Cavia’s houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Cavia’s houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 22:18

Hallo allemaal,

Binnenkort gaan we verhuizen en heb ik eindelijk weer de ruimte om cavia’s te houden.
In het verleden heb ik cavia’s gehad. Dus ik weet hoe het allemaal zit qua voeding enz.

Enkel zit ik nog met een dilemma, wil ik ze binnen, of toch buiten houden. We beschikken straks over een grote schuur en een leuk stukje grond.
Nou weet ik dat cavia’s tochtvrij moeten staan en dat ze niet tegen vorst kunnen. Maar, hoe zorgen jullie ervoor dat het, in een schuur of buitenverblijf, vorstvrij blijft?

En dan meteen nog een vraag, wat voor huisvesting adviseren jullie? Traliekooien wil ik eigenlijk niet. Mij lijkt het mooi om een boekenkast om te bouwen tot verblijf. Maar, hoe zit dat met ventilatie en het gemak van schoonmaken?

Ik had al iets rondgespeurd en was al een aantal mooie verblijven tegengekomen. Maar toch niet helemaal de antwoorden op mijn vragen. Mocht ik het toch over het hoofd hebben gezien dan hoor ik dat graag :-)

Alvast bedankt!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:55

Ik heb mijn cavia's buiten en ze kunnen prima tegen de vorst, mits ze maar schuilhokjes hebben. Binnen zijn ze iets leuker, maar we hebben een muizenprobleem en die konden mee-eten van de cavia's, dat was geen succes.

Wat ik je in ieder geval aanraad is veel ruimte. Des te meer ruimte des te leuker. Ze hebben nu bijna 0.5m2 per cavia (7 stuks) en gaan straks naar ruim een m2 per cavia toe. Eerder zaten ze op de helft en dat was al weer leuker dan per 2 op een meterbak. Ik had op mijn studentenkamer een caviakast van 2.50m (met 3 planken, toen had ik 3 groepjes), 60cm diep. Ik had er alsnog gewoon caviabakken in staan met tralies, maar een voorschuif-plexiglas plank had ook goed gekund (en ja, die kast nam zo ongeveer een volledige wand in beslag). Ik koppelde 2 120-bakken aan elkaar.

Qua voeding is het advies in ieder geval geen muesli en eigenlijk bij voorkeur Science Selective. Indien je kiest voor een ander soort caviavoer dan SS, minimaal 1000mg vit. C/kg. En het voer donker, afgesloten en koel opslaan. Bij een grotere zak (sowieso maximaal 3 maanden met een zak doen), bij voorkeur eens per week voer scheppen en daarna weer afsluiten, dan blijft het vit. C-gehalte zo lang mogelijk hoog. Over de hoeveelheid groenten is veel discussie, ik voer zelf 300g/cavia/dag, maar alles is goed. Geen zoutsteen of mineralensteen.

Wel is het met cavia's zo dat ze enkel tussen 15 mei en 1 september kunnen verhuizen naar buiten, en bij voorkeur zelfs voor augustus. Ze hebben best wel even tijd nodig om om te schakelen naar de winter en kunnen dan ook niet meer even naar binnen gehaald worden. Ook zieke dieren kan je (behalve bij onderkoeling) beter naar het halletje verplaatsen dan echt naar een warme ruimte omdat juist de klap van de temperatuurswisseling fataal kan worden.

Wat ook uitmaakt qua houden is wat voor groep je doet. Wil je er 2 of meerdere? Bij meerdere raad ik altijd zeugjes gecombineerd met een castraat aan. Dan zijn cavia's in mijn ogen op hun leukst, maar niet iedereen wil er meer dan 2.

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Cavia’s houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 15:49

Bedankt voor je uitgebreide reactie en advies! Ik wil me idd goed (laten) voorbereiden op de komst van de cavia's.
Mijn ultieme droom is een grotere groep cavia's houden. Voornamelijk uit de opvang, gezien er genoeg zijn die een goed huisje zoeken.

Ik heb altijd begrepen dat cavia's niet goed tegen stro kunnen. Klopt dat?
En dat het ook echte hooi eters zijn. Uiteraard geselecteerd speciaal naar de voerbehoefte van de cavia

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Cavia’s houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:44

Ik heb 12 cavia dames, deze leven zomer en winter buiten.
Ze hebben een goed binnenhok waar ze uit de wind kunnen zitten, met vorst stop ik het hok vol stro voor extra warmte.
Aan het hok heb ik een buis zodat ze naar buiten kunnen, buiten hebben ze zo'n 300 vierkante meter vd tuin waar ze in rond kunnen scharrelen wat ze ook veel doen.
Heerlijk om naar te kijken.
Ze krijgen bij mij dagelijks paprika, komkommer, sla enz wat er in de koelkast is, daarnaast sience selectieve.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Cavia’s houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:57

Stuur xdenies even een berichtje, zei heeft pasgeleden een onwijs gaaf cavia verblijft gebouwd. Misschien kan zei je wat informeren