CV ketel, onderhoud of nieuwe

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

CV ketel, onderhoud of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 18:11

Goedenavond,

Na 3 jaar zonder onderhoud (toen zijn we verhuisd bedacht ik me dat de CV misschien is onderhoud nodig zou hebben. Ik heb echter nog niks te klagen en ik kwam erachter dat het beestje al 14 jaar oud is, als ik Google schijnt 15 jaar bejaard te zijn. Nu zit ik een beetje in dubio, laten we 'm onderhouden maar zonder contract schijnt dat ook best prijzig te zijn, of gokken we dat deze het overleefd en kopen we over 2 jaar een nieuwe. Zijn die ketels zo veilig dat ze uitgaan ipv in de brand als ze op zijn? Het is een HR ketel.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: CV ketel, onderhoud of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:13

Wij waren onze ketel ook vergeten te onderhouden. Toen liep ie vast en kwam de monteur, dat was maar 70€. Zonder contract. Dus zou gewoon een monteur bellen :P

[o]

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:17

Onderhoudscontract zou ik niet meer afsluiten, daar zit enkel het schoonmaken en nakijken in, en moet er iets gemaakt/vervangen worden dan betaal je dat toch uit eigen zak.
Gemiddeld gaat een CV ongeveer 15 jaar mee, ik zou dan ook beginnen uit te kijken naar een nieuwe HR ketel.
Gewoon een keer een monteur bellen en laten schoonmaken/onderhoud doen, die kan je wel zeggen in wat voor staat jullie ketel is.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 18:17

Dat klinkt wel als heel weinig :') ik dacht zo'n beurt met misschien een reparatie kost zoveel dat je beter gelijk voor een nieuwe door kunt. En we waren eigenlijk aan het sparen om de badkamer op te knappen dus alles wat we niet hebben aan kosten is mooi meegenomen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: CV ketel, onderhoud of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:20

Hangt ervan af wat er aan is, op de onze zat een onderhoudscontract door de vorige eigenaar, nou niks onderhoud aan geweest, grapje heeft ons met verschillende dingen die stuk waren toch 350 euro gekost, onderhoudscontract is er dus meteen uit gegaan hier.
Nogmaals, onderhoudscontract is niet meer als een keer schoonmaken, en evt. goed afstellen.
Wat hier dus niet goed gebeurd was, dank je wel Volta met je onderhoudscontract van 130 euro per jaar, de afzetters. De CV monteur die we daarna gebeld hebben vraagt voor dat onderhoud maar 65 euro en doet dat wel goed...

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Shenavallie
Berichten: 11513
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:24

Wij hebben een huurketel, dus alle onderhoudskosten die we krijgen zijn voor de verhuurder en niet voor ons. Daar betaal je per maand dan ook voor: je betaalt huurkosten met servicekosten in een.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Re: CV ketel, onderhoud of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:38

Abonnement 10 jaar geleden opgezegd, kosten nu 8,95 per maand x 24 maanden = € 214,80 , monteur komt dan 1 keer voor onderhoud en gratis bij storingen. Dezelfde firma laat ik nu elke 24 maanden komen dat kost mij gemiddeld € 75,- . Besparing € 139,80 Risico: bij storing betaal ik extra voorrijkosten echter dat zie ik niet als probleem, nog geen storing gehad. In beide gevallen betaal je extra voor onderdelen, maximaal 1 pakking en soms ontstekingspen. Gemiddeld koop je een HR ketel nieuw inclusief installatie tussen de 1200 en 1500 euro, bij de goedkoopste moet je vaak verplicht een service abonnement afsluiten voor meerdere jaren.


moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 18:43

Nico12 schreef:
Abonnement 10 jaar geleden opgezegd, kosten nu 8,95 per maand x 24 maanden = € 214,80 , monteur komt dan 1 keer voor onderhoud en gratis bij storingen. Dezelfde firma laat ik nu elke 24 maanden komen dat kost mij gemiddeld € 75,- . Besparing € 139,80 Risico: bij storing betaal ik extra voorrijkosten echter dat zie ik niet als probleem, nog geen storing gehad. In beide gevallen betaal je extra voor onderdelen, maximaal 1 pakking en soms ontstekingspen. Gemiddeld koop je een HR ketel nieuw inclusief installatie tussen de 1200 en 1500 euro, bij de goedkoopste moet je vaak verplicht een service abonnement afsluiten voor meerdere jaren.



Hoe bedoel je dat je je abonnement hebt opgezegd maar dat het bedrijf bij storing gratis langs komt?

Als ik het zo gauw las ligt de nieuwprijs voor de cv tussen de 1200/1800 en moet deze nog geïnstalleerd worden? Maar dat was na snel googlen, als ik voor 1500 klaar zou zijn met een nieuwe dan doe ik dat liever dan wellicht 300 voor onderhoud en onderdelen vervangen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CV ketel, onderhoud of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:52

Ik zou ook gewoon eens een monteur laten komen voor controle/onderhoud. Zo enorm duur is dat meestal niet.
En wellicht ook nog handig om rekening mee te houden; de gasprijs wordt steeds hoger, en het zou zonde zijn als we binnenkort bijna gedwongen worden om van het gas af te gaan en je zit net met een gloednieuwe ketel, dus het kan ook handig zijn om eens te kijken naar alternatieven.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:55

moonsparkle schreef:
Nico12 schreef:
Abonnement 10 jaar geleden opgezegd, kosten nu 8,95 per maand x 24 maanden = € 214,80 , monteur komt dan 1 keer voor onderhoud en gratis bij storingen. Dezelfde firma laat ik nu elke 24 maanden komen dat kost mij gemiddeld € 75,- . Besparing € 139,80 Risico: bij storing betaal ik extra voorrijkosten echter dat zie ik niet als probleem, nog geen storing gehad. In beide gevallen betaal je extra voor onderdelen, maximaal 1 pakking en soms ontstekingspen. Gemiddeld koop je een HR ketel nieuw inclusief installatie tussen de 1200 en 1500 euro, bij de goedkoopste moet je vaak verplicht een service abonnement afsluiten voor meerdere jaren.



Hoe bedoel je dat je je abonnement hebt opgezegd maar dat het bedrijf bij storing gratis langs komt?

Als ik het zo gauw las ligt de nieuwprijs voor de cv tussen de 1200/1800 en moet deze nog geïnstalleerd worden? Maar dat was na snel googlen.


Bij abonnement betaal je, althans die ik opgezegd heb, geen arbeidsloon en geen voorrijkosten als er storing is. Nu zonder abonnement moet ik dus bij eventuele storing de voorrijkosten en arbeidsloon betalen. De installatie van onze HR ketel was destijds 4 uren.
Een HR ketel, is ongeveer vanaf 900 exclusief installatie, inclusief btw. Expansievat en inlaatcombinatie en installeren komt erbij. Omdat er bij jou al een HR is kan normaal de dakdoorvoer E.d hergebruikt worden.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 18:59

8nnemiek schreef:
Ik zou ook gewoon eens een monteur laten komen voor controle/onderhoud. Zo enorm duur is dat meestal niet.
En wellicht ook nog handig om rekening mee te houden; de gasprijs wordt steeds hoger, en het zou zonde zijn als we binnenkort bijna gedwongen worden om van het gas af te gaan en je zit net met een gloednieuwe ketel, dus het kan ook handig zijn om eens te kijken naar alternatieven.


Ik zie nog niet echt alternatieven, een warmtepomp vindt ik te duur aangezien we hier in principe geen 10 jaar meer willen wonen en anders is zo'n warmtepomp tegen die tijd misschien betaalbaarder.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:00

Voorbeeld Intergas HRE 28/24, CW4 = 920,-, Remeha avanta 28c CW4 = € 910,

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:01

Ik zou hem laten nakijken. Als ik hoor 14 jaar oud moet ik lichtelijk giechelen want de onze is 25 jaar geworden. Wij zijn vorig jaar verhuisd(was toen 24 jaar oud) en hoopten dat hij het nog een jaartje zou doen, laatst hebben we hem vervangen maar hij deed het gewoon nog steeds (CV was even oud als dat ik ben haha)
Maar goed, ik zou hem denk ik eerst eens laten nakijken en goed advies vragen over hoe de staat ervan is.

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:03

moonsparkle schreef:
8nnemiek schreef:
Ik zou ook gewoon eens een monteur laten komen voor controle/onderhoud. Zo enorm duur is dat meestal niet.
En wellicht ook nog handig om rekening mee te houden; de gasprijs wordt steeds hoger, en het zou zonde zijn als we binnenkort bijna gedwongen worden om van het gas af te gaan en je zit net met een gloednieuwe ketel, dus het kan ook handig zijn om eens te kijken naar alternatieven.


Ik zie nog niet echt alternatieven, een warmtepomp vindt ik te duur aangezien we hier in principe geen 10 jaar meer willen wonen en anders is zo'n warmtepomp tegen die tijd misschien betaalbaarder.


Warmtepomp lucht/ water, daar komen extra kosten bij voor zonnepanelen ivm hogere energie, raming alles samen € 15.000,- En daar komt bij nog extra radiatoren ivm lagere watertemperatuur.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:06

Onze HR-ketel tikt ook de 25 jaar aan, en de vorige ketel in dit huis was zelfs ouder. De enige reden om een ketel voortijdig te vervangen is de energiezuinigheid. Hier ook geen onderhoudscontract, een keer een staalborstel over de branders halen kan iedereen wel :+

En minpuntje van moderne ketels: die móeten officieel onderhoud krijgen, die gaan piepen en zeuren als ze niet iedere paar jaar gereset worden door een officiele sukkel die daarvoor dan 75 euro opstrijkt. Dus hou je ouwe beessie lekker in ere, zit je ook niet aan gedwongen onderhoud vast (wat bij een ketel van een paar jaar oud sowieso bullshit is - dus ping-kassa voor de plaatselijke installateur dankzij dit soort ingebouwde ongein).

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Re: CV ketel, onderhoud of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 19:10

Maar is het gevaarlijk om geen onderhoud te plegen? Of zit er een soort beveiliging op dat zo'n ketel uitgaat als er iets is of inderdaad gaat piepen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

KimD

Berichten: 20358
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:13

moonsparkle schreef:
Maar is het gevaarlijk om geen onderhoud te plegen? Of zit er een soort beveiliging op dat zo'n ketel uitgaat als er iets is of inderdaad gaat piepen.


Nee, behoorlijk gevaarlijk zelfs. Als ik van mijn vader hoor wat hij soms bij die ketels aantreft. 8)7 Ik snap niet dat mensen op zo'n dingen besparen, dit kan je letterlijk je leven kosten.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 19:15

Waar zoek je dan op als je een onafhankelijke monteur wilt laten komen? Één die dan niet gelijk gaat zeggen je CV is wel bijna 15 je moet eigenlijk een nieuwe. :')

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:15

Wij hebben in de schuur een nieuwe ketel hangen waar we dus iedere 3 jaar de plaatselijke installateur bij moeten halen om het knipperlicht weer uit te krijgen. Gebeurt verder helemaal niks met het ding als je er niets aan zou doen, mogelijk gaat-ie na een tijd op een spaarstand branden oid. We moeten nog eens op internet een hack hiervoor opzoeken. Flauwekul dat zoiets alleen maar met officieel onderhoud geregeld kan worden.

De ketel in huis kijken we zelf af en toe na. Zoals gezegd, branders even schoon borstelen, pakkinkje hier en daar vervangen, en als er een storing is onderdelen vervangen. Heel af en toe komt de plaatselijke monteur als we er zelf niet uitkomen (bij diezelfde firma halen we ook de onderdelen als we er wel zelf uitkomen). Beide ketels hebben we ook zelf gemonteerd, dus we kunnen vrij veel zelf :D

LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:15

Antwoord van mijn vader (heeft eigen installatiebedrijf)
Ketels zijn meestal zo veilig dat brandgevaar klein is, wel kan er een situatie ontstaan waar koolmonoxide in dr woning komt ook is de CV niet meer bedrijfszeker (bijvoorbeeld storing op ongelegen moment)
Advies: onderhoud laten doen verkleint de kans op storingen en onveilige situaties
Ketel van 15 jaar kan volgens mijn pa dus nog wel mee

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:17

moonsparkle schreef:
Waar zoek je dan op als je een onafhankelijke monteur wilt laten komen? Één die dan niet gelijk gaat zeggen je CV is wel bijna 15 je moet eigenlijk een nieuwe. :')


De kleinste dorpsinstallateur zoeken die je kunt vinden. De draaien op tevreden klanten, en niet op de boel belazeren, anders waren ze allang failliet.

KimD

Berichten: 20358
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:19

moonsparkle schreef:
Waar zoek je dan op als je een onafhankelijke monteur wilt laten komen? Één die dan niet gelijk gaat zeggen je CV is wel bijna 15 je moet eigenlijk een nieuwe. :')


Als dat ding goed en 'gezond' is adviseren ze niet zomaar een nieuwe. De ketel in ons vorige huis was 25 jaar oud en deed het nog steeds, toen we dit huis kochten hing er een ketel van 3 jaar oud. Maar die hebben we niet erbij gekocht.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 19:20

Ibbel schreef:
moonsparkle schreef:
Waar zoek je dan op als je een onafhankelijke monteur wilt laten komen? Één die dan niet gelijk gaat zeggen je CV is wel bijna 15 je moet eigenlijk een nieuwe. :')


De kleinste dorpsinstallateur zoeken die je kunt vinden. De draaien op tevreden klanten, en niet op de boel belazeren, anders waren ze allang failliet.



Is die te vinden op www.kleinstedorpsinstallateur.nl?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:23

Hier komt inderdaad ook een bedrijfje uit een nabijgelegen dorp, een eenpitter is het volgens mij. Hartstikke vriendelijke vent en probeert je geen poot uit te draaien. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat je een bovengemiddelde prijs betaalt voor benedengemiddelde service, is onze ervaring :=
Misschien even rondvragen aan vrienden/kennissen in de buurt? Deze bedrijfjes staan niet vooraan in de Gouden Gids helaas, haha!

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:23

Ibbel schreef:
moonsparkle schreef:
Waar zoek je dan op als je een onafhankelijke monteur wilt laten komen? Één die dan niet gelijk gaat zeggen je CV is wel bijna 15 je moet eigenlijk een nieuwe. :')


De kleinste dorpsinstallateur zoeken die je kunt vinden. De draaien op tevreden klanten, en niet op de boel belazeren, anders waren ze allang failliet.

Precies dat...hebben wij ook gedaan.
Na twee grote firma's aan de lijn gehad te hebben die lui en onbeschoft overkwamen aan de telefoon ben ik ook op zoek gegaan naar een kleine zelfstandige die hier in het durp woont ;)
Zeer tevreden van!

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Prairy en 23 bezoekers