Bokkers vertellen: MoniqueT

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 16:30

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
We hebben veel plezier in onze tuin, waar we sinaasappels, citroenen, limoenen,
kersen, vijgen, nectarines en olijven oogsten voor eigen gebruik en om weg te geven,
want er is volop.

Dit jaar mag bokker MoniqueT aftrappen in het onderdeel Bokkers vertellen waarin zij vertelt over haar leven in Spanje. Zij verhuisde in 2011 samen met haar man naar Spanje. Zij vertelt in het interview hoe zij het land ervaart, wat ze mist aan Nederland en of ze ooit nog eens terug zou willen.

Voor bokkers die je nog niet kennen, stel jezelf eens voor.
Ik ben Monique, 53 jaar inmiddels, Bokker sinds 2003 en toen nog volop actief bezig met onze eigen KWPN-ers en shetlanders. In mijn jeugd altijd gereden op de ponyclub, mijn vader had ook altijd wel iets om mee te mennen. Na heel kort ook nog bij de paarden gereden te hebben, ben ik gestopt, getrouwd met een melkveehouder en alleen nog af en toe bij mijn ouders bezig met hun tweespan haflingers. Na het veel te vroeg overlijden van mijn man, kocht ik een huis met lege stallen en kwam mijn vaders span wegens zijn gezondheid weer naar mij. Toen ze na twee jaar bij ons, net verkocht waren, leerde ik stadsjongen Albert kennen. Hij had niks met paarden, maar binnen een jaar stonden er bij ons een paar shetjes en ons tuigpaard Janssen op stal.

Jullie zijn verhuisd naar Spanje, zonder de kinderen. Wat is voor jullie de reden geweest om daarheen te verhuizen?
Na 12 jaar samen werden vooral de winters in Nederland elk jaar moeilijker voor Albert, die door een ongeval met giftige stoffen de ziekte Organisch Pscyho Syndroom had opgelopen, in de volksmond ook bekend als de schilderziekte. Artsen adviseerden hem in een droog klimaat te gaan wonen, maar met mijn jonge kinderen vond ik dat nooit een optie. En die paarden, die betekenden heel veel voor ons, want we hadden inmiddels nog een fijne tuiger erbij en reden samen veel met ons span. Maar ook ik zag wel dat dat steeds minder werd, omdat hij zoveel pijn had, dat de lol eraf ging. Toen mijn kinderen aangaven dat ze allebei de deur uit zouden gaan vanwege studie en partners, hebben wij de knoop doorgehakt. De shetlanders hadden we al een aantal jaren niet meer, rijpaard Levi woonde nog bij ons, maar was al een aantal jaren verkocht aan zijn nieuwe baasje en is naar een andere plek in de buurt gegaan. En ons span ging naar Frankrijk voor nog een aantal jaren paardenparadijs onder de zon. In 2016 is Whisper ingeslapen om gezondheidsredenen en vorig jaar is onze oude, trouwe Janssen overleden na een TIA. We hebben ze tot het laatst regelmatig bezocht en voor hun verzorging betaald.

Sinds wanneer woon je in Spanje?
We hebben in 2010 besloten ons huis in Nederland te koop te zetten, met stallen en weiland. Al snel daarna zijn de paarden naar Frankrijk gegaan en in september van dat jaar kregen we de sleutel van ons huis in Spanje. Ik was voorheen nog nooit in Spanje geweest en had een beeld van hoge flats, roodverbrande toeristen en veel feesten en partijen. Niks voor mij, maar we gingen puur voor het droogste klimaat in Europa en binnen enkele dagen zoeken werd ik verliefd op onze geweldig mooie vallei met heerlijke bergen en prachtige uitzichten. Ik was om. Begin 2011 verkochten we het huis in Nederland en in de zomervakantie emigreerden we definitief.

Hoe ervaar je het land nu je er woont? Verschilt dit met het beeld wat je had voordat je erheen ging verhuizen?
Het laatste heb ik al benoemd in de vorige vraag, maar het is me in veel meer opzichten enorm meegevallen. Het is vaak traditioneel, maar ook weer efficiënt en soms zijn de lijnen verrassend kort. Wij wonen niet in een echt toeristisch gebied en in ons dorp vind je het echte oude Spanje nog. Met anderhalf winkeltje en een paar barretjes is het net of de tijd soms heeft stilgestaan. Onze buurman hoedt zijn geiten nog in de bergen. In tegenstelling tot het gros van de vele buitenlanders in onze omgeving, heb ik heel intensief gestudeerd om vloeiend Spaans te leren en mede daardoor hebben we een aantal Spaanse gezinnen in het dorp waar we goed bevriend mee zijn. En áls je eenmaal vrienden bent, dan hoor je ook zo goed als bij de familie.

Hoe verschilt Spanje van Nederland in jouw beleving?
Kortgezegd: Nederlanders leven vaak om te werken, Spanjaarden werken om te leven. Natuurlijk enorm generaliserend, maar het levenstempo is gewoon lager dan wij gewend zijn. Uren tafelen, tot ´s avonds laat op straat leven in de zomer, ook kleine kinderen, natuurlijk toch nog best veel de bekende siësta en het gezin wat breder is dan hier, want opa, oma, ooms, tantes, neefjes en nichtjes, alles loopt vaak door elkaar. Het verschil tussen stad en platteland is veel groter, bij ons waan je je 50 jaar terug in de tijd en op een half uur afstand staan hypermoderne winkelcentra met alles erop en eraan. De crisis heeft enorm toegeslagen, maar de bevolking vecht zich er weer bovenop. Het levensritme is totaal anders, relaxter.

Je bent niet actief meer in de paarden, zou je ooit nog wel weer die wereld willen betreden?
Nee, dat denk ik niet. Wij hebben onze tijd wel gehad. We hebben helemaal geen huisdieren meer en reizen graag. Alberts gezondheid laat het nu nog toe om regelmatig op pad te gaan, maar de dagelijkse verzorging van paarden aan huis, zal niet meer lukken. En op pension, dat trekt ons totaal niet, wij hielden meer van knuffelen, poetsen en rommelen rondom de stal, dan dat we fanatiek reden. Zeker geen wedstrijden, want stress is voor hem ook een echte trigger.

Afbeelding


Merk je wat van de paardenwereld in Spanje? Zoja, zie je hierin nog verschillen, zoja welke zijn dat?
In onze omgeving zijn weinig paarden. Simpelweg omdat het veel te droog is om fatsoenlijk gras te telen en het dus heel duur is om aan te voeren. De paarden die er zijn, staan vaak de hele dag op een kleine zandpaddock in de brandende zon of onder een afdak. Geen prettig gezicht en uit zelfbescherming hou ik me er ver van. Je kan er toch weinig aan doen, pas bij echte mishandeling wordt ingegrepen en ze worden verder vaak toch netjes verzorgd en zien er goed uit.

Wat mis je nu het meest van Nederland? En wat mis je totaal niet?
Ha, mijn kinderen en kleinkinderen, familie, vrienden, een bepaald soort gezelligheid die ik niet kan omschrijven. Geen heimwee, maar wel de behoefte om ze af en toe te zien. Tot 2015 deden we het met korte bezoekjes van een dag of 10 hooguit en dan waren we de hotels alweer zat en bij familie in huis vonden we ook niet fijn. Dus hebben we nu weer een appartement in Nederland, waar we ongeveer vier maanden per jaar zijn. Ik zit dit nu dus ook gewoon in Nederland bij de kerstboom te typen, want we brengen deze dagen hier door. We hebben wel veel bezoek uit Nederland in Spanje en dat vind ik altijd erg gezellig, voor een aantal dagen: Visite en vis blijven drie dagen fris. Nou ja, een dag of vijf hou ik ook nog wel uit hoor, maar daarna zijn we vaak weer graag lekker samen. Ik miste vooral vaak lekkere dingen uit Nederland, maar nu we er weer regelmatig zijn, met de auto, gaat er nogal eens wat mee terug naar Spanje. Ik geniet in Spanje vooral van de zon, het vrije wonen, de Spanjaarden, de heerlijke taal en toeren in de omgeving. Sommige dingen vind ik al heel vanzelfsprekend, maar vallen weer op als we een tijdje weg zijn geweest.

Zou je ooit weer terug willen naar Nederland? Waarom wel/niet?
Jawel, als we te oud of gebrekkig worden om in ons kleine dorpje in de bergen te wonen en lastig weg kunnen voor boodschappen, ziekenhuisbezoek en ook niet meer zelf naar Nederland kunnen rijden, is het klaar. Dan verkopen we het huis in Spanje en is ons appartement hier klaar voor onze oude dag. Mijn man is een aantal jaren ouder dan ik, dus we houden daar nu al best rekening mee. Zowel hij als ik genieten nu nog van Spanje, maar omdat we allebei al eens een partner verloren zijn, staan we er ook bij stil dat een van ons twee alleen blijft en dat zal dan niet in Spanje zijn.

Heb je nog iets wat je graag hierover kwijt zou willen?
Spanje is een geweldig land, maar ik zou er zelf zomaar niet heen gaan met schoolgaande kinderen. Het onderwijs is totaal anders en als je de kost nog moet verdienen, is het niet makkelijk. Maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die het wel redden!


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101625
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:35

Wat leuk om te lezen zeg!! En het Spaanse klimaat doet je man goed dus? Is hij al opgeknapt?

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Amado7

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:38

Wat een leuk stukje! Ben ook wel benieuwd hoe het nu met je man gaat!

Niet perfect is ook goed

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:46

Bedankt, dames!

De eerste paar jaren is hij bijna volledig zonder pijnmedicatie geweest, echt bizar na jarenlang zware middelen. Het schokeffect raakte blijkbaar wel uitgewerkt en inmiddels neemt hij wel dagelijks weer zijn maatregelen, waaronder Tramadol/paracetamol, maar geen morfine meer.

De pijn is niet weg, maar het schakelt hem niet volledig meer uit, zoals vroeger vaak wekenlang het geval was. Hij herstelt gewoon veel sneller!
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 12-07-23 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Webshop - digital art: MoTekent

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101625
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:50

Ok maar het kan dus niet meer beter worden? Zoals het was toen jullie daar net waren bedoel ik? Gaat hij in de toekomst nog verder achteruit?

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Amado7

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:56

Fijn dat het in ieder geval stukken beter gaat.

Bizar dat dat zo anders kan zijn in een ander land.

Niet perfect is ook goed

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:58

Nee, we hebben niet de hoop dat het ooit nog beter wordt, hij heeft dit inmiddels al meer dan 20 jaar. Maar achteruit gaat het ook niet, het is vrijwel stabiel. Waarom het verschil in die eerste periode zo groot is geweest, begrijpen we zelf ook niet.

Het is en blijft symptoombestrijding, het zenuwstelsel is beschadigd. Toxische neuropathie is niet te genezen, kapot is kapot, maar je kan wel proberen de pijn de baas te zijn. Hij heeft in 2007 daarvoor drie maanden intern in een revalidatiecentrum gezeten om ermee om te leren gaan. Vocht is een grote trigger, met dit weer in Nederland komt hij dan ook erg weinig buiten.

Er wonen heel veel mensen met spier- en gewrichtsziekten in Spanje omdat ze baat hebben bij warmte of droogte.

Webshop - digital art: MoTekent

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101625
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:03

Hmm, klinkt voor mij ook als een goed plan dus. :')

Maar fijn dat het stabiel blijft!

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:11

Het fijne is dat je in elk geval tot op heden een volledige WAO/WIA uit Nederland kan meenemen. Ik heb weleens gezien dat dat beschouwd werd als nietsnutterij in Spanje op kosten van de Nederlandse samenleving. Maar in veel gevallen is het alternatief met dezelfde uitkering met nog veel meer pijn in Nederland achter de geraniums zitten.

Qua gezondheidszorg zijn we aangewezen op het Spaanse staatsziekenfonds of zorg in Nederland, zolang die in het basispakket zit. Mijn vloeiende Spaans komt daar wel goed van pas, want elke keer een trip naar Nederland of een tolk mee, is ook behoorlijk belastend. De zorg in Spanje is prima.

Webshop - digital art: MoTekent

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:06

Mooi geschreven Monique. Een fantastisch gezond en gelukkig jaar toegewenst van ons.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:10

Wat leuk Monique!
Mooi geschreven!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:40

Ja Monique en Albert en de vossen ken ik nog wel van toen ze nog in Nederland woonden. Nog wat gezellige uurtjes mee doorgebracht op stal.

Leuk om af en toe nog wat van jullie te lezen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Raineri
Berichten: 6183
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:48

Wat leuk!! Ik ga over 2,5 week naar Girona verhuizen!
De Catalaanse mentaliteit maak ik mij nog soms een beetje zorgen over maar heb al wat vrienden in de buurt daar :)

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:03

Leuk, de bekenden die reageren :-) Astrid al zo lang samen in het Spanje-gebeuren. Elles, jullie waren ooit bij ons thuis in Beesd zelfs. Ik volg jullie allebei ook nog waar mogelijk. Ja, was altijd leuk bij OdK, Jeffrey. Ha, eigenwijze Janssen als stomende tuiger door de bak daar.

Het grappige is dat Ijsbrand ons nadat jij bij hem werkte altijd heel amicaal begroette, terwijl we nooit persoonlijk kennis met hem hebben gemaakt. Op een of andere manier herkende hij ons via jou of zo :-)

Danique, ik denk dat Catalonië inderdaad wel heel anders is dan ons gebied, maar het is er ook prachtig! Rocymax woont ook in Catalonië trouwens.

Webshop - digital art: MoTekent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:08

Wat leuk om te lezen! En fijn dat het je man zoveel goeds heeft gedaan :)

Ik ben zelf ook met enige regelmaat in Spanje te vinden, mijn schoonouders wonen daar (zij zijn bijna 5 jaar geleden geëmigreerd).

Welke regio woon je precies in Spanje?

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:11

Wij zitten in de Región de Murcia, 40 kilometer landinwaarts bij Torrevieja ongeveer.

Webshop - digital art: MoTekent

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:48

Wat een leuj artikel en ik herken het stukje pijnvrij zijn in Spanje wel!

Torrevieja herken ik wel, mijn vader heeft een huisje in el Poblet tussen el campello en la Vila joiosa.

Nog veel geluk gewenst samen in het nieuwe jaar en verder

Billini❤️❤️

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:51

Dat is ook een leuke hoek daar, pas nog geweest in El Poblet. Wij zitten wel een stuk verder van de toeristische dingen af, lekker binnenland.

Bedankt allemaal voor de nieuwjaarswensen. Insgelijks!

Webshop - digital art: MoTekent

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:52

Mis je de HEMA? :+

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:58

Ha nee, die niet :-) Maar we rijden wel regelmatig een keer een uurtje naar de kust waar de Nederlandse winkels zijn voor bepaalde dingen hoor. Zo is er bij ons echt altijd Beemsterkaas in huis, liggen er worstenbroodjes in de vriezer, net als Filet American en rookworst voor de zuurkool (die kan je wel in de gewone Spaanse winkels kopen). Je haalt de Nederlander wel uit Nederland, maar Nederland niet uit de Nederlander.

Ik kan me ook ergeren aan mensen (vooral die er maar drie weken per jaar zijn) die tegen emigranten roepen dat je echt Spaans moet eten, dat dat zo lekker is. Natuurlijk zijn er lekkere dingen, die eten we ook, maar he, ik hoef toch niet alles af te zweren wat ik mijn hele leven al graag eet? Het is er gewoon en als het er niet is, nemen we het mee. We rijden drie keer per jaar zelf heen en weer. Ik neem ook Spaanse dingen mee naar Nederland. Onze eigen olijfolie bijvoorbeeld, twee kratten sinaasappels begin december waar ik jam en orange curd van maak en de rest van het fruit delen we hier uit aan buren en vrienden. De koffie hier in ons Nederlandse huis komt sowieso ook altijd mee uit Spanje, lekker en goedkoop.

De eerste vijf jaar hadden we geen huis meer in Nederland en had ik meer Nederlandse dingen in huis dan nu hoor. We hebben het appartement waar mijn moeder woonde voor haar overlijden aangehouden en we zijn nu toch weer geregeld in Nederland. Maar de HEMA? Neuh ... die zit hier 500 meter vandaan en ik kom er zelden.

Ik mis nu ook geen Spaanse dingen, maar wel mijn Spaanse vrienden. Je blijft wat dat betreft toch tussen twee werelden hangen. We appen wat af!

Webshop - digital art: MoTekent

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:56

Leuk stukje! mooi om te horen dat het spaanse klimaat zoveel uitmaakt qua gezondheid voor je man. Groot gelijk om dan daarheen te verhuizen, kwaliteit van leven is erg belangrijk.

Het leven daar klinkt sowieso een stuk relaxter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

grewat
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-06-18

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:12

Leuk om dit bericht van je te lezen, Monique. Deil leest zo ook mee

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:54

Maak je eens bekend :-)

Webshop - digital art: MoTekent

grewat
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-06-18

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:22

Van de Water.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Bokkers vertellen: MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:13

Zo heet het halve dorp:-) Maar het kwartje valt in combinatie met je Boktnaam!

Groetjes!

Webshop - digital art: MoTekent


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ALiuvv, Amazonbot, Ballard_L, blokfluit, fransje23, heidy_wilco, HopeMyDay, lastig, MyWishMax, pol013 en 65 bezoekers