Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10307
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 16:59

Eigenlijk is bovenstaande mijn vraag al, maar ik zal het iets duidelijker maken.
Sinds een paar maanden moet ik om mijn werk provisorisch in- en uitklokken(dit gaat via een excel bestand)
Ik klok in als ik aan het werk ga, klok in en uit om mijn middagpauze van een half uur(deze wordt niet betaald) en klok weer uit als ik naar huis ga. Ik ben dus 8,5 uur aanwezig voor 8 uur loon. Helemaal prima, geen enkel probleem en van te voren aangegeven.
Maar nu heb ik ineens extra opties bij het in en uitklokken, namelijk de opties voor de koffiepauze in de ochtend en middag.
Nu is mijn vermoeden dat ze deze ook niet meer gaan uitbetalen.
Maar hier heb ik niks over gehoord.
Niet via het uitzendbureau en ook niet via het werk.
Mogen ze zomaar ineens die pauzes niet uitbetalen zonder hier iets over te melden?
Het gaat me hier niet om dat halve uurtje extra, maar ik ben nieuwsgierig naar de wettelijkheid hiervan.

Love is Love

My current situation is not my final destination.


Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8271
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:08

Je hebt het vermoeden dat, maar heb je het al gevraagd? Bij ons werd de koffie pauze geregistreerd vanwege arbeidstijden en gewoon betaald.

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:11

Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst op het werk te vragen hoe het zit. Ik zou trouwens ook wel een klok systeem willen. Blijf regelmatig zo'n 20/30 min langer die je niet mag schrijven, maar een half uur eerder weg moet je wel schrijven.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

fleurtjeuh
Berichten: 10307
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 19:28

De mensen van het uitzendbureau waren vandaag niet aanwezig, dus ik dacht ik vraag het eens op bokt.
En zoals ik eerder al zei, het gaat me er niet om of het zo zou zijn, maar gewoon of het mag als ze het zouden doen

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:29

Ik heb nog nooit een (bij)baan gehad waar ze pauzes uitbetaalden. Zou me dus niks verbazen.


Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:39

Koffie pauzes betalen ze altijd uit. Lunchpauzes doen ze niet altijd.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8271
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:44

Banyu schreef:
Koffie pauzes betalen ze altijd uit. Lunchpauzes doen ze niet altijd.


Dit was bij mij ook bij bijbaantjes. Het koffie kwartiertje kregen we betaald maar het half uur eet pauze niet. Altijd dus een half uur minder betaald.
Nu krijg ik wel door betaald maar staat ook in de cao. Kun je daar niks in vinden ts?

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:44

Banyu schreef:
Koffie pauzes betalen ze altijd uit. Lunchpauzes doen ze niet altijd.

Niet altijd heb tijdje bij een supermarkt gewerkt als tss oplossing voor ik kon gaan doen wat ik wilde en daar betaalde ze koffiepauzes ook niet. (en als je ze niet nam, dus gewoon doorwerkte hielden ze die pauzes alsnog af)

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:44

Banyu schreef:
Koffie pauzes betalen ze altijd uit. Lunchpauzes doen ze niet altijd.

Onzin

ik ken voldoende bedrijven waar ze dat niet doen.
Hangt ook van je Cao af hoe reisuren en pauzes geregeld kunnen zijn.
Wij doen het als bedrijf ook niet, staat wel tegenover dat de jongens een zeer net uurloon betaald krijgen en niet het minimale.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:45

Dat de lunchpauze niet betaald wordt is normaal. Je hebt eerder geluk als ze dat wel doen.
Koffiepauzes horen betaald te worden. Per 4 uur heb je recht op 1 kwartier koffiepauze.

[o]

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:50

Ik krijg m'n pauzes ook niet uitbetaald, maar snap dat het vervelend is als ze eerst wel uitbetaald werden, en nu (misschien) niet meer. Kan het niet zijn dat je werk ook voor die pauzes wil gaan klokken om te kijken of mensen niet te lang pauze houden? Als een soort controle.

'Don't let the world change your smile, let your smile change the world' [o]
F14+3
F15+0

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:52

Ik werk bijv bij een beveiligingsbedrijf en ook zelfs binnen dit bedrijf zelf heb je nog verschillen. Ik werk bijvoorbeeld op buitenperceel en hier worden de pauzes door betaald. Werk je op het binnenperceel dan niet... maar wij hebben geen vaste tijde voor eet/lunchpauze en doen wanneer mogelijk. Soms kom je er helemaal niet aan of is je dienst juist 1 grote pauze :+

Verschilt dus echt per werkgever, baan etc.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:03

Ik zou eerst maar even vragen hoe het zit.

Geven ze antwoord dat de koffie pauze niet doorbetaalt wordt. Dan je CAO na pluizen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:05

Op mijn werk worden die pauzes ook niet betaald. Ik zou gewoon even vragen hoe het zit want het kan dus best zijn dat het idd niet meer uitbetaald gaat worden, de enige die je daar een antwoord op kan geven is je leidinggevende.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:07

verootjoo schreef:
Dat de lunchpauze niet betaald wordt is normaal. Je hebt eerder geluk als ze dat wel doen.
Koffiepauzes horen betaald te worden. Per 4 uur heb je recht op 1 kwartier koffiepauze.


Dat is ook lang niet overal zo helaas.. Bij mij ging dat kwartiertje gewoon van mn uren af

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:18

Fellow schreef:
verootjoo schreef:
Dat de lunchpauze niet betaald wordt is normaal. Je hebt eerder geluk als ze dat wel doen.
Koffiepauzes horen betaald te worden. Per 4 uur heb je recht op 1 kwartier koffiepauze.


Dat is ook lang niet overal zo helaas.. Bij mij ging dat kwartiertje gewoon van mn uren af

Dat je recht hebt op pauze is wettelijk geregeld.
Of dat uitbetaald wordt is een 2de.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101660
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:25

Ik ben 9 uur op mijn werk waarvan ik er 8 werk. 2x kwartier voor koffie en 1x een half uur voor lunch krijg ik niet betaald.

Werk ik een kwartier of 20 min langer krijg ik dat niet betaald dus een in/uit klok systeem lijkt mij ook wel wat. Half uur eerder stoppen wordt wel genoteerd. :+

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:30

Een aantal jaar geleden werkte ik eerst via het uitzendbureau voordat ik een vast contract kreeg en toen kreeg ik via het UB ook geen (koffie)pauzes uitbetaald. In vaste dienst daarna ook niet. Bij mijn man, die nu via een uitzendbureau aan de slag is worden (koffie)pauzes ook niet uitbetaald. Hij weet nu al dat hij - zodra hij een vast contract krijgt - ook geen (koffie)pauzes betaald zal krijgen. Ik denk dat het meer uitzondering is dan regel dat er bedrijven of UB's zijn dat wel zouden doen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:33

Even navragen.
Bij ons worden de korte pauzes doorbetaald en de lange pauzes alleen als je wel aanwezig moet blijven op de lokatie.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:44

Helaas is het wettelijk niet verplicht om pauzes door te betalen. Ook je koffiepauze niet. Maar wanneer je 5,5 uur aaneengesloten arbeid verricht is een werkgever wel verplicht om je een pauze van minimaal 15 minuten te laten nemen.

Ik vind het van de zotte dat er werkgevers zijn die dat kwartiertje niet doorbetalen. Dat het halfuur niet word doorbetaald is gebruikelijk.

Volgensmij is je werkgever wel verplicht om tijdig aan te geven dat je een pauze niet meer doorbetaald krijgt.

Onder welke CAO val je TS? En wat staat er in je contract?

JM :#

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:50

verootjoo schreef:
Dat de lunchpauze niet betaald wordt is normaal. Je hebt eerder geluk als ze dat wel doen.
Koffiepauzes horen betaald te worden. Per 4 uur heb je recht op 1 kwartier koffiepauze.

Helaas niet.
Ik krijg ze nu niet uitbetaald.
Ook niet bij mijn vorige werkgever.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:51

Ik dacht echt dat die altijd wel uitbetaald werden! Bij mijn banen tot nu toe wel.
Lunchpauze niet idd.

[o]

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:55


"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:56

Nee was het maar zo haha.
Bij mijn baantjes werden ze gelukkig ook altijd uitbetaald. Maar wettelijk verplicht is het niet.

JM :#

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:37

Shaggy09 schreef:
Helaas is het wettelijk niet verplicht om pauzes door te betalen. Ook je koffiepauze niet. Maar wanneer je 5,5 uur aaneengesloten arbeid verricht is een werkgever wel verplicht om je een pauze van minimaal 15 minuten te laten nemen.

Ik vind het van de zotte dat er werkgevers zijn die dat kwartiertje niet doorbetalen. Dat het halfuur niet word doorbetaald is gebruikelijk.

Volgensmij is je werkgever wel verplicht om tijdig aan te geven dat je een pauze niet meer doorbetaald krijgt.

Onder welke CAO val je TS? En wat staat er in je contract?

Nou ja, vanuit de werkgever gezien is het goed te begrijpen, helemaal bij de wat grotere bedrijven. Als er 100 mensen aan het werk zijn op een dag en die hebben allemaal 2x een kwartier betaald pauze, loopt dat behoorlijk in de papieren. Bij mij worden pauzes ook niet doorbetaald en ben niet anders gewend, werk al 7 jaar zo.

TS, ik zou gewoon aankaarten bij je baas/leidinggevende dat je hebt gezien dat er meerdere functies zijn toegevoegde vragen of het de bedoeling is dat deze worden gebruikt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers