paard wil niet nageven/schoft bol maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 17:53

:wave:

Ik rij nu sinds een maand of 4 een friese stermerrie. Een paard wat super goed kan bewegen en ook erg graag voor je wil werken. Ze is vanaf haar 3de tot haar 10de denk ik? of iets korter :? gereden door dezelfde persoon. Het is een heel eigenwijs paard met een sterke eigenwil en een echte merrie. Er zijn in die jaren blijkbaar ook aardig wat problemen geweest met rijden. Nu stond het paard al een hele tijd stil en ben ik er mee begonnen omdat het een leuke kans is . nu is het probleem dat ze niet echt wil nageven. Ze doet of haar hoofd ontzettend hoog en maakt een soort knikje, of ze loopt met haar neus over de grond. Aan de longeerlijn doet ze het beter als onder het zadel en dit kost mij minder kracht natuurlijk dus kan ik het langer volhouden (zij geeft zich niet snel gewonnen). Het lijkt er nu op dat ze haar schoft niet wil bolmaken daardoor kan ze dus niet 'echt' nageven. onder het zadel hangt ze ook graag in mijn teugels en gooit ze ook dan als het gewicht naar voren. Ze is naar de tandarts geweest en heeft al verschillende fysio bezoeken gehad maar dit heeft niet genoeg geholpen. Ik heb veel les maar ook mijn instructrice weet het even niet meer zo goed hoe nu verder. we hebben al veel geprobeerd, wachten tot zij zelf loslaat zonder druk, bitloos, veel belonen, iets zwaarderbit (mevrouw maakt zich uiteraard ook enorm sterk) slof etc. maar het is niet genoeg. Ze groeit zeker in spieren, is inmiddels een zadel uitgegroeid maar het laatste stukje wil niet.
op de foto van het longeren zie je dat ze zich op de voorhand gooit en haar achterkant ontlast. probeer je haar op een andere manier in te stellen door de touwtjes anders vast te maken zakt ze helemaal niet meer en doet ze haar hoofd zo hoog mogelijk.

Ik vind het nu erg lastig om nog een oplossing te bedenken. ik heb ook wel gedacht aan dat er van binnen misschien iets vergroeid is ofzo. maar het is altijd een gezond paard geweest en heeft nooit echt iets afwijkends vertoond.

lemand die weet hoe ik haar beter erdoor kan krijgen en haar zo te trainen, het heeft geen haast, het hoeft niet snel maar een beetje vooruitgang zou fijn zijn.
op dit moment longeer is ik haar alleen nog maar om te kijken wat dat doet.
Afbeelding

niet de mooiste foto maar even voor het idee

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Joelle op 03-01-19 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:55

heb je geen filmpjes van tijdens het longeren / onder het zadel?
2 foto's is een beetje lastig om tips te geven denk ik.

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:56

Misschien eens een osteopaat laten komen ?

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 17:57

Orthos schreef:
Misschien eens een osteopaat laten komen ?


ze is al meerdere keren door verschillende behandeld :)

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:59

je schetst in mijn ogen een beeld waarbij je flinke gevechten voert met haar. Je zegt ook dingen als 'als ze tenminste mee wil werken', eigenwijs, een zwaarder bit en zelfs een slof gebruiken.
Heb je je nog niet afgevraagd of ze het überhaupt lichamelijk wel kan? En schuif de term 'erdoor krijgen' ook maar aan de kant. Dit klinkt als een lichamelijk probleem.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:01

Rechtrichten!

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:03

Kinke schreef:
je schetst in mijn ogen een beeld waarbij je flinke gevechten voert met haar. Je zegt ook dingen als 'als ze tenminste mee wil werken', eigenwijs, een zwaarder bit en zelfs een slof gebruiken.
Heb je je nog niet afgevraagd of ze het überhaupt lichamelijk wel kan? En schuif de term 'erdoor krijgen' ook maar aan de kant. Dit klinkt als een lichamelijk probleem.


flinke gevechten? soms wel, maar lang niet altijd. Je slaat met een zwaarder bit en slof gebruikt wel het bitloze hoofdstel en gewoon rustig afwachten over ;)
ik weet wel waar ik mee bezig ben en hoe het lichaam van een paard werkt alleen lukt het mij op de 'normale manier' nu niet meer verder en vraag daarom hier of iemand een idee heeft hoe ik haar kan helpen. Ik heb haar al meerdere keren laten behandelen door verschillende mensen en op verschillende manieren maar ze lijkt eigenlijk helemaal niet iets te mankeren lichamelijk.

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:04

okdoei schreef:
heb je geen filmpjes van tijdens het longeren / onder het zadel?
2 foto's is een beetje lastig om tips te geven denk ik.


Ik heb een kort filmpje van het longeren maar geen idee hoe ik die hier krijg

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:07

Voor mijn gevoel haal je dingen door elkaar. Nageven is iets totaal anders dan schoftliften ( al vind ik dat het domste woord wat tegenwoordig bedacht is, want een paard kan zijn schoft helemaal niet liften), wat jij bedoelt met schofliften is dat een paard steeds een beetje meer het gewicht op achter gaat zetten waardoor hij wat rijst in de voorhand. Daar zit nogal een bult training in......

Nageven is puur loslaten in nek en kaakgewricht ( niet te verwarren met nageeflijkheid, das weer wat anders). Als het nageven nog niet lukt, heb je nog niets te doen met uberhaupt het paard meer op achter zetten, na nageven komt naar de hand rijden, dan krijg je aanleuning, en daarna komt een keer het gewicht wat meer op achter zetten.

Geduld en een andere instructeur lijkt mij de beste tip.

( Wat niet meehelpt is de wat weke rug en het hellende kruis van je paard, dat maakt het niet makkelijker om dat te willen wat jij graag wil, ze zal daar gericht op getraind moeten worden om sterker te worden. Maar eerst impuls/tact, dan nageven en dan heb je nog een lange weg te gaan.)

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:10

Laatst bijgewerkt door _Joelle op 03-01-19 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:13

Malle1970 schreef:
Voor mijn gevoel haal je dingen door elkaar. Nageven is iets totaal anders dan schoftliften ( al vind ik dat het domste woord wat tegenwoordig bedacht is, want een paard kan zijn schoft helemaal niet liften), wat jij bedoelt met schofliften is dat een paard steeds een beetje meer het gewicht op achter gaat zetten waardoor hij wat rijst in de voorhand. Daar zit nogal een bult training in......

Nageven is puur loslaten in nek en kaakgewricht ( niet te verwarren met nageeflijkheid, das weer wat anders). Als het nageven nog niet lukt, heb je nog niets te doen met uberhaupt het paard meer op achter zetten, na nageven komt naar de hand rijden, dan krijg je aanleuning, en daarna komt een keer het gewicht wat meer op achter zetten.

Geduld en een andere instructeur lijkt mij de beste tip.

( Wat niet meehelpt is de wat weke rug en het hellende kruis van je paard, dat maakt het niet makkelijker om dat te willen wat jij graag wil, ze zal daar gericht op getraind moeten worden om sterker te worden. Maar eerst impuls/tact, dan nageven en dan heb je nog een lange weg te gaan.)


nee klopt dat is ook niet helemaal wat ik bedoel. Ik bedoel meer dat ze niet 'echt' wil loslaten. want ze doet of haar hoofd hoog of heel laag, beide ontlasting van de rug en achterhand.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:17

Ik ben wel meer benieuwd naar een rij filmpje... maar longeerfilmpje via facebook is iig niet te zien.. even uploaden bij youtube.

Denk dat ze eigenlijk gewoon het bit/hand nog niet accepteert. Friezen zie ik wel meer echt opkrullen... dat is wel dingetje waar je echt goede instructeur bij moet hebben die dat goed herkennen.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:17

Ik ga mee met Kinke, dit klinkt heel duidelijk als een lichamelijk ongemak. Iets wat helaas meer regel dan uitzondering is bij Friezen. Een osteopaat heeft geen röntgenogen, dus ik denk dat je er beter aan doet om de boel op de foto te laten zetten. Dit klinkt niet leuk, maar als het is zoals bij de Friezen die ik heb gekend, dan ben ik bang dat ze het gewoon lichamelijk niet (meer) aankan. Meestal is dan ook het advies om niet meer te gaan rijden, maar dat kan de VA je na de foto's beter vertellen.

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:20


Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:20

Shenavallie schreef:
Ik ga mee met Kinke, dit klinkt heel duidelijk als een lichamelijk ongemak.


Rijtechnisch verkloot is denk ik veel meer voor de hand liggend. Met daarbij niet het meest ideale exterieur.

Dat ze uiteindelijk lichamelijk ongemak krijgen van rijtechnisch verkloot, das waar, maar dat is ook weer door fijn rijden op te lossen. Vind het al goed dat TS hier hulp bij vraagt.

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:22

Evelijn schreef:
Ik ben wel meer benieuwd naar een rij filmpje... maar longeerfilmpje via facebook is iig niet te zien.. even uploaden bij youtube.

Denk dat ze eigenlijk gewoon het bit/hand nog niet accepteert. Friezen zie ik wel meer echt opkrullen... dat is wel dingetje waar je echt goede instructeur bij moet hebben die dat goed herkennen.


ik heb een filmpje neergezet.

ik heb meerdere instructeurs die ik al jaaaaren heb en echt weten wat ze doen (ook beide in de friezen).

ik ben ook bang dat er van binnen iets niet klopt, dan houdt het voor mij helaas op want de eigenaar wil geen foto's ed. laten maken. dan word ze gewoon voor de fok gebruikt.

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:24

Malle1970 schreef:
Shenavallie schreef:
Ik ga mee met Kinke, dit klinkt heel duidelijk als een lichamelijk ongemak.


Rijtechnisch verkloot is denk ik veel meer voor de hand liggend. Met daarbij niet het meest ideale exterieur.

Dat ze uiteindelijk lichamelijk ongemak krijgen van rijtechnisch verkloot, das waar, maar dat is ook weer door fijn rijden op te lossen. Vind het al goed dat TS hier hulp bij vraagt.


soms weten mensen die het paard niet kennen sneller een oplossing dan mensen die weten hoe en wat :)

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:25

Kan het paard wel de bellylift? (dus met je vingers onder haar buik prikken en dan moet ze buik en rug liften). En tot hoever kan ze die? (eventueel een foto maken op haar max?)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:26

Ik denk dat het heel moeilijk is advies te geven, puur op de foto's. Filmpje kan ik ook niet zien.

Zo te lezen heb je al een hoop geprobeerd, maar is de merrie ook lange tijd niet correct gereden, dus zal het ook wel langer duren voordat ze haar lijf correct leert gebruiken.

Zijn de andere voorwaarden om nageeflijk te worden wel in orde? Zowel fysiek (tanden, passend zadel etc) als qua rijden. Reageert ze goed op je been en zit, loopt ze in regelmaat en op eigen benen?
Ik zou zeker eens kijken of een andere instructeur je misschien beter kan helpen.

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:32

Lieke schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk is advies te geven, puur op de foto's. Filmpje kan ik ook niet zien.

Zo te lezen heb je al een hoop geprobeerd, maar is de merrie ook lange tijd niet correct gereden, dus zal het ook wel langer duren voordat ze haar lijf correct leert gebruiken.

Zijn de andere voorwaarden om nageeflijk te worden wel in orde? Zowel fysiek (tanden, passend zadel etc) als qua rijden. Reageert ze goed op je been en zit, loopt ze in regelmaat en op eigen benen?
Ik zou zeker eens kijken of een andere instructeur je misschien beter kan helpen.


bedankt voor je reactie!

ja, ze is naar verschillende fysio's geweest (kraken, spieren vanalles) en haar tanden zijn op mijn verzoek gedaan. opzich is ze helemaal niet zo gek onder het zadel, maar dat is ook omdat ze veel talent heeft, ze heeft veel regelmaat en hele ruime gangen alleen zodra ze iets weerstand voelt spant ze alles aan.
ik denk niet dat een andere instructeur veel zal helpen, ik kan het eens proberen maar ik heb 2 die allebei hoog in de sport rijden en beide ook met friezen en ze weten echt wat ze doen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:33

Welke omgeving woon je? Als ik het zo ziet valt het me eerlijk gezegd nog mee.
Heeft je instructie ook geholpen met longeren? Eigenlijk áls je al met touwtjes wilt longeren moet het langer, de houding waar je wilt dat ze in zal lopen kan ze nu namelijk niet "halen" dan heeft ze te veel druk.
Wat overigens ook erg goed kan helpen is balkjes stappen en draven, niet op een té pittig tempo, ze moet vooral niet sneller worden maar wel activiteit vertonen.
Eigenlijk moet je vooral focussen op de achterkant, dan pas op de voorkant.

Kan je werken aan de dubbele longe?

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:35

Bowo schreef:
Kan het paard wel de bellylift? (dus met je vingers onder haar buik prikken en dan moet ze buik en rug liften). En tot hoever kan ze die? (eventueel een foto maken op haar max?)


ja dit kan ze zeker! dit kan ze erg ver en je ziet ook echt dat ze haar hele rug opbolt, ik hoop er eens een foto van te kunnen maken.

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:38

siskeh schreef:
Welke omgeving woon je? Als ik het zo ziet valt het me eerlijk gezegd nog mee.
Heeft je instructie ook geholpen met longeren? Eigenlijk áls je al met touwtjes wilt longeren moet het langer, de houding waar je wilt dat ze in zal lopen kan ze nu namelijk niet "halen" dan heeft ze te veel druk.
Wat overigens ook erg goed kan helpen is balkjes stappen en draven, niet op een té pittig tempo, ze moet vooral niet sneller worden maar wel activiteit vertonen.
Eigenlijk moet je vooral focussen op de achterkant, dan pas op de voorkant.

Kan je werken aan de dubbele longe?


omgeving leeuwarden friesland.

Nee dat niet maar ik heb wel longeerlessen gehad met mijn eigen paard.
Ja haar achterkant is ook super slap als het gaat om dragen. wanneer ze stapt met haar neus over de grond moet ze haast draven wil ze het kunnen bijhouden

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:38

Via Bokt advies vragen is echt niet te doen. Het enige dat je gaat helpen is GOEDE lessen nemen!! Iemand moet er echt bij staan, zien wat je doet en meteen daarop kunnen reageren.
Het kan van alles zijn. Leuk dat de trainers zoveel ervaring hebben, maar blijkbaar toch niet voldoende om jou te helpen. Dus verder zoeken naar iemand die dat wel kan.
Als ik lesgeef zie ik ook direct wel of een paard het niet kan of de ruiter nog niet zo ver is. Ben weleens vrij snel gestopt ook als een paard niet oke leek te zijn. Zelfde als zadel goed moet passen, management rond het paard goed moet zijn, jouw zit en balans in orde, de hulpen correct etc etc. Zwaardere bitten en hulpteugels zijn vrijwel nooit nodig als je doet wat je moet doen. Less is more.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:44

_Joelle schreef:
siskeh schreef:
Welke omgeving woon je? Als ik het zo ziet valt het me eerlijk gezegd nog mee.
Heeft je instructie ook geholpen met longeren? Eigenlijk áls je al met touwtjes wilt longeren moet het langer, de houding waar je wilt dat ze in zal lopen kan ze nu namelijk niet "halen" dan heeft ze te veel druk.
Wat overigens ook erg goed kan helpen is balkjes stappen en draven, niet op een té pittig tempo, ze moet vooral niet sneller worden maar wel activiteit vertonen.
Eigenlijk moet je vooral focussen op de achterkant, dan pas op de voorkant.

Kan je werken aan de dubbele longe?


omgeving leeuwarden friesland.

Nee dat niet maar ik heb wel longeerlessen gehad met mijn eigen paard.
Ja haar achterkant is ook super slap als het gaat om dragen. wanneer ze stapt met haar neus over de grond moet ze haast draven wil ze het kunnen bijhouden


In dat geval denk ik dat je de focus op de voorkant even los moet laten, die moet éérst de achterkant!
Wanneer je wilt dat het paard in het juiste frame loopt betekend dat het gewicht meer naar de achterhand moet/meer moet verzamelen.
Zowel het zo laag lopen als hoog lopen gebeurd vrijwel nooit met een dragende achterhand.
Er zijn véél methodes waarmee je dit met longeren en werken aan de hand(en de dubbele longe) kunt trainen.

(denk aan balkjes, bodywrap, maar eigenlijk als belangrijkste is correct "klassiek" longeren)