Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 14:19

Ik zag net op Facebook een nieuwsbericht voorbij komen en ik zat me enorm af te vragen wat andere mensen hier van denken:

https://radio2.be/oost-vlaanderen/hond- ... Nh5meGe220

Hadden de buren moeten waarschuwen? Persoonlijk lijkt het me redelijk logisch dat er met oud en nieuw vuurwerk afgestoken kan worden en dat je je hond dan niet los laat lopen op een niet (voldoende) omheind stuk voortuin. Zeker niet bij een jong dier die misschien nog niet eerder oud en nieuw heeft meegemaakt met jou als eigenaar. Dan weet je simpelweg niet wat de reactie van het dier kan zijn en neem je (in mijn beleving toch) het zekere voor het onzekere en lijn je je dier dus aan...

Het is natuurlijk heel sneu voor het hondje en voor de familie, maar ik durf nou niet direct te zeggen dat het per definitie de schuld van de buren was...

Maar ik ben wel benieuwd naar andere meningen en standpunten, dus ik zou zeggen: shoot! Hou het wel allemaal een beetje netjes en respectvol aub. :)

A good life is when you smile often, laugh a lot, dream big and realise how blessed you are with what you have...


Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:23

Ik weet niet of je dat gebied qua vuurwerk afsteken kunt vergelijken met Nederland.

Ik houd het op een naar ongeluk en laat het wijzende vingertje achterwege.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:23

Een lastige kwestie denk ik. Het is niet zo dat men vuurwerk afstak direct langs de hond. Het is oudejaarsavond dus de eigenaren konden vuurwerk verwachtten. Daarnaast vind ik het wel een beetje dom om je hond op oudejaarsavond los te laten lopen.

Be happy eat a snackkie

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:24

Ach wat triest, maar nee, dit is niet de schuld van de buren.
Als het binnen het tijdvak was waarin vuurwerk afgestoken mag worden, viel redelijkerwijs te verwachten dat er vuurwerk zou zijn en hadden de baasjes het dier dus moeten aanlijnen of binnenhouden, zeker als het jong was en nog niets gewend.

Urona447
Berichten: 2775
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:24

Sneu verhaal maar dit is gewoon domme pech. Beetje kansloos om verhaal te gaan halen bij je buren.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:24

Vreselijk zo'n ongeval :( Ik snap niet waarom je met de honden naar buiten gaat tijdens het vuurwerk. Bang of niet, dat geluid is zo hard voor ze... Of je echt over 'schuld' moet gaan spreken hier, geen idee, lijkt me eerder onvoorzichtig met helaas een slechte afloop.

I hope your day is as nice as your butt! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:25

Ik vind het maar lastig hoor. Snap dat die mensen geschrokken zijn en het is ook onwijs sneu, maar vind dat er echt details missen om een inschatting te kunnen maken. Was de hond aangelijnd, hoe hard was het vuurwerk etc. Als het echt gaat om een hond die los in een voortuin liep (al dan niet gedeeltelijk omheind) vind ik dat de eigenaren zelf verantwoordelijkheid hebben.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:27

er staat nergens dat het in een voortuin gebeurd is. Wel dat ze in de tuin liepen, kijkend naar het vuurwerk op afstand. Blijkbaar zou er plots vuurwerk een aantal huizen verder afgestoken worden waarop de hond geschrokken is en dieper de tuin ingerend (met een stuk bos aan?), daardoor de omheining niet gezien en daar vol op ingeklapt, met een gebroken nek als resultaat.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:31

Ik weet niet wat normaal is qua vuurwerk in België en in dat gebied specifiek.
Maar het lijkt me dat als het daar gewoon om die tijd toegestaan was dat de buren geen enkele blaam treft. Je kan toch niet voor elke vuurpijl die je (op oudejaarsavond) afschiet de hele buurt gaan bellen?! Beetje raar dat ze de buren de schuld in de schoenen schuiven.
Eerder dom van de eigenaren om je hond los te laten terwijl je had kunnen weten dat er vuurwerk kon zijn en de hond daar niet aan gewend was...
Tragisch, dat wel. Het was een heel leuk hondje zo te zien.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:38

TrIjNiE__ schreef:
Vreselijk zo'n ongeval :( Ik snap niet waarom je met de honden naar buiten gaat tijdens het vuurwerk. Bang of niet, dat geluid is zo hard voor ze... Of je echt over 'schuld' moet gaan spreken hier, geen idee, lijkt me eerder onvoorzichtig met helaas een slechte afloop.



Hier in NL weinig keuze.. Niet naar buiten als er vuurwerk is, is zo ongeveer onmogelijk, beestjes moeten een keer hun behoefte doen en aangezien in NL geen hond zich houdt aan de afschiet tijden is het soort kamikaze gok, wanneer je je neus buiten de deur steekt voor een snel plasje.. ('s morgens van 6 tot 8 lukt het nog wel de rest van de dag is gokwerk.. v.a. zo'n 4 dagen van te voren en de 2 wkn daarvoor wordt je ook nog wel eens overwachts verrast.. en helaas ver daarvoor ook nog wel eens)

Het is in België weet niet of het daar normaal is om op oudjaar vuurwerk af te steken? Hier in NL wel, dus daar verwacht ik niet dat buren het komen melden, maar als het daar niet normaal is verwacht je wel een melding, net zoals als mensen een keer luidruchtig feest gaan geven in de zomer of zo. Als het in Be ook normaal is dat ze vuurwerk afsteken op oudjaar, tja, dan kan je niet verwachten dat ze dat gaan melden bij de buurt.

Blijft wel triest voor het hondje en de eigenaren.

Bij hier oud en nieuw met poepiebange hond weer te hebben gehad, voor een jaar...

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:40

Ze wonen naast het bos. Als het nu een boerenlaantje is waar alleen om 24:00 uur wat afgestoken wordt dan is de reactie nog wel begrijpelijk.

[o]

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:40

Vuurwerk is nergens voor nodig... alleen goed voor een hoop ellende.

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:49

Ik ga mee dat je dé buren niet kan beschuldigen.
Het is oudejaarsavond en als je niet zeker bent hoe de hond reageert hou je ze binnen. Zo simpel is dat.

Ik ben gezegend met 2 poedels die niet opkijken Van de knallen. Chinees naakthondje van 12 jaar van mijn ouders was doodsbang, die heeft mijn ma 2u lang moeten vasthouden.

Punt is je kan je buren niet beschuldigen mits het op het gewoonlijke uur gebeurde. Als het nu om 22u of vroeger gebeurde en je toen dehond nog snel uitliet vind ik de situatie weer anders.

Op veel plaatsen is er een verbod op te vroeg vuurwerk afschieten. Helaas gebeurt het nog te vaak dat ze om 22u al beginnen te knallen.

Leef en laat leven.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:51

Verantwoordelijkheid van de eigenaar. Ik vind het onverantwoord om een hond niet aan te lijnen op 31 december, laat staan zo'n jong ding.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:58

Sjolvir schreef:
TrIjNiE__ schreef:
Vreselijk zo'n ongeval :( Ik snap niet waarom je met de honden naar buiten gaat tijdens het vuurwerk. Bang of niet, dat geluid is zo hard voor ze... Of je echt over 'schuld' moet gaan spreken hier, geen idee, lijkt me eerder onvoorzichtig met helaas een slechte afloop.



Hier in NL weinig keuze.. Niet naar buiten als er vuurwerk is, is zo ongeveer onmogelijk, beestjes moeten een keer hun behoefte doen en aangezien in NL geen hond zich houdt aan de afschiet tijden is het soort kamikaze gok, wanneer je je neus buiten de deur steekt voor een snel plasje.. ('s morgens van 6 tot 8 lukt het nog wel de rest van de dag is gokwerk.. v.a. zo'n 4 dagen van te voren en de 2 wkn daarvoor wordt je ook nog wel eens overwachts verrast.. en helaas ver daarvoor ook nog wel eens)

Het is in België weet niet of het daar normaal is om op oudjaar vuurwerk af te steken? Hier in NL wel, dus daar verwacht ik niet dat buren het komen melden, maar als het daar niet normaal is verwacht je wel een melding, net zoals als mensen een keer luidruchtig feest gaan geven in de zomer of zo. Als het in Be ook normaal is dat ze vuurwerk afsteken op oudjaar, tja, dan kan je niet verwachten dat ze dat gaan melden bij de buurt.

Blijft wel triest voor het hondje en de eigenaren.

Bij hier oud en nieuw met poepiebange hond weer te hebben gehad, voor een jaar...


In België is het ook normaal om vuurwerk af te steken, sommige gemeenten verbieden het, ik weet niet of het in dit geval toegestaan was.

En bij ons ook 2 weken op voorhand al af en toe knallen en zelfs met onze bange herder is er om heen te werken. In de namiddag goed lang uitlaten en altijd even checken of er op straat mensen klaarstaan om te schieten (bij ons schieten ze namelijk altijd van op straat). Herder aanlijnen zodat hij niet wegloopt indien er toch geschoten wordt. En hij is op oudjaar om 17u voor het laatst buiten geweest, wil daarna ook niet meer buiten. En dan heb ik hem om half drie 's nachts weer buiten gelaten, hij was helemaal in zijn nopjes omdat hij weet dat het dan ook klaar is :) Maar je hond tussen half twaalf en een uur buiten laten is toch gewoon vragen om problemen? Een volwassen hond kan prima een tijdje zijn plas ophouden toch?

I hope your day is as nice as your butt! ;)

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:05

Nies_ schreef:
Verantwoordelijkheid van de eigenaar. Ik vind het onverantwoord om een hond niet aan te lijnen op 31 december, laat staan zo'n jong ding.



Dit.. Niets meer aan toe te voegen.. Met vuurwerk moet je met dieren gewoon geen enkel risico willen nemen..

<3 Sneakers <3


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:08

TrIjNiE__ schreef:
In België is het ook normaal om vuurwerk af te steken, sommige gemeenten verbieden het, ik weet niet of het in dit geval toegestaan was.

En bij ons ook 2 weken op voorhand al af en toe knallen en zelfs met onze bange herder is er om heen te werken. In de namiddag goed lang uitlaten en altijd even checken of er op straat mensen klaarstaan om te schieten (bij ons schieten ze namelijk altijd van op straat). Herder aanlijnen zodat hij niet wegloopt indien er toch geschoten wordt. En hij is op oudjaar om 17u voor het laatst buiten geweest, wil daarna ook niet meer buiten. En dan heb ik hem om half drie 's nachts weer buiten gelaten, hij was helemaal in zijn nopjes omdat hij weet dat het dan ook klaar is :) Maar je hond tussen half twaalf en een uur buiten laten is toch gewoon vragen om problemen? Een volwassen hond kan prima een tijdje zijn plas ophouden toch?


Aha, bij jullie dus ook vuurwerk gewoon, tja, dan hadden ze het op dat tijdstip kunnen verwachten en hond binnen moeten laten (of heel goed aanlijnen) dan vind ik ook dat buren niet kunnen verwachten dat die buren nu hun excuses in 3 voud gaan aanbieden. Of het zou in die gemeente dan echt verboden moeten zijn, dan ga je er van uit dat er niet geschoten wordt. (nou ja, ik nog niet... )

Dat moet ie kunnen ophouden vanaf 's middags, maar vaak krijg je dan al echt de kans niet meer om je hond uit te laten. En jij ook al, ik heb om kwart over 3 's nachts mijn neus uit de deur gewaagd, net iets later dan jou, (je moet wat voor je huisdier over hebben) om de hond uit te laten :D werd nog wel geschoten bij ons, maar niet in mijn straat op dat moment en vingers gekruist dat er niet net een onverlaat nog even het tunneltje wou opblazen.

Hond is nu gelukkig weer normaal, nou ja, voor mijn doen :+ :D

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:12

Sjolvir schreef:
TrIjNiE__ schreef:
In België is het ook normaal om vuurwerk af te steken, sommige gemeenten verbieden het, ik weet niet of het in dit geval toegestaan was.

En bij ons ook 2 weken op voorhand al af en toe knallen en zelfs met onze bange herder is er om heen te werken. In de namiddag goed lang uitlaten en altijd even checken of er op straat mensen klaarstaan om te schieten (bij ons schieten ze namelijk altijd van op straat). Herder aanlijnen zodat hij niet wegloopt indien er toch geschoten wordt. En hij is op oudjaar om 17u voor het laatst buiten geweest, wil daarna ook niet meer buiten. En dan heb ik hem om half drie 's nachts weer buiten gelaten, hij was helemaal in zijn nopjes omdat hij weet dat het dan ook klaar is :) Maar je hond tussen half twaalf en een uur buiten laten is toch gewoon vragen om problemen? Een volwassen hond kan prima een tijdje zijn plas ophouden toch?


Aha, bij jullie dus ook vuurwerk gewoon, tja, dan hadden ze het op dat tijdstip kunnen verwachten en hond binnen moeten laten (of heel goed aanlijnen) dan vind ik ook dat buren niet kunnen verwachten dat die buren nu hun excuses in 3 voud gaan aanbieden. Of het zou in die gemeente dan echt verboden moeten zijn, dan ga je er van uit dat er niet geschoten wordt. (nou ja, ik nog niet... )

Dat moet ie kunnen ophouden vanaf 's middags, maar vaak krijg je dan al echt de kans niet meer om je hond uit te laten. En jij ook al, ik heb om kwart over 3 's nachts mijn neus uit de deur gewaagd, net iets later dan jou, (je moet wat voor je huisdier over hebben) om de hond uit te laten :D werd nog wel geschoten bij ons, maar niet in mijn straat op dat moment en vingers gekruist dat er niet net een onverlaat nog even het tunneltje wou opblazen.

Hond is nu gelukkig weer normaal, nou ja, voor mijn doen :+ :D


Altijd fijn om de hond weer normaal te zien, ik vind het zo sneu om hem totaal in paniek te zien als er weer een knal te horen is :(

I hope your day is as nice as your butt! ;)

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:24

Niet te geloven, op 31 december op oudjaarsavond je hond los laten lopen, en dan de buren de schuld geven dat het fout is gegaan?
Doe even gezond, dat is hetzelfde als je peuter zonder zwemdiploma in een zwembad gooien, en dan boos zijn op het zwembad dat je kind verdrinkt.
Dat kan je ook op je vingers natellen dat dat niet goed gaat.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:31

Lol de buren hadden het moeten doorgeven dat ze vuurwerk gingen afsteken? Lijkt mij toch logisch dat veel dat doen. Beetje ander de schuld gaan geven voor je eigen domme fout.

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:36

De buren van drie huizen verderop hadden moeten waarschuwen? Volgens mij wordt met oudejaarsnacht overal vuurwerk afgestoken. Wordt mooi als iedereen elkaar eerst even moet waarschuwen :=

Overigens vind ik het ontzettend sneu voor de hond. Maar ik vind het wel de verantwoordelijkheid van de eigenaren.

*pum*

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:39

Wat zielig... Het zou je maar gebeuren. :(:)
I.m.o. is het een ongeluk. Niemand heeft schuld, helemaal niet als het ook echt oudejaarsavond is gebeurd.
Als het mijn buren zou overkomen zou ik wel anders reageren trouwens. Zou me rot voelen, ook al heb ik geen schuld. De dood van een geliefd dier is natuurlijk erg. Jammer dat er niet meer wederzijds begrip is.

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:03

vuurwerk moet gewoon verboden worden voor particulieren, is doorgeslagen op alle fronten, veel leed onder dieren en mensen, hulpverleners en dan nog alle schades en ellende.. dit kost miljoenen en miljoenen

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:08

Op fb lees ik niks anders over honden die bang zijn weggelopen, ook overdag al. Op zulke dagen is het extra opletten en je hond niet los laten lopen.

Is er in België ook een vanaf en t/m tijdstip waarop je mag afsteken? Stel dat het nu om middernacht 23.55 gebeurde dat zijn de eigenaren gewoon dom om een hond überhaupt mee naar buiten te nemen, maar is het 1700 en mag er dan nog niks afgestoken worden dan is het erg dubbel.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:21

In België is het gemeentelijk geregeld, zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vuurwerkbeleid_in_België

Maar ik denk dat als het verboden was in betreffende gemeente, dat de eigenaren wel naar de politie waren gegaan ipv naar de buren.

Maar dan nog is het een stom ongeluk. Die hond brak zijn nek door dat hek. Dat had ook kunnen gebeuren als ze enthousiast achter een haas aan ging bijvoorbeeld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: swatch en 33 bezoekers