Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 15:06

Ik was aan het werk toen mijn vriend appte of ik hem daarna kon bellen.
Kreeg ik te horen dat mijn grote rode vriend die ik geadopteerd heb toen ik op mezelf ging, van het een op het andere moment dood neergevallen is. Hij was 9 of 10 jaar, dus echt niet oud en ook totaal niet ziek. Hij is niks afgevallen ziet er zelfs nu hij overleden is nog perfect uit. Dus het is sowieso een raadsel wat de oorzaak is, maar daar gaan we ook niet achter komen.
Alleen heb ik het nog nooit meegemaakt dat een dier thuis is overleden, geen kat in ieder geval. Bij de dierenarts kan je ze natuurlijk daar laten en dan regelen zij het. Crematorium is financieel even geen optie helaas. In de tuin kan, al is het een behoorlijke grote kater, maar dat is nu even de nr 1 optie. Iemand enig idee wat er nog meer mogelijk is. We wonen in Oosterhout Nb.

Het dringt allemaal nog niet helemaal door ondanks dat ik hem net hem gezien en geaaid. Maar hij ligt er echt bij alsof hij slaapt. Jammer genoeg is dat niet zo.
Mijn vorige kat die we hebben moeten laten gaan had kanker dus daarvan hebben we zelf de beslissing moeten nemen. Dan leef je er al een beetje naartoe. Deze was zo gezond en mijn zoontje heeft hem vanochtend nog lekker staan aaien en dan ineens poef ligt hij dood in de ren.
Snap er echt niets van, maar kan hem helaas niet meer terug halen.

Dag lieve rooie druif. Hopelijk ben je weer samen met je beste maat.
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:13

Ach jee wat sneu nou...gecondoleerd met het verlies van je rooie vriend.

Ik werk op de dierenambulance en maak dit vaak mee.

De opties die er zijn heb je eigenlijk al opgenoemd:
* Afgeven bij de dierenarts
*Crematorium
*Begraven in de tuin.
* Dierenambulance

Bij de 2e optie zitten idd kosten. Heb je al gebeld met ze? Collectief is goedkoper als individueel.
Of er bij de DA kosten aan verbonden zitten weet ik niet, verschilt misschien per DA.

Dierenambulance zitten ook vak wat kosten aan.
Bij ons is het brengen 5 euro maar dan beland de kat wel in de bak. Ophalen thuis kan ook maar dan komen er nog extra ritkosten bij (32 euro).
Maar ook dit zal per dierenambulance weer verschillen.


Ik denk dat ik zelf voor de tuin zou kiezen ook ivm de kinderen. Mooi grafje met een steen zodat ze goed afscheid kunnen nemen.
Maar ook voor mijzelf.

Zelf heb ik 2x voor crematie gekozen (collectief) omdat ik geen grote tuin heb.
Als ambu medewerker kreeg ik 50% korting dus was het goed te doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:16

Dat is schrikken TS! Dit zie je niet aankomen. wij hebben het met een anderhalfjarige gehad, ook plotseling niet meer wakker geworden.
Meestal hartfalen en daar zit soms geen leeftijd aan ;(

Ik zou hem lekker in de tuin begraven. Bij ons krijgen alle katten een plekje in de tuin. Zo is hij toch nog een beetje bij je.

Sterkte met het gemis :(:)

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:20

Jeetje sterkte gewenst Y;(

Ik zou hem ook begraven, hebben wij thuis ook gedaan met de kat.
Vind het idee van de kliko toch niet fijn en doe het dan liever zelf thuis

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 15:21

Hij mag inderdaad lekker in de tuin.
Hij krijgt een stukje in de moestuin. Misschien planten we daar dan van het voorjaar een mooie plant bij.
Nu 2e dingetje. Zoontje van 4 heeft hem dus vanochtend nog lekker gekroeld. Hij is nu bij een buurmeisje spelen dus heeft nog geen idee. Valjean (kat) ligt nu nog in de serre zodat onze andere 2 katten nog afscheid kunnen nemen. Nu nog even bedenken of we de kat nog laten zien aan zoonlief of niet. Ik neig naar wel, omdat hij hier natuurlijk totaal niet op voorbereid was. Onze vorige kat die overleed was ziek dus dat hadden we al verteld. Maar wat zijn de ervaringen van de bokkers met kinderen?

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:21

Als cremeren geen optie is, zou ik ook in de tuin doen. Bij de dierenarts achterlaten vind ik zelf een beetje een naar idee.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:21

Heel veel sterkte!
Ik zou hem inderdaad lekker in de tuin begraven, dan is hij toch nog een beetje thuis. Ook al voelt zo'n kat er niks meer van, zelf zou ik het niet fijn vinden om hem aan een ''vreemde'' mee geven.

Edit: als klein meisje vroegen mijn ouders altijd of ik het overleden dier wilde zien, als ik dat wilde vertelde ze me altijd goed wat ik kon verwachten. (Dat het dier dus koud en hard voelt enzo) en als het dier er niet mooi bij lag, dan mocht ik het sowieso al niet zien van mijn ouders.
Laatst bijgewerkt door CathyTBP op 05-01-19 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:21

Wij hebben zowel de hond als de kat begraven in onze achtertuin... Daar kan je zoontje misschien nog een tekening neerleggen of kun je het proces van afscheid nemen voor hem ook wat behapbaar maken? En voor jezelf wellicht een fijn idee.

Sterkte, wat sneu! :(:)

M. 21-07-2017. <3

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:24

In de tuin begraven werd hier altijd afgeraden als je niet wist waaraan dier is overleden, door kans op besmetting.

Sterkte met het verlies :(:)

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:26

Geen ervaring met kinderen maar het lijkt mij goed voor je zoontje om te zien dat hij is overleden. Dood hoort er bij en als hij zo vredig ligt waarom niet.
Het zal heel moeilijk voor hem zijn maar kinderen snappen het wel goed hoor

Telpeva

Berichten: 14688
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:27

Allereerst sterkte met je verlies!

Iets heel anders waar ik ook meteen aan moet denken is minder prettig, namelijk: een lichaampje kan ook sappen gaan verliezen en gaan stinken, ik zou daar rekening mee houden met de keuze waar je hem voor voorlopig even neer legt totdat je je keuze hebt gemaakt. Zelf heb ik mijn diertjes altijd op een koude plaats gelegd totdat er tijd was om ze te begraven of weg te brengen.

Wat een mooi diertje was het, sterkte ook voor je zoontje.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:31

Heel veel sterkte, wat sneu :(:) Wat een prachtige kat was hij.

Als je gaat begraven, zorg voor een kuil die diep genoeg is, inderdaad in verband met overlast. In de moestuin is wel een mooi idee, dan kunnen er straks weer plantjes op groeien.

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 15:32

Hij ligt nu even op zijn stoel in de serre waar het vrij koel is. Daar hebben we alleen vloerverwarming en hij ligt niet op de vloer. Het is ook echt net 2.5 uur geleden ofzo. Echt nog heel onwerkelijk.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:41

Allereerst sterkte.
En voor wat betreft je zoontje. Ik zou hem zo ophalen en rustig vertellen dat de kat helaas is doodgegaan en dan aan hem de keus laten of hij hem nog wil zien. Eventueel ook de optie nog een mooie tekening te maken voor in het graf en hem dan gezamenlijk begraven. Eventueel kun je je vriend alvast het graf laten graven.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 15:42

Graf is inderdaad al gegraven. Keuze voor de moestuin is ook omdat daar een hek omheen staat en we 2 nogal grote konijnen in de tuin hebben die ook errug grote gaten graven.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:44

Dat is dan inderdaad wel handig.
Maar ik zou dus je zoontje er wel echt bij betrekken. De dood hoort erbij en op deze leeftijd kun je dat prima uitleggen en kan hij het denk ik ook beter een plekje geven en afscheid nemen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

nicole_floor

Berichten: 3232
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:54

Ach jee heel veel sterkte.
Wij hebben onze katten en honden ook altijd in de tuin begraven. Zo kun je er altijd nog even kijken. Bij mijn oude berner staat er bijv. een bloembak boven op, zodat ik precies weet waar ze ligt. En omdat mijn huidige berner daar in een keer begon te graven.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 16:24

Zoontje heeft net afscheid genomen. Bij het begraven moest hij huilen, maar dan ziet hij natuurlijk dat hij echt weg is. Nu proberen te beseffen dat mijn maatje er niet meer is.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:32

Ivm de oorzaak, kan het zijn dat hij vergiftigd is? Wij hebben ook ooit een gezonde jonge poes dood gevonden,op het eerste gezicht zonder duidelijke oorzaak. Een paar dagen later hebben we op het nippertje een andere kat kunnen redden. Ik zie een foto met 2 poezen, vandaar best voorzichtig zijn.

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 16:34

Die andere rood witte is een paar maanden terug al overleden aan darmkanker.
Vergiftigd is zeer onwaarschijnlijk ze komen hier alleen buiten in hun ren en die is in de achtertuin waar niemand binnen kan komen zonder sleutel. Zal waarschijnlijk een hartstilstand geweest zijn.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:36

Wat een nare tijd voor jullie, sterkte.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:44

Sterkte! Hier liggen ook alle overleden huisdieren in de tuin begraven.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:16

rockwitch schreef:
Hij mag inderdaad lekker in de tuin.
Hij krijgt een stukje in de moestuin. Misschien planten we daar dan van het voorjaar een mooie plant bij.
Nu 2e dingetje. Zoontje van 4 heeft hem dus vanochtend nog lekker gekroeld. Hij is nu bij een buurmeisje spelen dus heeft nog geen idee. Valjean (kat) ligt nu nog in de serre zodat onze andere 2 katten nog afscheid kunnen nemen. Nu nog even bedenken of we de kat nog laten zien aan zoonlief of niet. Ik neig naar wel, omdat hij hier natuurlijk totaal niet op voorbereid was. Onze vorige kat die overleed was ziek dus dat hadden we al verteld. Maar wat zijn de ervaringen van de bokkers met kinderen?




Hier onze kat van net 1 jaar moesten laten inslapen waren de kinderen jonger dan 4 jaar. Even zo uit mijn hoofd 3 en 1 jaar. Hebben het hele proces mee gemaakt alleen het stukje daadwerkelijk laten inslapen ben ik alleen bij geweest. Hun zijn met papa in de wachtrij gaan zitten en toen hij was overleden zijn ze er weer bij gekomen. Samen hebben we hem mee naar huis genomen en thuis begraven.


En helaas in 1 maand tijd (exact 1 mnd na elkaar) de oma (moeder van de vader man ml) en opa(vandaag begraven vader van de moeder van ml) overleden. En bijde keren hebben de kinderen nu 4,5 en 2,5 hun bijna elke dag nog gezien op hun eigen verzoek. En vandaag waren ze zelfs bij ophalen thuis en kist sluiten en bij beide ook bij de begrafenis.
Dit alles was hun eigen keuze.

Zou dus gewoon aan je zoontje vragen na dat je uitgelegd hebt wat er is gebeurd wat hij wil. Kinderen weten vaak heel goed wat ze willen hier in.


Heel veel sterkte met het verlies van jullie geliefde vriend.

9-4-2011 verliefd - 5-5-2012 verloofd - 7-6-2013 getrouwd...
11-4-2014 trotse moeder geworden van Feline
9-7-2016 trotse moeder geworden van Fenna


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:25

Ik denk dat je het heel netjes hebt gedaan wat betreft je zoon. Bij de dierenambulance raden wij het ook altijd aan om de kinderen mee te nemen om afscheid te nemen. Het is soms een heleboel tranen \9en soms ook bij ons)maar vaak snappen ze al heel vroeg wat er aan de hand is. Mits de kat niet heel erg beschadigd is.
Nogmaals veel sterkte.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kat ineens overleden. Wat zijn de opties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 17:41

Gelukkig zag onze Valjean er nog precies zo uit als normaal wanneer hij lag te slapen. Dus ook onze kleine meid van 1.5 heeft hem nog geaait (en zijn neus geboopt zeg maar) maar die snapt er nog niks van die merkt alleen dat wij verdrietig zijn. Zo apart dat hij nu de gene is die dood is. We hebben nog een serieuze senior rondlopen met nog 1 tand en een poesje met een paar kromme pootjes die ook al 9 jaar in reservetijd rondloopt en die het boven verwachting goed doet. En dan gaat degene die kerngezond in de bloei van zijn leven nog loopt te glanzen er ineens van tussen. Echt nog totaal onbegrijpelijk.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eshz, Fosco, GoogleAdsense, GrapeshotBot, IASCrawler, Kayleigh__, KimD, Lestrange01, moonsparkle, Touchem en 136 bezoekers