Geen ballen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 15:22

Tja..mijn eerste hengst en eerste veulen. Hij is van april. Ik dacht ik laat hem eind februari castreren. Voor de warmte, en hengstigheid van de dames aan.
Alleen van de week voelde ik even en er zat niks. Achter zijn pielemuis is het gewoon vlak. Niks ingedaald. Je voelt wel 2 kleine balletjes in de buikwand zitten.

Moet ik me zorgen maken of is dit op deze leeftijd normaal.
Het is een fewspot shet

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:35

Ik heb een Few Spot (van ong 1 meter) en bij hem daalde de ballen ook laat in.
Hij is nu 2 jaar en heeft (eindelijk) beide ballen (1 grote en 1 kleintje).
Hem laat ik in ca maart/april castreren.

laran

Berichten: 700
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:38

Even met de DA overleggen en laten voelen als die er een keer is. Onze toen nog hengst was ruim 1.5 en had toen 1 voelbare bal en 1 ergens vaag. Maar niet casteerbaar thuis. Had op zich nog langer kunnen wachten tot die ene wel ingedaald zou zijn. Maar hij was niet meer te handhaven, stijgeren enz aan de hand. Dus naar de kliniek gebracht en daar gecastreed, was maar goed ook 1 bal bleek toch nog in de buikholte te zitten.

Het kan best nog een tijd duren voordat ze inhalen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:40

Het is normaal dat de ballen pas indalen als ze 1,5 jaar zijn. Ik zou dus eerst nog maar even afwachten en voor de zomer kiezen voor een hengstenweide (hoop dat die bestaan voor shetjes??).

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:47

Hoe oud is hij? Bij mijn hengst (nu 18 maanden) zijn ze ook net pas ingehaald

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:56

Ik heb niet echt een idee maar heb wel een vraag, puur uit interesse. Als hij van april dit jaar is dan is hij in februari 10 maand, is dat niet heel erg vroeg om al te ruinen?

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:56

Bij mijn (shabrakbont, niet fewspot) appaloosa is 1 bal uiteindelijk nooit ingedaald (de ander wel) en issie op tafel gecastreerd.

Maar t kan nog tot 2/2,5 jaar

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:02

Pas na 1 jaar ruinen, ervoor is niet aan te raden.
Dat je nu wat 'bobbels' voelt is normaal met 1.5 jaar ga je wat meer zien/voelen

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:14

Zullen dan wel later gaan indalen. Hij is nog jong. Ik zou wachten tot het najaar, net na de warmte.
Jong castreren kan wel, maar dan moeten ze wel ingedaald zijn. Bij de een duurt het langer dan bij de ander.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 20:09

Waarom is het aan te raden pas na een jaar te castreren?

Ik heb 2 merries die niet bezwangert hoeven worden. Dus vandaar was mijn idee om hem eind februari te castreren. Voor het vliegende insecten aan. En voor het voorjaar aan. 6 WK vruchtbaarheid na castratie in ogenschouw nemende.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:19

Ik heb een mini hengst lopen en die zijn ballen waren pas te voelen vanaf 2.5 jaar dacht ik.
Daarvoor was het ook vlak, was al bang dat ik een klophengst zou hebben maar het duurde gewoon langer met indalen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:44

Persoonlijk zie ik een zeer jonge hengst/ruin niet graag opgroeien tussen enkel merries.
Kerels hebben over het algemeen een andere manier van spelen, dan is het wel fijn als die een vriendje van hetzelfde geslacht heeft.

Ook ik zou mij niet druk maken dat de ballen nu nog niet ingedaald zijn.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:25

Maar ik heb nog nooit gehoord dat een jaarling al vruchtbaar is. Dus in het najaar castreren kan prima.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:38

Volgens mij kan je niet eerder laten ruinen, dan als de ballen zijn ingedaald.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:44

Mijn Welsh A hengstje had ook pas met 18 maanden de ballen ingedaald. Heeft tot die tijd in een gemengde kudde gelopen en dat ging prima.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:54

Gaat het om een groter paard/pony of een shet? Het kan namelijk dat je voor je pony/paard juist wat extra body wilt. Als je te vroeg castreert kan het zijn dat je echt een slungel krijgt. voor een shet maakt dat wellicht niet veel uit. Heb je je goed ingelezen over de voors en tegens van vroeg castreren? Aangezien dit je eerste hengstveulen is? Heb die van mijn met 2,5 gecastreerd, in het najaar.
Al die tijd daarvoor heeft ie bij een merrie veulen gestaan dat het wat moeilijk had. Ligt ook aan het dier zelf of hij vroeg gaat dekken of niet.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:57

Lijkt me ook erg jong, en zeker in het winterseizoen kunnen ze de ballen intrekken bij koud weer. De mijne was zo op 3 jaar bijna afgekeurd omdat 1 bal niet zichtbaar was in de voorring, gelukkig was die na zijn voorstelling wel lichtjes zichtbaar en was ie "geslaagd" :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:01

cobiie schreef:
Persoonlijk zie ik een zeer jonge hengst/ruin niet graag opgroeien tussen enkel merries.
Kerels hebben over het algemeen een andere manier van spelen, dan is het wel fijn als die een vriendje van hetzelfde geslacht heeft.

Ook ik zou mij niet druk maken dat de ballen nu nog niet ingedaald zijn.


Dit dus.

Vriendje vanhetzelfde geslacht en leeftijd.

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:01

suikermeisje schreef:
Maar ik heb nog nooit gehoord dat een jaarling al vruchtbaar is. Dus in het najaar castreren kan prima.



Reken er maar op dat ze er zijn. En ook al willen.

Zelfs als de merrie aan de grote kant is... krijgen ze het wel voor elkaar.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:02

Knert schreef:
suikermeisje schreef:
Maar ik heb nog nooit gehoord dat een jaarling al vruchtbaar is. Dus in het najaar castreren kan prima.



Reken er maar op dat ze er zijn. En ook al willen.

Zelfs als de merrie aan de grote kant is... krijgen ze het wel voor elkaar.


Zeker waar.

Echt een gevalletje waar een wil is is een weg.

Silly1972

Berichten: 14776
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:20

Mijn hengst is 22 maanden en daarbij heb ik 1 bal al eens gezien, maar van het weekend zat er weer niks.
Wel fijn om te horen dat het wel vaker gebeurd dat ze later indalen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:50

Hier een 2,5 jarige hengst die pas rond 2 jaar zijn balletjes liet zaken. Nogsteeds trekt hij ze ook regelmatig op en lijkt het net een ruin. Zou ook niet adviseren om je hengstje al zo vroeg te laten castreren. Geef hem de tijd om ze rustig te laten zakken tenzij hij al gedragsmatig onhanteerbaar is maar dat lijkt mij niet op die leeftijd.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 23:29

Nee hoor dat is hij niet idd.

Ik ga op zoek naar een opfok plekje of iemand die een hv heeft om hem mee de zomer over te laten lopen

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:38

Tot 2,5 jaar mag het indalen, daarna zijn ze te groot om zelf nog in te dalen. Ze moeten met een jaar of 1,5 wel voelbaar zijn bijvoorkeur.

Maar wees gerust; zolang de ballen niet ingedaald zijn is de temperatuur te hoog om vruchtbaar zaad te produceren ;) handigheidje van de natuur :j Maar dan moet je wel zeker weten natuurlijk dat ie ze niet af en toe toch laat hangen als je even niet kijkt. Dus als ze in de lies voelbaar zijn, dan zijn ze wel vruchtbaar.

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Geen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:30

peach dat is niet waar

dacht zelfs dat het tot 4 jaar kan gebeuren
en ballen niet indalen en niet vruchtbaar is ook niet waar,
veulens waarvan ballen nog niet zijn ingedaald dekken ook gewoon en zijn vruchtbaar. ook klophengsten kunnen vruchtbaar zijn ( 1 op zoveel maar het kan)

hier 2 hengstveulens van maart en juni die gaan aankomend weide seizoen apart van de groep. staan nu beide gewoon gemengd. bij de 1 voel je wel al wat zitten en de ander nog niet. als ze beide de leeftijd hebben van 1.5 laat ik ze castreren ( mits niet al verkocht )