Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 17:48

Over een paar jaar willen wij een keer een verre lange reis maken van circa 6 weken.

Normaal blijven we eigenlijk altijd thuis,soms eens een nachtje weg meestal in de zomer zodat de paarden op de wei kunnen blijven.
De hond word dan door een buur verzorgt en ze houden een oogje in het zeil mbt de andere dieren.
(kat,hond en paarden)

Maar nu,6 weken weg.... Lange tijd en ik wil niet dat de hond dan alleen maar 4 x per dag uitgelaten word en dan weer naar binnen gebonjourd word. Ik wil graag iemand in huis die s'avonds op de bank tv kijkt zodat de hond daar lekker tegenaan kan liggen :o

Het is van het voorjaar dat we gaan dus de paarden staan nog dagelijks s'nachts op stal wat ook iedere dag uitgemest moet worden.

Kortom,iemand die 6 week lang ''ons'' leven over gaat nemen maar hoe vind je iemand?

Heb al zitten googlen op huisoppassers maar waar moet je op letten?

* vrienden en familie zijn er niet om op te passen*

Mensen met ervaring hiermee en tips?

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:53


Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:56

Wij passen al jaren voor twee bekende gezinnen op als zij op vakantie gaan. Kwam er al jaren voordat ze vroegen of ik een oogje in het zeil kon houden toen ze een drachtige merrie hadden en een weekend weg wilden. Na dat weekend pasten we ook op als ze langer weg wilden.

Het belangrijkste is dat het goed voelt. Je hebt toch een vreemde in huis. Daarnaast goede afspraken, wat wel, wat niet, maar ook: wanneer bel je de dierenarts e.d. Onze ervaring is dat bereikbaarheid toch wel een ding is met vakantiegangers, óók als ze zeggen wel bereikbaar te zijn. Dus dan is het wel heel fijn als je weet wat je zelf wel en niet mag/kunt doen.

En een dingetje: leg alle apparatuur en sloten uit. Wij hebben zelf een slot op de achterdeur dat niet standaard is en toen schoonmoeder moest komen om de konijnen te voeren, kreeg ze de deur niet meer op het slot _O-

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:01

Mijn moeder en haar vriend passen al sinds de jaren 90 elke zomer op andermans huizen via http://www.holidaylink.com. Gaat met gesloten beurs, hoewel ik me meen te herinneren dat degene die een huis aanbiedt wel wat inschrijfgeld moet betalen.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:03

Ruime ervaring met oppas tijdens vakantie in huis.
Wij maakten gebruik van de site voor-elkaar.net en inmiddels hebben we 2 vaste oppassers die we eerst vragen of ze kunnen oppassen.
Je kunt op de site zoeken naar mensen die ervaring hebben met paarden en referenties e.d.
Oppassen gaat vaak met gesloten beurs,sommigen vragen een (reis)kostenvergoeding.

Voordeel dat jullie in NL wonen (ga ik vanuit :o ) dat je dan vantevoren kennis kunt maken.
Wij hebben dat niet en het is dus maar afwachten wat je in huis haalt ;)
We hebben maar 1x gehad dat het oppassen niet helemaal is gegaan zoals wij dat wilden,maar zoals gezeg met de andere 2 hebben we echt hele goede ervaringen.

Mijn moeder zei bij de 1e x dat we vreemde oppassers hadden,dat we al onze kostbaarheden ergens moesten opbergen waar niemand bij kon. Maar toen zei ik : ze gaan op onze kostbaarste bezit oppassen :+ De rest boeide ons niet zo eigenlijk :D

Mocht je nog meer vragen hebben,stel ze maar :)

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:29

Ik ben dierenoppasser, vooral honden. Ik zou het vooral op Facebook vragen, dat is ook hoe ik aan mensen ben gekomen waar ik op mocht passen.

Als het zes weken lang is zou ik vooral zoeken naar iemand die enigszins in de buurt woont, dat is vaak toch handiger. En ook iemand die al ervaring heeft aangezien het verschillende diersoorten betreft! Oh, en vergeet niet uit te leggen hoe de tv werkt en het Wi-Fi wachtwoord doorgeven :+

En wat voor mij fijn was, schrijf alles wat gedaan moet worden op en leg het papier op de tafel. Op die manier kon ik de lijst dagelijks afwerken en vergat ik niet per ongeluk iets! Wat voor jullie ondertussen een gewoonte is geworden is voor je oppasser dat juist niet.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:33

Ik ben lid van de Facebookgroep Wereldvrouwen, allemaal Nederlandse vrouwen die in het buitenland wonen. Er zijn daar best veel mensen die heel graag een periode in Nederland zouden willen zijn met gesloten beurzen. Er zijn er ook best wat met ervaring met paarden. Je moet wel ‘Wereldvrouw’ zijn om in de groep te mogen, maar een oproep voor iemand plaatsen mag wel. Misschien een idee?

Anoniem

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:50

Ik zou ook eens kijken wat de opties zijn mbt de paarden, hond en kat in een "hotel" te plaatsen. Die heb je tegenwoordig hele goede/mooie. Het zijn alleen wel behoorlijke kosten. Maar je hebt mss wel meer zekerheid.


6 weken op iemand zijn beestenboel passen is best heftig. En als er in de tussentijd iets gebeurt waardoor de oppasser terug naar huis moet heb je een probleem..

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:53

Eens. Wij hebben onze paarden ook een aantal keren op pension gedaan tijdens lange vakanties.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:00

Word een beetje lastig als je er 8 thuis hebt staan plus nog een aantal honden hebt lopen om ze in pension te zetten.

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:12

Ik vind het met gesloten beurs idee prima voor een weekend of mizhien zelfs een weekje maar 6 weken.. ? vind dat daar best een vergoeding tegenover mag staan.. Hoeveel paarden heft TS?
Je hebt toch een verantwoordelijkheid om voor alles te zorgen..
Buitenzetten binnnen brengen uitmesten is toch echt wel een beetje werk als je dat niet dagelijks gewend bent.
Ik doe ook bij vrienden opppassen maar vraag wel 25 euro per dag/nacht.. (8 paarden / 3 honden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:04

Popstra schreef:
Word een beetje lastig als je er 8 thuis hebt staan plus nog een aantal honden hebt lopen om ze in pension te zetten.


Maar 8 paarden laat je ook niet aan iemand over die je niet kent (via zo’n oppas netwerk) neem ik aan?

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:26

Ik pas ook altijd op bij een vriendin.. dat gaat meestal ook met gesloten beurs.. en soms krijg ik dan alsnog wat toegestopt..
Maar bij vreemde vind ik dat er best iets tegenover mag staan eigenlijk..

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:52

Welke regio woon je?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:27

Je vraagt iemand bij jou in huis. Dan heb je 2 opties.

De gesloten beurs, persoonlijke variant: Dat moet dus iemand zijn die je vertrouwt, kent, bij wie het gevoel goed is. Met gesloten beurzen omdat je elkaar een dienst bewijst. Je kunt minder eisen stellen, want het is wat informeler. En als de ander halverwege afhaakt, tsja dan zit je op vakantie....


Of juist de betaalde variant. Dan kies je een professioneel iemand. Die het goed voor elkaar heeft qua opleiding, ervaring, ehbo, verzekeringen, voorwaarden. Daar betaal je dan voor. Maar dan heb je ook duidelijk rechten en kun je makkelijker zaken eisen. Bijvoorbeeld dat jouw hond iedere dag 100x geaaid wordt. Want je betaalt ervoor. Ook is het dan afgedekt wanneer er iets misloopt bijvoorbeeld.

Bij beide types moet je gevoel goed zijn. Je wilt relaxed op vakantie tenslotte, zonder zorgen. Dus zorg dat je goed kennismaakt van tevoren.

Beide types vind je via internet. Google, Facebook, bokt. De informele variant vind je ook via de plaatselijke manege of supermarktbriefjes.

Ik weet niet in welke regio je zoekt?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:34

Er zijn gelukkig heel veel goede verhalen, maar ken er helaas ook 1 waarbij het huis leeg is gehaald en de dieren niet zijn verzorgd...
Goed gevoel zegt niet alles...

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:38

sneeuwpop schreef:
Er zijn gelukkig heel veel goede verhalen, maar ken er helaas ook 1 waarbij het huis leeg is gehaald en de dieren niet zijn verzorgd...
Goed gevoel zegt niet alles...

Absoluut waar. Mensen kunnen perfect toneelspelen. Daarom zou ik zelf eerder voor de professionele optie gaan. Dan heb je een contract etc. Je spullen zijn dan misschien nog steeds weg, maar je staat een stuk sterker tov je verzekering om alles vergoed te krijgen ;) .

Of je moet voor iemand gaan die je echt goed kent met veel referenties.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:10

Er is iemand die hiermee op Boktmarkt adverteert. Ik ken haar van een aantal jaar geleden en het is een betrouwbaar persoon.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:37

Boras schreef:
Google maar eens op paardenoppas.

https://paardenoppasservice.nl

Deze bijvoorbeeld. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kom de naam soms tegen.


Wij gaan deze zomer 6 weken naar Noorwegen en schakelen daarvoor oppas aan huis in via dit kanaal.

Als we kort op vakantie gaan kunnen onze 2 ponies logeren bij een kennis en komt een buurmeisje om onze andere dieren (geiten, kippen, konijnen en katten) te verzorgen. Maar dat vinden we geen goede oplossing voor zo'n lange vakantie.

We hebben via deze paardenoppasservice kennisgemaakt met een oppas die we helemaal zien zitten, en we gaan daardoor straks vol vertrouwen op vakantie.
Ook vinden we het een rustgevende gedachte dat de oppasservice direct voor vervanging zorgt als "onze" oppas onverhoopt zou uitvallen. Er kan altijd iets gebeuren tenslotte.

We hebben nu dus nog geen praktijkervaring met deze regeling, maar we zijn vol vertrouwen dat het helemaal goed komt.

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:09

Zoals al eerder is geschreven www.paardenoppasservice.nl
Medewerkers zijn gescreend, hebben ruime ervaring, zijn verzekerd en er is een achterwacht mocht er onverwachts zich iets voordoen.

Zelf pas ik al enige jaren via dit bedrijf op en merk zowel als oppasser als bij de mensen waar ik oppas dit erg plezierig wordt ervaren.
Tevens pas ik bij vrienden meerdere keren per jaar op.

Voor meer informatie mag je me gerust en pb sturen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Lange vakantie,dierenoppas in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:45

Assie, die hierboven al gereageerd heeft, paste voorheen op mijn stal in Bathmen. Er stonden flink meer paarden dan jij hebt staan en ik had3 honden. Ik was super tevreden over haar en kan haar van harte aanbevelen.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 20:33

Een hotel voor de kat en hond gaat hem zeker niet worden. Hond mee gehad naar een b&b en je kon merken dat hij echt zijn plekje zat te zoeken.
En de kat loopt hier ook buiten en hij is niet gewend om "opgesloten" te zitten.

4 paarden waarvan ik er sowieso 1 langer in de opfok kan laten staan.

Paarden verplaatsen doe ik niet.

Ik ga daarom ook liever voor een betaalde service zodat ze ook verzekerd zijn, eventuele certificaten, ervaringen etc.

Wil daarom ook goed voorbereid zijn want anders ga ik niet eens. :o

We wonen bovenin Nederland, we kunnen bijna de aangespoelde containers zien. :P