Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Shetland
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-19

Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 03:35

Hi! Oké, hier is het probleem (Let op, heleboel tekst ):

Ik ben nu al meerdere jaren bezig met het zadelmak maken van mijn Shetlander. Nou is het alleen zo dat ze vroeger mishandeld is en waarschijnlijk een trauma heeft opgelopen.

Ik heb alles al geprobeerd en ben al wel meer dan tien keer opnieuw begonnen, en dan doet ze alles ontzettend braaf: Ze tilt haar voetjes op, geen problemen met rare dingen om zich heen, ik ben zelfs al een keer onder haar door gekropen en ik kan haar mutsen opzetten en verven.

Maar elke keer dat ik dan iets op haar rug wil leggen, hoe lang ik dat ook uitstel, raakt ze compleet in paniek en begint ze rondjes te lopen en weigert ze ook maar één seconde stil te staan tot ze ver weg is bij datgene wat ik op haar rug probeer te leggen.

Als ik dan opnieuw begin gaat alles weer ontzettend goed, tot je bij haar rug aankomt. Mijn ouders vinden het te duur om een professionele trainer te laten komen en over bijvoorbeeld dingen als zadelonderleggers (Om haar aan iets op haar rug te laten wennen) hoef ik al helemaal niet te beginnen.

Nou is het dus 1x gelukt om mijn longeersingel op haar te krijgen, maar toen riep mijn broer iets naar me en sloeg ze direct op hol. Sinds toen wil ze niet eens meer aan de singel denken.

Ik heb ook nog eens een weilandje met een boomstam recht in het midden en wel tien uithoeken waar ze zichzelf in verstopt.

Ik ben compleet radeloos, mijn ouders willen in 2020 op zijn laatst kinderen op haar laten rijden en er zit na 3 jaar nog niet eens een begin aan! Als het niet lukt, wordt ze verkocht en ik hou ontzettend veel van haar!!!

HELP AUB!!!!!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 06:01

Waarom moeten er perse kinderen op haar kunnen rijden? Als je ouders dat zo belangrijk vinden kun je ze vragen waarom ze dan niet willen betalen voor goede hulp. Want dat spreekt elkaar tegen. Ze willen een beleerde shetlander, maar het mag niks kosten. Anders moet ze weg. En een zadelonderlegger te duur? Hoe willen ze gaan rijden dan zonder zadelonderlegger?

Zelf zou ik dat wel met hulp doen. Zeker als de pony mishandelt is geweest. Nu is het bij jullie iedere keer in paniek geëindigd waardoor het probleem steeds groter wordt ipv kleiner. Ik zou als ik jou was eens een goed gesprek met ze hebben om bovenstaande vragen te beantwoorden. Het klinkt mij meer als een excuse om de pony weg te doen nu.

Hoe heb je de singel erop gelegd? Zelf heb ik mijn pony's zadelmak gemaakt door ze eerst rustig te laten ruiken. Daarna ben ik met de shabrak gaan aaien over hun lichaam tot ze daar helemaal rustig onder bleven. En uiteindelijk lag hij rustig op de rug. Met zadel etc hetzelfde. Maar dat gaat om pony's zonder trauma. Jouw situatie is lastiger

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 07:52

Zadelonderlegger is dekje? In dat geval kan je er ook een keer een oude handdoek opleggen in het begin.

Waar is de hulp van jouw ouders hierin?
Als zij een ingereden shet willen en geen hulp van prof derden mag ik aannemen dat zij zelf een helpende hand bieden.

Is er geen schuilstal of iets dergelijks aanwezig zodat de shet minder de ruimte heeft om weg te rennen?

Of de shet vroeger mishandeld is geweest of niet maakt niet heel veel meer uit, de afgelopen 3 jaar is bij hem steeds bevestigd hoe die kan voorkomen dat er wat op zijn rug gaat.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:37

Als ik je verhaal zo hoor hebben jullie proffesionele hulp nodig.

Annemarie van der toorn bied regelmatig tegen lage kosten hulp, zodat ze haar leerlingen kan trainen met probleem paarden, mogelijk is dit wat voor jullie?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:41

Waar woon je ergens ts? Mss wil er wel een bokker mee kijken.

In een schuilstal zou ik niet zo snel doen. Als ze in paniek raakt kan ze je mss wel plat drukken tegen een muur. Dan zou ik eerder een stuk weiland afzetten.

Verder rustig te werk gaan. Ikzelf stop pas met iets als mijn pony's rustig zijn. Mijn shetlanders Hans vond afgespoten worden bijvoorbeeld dood eng. Ik ben toen met een zacht straaltje begonnen. Hij steigerde en probeerde weg te lopen. Ik ben toen rustig met hem mee gelopen en haalde de straal weg toen hij rustig was. En toen beloonde ik hem met mijn stem en met wat lekkers. Zo doe ik dat met alle enge dingen.

Maar dit is wel iets waar je gevoel voor moet hebben. Dat krijg je door ervaring. Dus het is altijd slimmer om in het begin hulp te vragen.

Ik denk ook dat jij onbewust angst uit straalt. Je weet hoe ze kan reageren en dat gevoel pikt je pony op. In een ander topic lees ik dat je de pony verkleed. Dat vindt ze blijkbaar niet eng.

x_Shetland
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 14:32

Bedankt voor alle reacties! Dit is de hulp van mijn ouders: Ze kopen soms dingen die ik goed kan gebruiken (Onder de €20).

Het kan zeker kloppen dat ik angst uitstraal; ik zal ook niet zeggen dat ik er veel verstand van heb want dat heb ik niet hahah, in elk geval zit ik nog wel op het punt dat ze nog altijd vrolijk naar me toe komt draven als ik haar roep.

Een professional inhuren gaat echt niet, mijn ouders zeggen dat 1 zo'n training duurder is dan de pony zelf (Kan kloppen, ze was maar €170 :-)

Ze heeft wel een klein afdakje waar ze onder kan schuilen, heeft alleen geen muren

Oh ja misschien nog handig om te weten: Ze staat in een weitje met twee schapen (Molly en Nala) en een geit (Koko) die ze beschouwt als haar kudde.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:35

Waar woon je TS?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:35

Je hebt het over paniek, is het dat wel? Ik kan uit dit verhaal ook een stronteigenwijs dier halen dat jou al jarenlang goed getraind heeft. Zij wil niks op haar rug en jij haalt het weg als zij stout doet. Slimme pony!
Kortom, zoek iemand die wel ervaring heeft en die mee kan kijken waarom de pony dit gedrag vertoont. Pas dan kan je de juiste aanpak hanteren.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:36

Je hebt een PB TS

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:36

Waar woon je TS?

Ik denk dat jullie eerst maar eens moeten gaan kijken voor een ander paardenvriendje er bij :)
Een geit en schaap zijn leuk maar is niet ‘echte’ gezelschap voor je pony.

Anoniem

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:03

Klinkt niet of het ooit een geschikte pony wordt om kinderen op te laten rijden. Op shetten passen alleen kleine kinderen en dat is en blijft met een pony die zo reageert toch te gevaarlijk.

Als je ouders haar alleen willen houden als rijpony voor kinderen, dan is het misschien beter om je tijd te besteden aan het vinden van een adresje waar ze gelukkig is en geen dingen hoeft te doen waar ze niet geschikt voor is. Voor jou misschien even pijnlijk, maar voor het welzijn van de pony en de kinderen die erop zouden moeten beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:08

Uhm, in een ander topic zeg je dat je te groot voor haar bent ?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:55

liespower94 schreef:
Waar woon je TS?

Ik denk dat jullie eerst maar eens moeten gaan kijken voor een ander paardenvriendje er bij :)
Een geit en schaap zijn leuk maar is niet ‘echte’ gezelschap voor je pony.


Dat is een heel andere discussie waar nu niet om gevraagd word..
Wel heb je gelijk.

x_Shetland
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-19

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:07

Hi iedereen! Het probleem is, je kunt er zonder moeite zonder zadel op gaan zitten en ze is super lief met kinderen. Het is echt puur het aanzicht van een zadel of iets op haar rug waar ze van in paniek raakt.

Ik heb het opnieuw geprobeerd over een trainer, maar ze werden alleen maar boos omdat ze vonden dat ik teveel zeurde.

Mijn nieuwe plan is om mijn buurvrouw te vragen langs te komen, die heeft vroeger een hoop met paarden gewerkt en Z-dressuur gereden (Ik snap dat dit niet hetzelfde is, maar dat is het beste wat op dit moment kan.)

Oh ja, ik moet trouwens alweer opnieuw beginnen... Het vuurwerk van de afgelopen dagen heeft haar weer ontzettend van slag gemaakt.

Anoniem

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:11

Het is heel moeilijk om voor een shetlander een passend zadel te vinden. Ik ken eerlijk gezegd geen shetlander met een passend zadel. Je kunt ook gewoon zonder zadel gaan rijden want met een slecht passend zadel maak je het alleen maar erger

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:22

Nu je niet meer op de paarden van je buurvrouw mag lessen van je ouders mag je buurvrouw jou dan wel helpen met de shet?

Zoals Elvira al aangeeft liggen lang niet alle zadels lekker op shets, dus zijn jouw ouders van plan een ander zadel te kopen als de buurvrouw aangeeft dat dat nodig is?

Anoniem

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:36

En willen je ouders die geen training willen betalen dan wel betalen voor een zadelpasser plus nieuw zadel plus de rug laten behandelen door een osteopaat want zo te horen heeft hij last van zijn rug en eventueel foto’s laten maken van de rug?

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:48

Poeh zeg ts!
Kun je alle tijd die je besteed om al deze topics te maken en reacties te beantwoorden, niet beter besteden om leuke dingen met je shet te doen?

Je hebt al zoveel topic lopen momenteel.
Bijna niet geloofwaardig meer

x_Shetland
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 20:20

Stripe000 schreef:
Poeh zeg ts!
Kun je alle tijd die je besteed om al deze topics te maken en reacties te beantwoorden, niet beter besteden om leuke dingen met je shet te doen?

Je hebt al zoveel topic lopen momenteel.
Bijna niet geloofwaardig meer


Lol het maakt mij niet uit of je t gelooft of niet, zolang ik maar geholpen word... Btw ik zou nu niet eens naar mijn pony kunnen gaan omdat ze compleet van slag is door het vuurwerk

Thnx voor alle haat hierop

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:25

Maar wat heb jij er eigenlijk aan dat je shetlander zadelmak wordt gemaakt, zodat er volgend jaar andere kinderen op kunnen rijden.
Jij bent er zelf te groot voor, zeg je.

Waarom willen je ouders je pony volgend jaar verkopen, als hij dan niet beleerd is?
Ga je er geld voor vragen of zo, als er kinderen op gaan rijden?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-01-19 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:26

Als je pony zo snel spanning opbouwt zou je op zoek kunnen gaan naar een stabiel paard voor erbij, een maatje helpt een paard om zich zekerder te voelen en dan heeft hij steun. Hoeft geen duur paard te zijn, een minishetlander van 70 cm die helemaal niks kan is ook genoeg dat hoeft niet veel meer te kosten dan een geit toch? Je zou ook eens kunnen kijken naar essentiële oliën loopt ook een topic over, Kan helpen bij spanning

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:37

In TS haar profiel staat dat ze 18 is, maar lees in een eerder toppic dat ze 13 is... Ga eerst eens op zoek naar een maatje, en waarom moet hij zadelmak zijn? Als hij er bang van is dan laat je dat toch lekker zitten, je bent zelf toch te groot voor hem...

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:39

Als jij inderdaad 18 jaar bent lijkt het me dat je best zélf wat geld kan ophoesten voor deze pony, waarom nog steeds aankloppen bij je ouders?
Tenslotte ben jij al drie jaar bezig met het dier?
Als het echt zoveel voor je betekend zou ik er zélf in gaan investeren.
Vraag je ouders of je de pony mag overkopen en betaal desnoods wat bij aan voer en weidegang.
Dan heb je alle tijd van de wereld om met het dier aan de gang te gaan.

Anoniem

Re: Zadelprobleem met Shetlander, hulp nodig ASAP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:41

Ze is geen 18, ze is 13 maar ze dacht dat ze in haar profiel moest zetten dat ze 18 was omdat ze anders geen profiel kon aanmaken net als bij insta

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:46

TS, wij hebben nu twee shetlanders. Een dame van 86 cm en een ex-heer van 105 cm. Onze stal staat midden tussen de huizen en meneer (is verwaarloosd geweest) is dan verschrikkelijk bang. De merrie niet. We zetten ze dan 's nachts samen in een box en dan blijft hij ook kalm omdat zij zich er niets van aantrekt.

Als ik jouw verhaal zo lees zou jullie pony mogelijk ook veel baat hebben bij een (brave) soortgenoot. Sowieso is het beter voor paarden om paardengezelschap te hebben.
Ze zou daaraan een voorbeeld kunnen nemen.

Ik vind dat jij veel te veel alleen moet modderen. Ik zou het even loslaten, gewoon allerlei leuke dingen met haar doen en zadels en singels even vergeten. Als jij wel op haar rug mag, maar ze in paniek raakt bij iets anders kan het ook een singelprobleem zijn.

Sterkte!