Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:39

Bokt.nl / Horse and Hound
Overige

In de video is een jongetje te zien dat zijn pony is verloren door een verkeersongeval. Met de video wil de maker ervan bestuurders attenderen op het belang van gas terugnemen en rustig inhalen van paarden.

De fictieve video werd gemaakt door Holly Woollock die bezig is met haar laatste jaar van de opleiding filmproductie aan de Universiteit van Salford.

Holly is de eigenaar van volbloed Lulu die met pensioen is en de zesjarige merrie China. "Ik heb al vijftien jaar paarden en ik wilde voor mijn productie-opdracht voor de universiteit iets maken over mijn passie. Ik kocht China twee jaar geleden toen ze nog onbeleerd was en ik heb haar zelf ingereden en verkeersmak gemaakt. Ik nam haar aan de hand mee naar buiten en auto's haalden ons snel in en daar schrok ze steeds van. Het duurde ongeveer een half jaar voordat ik op een buitenrit niet meer hoefde af te stappen of met een ander paard hoefde mee te gaan."

De video gaat over de negenjarige Heath Ashley die een brief schrijft aan de Kerstman. Zijn wens is om zijn beste vriendin terug te krijgen. Zijn Wesh A-merrie Rosie was omgekomen in een verkeersongeval. Je ziet Heath alle stallen langsgaan op Kerstochtend, maar Rosies stal is leeg.

"Ik heb gekozen om een kind te gebruiken in de video om meer emotie creƫren en het een keer iets anders aan te pakken. Mijn idee was om tijdens mijn laatste jaar de filmapparatuur te gebruiken waar ik nu nog toegang toe heb om op die manier bestuurders die niets van paarden weten een boodschap mee te geven, en zo het verhaal vanuit een ander perspectief te laten zien."

Klik op onderstaande afbeelding voor de video:

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:42

Link van de video? Als ik op de link klik zie ik het paard wat in het zwembad ligt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27969
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:46

Dat was een foutje, sorry! De juiste link is toegevoegd.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:48


Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:55

Kijk uit, deze filmpje zal je huilen maken ;(

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:07

Zo, gelijk gedeeld. Prima filmpje inderdaad.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 07:14

Mooi filmpje! Ik heb je het filmpje lang gedacht dat de moeder er ook niet meer was, ben ik daarin de enige?
Volgens mij zijn wij er in NL beter in om rustig aan te doen bij de paarden, maar er zullen vast nog plekken zijn waar teveel gescheurd wordt.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:10

Pfff deze komt binnen. |( |( |(

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:38

Een filmpje die iedere automobilist eens zou moeten zien. Wel jammer dat het accent van het jongetje soms lastig goed te verstaan is. Kan me voorstellen dat de mensen die het engels niet goed machtig zijn het dan slecht kunnen verstaan en misschien niet kunnen volgen. Jammer wel aangezien dankzij het verhaal van het jongetje het filmpje echt binnen komt icm met de beelden.

Vind het wel een goed filmpje voor de NL tv met vertaling.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:41

Die raakt je. Helaas maak ik nog te vaak mee dat ze ons hard voor in razen ondanks onze hesjes. Ook op een viaduct waar we voor onze veiligheid over het midden lopen willen ze ons voorbij. Zelfs als we aangeven even op afstand te blijven. Doen ze het wel dan bedanken we netjes. We zijn er altijd alert op dat er zotten op de weg zitten. Maar ook genoeg mensen die wel af remmen en op gepaste afstand en snelheid voorbij rijden.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:53

Indrukwekkend filmpje.
Ook gelijk gedeeld op fb.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:24

Hier ook tranen. Zo zielig! Dat het filmpje maar lekker veel rond gaat, ik heb het ook te vaak meegemaakt dat mensen gewoon voorbij scheuren.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:47

Prachtig filmpje! Die komt binnen.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:08

ik heb zelfs meegemaakt dat een auto 4 keer terug kwam om ff lekker gas te geven en te claxonneren naast mijn paard...

hartverscheurend filmpje...

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:35

Of ik word ongesteld, of het filmpje raakt me echt. Loop nu te snikken..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:41

Ik kan hem niet af kijken. De pony lijkt echt veel op de A pony van mijn dochter die we in oktober in hebben moeten laten slapen. Komt veel te dicht bij voor mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:41

Nu durf ik het filmpje niet te kijken ;(.

Edit; ik ben wel benieuwd hoe het filmpje door niet-paardenmensen ervaren wordt.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:44

Zo dat filmpje komt echt binnen bij mij. |( Filmpje gedeeld op mijn facebook.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:23

Ik vind het filmpje te onduidelijk. Je hebt echt het achtergrondverhaal nodig om het eigenlijk te snappen. Je ziet een pony die rustig aan het lopen is met de moeder ernaast en dan een auto die te snel rijdt en dan ineens *klap* en zwart beeld. Ik dacht eigenlijk eerst dat de moeder het slachtoffer zou zijn.
Plus video's zoals dit moeten altijd naar het dramatische moment opgebouwd worden. In dit soort video's zie je eerst allemaal leuke en fijn taferelen om dan te climaxen naar het dramatische moment (het ongeval in dit geval) om dan af te sluiten met de tekstuele oproep.
Het feit dat het dramatische moment zeer snel komt en daarna gaat de video gewoon verder doet een beetje afbreuk aan die opbouw. En dan gaat het jongetje eerst alle andere paarden nog rustig een worteltje geven, voordat die naar de stal van zijn overleden pony gaat. Als het jongetje echt had gehoopt dat zijn pony terug was, dan was die met zijn jas half aan naar buiten gestormd naar de stal van zijn pony zonder eerst worteltje uit een zak te trekken.

Misschien ben ik hard, maar ik vond het filmpje te slap om echt een brok in mijn keel te krijgen.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:40

Gini schreef:
Ik vind het filmpje te onduidelijk. Je hebt echt het achtergrondverhaal nodig om het eigenlijk te snappen. Je ziet een pony die rustig aan het lopen is met de moeder ernaast en dan een auto die te snel rijdt en dan ineens *klap* en zwart beeld. Ik dacht eigenlijk eerst dat de moeder het slachtoffer zou zijn.
Plus video's zoals dit moeten altijd naar het dramatische moment opgebouwd worden. In dit soort video's zie je eerst allemaal leuke en fijn taferelen om dan te climaxen naar het dramatische moment (het ongeval in dit geval) om dan af te sluiten met de tekstuele oproep.
Het feit dat het dramatische moment zeer snel komt en daarna gaat de video gewoon verder doet een beetje afbreuk aan die opbouw. En dan gaat het jongetje eerst alle andere paarden nog rustig een worteltje geven, voordat die naar de stal van zijn overleden pony gaat. Als het jongetje echt had gehoopt dat zijn pony terug was, dan was die met zijn jas half aan naar buiten gestormd naar de stal van zijn pony zonder eerst worteltje uit een zak te trekken.

Misschien ben ik hard, maar ik vond het filmpje te slap om echt een brok in mijn keel te krijgen.


Ben het hiermee eens.
Denk ook niet dat niet-paardenmensen hier veel aan zouden hebben. Het is vaag opgebouwd en de emotionele band tussen jongetje en pony slaat hier duidelijk aan, maar als je niks met paarden hebt ben ik daar niet zo van overtuigd.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 02:15

Bij mij komt het juist pas hard binnen wanneer hij het worteltje daar neerlegt...pfoeh hee!

Mondy

Berichten: 11824
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Emotionele video over paarden in het verkeer gaat viral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 06:18

"Mooi" filmpje. Maar ik denk niet dat t iets zal bijdragen.
Hoeveel heftige filmpjes zijn er al geweest..
Meiden die appen achter t stuur en dan een gruwelijk ongeluk krijgen of zelfs een slachtoffer wat appers tegenover zich krijgt en haar verhaal doet.
Toch blijft men appen achter t stuur.

De video dat een stel jongeren een ongeluk filmt met mobiel om er daarna achter te komen dat t zn eigen moeder is.
Men blijft filmen en ramptoerist uithangen.

Mensen denken teveel alleen aan zichzelf. Zoiets overkomt hun niet.