Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romystuurman
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-11-17

Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 00:43

, heb je perse een menhoofdstel nodig voor een Shetlander of kan dat ook gewoon met een normaal hoofdstel want ik had laatst een hoofdstel gekocht voor mijn shetlander alleen ze wil nu niet meer onder het zadel zitten en het hoofdstel was voor onder het zadel op maar nu mijn vraag kan ik ook gewoon mennen met dat hoofdstel of moet ik perse menhoofdstel voor hebben en kan nu ook gewoon met een normale Bit Of moet ik speciaal een menbit kopen

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:46

als je dit eigenlijk al bij voorbaat niet weet en ook de vraag op het bit zou ik niet eens beginnen aan het mennen.
de kennis is ver te zoeken en inspannen doe je niet even zomaar

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:56

Ik sluit me volledig aan bij StalNollie, ik ben er ook aan begonnen zonder enige ervaring, wel een persoon die er veel van wist en mij graag wilde helpen. Maar zonder haar was het ook echt niet gelukt!

Als je toch iemand hebt en ook zelf ervaring hebt zou ik zeggen dat je ff moet proberen of het lukt. Je hebt als je op de koets zit maar heel erg weinig te zeggen, op het bit na. Dit was ook veel te weinig met alleen een enkel gebroken bit voor mijn shetlander. Ik heb uiteindelijk een B stang gekocht, en dit werkt al veel beter! Ik hoef niet eens de onderste ring te gebruiken.
En de oogkleppen zijn toch ook wel fijn, zeker als je pony snel schrikt. Het geeft echt meer rust, maar je kunt het best zo proberen en altijd later nog aanpassen. Dus zeker opletten of het met een simpel bit lukt, en of je pony rustig genoeg is zonder oogkleppen.
En ik hoop echt dat je op pad gaat met ervaring of een ervaren persoon, omdat er zo'n verschrikkelijke ongelukken kunnen gebeuren bij het mennen als je er weinig tot niks van af weet.
Succes!

Sascho

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:11

Zoals bovengenoemd, waarom zou je wel of niet met oogkleppen gaan rijden. Als je daar met de juiste ervaring een wel overwogen beslissing in hebt genomen kun je een keuze maken voor een hoofdstel

romystuurman
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-11-17

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 01:31

Mijn shetlander heeft niks met menbitten ze haat die dingen ik heb 13verschillende menbitten voor haar gehaald maar allemaal een drama en voordat we met rijden zijn begonnen stond ze voor de kar alleen toen deed me zus het en was ik wat jonger en vond het toen niks aan en me zus wou stoppen dus had ze bijna alles verkocht en ik ben toen begonnen met rijden alleen ze wil gewoon niet meer rijden dat iemand op haar zit dus ik heb heus men ervaring.

Onali

Berichten: 18457
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 03:09

En als je pony straks ook aangeeft dat ze niet wilt mennen? Ze haat menbitten, ze wilt niet dat ze gereden wordt ...

Je laat nog al veel over aan wat de pony wel of niet wilt. Bovendien vraag ik me af hoeveel ervaring je precies hebt als je 11 jaar oud bent.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 03:14

Misschien moet je dan naar je shet luisteren. Als ze rijden en mennen niks vind kan je vast wel iets bedenken wat ze wel leuk vind om te doen!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 05:50

Je pony wil je iets duidelijk maken. Als ze rijden niet meer fijn vindt dan is de kans groot dat de ruiter te groot is geworden waardoor ze ongemak krijgt. Met bitten idem dito. Of het bit past niet goed in haar mond of mss heeft ze gebitproblemen waardoor het bit pijn oplevert.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 07:46

Sorry TS. Maar ik zou de goedbedoelde adviezen in het andere topic zeker niet negeren en vooral niét mennen met de pony op de foto die je gepost hebt.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:12

sanso schreef:
Sorry TS. Maar ik zou de goedbedoelde adviezen in het andere topic zeker niet negeren en vooral niét mennen met de pony op de foto die je gepost hebt.
geloof niet dat het om die pony gaat. Daar spreekt ze over "is geworden" en in laten slapen. Neem aan dat die er niet meer is dan.

Ik mende zelf een haflinger met dubbel gebroken bitje en normaal hoofdstel. Deze werd gek als ze niks kon zien door de oogkleppen.
Wel zou ik bij het inspannen iemand vragen met veel verstand van zaken, ik had al 8 jaar achter de rug met de haflinger en ookal vaker gemend met andere paarden. Maar toch vond ik het fijn dat er iemand bij was.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:26

Je zegt dat deze Shetlander eerder voor de wagen heeft gelopen. Waarmee liep ze toen? Dan zou ik datzelfde (soort) hoofdstel en bit nu ook gebruiken. Als dat na 10x mennen nog niet bevalt kun je dan eventueel nog wisselen.

Zorg dat je goede, ervaren hulp hebt als je de pony weer gaat inspannen. Als het bij het mennen fout gaat, gaat het vaak goed fout. Je wilt neem ik aan niet dat je pony of jij gewond raken toch? Dus zorg voor een goede groom die kan helpen.

Een gewoon hoofdstel zou ik niet zo snel gebruiken voor de wagen. Een menhoofdstel (ook zonder oogkleppen) is vaak van wat steviger materiaal gemaakt dan een rijhoofdstel. Dat moet ook wel, want er kan meer druk op komen te staan, bijvoorbeeld bij een noodgeval. Je wilt dan niet dat het hoofdstel knapt!
Ook ligt een menhoofdstel vaak wat stabieler waardoor de bakstukken bijvoorbeeld niet in de ogen schuiven wanneer je met een stang ment.

Goed, veel plezier met je Shet. Zorg dat je goede hulp hebt van een volwassene met verstand van paarden en mennen en luister ook als diegene zegt dat het niet kan, of als de pony eerst een dierenarts/fysio nodig heeft. En als alles dan dik voor mekaar is... Dan wens ik je veel veilige kilometers

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:35

In je vorige topic kwam al naar voren dat de pony helaas lichamelijk niet in staat is om een koets te trekken. Kan hij niets aan doen, zijn lichaam is lichamelijk hiet in staat om belast te worden.

Met zijn verzet tegen het menbit, praat hij tegen jou. Er is iets met hem aan de hand, waardoor het bit hem pijn doet: of in zijn mond of aan zijn hoofd of nek of verderop in zijn lijf.

Geniet lekker van je pony, maar zet hem niet aan het werk, als dat lichamelijk niet gaat.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:54

Romy, in een ander topic vraag je hulp bij leren mennen toch? Is dat voor deze shet of de minishet met dwerggroei uit nog een ander topic? Ik denk dat je met hulp van buitenaf goede antwoorden op je vragen gaat krijgen; welke professional of zeer ervaren persoon je ook gaat vinden, die zal meekijken en meedenken over tuig, inspannen, wagentjes, bitten en alles. Ik wens jou en je shet (die hopelijk medisch in orde is en in staat om het werk te doen, wat je van hem/haar vraagt) veel plezier en een veilige start met aangespannen rijden.

romystuurman
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-11-17

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 10:41

Jongens die mini shetlander met dwerggroei is al overleden en mijn andere shetlander heeft niks met haar gebit de DA is 1 week geleden geweest en ze wil wel normale botten in maar geen menbitten

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:47

romystuurman schreef:
Jongens die mini shetlander met dwerggroei is al overleden en mijn andere shetlander heeft niks met haar gebit de DA is 1 week geleden geweest en ze wil wel normale botten in maar geen menbitten


Ik vind het knap dat je 11 bent en wel al 13 verschillende menbitten hebt geprobeerd en tig andere dingen. Ik vraag me af wat jij voor bijbaantje hebt dat je goud verdiend om dat allemaal te kunnen bekostigen! :oo

Wat heeft de dierenarts / tandarts gecontroleerd? Ze beschrijven altijd wat ze zien, vinden en waar ze mee bezig zijn.

Edit: De shet met dwerggroei is dus vannacht overleden?

romystuurman
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 10:57

Het gaat om een shetlander van 12jaa r mijn zus kreeg haar toen ze(me zus zelf niet de pony) 11 was en toen was de pony 5 ze heeft haar vanaf dat ze 6 t/m7 jaar gement ze heeft toen 3 jaar onder het zadel gestaan toen was me zus niet geïnteresseerd meer in haar toen kreeg ik haar ik heb toen 1jaartje gesprongen met haar en ook1jaartje onder het zadel gezeten maar ik ben te groot de bijrijder werd te groot dat beslast haar en toen wou ze niet meer rijden als dat meisje erop zat maar wel met me broertje alleen me broertje vind rijden niet leuk dus wou ik weer mennen alleen me zus is vergeten wat voor merk hoofdstel ze had want dat menhoofdstel wou ze wel maar het andere menhoofdstel niet dus daarom de vraag kan ik gw mennen met een normaal rij hoofdstel?

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:13

Jij vraagt het hier, dus dan moet je ook alle hulp aannemen die je hier krijgt, en niet gaan zeggen dat je liever andere antwoorden wilt krijgen. Er is geen ja of nee antwoord op deze vraag, het gaat hier wel over een dier, met alle informatie die je erbij geeft kan het best zijn dat er iets aan de hand is waarom je wel of niet een men hoofdstel kunt gebruiken. Dus alsjeblieft, probeer wat te doen met ieders hulp. Wij antwoorden voor jou en je pony, niet om je tegen te werken.
Sorry als het hard aankomt, dat is zeker niet de bedoeling, maar we zijn allemaal hier om jou te helpen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:15

Nou volgens mij staan er hierboven al prima antwoorden over waarom je beter een menhoofdstel dan een rijhoofdstel kunt gebruiken. Plus uitleg waarom.

En... ga eens in tolbert bij de menclub kijken. Daar zitten genoeg enthousiastelingen die wel even met je willen meekijken. Dat werkt toch makkelijker dan via een forum.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:22

TS, denk je dat het een mogelijkheid is om zinnen te vormen? Hoofdletters, punten en eventuele komma's?

Ik vind het vreselijk om je posts te lezen zo.

Ontopic: ja, je kunt mennen met een gewoon hoofdstel. Is het aan te raden? Nee.

Een rijhoofdstel is vaak wat fijner dan een menhoofdstel. Het risico hiervan is dat het dus ook minder stevig is dan een menhoofdstel. En stevigheid is wel gewenst, mocht er wat gebeuren.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:25

Vaak is de afstelling van een menhoofdstel incl menbit niet goed vooral bij kleinere pony's / hoofdjes. Het bit ligt vaak te laag, de neusriem te los etc. Laat daar eens iemand met verstand van zaken goed naar kijken. Plus dat de leidsels als je ze te slap laat hangen, dus zonder aanleuning, extra druk kunnen geven op het bit. Een leidsel is heel wat langer dan een teugel en dus ook zwaarder...

Persoonlijk vind ik dus niet dat je perse een menhoofdstel nodig hebt, want heb ook gemend met welshjes en menhoofdstel was echt heel moeilijk te vinden wat goed pastte. Moet je wel een pony hebben die zonder oogkleppen te mennen is. Dus toen ook met rijhoofdstelletje gemend, totdat ik er een meer op maat heb laten samenstellen door verschillende onderdelen door elkaar te gebruiken (kan goed met hoofdstelletjes van Ideal). Hetzelfde met mijn kruising New Forest x Arabiertje, ook zo'n hoofdje waar geen standaard menhoofdstel op pastte en het was ook te zwaar in combi met menbit. Die heb ik lang gemend met een dravershoofdstelletje van biothane met gewoon gebroken bitje.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:32

Zeer oneens.. Ik heb ook met m'n welshje gemend.. Gewoon een net passend hoofdstel gehad..

Hele tuig was trouwens prima.. Alles op maat aan laten meten.. Maar daar wringt 'm vaak de schoen..

Mensen vinden shetjes/welshjes blijkbaar geen ponies ofzo.. :?
Vooral op shetten wordt er maar vanalles op gegooid en achter gehangen, terwijl als je gewoon een tuig aan laat meten, je alles op maat hebt..

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:25

Even off topic maar leren ze tegenwoordig op school je niks meer over zinsopbouw en leestekens? Ik zie 1 lap tekst die ik wel drie keer moet lezen om uberhaupt te begrijpen wat er staat.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:46

Napie schreef:
Even off topic maar leren ze tegenwoordig op school je niks meer over zinsopbouw en leestekens? Ik zie 1 lap tekst die ik wel drie keer moet lezen om uberhaupt te begrijpen wat er staat.


Als jij in groep 7 al volledig leestekens gebruikte, vind ik dat heel bijzonder. Dat heb ik namelijk nooit geleerd, al helemaal niet op de basisschool en zit nu toch wel om mbo jaar 2 :’)
Dus nee, dat wordt niet veel meer geleerd en al helemaal niet op die leeftijd

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:49

TS is 12. Dat is brugklas. Ja dan mag ik hopen dat je dat beheerst. :')

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Heb je persé een menhoofdstel nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:52

Ook vrij offtopic overigens ;) .

De boodschap is duidelijk. Het is nu aan TS om er iets mee te doen of niet.