lang poetsen en dat pas uitbreiden als het paard wat meer gewend is en wat meer zijn rust heeft gevonden op stalling.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:33

Ineke2 schreef:
Ik zou gewoon niet zo lang poetsen en dat pas uitbreiden als het paard wat meer gewend is en wat meer zijn rust heeft gevonden op stalling.


dit is dus precies mijn gedachte

een groen paard wat niks tot weinig kent kun je niet ineens van uit gaan dat ie een uitgebreide poetsbeurt ook ineens fijn moet vinden
gewoon langzaamaan met de tijd uitbreiden
het dier is jong en in een nieuwe omgeving
geef het de tijd
dat corrigeren werkt niet
van een puppy kun je ook niet verwachten dat ie in een dag al 5 minuten naast je blijft zitten


lalala_20

Berichten: 128
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:53

Je paard moet nog wennen aan zijn nieuwe huis en aan jou, en aan het poetsen. Laat het poetsen inderdaad niet te lang duren en probeer hem lekker te kriebelen om te kijken wat hij fijn vindt, zodat het prettig voor hem wordt om gepoetst te worden.
Als hij gaat schrapen zou je hem aan zijn rechterkant een duwtje tegen zijn schouder kunnen geven, zodat zijn gewicht naar links verplaatst en hij zijn linkervoorbeen wel op de grond moet zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:58

Waarschijnlijk staat hij tijdens het poetsen vast, en laat vaststaan nou iets verschrikkelijks zijn voor een vluchtdier. Ik hou er zelf ook niet van om mijn paard vast te zetten als ik haar vast zet begint ze ook te schrapen, en schrapen is een duidelijk teken van spanning, sorry als dit niet de tip is waarnaar je op zoek bent, maar ik zet mijn paarden gewoon niet meer vast vinden ze veel fijner

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:18

Lang stilstaan is erg moeilijk voor een jong paard. Zeker als hij de omgeving van de poetsplaats of het poetsen zelf nog wat spannend vindt.

Waar je mee kunt beginnen is het poetsen kort houden. Je wilt hem belonen voor netjes stilstaan voordat hij het idee krijgt om met zijn been te schrapen. Voorkomen is beter dan genezen, zeg maar.

Voorbeeld opzetje:

1. Zet je paard op de poetsplaats, en wacht even. Net hoe lang hij het volhoud zonder te schrapen of stampen.

2. Als dat 10 seconden is, dan wacht je 8 of 9 seconden en ga je daarna een klein rondje lopen om hem vervolgens opnieuw op de poetsplaats te zetten. Je probeert hem in ieder geval steeds net voor te zijn.

3. Dan kijk je of je steeds een beetje kan uitbouwen in hoe lang hij staat tot hij gaat schrapen. Dus je begon met 9 seconden succesvol stil staan, dan probeer je daarna 10 seconden, dan 12, dan 15, etc. Je gaat de grens steeds opzoeken om deze een stukje te kunnen verleggen.

4. Mocht je net te laat zijn en hij schraapt een keer, dan zet je hem een pasje achterwaarts om hem uit het gedrag te halen/te laten stoppen met schrapen en tel je weer even opnieuw tot een punt waar het makkelijk goed ging. Bijvoorbeeld: 2 minuten stil staan lukt uiteindelijk, je probeert daarna 2,5 minuut maar hij schraapt toch een keer voor je die 2,5 minuut gehaald hebt, bijvoorbeeld na 1,5 minuut al. Dan zet je hem even achterwaarts en wacht je nog eens die 1,5 minuut voor je hem daarvoor beloont met een rondje stappen. Daarna probeer je die grens vanaf 1,5 minuut weer te gaan verleggen.

Denk er wel om dat je de sessies kort houdt. Ga niet gelijk anderhalf uur telkens een minuutje meer van hem vragen, probeer je sessies ongeveer 3 tot 5x de lengte van wat hij in 1x aan kan te houden. Te veel herhalen kunnen ze uiteindelijk 'negatief' van worden en dan kun je het gedrag juist gaan verergeren, omdat hij er juist ongeduldig van wordt om telkens opnieuw te moeten wachten. Stel dat hij 1 minuut stil kan staan, dan probeer je dus maximaal 3 of 4x die grens te verleggen voor je iets anders gaat doen. Je kan dit wel gerust meermaals per dag oefenen, als je even een half uurtje rust geeft of iets anders tussendoor doet, kan hij daarna prima nog een keertje een trainingssessie aan.

Je zult zien, dat je uiteindelijk steeds grotere sprongen kan gaan maken, want het kwartje zal gaan vallen: Hij zal leren dat als hij maar gewoon netjes wacht, hij vanzelf weer lekker mag bewegen. Als je dat principe maar in zo klein als nodige stapjes aan hem uit gaat leggen.

Waarom een rondje stappen als beloning:

Het rondje van de poetsplaats af om te stappen is zijn beloning voor het geduldig zijn.
Stilstaan vindt hij niet leuk of erg moeilijk. Hij wilt liever bewegen om zijn spanning te kunnen laten afvloeien, of om een idee van controle over de situatie te kunnen hebben, of om uit de situatie te kunnen komen. Omdat hij vaststaat en feitelijk niet weg kan lopen, gaat hij op een andere manier proberen te bewegen: hij wordt onrustig en gaat schrapen, stampen of draaien, of noem het maar.

Jij wilt dat hij netjes kan blijven stilstaan en je wilt hem leren dat hij niet voor altijd daar moet blijven staan, maar vanzelf wel weer een keer weg mag. Je gaat hem belonen voor het gewenste gedrag (netjes stilstaan zolang hij dat aankan voor hij negatief gedrag toont), door hem te geven wat hij graag wilt: beweging of weg uit de situatie. Je laat hem daarom even een rondje stappen. Dat proces zal hij waarschijnlijk heel snel gaan snappen.

Als je hier zelf niet uitkomt, of vragen hebt, stuur dan even een PB'tje. Ik kijk graag of ik verder kan helpen.

Bron: ik studeer paardengedrag/volg een opleiding tot instructeur paardengedrag :)

❤️Ozzy~ Welsh Mountain pony ~ Roan ~ Ruin❤️
❤️Ace ~ PRE ~ Valk ~ Ruin ❤️

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:42

Kabayo schreef:
Ik zou m 2 uren laten staan op de poetsplaats als hij zo ongeduldig is eerlijk gezegt :o Leert ie maar. Zo'n een stampt straks de trailer ook kapot omdat ie er uit wil
(En dan geen aandacht geven. Niet eens aankijken. ) Kan je je kast mooi opruimen of de stal eens schrobben oid :P

Werkt hier perfect

Van twee uur ergens staan zonder dat ze tussendoor positieve aandacht krijgen als ze het goed doen, leren ze ook niks. Ja, dat die plek niet leuk is.
Mijn stagebaas deed het ook zo. Bond een paard aan en ging dan een of twee andere paarden rijden. Dat aangebonden paard moest hij om de haverklap opnieuw 'een lesje leren', omdat ie het gedrag bleef herhalen. Paard leerde niet wat fout was, maar ook niet wat goed was.

Dus: verkeerde gedrag negeren, goede gedrag belonen. Sessie kort houden en herhalen. Ik werkte op hetzelfde stageadres met een jonge merrie die zich niet aan liet raken en dus ook moeite had met zadelen. Ik zat daar intern en kon dus een keer of 5 per dag met haar aan het werk. Na het ontbijt, na het uitmesten, na de lunch, na de training van de andere paarden en na het avondeten. Dat zette wel zoden aan de dijk.

Oy with the poodles, already

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Jong paard vervelende gewoonte afleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:49

Het paard wat ik he. Gehad deed dit ook. Ook nog een jong paard. Met poetsen opzadelen afzadelen afsluiten. Alles duurde hem te lang. Van aales geprobeerd om bet te laten ophouden maar biets hielp. Op een gegeven moment een rubber mat onder zijn voor benen gelegd en binnen een maand schraapte hij niet meer. Het was bij hem ongeduld en bet geluid dat het schrapen maakte. Het geluid weg gehaald en het was weg. In de trailer deed hij dit niet waarschijnlijk omdat dat een rubberen vloer in zat

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:54

Kabayo schreef:
Ik zou m 2 uren laten staan op de poetsplaats als hij zo ongeduldig is eerlijk gezegt :o


Lekker voor een jong dier dat dit niet gewend is en dat waarschijnlijk ook nog eens net is verhuisd of in elk geval net een andere eigenaar heeft...

Ik heb een heel erg jong ding (8 mnd) dat ik af en toe uit de groep haal. Dan een paar minuten poetsen en op een moment dat ze het allemaal nog prima vindt stoppen, belonen en weer terug bij de rest. Het is een levend wezen, geen fiets.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:57

Je hebt hem pas net en hij is nog jong dus waarschijnlijk nog niet al te veel gewend. Ik snap dat je het vervelend vindt, maar ik denk dat je het eerst ook wat tijd moet geven. Het beestje is net verhuisd dus moet sowieso nog wennen aan zijn nieuwe omgeving en ook aan jou, want jij zal alles waarschijnlijk toch net wat anders doen dan zijn vorige eigenaar. Zoals je zei poets je al langer en schrapen doen ze meestal uit ongeduld. Mijn merrie deed dit eerst ook toen we haar als 4-jarige kochten wanneer ze op de poetsplaats stond. Ze had hier een enorme hekel aan. We hebben het meestal gewoon genegeerd en gingen gewoon verder waar we mee bezig waren en dit ging na een tijd vanzelf over. Niet na een weekje, maar wel na een aantal weken. Mijn pony deed het als 3-jarige ook, puur omdat ze ook erg ongeduldig was met poetsen. Ik strafte haar eerst ook af, maar dat hielp toch niks, dus liet het maar voor wat het was. Dit is later ook vanzelf over gegaan naar mate ze ouder werd. Natuurlijk moet je niet alles laten voor wat het is, als hij bijvoorbeeld zou bijten of trappen is het natuurlijk een heel ander verhaal. Tis vooral uitproberen wat voor jouw paard werkt.


nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Jong paard vervelende gewoonte afleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:32

Ik zou eerst duidelijk zijn. Dit gedrag kun je niet tolloreren hoe of wat dat ook het paard moet respect hebben voor jou en hoeft met zijn been jou niet te raken.

Daar naast werk negeren beter dan staffen.
Ik heb verschillende paarden gehad die schraapte en als ze dat deden liep ik weg en liet het paard staan. Als ik hoorde dat hij stopte liep ik terug en zette hem terug op stal, of ging verder waar ik mee bezig was. Het belangrijkste is dat je er aan blijft denken dat je paard nog niet zo oud is, en je dus ook niet kunt verwachten dat hij 20 min lang dood stil staat.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

xsensibel

Berichten: 1460
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:42

Kabayo schreef:
Ik zou m 2 uren laten staan op de poetsplaats als hij zo ongeduldig is eerlijk gezegt :o Leert ie maar. Zo'n een stampt straks de trailer ook kapot omdat ie er uit wil
(En dan geen aandacht geven. Niet eens aankijken. ) Kan je je kast mooi opruimen of de stal eens schrobben oid :P

Werkt hier perfect


Ik ben het hier mee eens. Mijn merrie kende dat grapje ook. Schrapen of slaan is aandacht. Ook in de trailer verbouwde ze de boel zodra we stilstonden en ze geen aandacht kreeg. Ik heb dit afgeleerd door negeren. En pas aandacht geven zodra ze stil is. Zowel op de poetsplaats als op de trailer doet ze dit niet meer :j

❥ Esprit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers