Met paard op kot (+diergeneeskunde)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Met paard op kot (+diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 18:55

hallo!

Ik zit nu in mijn laatste jaar middelbare, en zoals velen zit de droom van diergeneeskunde al jaaaaren in mijn hoofd :D Nu is er 5 maand geleden onverwacht een paardje op m'n pad gekomen, en daar moet ik dus over gaan nadenken of mijn paard al dan niet mee kan naar Gent. :o

Nu heb ik een plekje gevonden waar ik zowel kan wonen als mijn paard kan stallen! (binnen het budget van mn ouders ook!) M'n pa vind het allemaal best oke, ik moet zelf die keuze maken, zolang ik er op het einde van het jaar maar door ben. M'n moeder is minder voor het plan te vinden en denkt dat m'n paard een afleiding zal zijn en ik hem beter thuis laat staan om dan op vrije dagen/namiddagen terug te keren naar huis (45 min traject en dan nog eens 30 min traject naar stal) (Ik "moet" van m'n ouders hoe dan ook op kot)

Ik zie het juist tijdsbesparend, als ik op kot kom na de lessen staat m'n paard gewoon op amper een minuutje en kan ik dan ook studeren in de tijd die ik over heb idpv een hele namiddag te verliezen aan traject maken. Ook zie ik het als ontspanning tussendoor, als ik t studeren ff niet meer zie zitten kan ik gewoon even m'n paard gaan poetsen of longeren om daarna terug fris aan m'n boeken te gaan zitten idpv op m'n gsm of laptop te gaan tokkelen (wat de meesten wel doen als "pauze" niet) De plek is wel 30min fietsen van de plaatsen waar ik les heb idpv 10 minuutjes als ik een kot neem in het stadsccentrum.

Heeft er hier iemand ervaring met paarden op kot en diergeneeskunde studeren? Is het te combineren? Ik weet sowieso dat het n super zware studie zal worden, mijn talent op wiskunde vlak is niet super groot (ik heb nu 4u wiskunde id week en had nu voor kers 60%) maar ik wil er echt voor gaan!

alvast bedankt!!!

Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Re: Met paard op kot (+diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 18:58

extra: Ik zou dus tijdens de week van maandag tot vrijdag op kot gaan en in het weekend thuis, de stalling is volpension. In de zomermaanden zou ik mijn paard dan terug 3 maanden meenemen naar huis. (ongeacht herexamens)

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:11

Ik studeer ook diergeneeskunde in Gent en mijn paard staat thuis. Ik vertrek pas maandag middag en rijd nog id ochtend. Dan ga ik woensdag terug naar huis om savonds terug te keren en rijd dan nog vrijdag, zaterdag, zondag :). Ik rijd 45 minuten naar huis toe, ongeveer 1 uur naar stal. Als mijn paardje zelf in Gent zou staan, zou ik veel meer zelf moeten doen, en dat is zeker niet haalbaar voor mij. Alle lessen worden ook opgenomen waardoor ik zelf kan inplannen waar en wanneer ik kijk, I.p.v. fysiek aanwezig te moeten zijn in de aula!

Ps voor wiskunde moet je geen stress hebben, dat is relatief weinig aanwezig

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:18

Het is natuurlijk heel persoonlijk hoeveel je moet leren e.d. Maar bereid je voor op veel leerstof en lange dagen. Lessen tot 7 en daarnaast nog practicums die verplicht zijn. Maar je moet echt zelf inschatten of jij het aan denkt te kunnen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:21

Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb je de mogelijkheid om je paard in Gent volpension te stallen, of moet je echt alles zelf doen? In het laatste geval lijkt het me toch heel zwaar.

Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 19:24

mayadeby schreef:
Ik studeer ook diergeneeskunde in Gent en mijn paard staat thuis. Ik vertrek pas maandag middag en rijd nog id ochtend. Dan ga ik woensdag terug naar huis om savonds terug te keren en rijd dan nog vrijdag, zaterdag, zondag :). Ik rijd 45 minuten naar huis toe, ongeveer 1 uur naar stal. Als mijn paardje zelf in Gent zou staan, zou ik veel meer zelf moeten doen, en dat is zeker niet haalbaar voor mij. Alle lessen worden ook opgenomen waardoor ik zelf kan inplannen waar en wanneer ik kijk, I.p.v. fysiek aanwezig te moeten zijn in de aula!

Ps voor wiskunde moet je geen stress hebben, dat is relatief weinig aanwezig


Ja snap ik de stalling is wel volpension! Dus ik zou op stal wonen/studeren en enkel moeten rijden/verzorgen wat m’n paardje betreft.

Super bedankt! Stress hem soms echt dood datk het niet zal kunnen maar is echt Mn droom!

Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 19:25

MoppieFilou schreef:
Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb je de mogelijkheid om je paard in Gent volpension te stallen, of moet je echt alles zelf doen? In het laatste geval lijkt het me toch heel zwaar.


Volpension stalling!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:30

Jadetjexoxo schreef:
MoppieFilou schreef:
Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb je de mogelijkheid om je paard in Gent volpension te stallen, of moet je echt alles zelf doen? In het laatste geval lijkt het me toch heel zwaar.


Volpension stalling!


Persoonlijk denk ik dat het dan veel beter is om hem/haar in Gent te stallen. Zoals je zelf zegt is het volgens mij een prima ontspanning om even te gaan poetsen, en als je telkens meer dan een uur in de auto zou moeten zitten om erheen te gaan, verlies je veel tijd.

Nadeel is wel dat je bijvoorbeeld tijdens de examens misschien thuis zit, en je er dan weinig naartoe zal kunnen gaan. Als je het zelf een keer te druk hebt kan je ook niet aan je ouders vragen om even aandacht te gaan geven.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Met paard op kot (+diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:32

Ik verplaats dit topic naar school, studie en werk.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:56

Ik denk dat dit een zeer goede oplossing is!

Zeker in Gent kan je je tijd zelf een beetje inplannen omdat de lessen worden opgenomen en gelivestreamd.
Ik zit momenteel in mijn 5de jaar en heb ook altijd mijn pony's gehad naast mijn studie, dit jaar zit ik zelfs niet meer op kot en woon ik 100km van de faculteit af :P
(Niet zo handig aangezien ik veel klinieken heb, maar in je bachelor goed haalbaar)

Veel succes alleszins! (En maak je geen zorgen over wiskunde, dat heb je toch niet nodig)

Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 20:01

Persoonlijk denk ik dat het dan veel beter is om hem/haar in Gent te stallen. Zoals je zelf zegt is het volgens mij een prima ontspanning om even te gaan poetsen, en als je telkens meer dan een uur in de auto zou moeten zitten om erheen te gaan, verlies je veel tijd.

Nadeel is wel dat je bijvoorbeeld tijdens de examens misschien thuis zit, en je er dan weinig naartoe zal kunnen gaan. Als je het zelf een keer te druk hebt kan je ook niet aan je ouders vragen om even aandacht te gaan geven.[/quote]

Oeh aan m’n ouders hoef ik niks te vragen hoor m’n stiefpa zou misschien nog durven maar die is super laat thuis en m’n moeder is doodsbang van paarden. Ik denk ook dat ik tijdens de blok op kot blijf de meeste dagen omdat ik thuis niet zo goed kan studeren (ik blijf nu ih middelbare ook id studie op school hha)

Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 20:04

Oliiviia schreef:
Ik denk dat dit een zeer goede oplossing is!

Zeker in Gent kan je je tijd zelf een beetje inplannen omdat de lessen worden opgenomen en gelivestreamd.
Ik zit momenteel in mijn 5de jaar en heb ook altijd mijn pony's gehad naast mijn studie, dit jaar zit ik zelfs niet meer op kot en woon ik 100km van de faculteit af :P
(Niet zo handig aangezien ik veel klinieken heb, maar in je bachelor goed haalbaar)

Veel succes alleszins! (En maak je geen zorgen over wiskunde, dat heb je toch niet nodig)


Dankje! Vind je de studie erg zwaar? Ik ben nu atm gewoon een gemiddelde student (ik scoor pal ik het klasgemiddelde met meestal minimale en soms iets zwaardere inspanning maar kan best nog een tandje bij ) en ben soms best wat bang dat ik t niet ga halen. Maar ik wil het echt super graag en wil er VOL voor gaan ☺️

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:06

Hoe staat je paard nu op stal en hoe staat hij in Gent in de winter en in de zomer? Hoe is de huisvestiging en hoeveel komt jouw paard buiten met soortgenoten, ook al is het volpension? Er gaat toch een hoop tijd in steken. Eerste jaar red je waarschijnlijk wel, maar daarna ... hangt van de discipline en jezelf af. Plus wil je graag stappen en andere dingen ernaast nog doen. Je paard staat er 24/7 en jij zit op kot. Voordeel is wellicht dat je iemand van soortgelijke studie kan vinden die bijrijder of verzorger wil zijn, waardoor je paard en per dag in elk geval twee of drie keer (kort) uit komt/?

Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 20:12

Willekes schreef:
Hoe staat je paard nu op stal en hoe staat hij in Gent in de winter en in de zomer? Hoe is de huisvestiging en hoeveel komt jouw paard buiten met soortgenoten, ook al is het volpension? Er gaat toch een hoop tijd in steken. Eerste jaar red je waarschijnlijk wel, maar daarna ... hangt van de discipline en jezelf af. Plus wil je graag stappen en andere dingen ernaast nog doen. Je paard staat er 24/7 en jij zit op kot. Voordeel is wellicht dat je iemand van soortgelijke studie kan vinden die bijrijder of verzorger wil zijn, waardoor je paard en per dag in elk geval twee of drie keer (kort) uit komt/?


Hij staat nu snachts op stal en overdag op weide/paddock. De stalling in Gent is een volpension, ze staan in groepsstal met aangrenzende paddock en zomerweide. Ik ben niet bepaald een persoon die veel uitgaat, ik doe t wel eens graag maar vaak enkel bij “speciale” gelegenheden zoals verjaardagen, einde vd examens etc. (En ik drink vaak gewoon niet, best gezellig zonder) Sowieso komt er extra tijd kijken met n paard maar wil een zo goed mogelijke oplossing vinden. :)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:16

Bijrijder zou idd ook wel makkelijk zijn misschien! Wie weet vind je wel iemand die ook dierengeneeskunde studeert en dit wel wil doen.

Hoeft natuurlijk niet meteen, maar als het na één of enkele jaren toch zwaarder wordt is dit denk ik wel een goede oplossing.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Met paard op kot (+diergeneeskunde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:23

Ik zou eerst eens gaan studeren. Kijk dat een paar maandjes aan en beslis dan of je je paard gaat halen. Als je hem gelijk verhuist en het blijkt toch geen succes, of de studie valt tegen etc dan hoef je je paard niet weer ergens anders heen te brengen.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:28

Het kan werken, kan ook niet werken. Er zijn er genoeg die het niet haalde en geen paard hadden en genoeg die het wel haalde en wel een paard hadden. Iedereen heeft naast zijn studie vaak toch wel iets waar ze ook graag tijd aan besteden, de ene gaat graag hardlopen, de ander series kijken en weer een ander naar zijn paard. Als jij je tijd goed kunt indelen en goed je best doet dan kan het wel haalbaar zijn.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:30

CastaMickey schreef:
Ik zou eerst eens gaan studeren. Kijk dat een paar maandjes aan en beslis dan of je je paard gaat halen. Als je hem gelijk verhuist en het blijkt toch geen succes, of de studie valt tegen etc dan hoef je je paard niet weer ergens anders heen te brengen.


Dit vind ik ook een goede :))

Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 20:32

sharon488 schreef:
CastaMickey schreef:
Ik zou eerst eens gaan studeren. Kijk dat een paar maandjes aan en beslis dan of je je paard gaat halen. Als je hem gelijk verhuist en het blijkt toch geen succes, of de studie valt tegen etc dan hoef je je paard niet weer ergens anders heen te brengen.


Dit vind ik ook een goede :))


Kan idd! Maar het is de stal zelf die kamers verhuurd dus weet niet of ke daar op kot mag zegmaar zonder je paard mee te nemen maar zou dat idd kunnen bekijken

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:40

Zo te lezen komt je paard in Gent niets te kort als je een paar dagen niet zou kunnen, en als je in het weekend naar huis zou gaan.

Dan zou ik hem in Gent stallen, en kun je mooi ontspannen tussen door.
Heb je even geen tijd, dan komt je paard toch niets te kort.
Je bent tenslotte meer dagen in Gent dan thuis.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 01-01-19 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:41

Zeg maar tegen je ouders dat je de reistijd kwijt bent en dan en niet rijd en niet studeert. Gewoon daar in pension zetten en in het weekend kun je altijd nog kijken of je blijft studeren of naar huis gaat. Fijne oplossing op kamers op het pension.