Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 23:57

* Niet letterlijk bedoeld, maar een verbastering van door de bomen het bos niet meer zien *

Ik ben bezig met het kopen van een kavel bij een vrij bouwen project.
Het huis op de kavel mag maximaal 50m2 zijn en het budget is maximaal €60.000 voor alles exclusief de grond. Dus voor dat bedrag moet het huis sleutelklaar zijn en inclusief fundering enz.
Wat voor fundering eronder moet, moet ik nog even navragen.
Maar ik zoek dus een (houten) huis die aan deze eisen voldoet.

Nu heb ik zelf rondgezocht en gezien dat wat ze Tiny Houses noemen, meestal voor mij te duur is. Maar ik wil nog wat prijsopgaves aanvragen. En ik ben verder gaan zoeken in het tuinhuis/chalet/blokhutten segment. Daar zag ik dat sommigen ook maatwerk aanleveren. Ik heb een beetje in mijn hoofd wat ik het liefst zou willen:

Afbeelding

Twee verdiepingen, met op de begane grond een veranda, maar dat op de eerste verdieping het woonoppervlak nog doorloopt, voor maximaal woonoppervlak. Dit huisje van Azalp zou misschien al perfect zijn, maar ik wil nog even verder kijken en vergelijken.

Maar concreet mijn vraag is, heeft iemand tips of ervaring met een tuinhuis/chalet/blokhut bedrijf? Liefst een die ook maatwerk doet. Bijvoorbeeld Azalp?
En tips voor een huisje wat binnen mijn budget/wensen valt zijn ook welkom :)

Ik ben dus op zoek naar een woning met een grondoppervlak van maximaal 50m2, dat aan het bouwbesluit voldoet, geschikt is voor permanente bewoning en sleutelklaar geleverd wordt. Liefst met een bovenverdieping en een veranda, maar dat is optioneel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-19 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel en OP aangepast op verzoek

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:06

ik heb geen tips, maar vind het wel heel erg gaaf

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 01:02

Dat is alvast leuk om te horen, dankjewel!

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 01:04

Hier ook geen tips, maar ik vind hem ook kei gaaf.
Wat een leuk huis!

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 01:16

wat leuk zeg hier is het vrij normaal om kant en klare huizen te kopen, gaan wij ook doen volgend jaar :+ ik volg dus even mee :D verder heb ik geen tips want woon niet meer in NL haha

edit: volgend jaar is dit jaar al vergeten dat we in 2019 zitten :')

Stippie

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 01:20

Erg leuk idee en mooi huisje zo al op de foto!

Ik moet gelijk aan
dit bedrijf denken: https://www.st-tuinhuizen.nl/

Hier maken ze maatwerk tuinhuizen. Al heb ik ook andere projecten van hun gezien, stallen bijvoorbeeld en zelfs bijna volledige grote huizen. (Ze zijn ook vrij regelmatig bij eigen huis en tuin te zien als ze er wat plaatsen)

Ze hebben ook een showroom met heel veel verschillende soorten tuinhuisjes als inspiratie objecten.

Misschien kan je er eens gaan kijken/informeren, ze kunnen echt heel veel maken en van verschillende soorten hout ook. Dus wellicht kunnen ze wat voor je betekenen.

Maak je nog een topic over als er wat gebouwd gaat worden? Ik vind het altijd erg interessant die tiny houses!

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 01:43

Bedankt Birdie60!

KarmaChansy, leuk om te horen, veel succes! En het is inderdaad een beetje hetzelfde idee als de kant en klare huisjes in Scandinavië.

Stippie, bedankt voor de tip! Ik ga er morgen wat uitgebreider naar kijken, zit nu op mijn mobiel. En goed idee om een topic te maken als er gebouwd gaat worden. Het is in ieder geval een serieus plan, want ik moet eind 2019 uit deze woning en dit plan vind ik mijn beste optie voor een andere woning. Het lijkt mij heerlijk om in een klein huisje op een stukje grond te wonen ipv een appartement.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 06:19

Ik ben heel nieuwsgierig waar je gaat wonen! Klinkt als een prachtig project wat ik alleen uit Almere (Oosterwold) ken.

Ik kan je niet helpen aan een zo'n goedkoop Tiny House. Voor zo'n huis (50m2 beneden én boven) weet ik niet of je het voor die prijs gaat redden. Sowieso zijn alle hippe Tiny Houses die ik heb gezien minimaal 100.000 euro. Echt belachelijk, maar ja.

Denk ook om isolering, zodat je huis ook in de winter te bewonen is. Ik heb bijvoorbeeld wel een nieuwe stacaravan/chalet gezien voor 20.000 euro. Maar daar komt nog 15.000 euro bij voor een winter bewoonbare variant. Dit was bij Zaro uit Delft.

Moet je voldoen aan het bouwbesluit? Dat zorgt ook voor een moeilijker proces en creatieve oplossingen :)

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 07:45

Inderdaad, als je moet voldoen aan het bouwbesluit gaat het je meer geld kosten, vnl door de hoge isolatie waarde.

Eigenwijsbouw biedt interessante bouwpakketten voor recreatie woningen. Hier moet je dan dus wel zelf aan de bak als je het goedkoop wil houden. Wil je het laten bouwen dan kost het je uiteraard meer.

En de site van compact lodges vond ik ook erg interessant. Die zaten ook een beetje in jouw budget richting volgens mij. Die bouwen iig betaalbare kleine recreatie woningen,sleutel klaar.

En anders heb je nog houten huisje. Nl, ook bouwpakket.

En als laatste zin wij laatst in Veldhoven bij van kooten geweest, blokhutvillage is de site. Die hebben ook mooie dingen staan en leveren ook maatwerk.

Hou er bij een blokhut wel ernstig rekening mee dat daar geen enkele isolatie in zit. Dan bespaar je dus met de bouw maar dan ben je dat daarna kwijt aan verwarming en koeling. Dan zou ik liever in het begin wat meer investeren.

Ga je er alleen wonen? Ik heb samen met mijn man in ons chalet van 56m2 gewoond, dat was voor ons prima (al hadden we wel echt veel te veel troep haha, dat was ons grootste probleem). Ik vond het een heerlijk huisje. Nu wonen we in een echt huis, hebben 120m2 maar gebruiken er effectief maar ongeveer 80. Dat is voor ons ruim voldoende.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:27

Hier goede ervaring met Azalp, goede correspondentie en snelle reactie.
Keurige levering en heel blij met onze blokhut die vanaf komende zomer als vakantiewoning de verhuur ingaat.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:29

Wordt dit een recreatie woning of ga je er zelf permanent wonen? In het geval van het laatste moet je huis wel voldoen aan het huidige bouwbesluit qua isolatie en warmtevoorziening.

Een blokhut is een tuinhuisje en in mijn ogen niet geschikt voor permanente bewoning in ons Nederlandse klimaat.

Ik denk dat je voor dit budget veel zelf moet gaan doen. De bouwsector is mega overspannen dus hoe meer je laat doen hoe duurder het gaat worden. Vergeet ook niet de legekosten aan de gemeente, kosten voor aansluiten van je nutsvoorzieningen, kosten voor je vergunningen etc. Leges aan de gemeente zijn vaak 6% van de bouwkosten, nutsvoorzieningen ongeveer 15K als er nog geen aansluiting is en een bouw en omgevingsvergunning vaak ook een bepaald percentage van de koopsom. Als je fundering op palen nodig hebt moet je ook rekening houden met ongeveer 5 tot 10K aan kosten voor het heien.

Hierboven zijn al een aantal leuke opties benoemd: Eigenwijs bouw en Huisjevanhout leveren bouwpakketten die aan het huidige bouwbesluit voldoen.

Ik hoop dat het je gaat lukken, het is een ambitieus plan en eigenlijk alleen haalbaar als je veel ervaring en contacten in de bouw. Het ligt er natuurlijk wel aan op wat voor bodem je zit, niet heien scheelt weer geld, als de nutsvoorzieningen er al zijn scheelt dit ook weer geld. Is het slechts een recreatiewoning waar je af en toe gaat zitten dan kan je inderdaad met een blokhut af en vind ik het allemaal een stuk realistischer.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:31

De blokhutten van nu zijn echt niet meer de blokhutten van een paar jaar geleden hoor. In die van ons zit verwarming en een keuken en een douche ed. we wilden er vloerverwarming in leggen maar dat werd wel erg prijzig.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:35

Dat snap ik maar een blokhut gaat voor permanente bewoning niet vanzelfsprekend voldoen aan het bouwbesluit.

mirim

Berichten: 4405
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:48

Ik ken de firma Fursta-sauna.
Dit bedrijf bouwt en levert sauna’s, maar ook blokhutten.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:09

www.blokhutwinkel.nl is zeer betrouwbaar. Service is daar een werkwoord. Ze zitten in Zutphen, je kunt er altijd eens binnen lopen om een plan van aanpak op te stellen.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:20

Scanabouw, Jansen blokhuizen, of google eens op houtstapelbouw.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:27

fjordnina schreef:
http://www.blokhutwinkel.nl is zeer betrouwbaar. Service is daar een werkwoord. Ze zitten in Zutphen, je kunt er altijd eens binnen lopen om een plan van aanpak op te stellen.


Wij zijn in de showroom geweest voor een overkapping. Zou daar zelf nooit iets kopen zag er goedkoop en slecht afgewerkt uit.
Ik zou echt in een showroom gaan kijken wat ze leveren want sommige brochures zijn heel mooi maar de kwaliteit valt in werkelijkheid erg tegen.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:33

Weet je zeker dat je 2 verdiepingen mag bouwen? Hier in onze gemeente is de goothoogte nl max 3 meter. Hier worden dit soort woningen daarom meestal geheel onderkelderd :+

(ik ga even uit van recreatiebouw, die 50 m2 oppervlakte suggereert dat nl wel, voor normale woningbouw gelden over het algemeen inhoudsmaten, geen oppervlaktematen; in onze gemeente zit je dan aan een max van 600 m3. Check dus vooraf heel goed of je wel permanent mag wonen als dat je bedoeling is!)

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 13:28

Bedankt voor alle reacties!

X_spekkie_x, dat probeer ik van bokt te houden, omdat het project nog in ontwikkeling is, maar als je het echt graag wilt weten wil ik het wel per pb zeggen. Het is niet Oosterwolde in ieder geval, maar het lijkt er wel op. Veel Tiny Houses zijn helaas duur inderdaad. En het moet geïsoleerd zijn idd.

Het is welstandsvrij bouwen, maar moet wel aan de technische eisen voldoen van het bouwbesluit. Daar moet ik mij nog in verdiepen.

Prairy, ik kan niet zelf dingen in elkaar zetten, door arbeidsongeschiktheid. Ik weet ook niet of ik familie en vrienden ervoor zou kunnen vragen, dan krijg je meerdere kapiteins op 1 schip en ik zou bang zijn dat het niet helemaal goed zou zijn. Dus het liefst door een professioneel iemand in elkaar laten zetten, ik hoop dat ik dat kan betalen.

Huisje van hout ken ik, daar wilde ik er een van, maar die neemt helaas geen nieuwe opdrachten meer aan zag ik. Is zelf bezig met een project.

De andere drie bedrijven ga ik bekijken, dank je.

Ja, ik ga er alleen wonen, ik woon nu op 36 m2 met alleen een benedenverdieping.

Bedankt yvje86!

_Nelleke_, ik ga er zelf permanent in wonen, maar hoef alleen aan de technische eisen van het bouwbesluit te voldoen, niet de welstandstoets. Isolatie en warmtevoorziening is wel belangrijk inderdaad. Ik zit op zandgrond. Zoals je zelf zegt voldoen de huisjes van Eigenwijs bouw en Huisjevanhout wel aan het bouwbesluit, dus ik denk dat het mogelijk is, maar dat het niet vanzelfsprekend is inderdaad.

Bedankt mirim, fjordnina, mysa en Bismarck!

Ibbel, ja, tot 10 meter hoog. Het is geen recreatiebouw, maar ik ben beperkt tot 50 m2 vanwege de grootte van mijn kavel. Met grotere kavels mag men op een groter oppervlakte bouwen.

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:43

Je kunt ook, als je vooraf iemand zoekt via bijvoorbeeld werkspot, een bouwpakket bestellen en dat door hen in elkaar laten zetten zoals bijvoorbeeld van eigenwijsbouw of een andere firma. Dan zoek je ook iemand voor stucwerk, keuken, badkamer etc.

En dan hou je zelf de supervisie. Door zelf het project te begeleiden kun je een hoop geld besparen. Wellicht kun je niks met je handen door je arbeidsongeschikheid, maar is er niks mis met je hoofd. Een goede planning, YouTube voor extra kennis om in de gaten te houden of wat ze doen, goed is, en goed referenties lezen, dan kun je een heel eind komen met besparen, ook al kun je zelf niet daadwerkelijk dingen uitvoeren.

Als het op zand is, dan kom je zeer waarschijnlijk met een goedkopere fundering weg.

Een andere tip m.b.t. verwarmen, wij hebben in onze recreatiewoning een cv houtkachel. Door hout te stoken wordt er water verwarmd die door de cv weer naar de radiatoren vervoerd wordt. Dit scheelt gas en werkt echt fantastisch (en je kunt hout stoken :P). Samen met wat zonnepanelen zou je dan al een heel eind naar energieneutraal kunnen komen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:14

Interessant, ik volg! Eerlijk gezegd vraag ik me wel ernstig af of het gaat lukken met dit budget. Toevallig heb ik hier laatst een beetje naar zitten kijken en toen viel mij ook al op dat er financieel gezien een enorm gat zit tussen de luxere blokhutten en de meest simpele houten woningen. Dat zal niet helemaal voor niets zijn vrees ik. Mijn vermoeden is dat dit toch vooral te maken heeft met de hogere eisen die (door bewoners, maar ook door de overheid) aan woningen worden gesteld. Wat ik ben tegengekomen voor ongeveer het bedrag wat jij noemt zijn kale bouwpakketten. Dus exclusief fundering, leges, inrichting en het in elkaar zetten, om maar een aantal niet onbelangrijke zaken te noemen. Dan heb je volgens mij wel iets waarmee je aan de regels voldoet en waar je ook daadwerkelijk prettig in kunt wonen, maar voordat het zover is zit je qua kosten al haast aan het dubbele denk ik. Klein is niet per se een voordeel. Natuurlijk zijn er minder materialen nodig, maar alles moet er wel gewoon in zitten, waardoor de prijs per vierkante meter veel hoger zal uitvallen dan bij een grotere woning. Ik vind het een ontzettend leuk idee en ik hoop echt dat je het voor elkaar krijgt, maar ik wil je toch wel op het hart drukken om het niet te onderschatten en geen financiële verplichtingen aan te gaan voordat je de haalbaarheid in kaart hebt gebracht. Pas op dat je mooie droom niet verandert in een nachtmerrie.

Waar je misschien nog naar zou kunnen kijken is collectief particulier opdrachtgeverschap. Als je een groepje mensen vindt met ongeveer dezelfde wensen kun je door gezamenlijk in te kopen en het gelijktijdig uitvoeren van werkzaamheden kosten besparen. Als je dan ook nog de taken kunt verdelen en er in het clubje een aantal handige Harrie's zitten die de boel zelf grotendeels in elkaar kunnen zetten kom je met hetzelfde budget een stuk verder denk ik.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:19

Ben ik de enige die denkt dat kan nooit? Behalve als je alles zelf gaat doen? Als je alleen de ruwbouw zet ben je dit al kwijt, heb je nog geen vloeren of elektriciteit of verwarming water,.... wij zijn ook bezit met bouwplannen maar als je beetje comfortabel wil zitten kan volgens mij niet met dit budget. Je moet toch ook voldoen aan de energie normen?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:24

@Eilish: als ik lees dat je zelf geen dingen kunt doen vanwege arbeidsongeschiktheid vraag ik me af of je niet beter af bent met huisvesting met wat minder onderhoud. Ik gok dat een schuurtje zoals je op het oog hebt véél onderhoud nodig heeft en een levensduur heeft van hooguit 10/15 jaar.
Ben je niet beter af met een container (of 2). Als je hout mooi vind zou je die aan de buitenkant kunnen bekleden met een wat duurzamer houtsoort als waar deze schuurtjes van gemaakt zijn.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:27

Eilish schreef:
Het lijkt mij heerlijk om in een klein huisje op een stukje grond te wonen ipv een appartement.

Afhankelijk van je totale budget zijn er in de goedkopere delen van het land misschien mogelijkheden om een bestaande woning te kopen? Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je bereidheid om verder weg te verhuizen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Door de blokhutten het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:10

Ik denk niet dat je zelfs in de goedkoopste gebieden van NL een huis hebt voor 60.000 :) (of er moet héél véél aan gedaan worden ).