Fabrieksfout Anatomica zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Fabrieksfout Anatomica zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 13:53

Hee!

Ik kon er zo snel niets over vinden dus ik zit met een vraag.

2 jaar geleden heb ik een nieuwe Anatomica Octant gekocht, na veel zadel uit te hebben geprobeerd lag deze volgens de zadelmaker het beste. Deze is nog hier en daar opgevuld en toen moest hij passen. Er van uit gegaan dat ik 1 keer per jaar de zadelmaker laat komen heb ik er gewoon een jaar mee gereden.

Na mate de training zwaarder werd begon mijn paard natuurlijk spieren te krijgen, overal. Behalve op zijn rug. Dus, belletje gedaan en de zadelmaker laten komen, blijkt dat hij enorm in is gezakt in de kussens en hij moest helemaal opnieuw opgevuld worden. Dat hebben we dan maar gedaan.

Mijn paard heeft boommaat 4 en in de tijd dat mijn zadel weg was heb ik er een kieffer lech boommaat 3 opgelegd, en het resultaat was een compleet ander paard.. veel meer ontspannen en rustiger ( lees: mijn paard heeft een enorm trauma van vroeger, alles wat nieuw is, is een groot probleem) toen begonnen bij mij de twijfels te komen.

Toen ik mijn zadel terug kreeg leek hij idd anders te liggen, er maar weer vanuit gegaan dat het klopte en erop gestapt, eerste 2/3 keer was hij goed, daarna lag hij weer hetzelfde als eerst.

Nogmaal gebeld naar de zadelmaker en toen is hij opgevuld met het paard erbij. Na deze keer lag het zadel echt zichbaar anders. Paard heeft hierna zo’n 2 maanden geweldig gelopen, spieren komen terug op zijn rug en hij voelt anders aan onder het zadel.

Maar nu, 2 maanden verder merkt ik dat mijn zadel dus echt weer hetzelfde ligt als eerder.. hij zakt enorm in, en rechts meer als links.

Nu heb ik al van verschillende mensen gehoord dat er zadels zijn terug gestuurt ivm een fabrieksfout in de kussens van het zadel.

Morgen ga ik het zadel op 2 paarden van een vriendin leggen, mocht deze ook rechts inzakken weet ik bijna zeker dat mijn zadel gewoon kei scheef is..

( voor dat mensen gaan vragen of mijn paard scheef is: nee. Ik heb voor dat de zadelmaker de laatste keer hier is geweest een osteopaat laten komen, deze gaf duidelijk aan dat mijn paard mooi recht is, en alleen op de lendenen iets vast zat ivm het bokken wat hij doet.

Vorige week heb ik een fysiotherapeut laten komen, ook deze gaf aan dat het paard niet scheef is )


Zijn er meerdere mensen die deze ervaringen hebben met de zadels van Anatomica?


mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fabrieksfout Anatomica zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:41

Wat een vervelend probleem.. ik kan je helaas niet helpen, ik heb geen ervaring met het merk zadel. Wel, heb ik laatst dit topic gelezen waarbij meerdere bokkers problemen hadden met een scheef zadel. Misschien heb je hier wat aan.

[HAR] Anatomica zadels


MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fabrieksfout Anatomica zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:08

Eerst 2 ingevingen op basis van je verhaal:

- zijn je kussens wol gevuld? Over het algemeen moet nieuwe wol na 2 maanden inderdaad (flink) bijgevuld worden omdat het inzakt dus in beide gevallen (nieuw zadel en een jaar later nieuwe vulling) is het niet raar dat je zadel inzakt.

- misschien is je paard niet scheef maar jijzelf of zit/hang je tijdens het rijden op een manier die het zadel scheef trekt.

Maar, Jill Huijbregts heeft onlangs een video op YouTube gezet over haar keuze om na jaren te wisselen van Anatomica naar Anky. Met name omdat haar Anatomica ook steeds scheef zakte. Niet vanwege een fabrieksfout maar omdat het zadel met de kussenvorm vrij hoog op de rug ligt en dus minder stabiel is. Een Kieffer Lech is vergelijkbaar met een Anky in die zin dat de kussens vrij plat zijn en je dus dichter op je paard zit.
Wellicht is de combo van jouw zit, de beweging van je paard en het hoge zwaartepunt door de dikke Anatomica kussens gewoon geen goede combinatie voor jullie. (En dus geen fabrieksfout)


TROY (2019) & LAYS (2014)

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 15:29

mcjv schreef:
Wat een vervelend probleem.. ik kan je helaas niet helpen, ik heb geen ervaring met het merk zadel. Wel, heb ik laatst dit topic gelezen waarbij meerdere bokkers problemen hadden met een scheef zadel. Misschien heb je hier wat aan.

[HAR] Anatomica zadels



Ja hier heb ik zeker wat aan! Dankjewel!

@MariekeS

Ik geloof dat de kussens idd met wol gevuld zijn. Maar dan mag hij na de laatste keer niet weer zo liggen. Hij is toen in 1 maand 2 keer geweest en de laatste keer flink gevuld.. dus dan vind ik het kwalijk dat hij weer zo scheef ligt.

Ik snap je ingeving over mijn zit, maar als ik scheef zit ga je dit sws terug zien in mijn paard..
En ik heb nog 4 zadels hangen, waar ik deze problemen nooit mee heb gehad, dus dat ik zo scheef zit dat mijn zadel scheef trekt, kan gewoon bijna niet.

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Fabrieksfout Anatomica zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 15:52

Ik heb hem alweer weggebracht, Hij is nu bijgevuld, heb even een foto gemaakt, hier kun je ook duidelijk zien dan de kussens niet even dik zijn, en ook echt scheef liggen.
Afbeelding

MayoNeighs

Berichten: 162
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Fabrieksfout Anatomica zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:16

Ja. Ik had ook gereageerd in het topic dat hierboven genoemd wordt. De eerste maanden een geweldig zadel! Toen vanaf het begon scheef te liggen, is de miserie niet gestopt. Elke keer als het gevuld was, was het na 2 maanden weer mis. Ik heb het opgegeven, verkocht en me een ander merk aangeschaft.

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Fabrieksfout Anatomica zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 14:20

Wat een ellende.
Volgende week komt Arno brandt naar mijn zadel kijken, ben heel benieuwd wat daar nog uitkomt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers