Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 22:04

*persbericht Sectorraad Paarden
Medisch

ERMELO (SRP) – Op 22 en 23 december werd op een flink aantal stallen in het noorden van Limburg en het oosten van Brabant en op enkele stallen rond Utrecht, influenza gemeld. Hierop is aan dierenartsen en paardenhouders een aantal maatregelen geadviseerd om te voorkomen dat de influenza zich verder zou uitbreiden. In de dagen daarna lijkt het rustiger geworden.

Rond de Kerstdagen en afgelopen weekend waren er weinig nieuwe meldingen. Dit kan er op wijzen dat er inderdaad weinig of geen nieuwe gevallen optraden, of dat men er niet openlijk voor uitkomt.
Dat de influenza uitbraak zich mogelijk niet verder uitbreid kan te danken zijn aan de volgende zaken:
Er is veel gevaccineerd op nog niet besmette bedrijven
Eigenaren en verzorgers zijn attent op de eerste symptomen van influenza, zoals sloom zijn en niet eten en soms dikke benen en nemen direct maatregelen zoals het isoleren van paarden en/of sluiten van bedrijven
Ruiters en rijders gaan wel op pad met hun paarden maar zijn voorzichtig en ‘houden afstand’ van vreemde paarden

Enkele dierenartsen, die uitbraken bij hun klanten op de voet volgden, meldden dat paarden die korter dan 6 maanden geleden waren gevaccineerd weinig of geen symptomen lieten zien. Een andere dierenarts zag wél ernstige symptomen bij een volledig volgens FEI-norm gevaccineerde paard.

De volgende maatregelen worden geadviseerd om influenza te beperken:
Een keer extra vaccineren bij paarden die langer dan 6 maanden geleden zijn gevaccineerd, is verstandig mits er op het betreffende bedrijf nog geen problemen zijn
Als symptomen van griep worden gezien is direct tweemaal daags alle paarden op het bedrijf temperaturen erg verstandig. Hoesten en een snotneus volgen vervolgens vaak binnen één of enkele dagen
Bij verdenking kan een neusswab ingestuurd worden voor een onderzoek op influenza om de diagnose te bevestigen
Onderlinge wedstrijden waar alleen paarden van het eigen bedrijf komen, zijn natuurlijk geen probleem, maar op wedstrijden waar veel paarden bij elkaar komen is het wel oppassen geblazen. Liefst het paard niet op stal zetten in een vreemde stal, maar na het rijden direct terug op de trailer zetten en naar huis brengen

Laten we nu hopen dat de influenza zich inderdaad niet verder zal uitbreiden.

Bovenstaande informatie is afkomstig van de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht en de Gezondheidsdienst voor Dieren te Deventer.

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:15

Storm in een glas water

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:27

Is een uitbraak van influenza in zuid-limburg bij een stal. Eergisteren bekent ge maakt.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:41

Maar wat schiet dat temperaturen er nou mee op?

Nancy01
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:55

Weet je de naam per toeval van de stal othelloster?
zou toch zoveel duidelijker zijn voor iedereen war het heerst zodat je zelf voorzorgen kan nemen.

xJurdyWonanx

Berichten: 4049
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 23:05

Nancy01 schreef:
Weet je de naam per toeval van de stal othelloster?
zou toch zoveel duidelijker zijn voor iedereen war het heerst zodat je zelf voorzorgen kan nemen.


Stal karabelen in beek weet ik sowieso.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:09

Temperaturen en verder?
Niks, want je kunt niks. Het is griep.
Gaat in de regel vanzelf weer over.
De voorzorgsmaatregelen die hier genoemd worden zijn naar mijn idee niet meer dan normaal.
Dit doe je toch ook als deze uitbraken er niet zijn?
Ik vind het ok en beetje en storm in een glas water.
Er zijn mensen, die nu panisch lopen te doen. Daar snap ik werkelijk niets van.
Nu snel allemaal enten is ook wat bijzonder. Met enten spuit je een verzwakt virus in, de meeste plaatsen vertonen dan wel even wat griepsymptomen. Stel er staat Daan toch ook een zijn paard op stal, Daan loop je door nu te enten juist met risico omdat het paard dan tijdelijk verzwakt is.
Maar mijn idee moet je dit dus echt alleen doen als je zeker weet daar alles echt gezond is op stal.
Die van ons zijn in december wel geënt, maar dan omdat we gewoon moesten.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 13:48

Als je goed leest dan zie je dat er staat enten mits er nog geen besmetting op stal voor komt.
Niemand die jou verplicht dat je moet enten. Het word alleen maar aangeraden.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 13:51

Volgens mij wordt er al heel lang niet meer met verzwakt virus geënt. Neemt niet weg dat het immuunsysteem er wel even druk mee is en je toch iets van een dipje in de weerstand krijgt.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 13:57

Ik heb ook gehoord van een uitbraak in Zutendaal (Belgisch Limburg) dus denk niet dat het enkel in noord Limburg is hoor

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:18

Popstra schreef:
Als je goed leest dan zie je dat er staat enten mits er nog geen besmetting op stal voor komt.
Niemand die jou verplicht dat je moet enten. Het word alleen maar aangeraden.


De incubatietijd is al gaande voor er symptomen zijn. Soms al een heel aantal dagen vooraf.
Je weet dus nooit of ze het al onder de leden hebben.
Ik zeg ook nergens, dat mij dit verplicht wordt. Ik zeg alleen dat ik er niet van overtuigd ben, dat het zomaar de juiste beslissing is om te gaan enten vanwege dit.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:19

wittepit schreef:
Volgens mij wordt er al heel lang niet meer met verzwakt virus geënt. Neemt niet weg dat het immuunsysteem er wel even druk mee is en je toch iets van een dipje in de weerstand krijgt.


Wij moesten eind december enten ivm jaarlijkse enting en toen zei onze DA van wel.
Alleen dat het enten misschien wel helemaal niet meer alle soorten dekt.

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:22

Tendance schreef:
Temperaturen en verder?
Niks, want je kunt niks. Het is griep.
Gaat in de regel vanzelf weer over.
De voorzorgsmaatregelen die hier genoemd worden zijn naar mijn idee niet meer dan normaal.
Dit doe je toch ook als deze uitbraken er niet zijn?
Ik vind het ok en beetje en storm in een glas water.
Er zijn mensen, die nu panisch lopen te doen. Daar snap ik werkelijk niets van.
Nu snel allemaal enten is ook wat bijzonder. Met enten spuit je een verzwakt virus in, de meeste plaatsen vertonen dan wel even wat griepsymptomen. Stel er staat Daan toch ook een zijn paard op stal, Daan loop je door nu te enten juist met risico omdat het paard dan tijdelijk verzwakt is.
Maar mijn idee moet je dit dus echt alleen doen als je zeker weet daar alles echt gezond is op stal.
Die van ons zijn in december wel geënt, maar dan omdat we gewoon moesten.


Er wordt voor Influenza niet met een verzwakt virus geent, maar met een zogenaamd subunit vaccin. Dit zijn stukjes "buitenkant " van een virus. Het lichaam wordt als het ware voor de gek gehouden.
Hierop volgt een immuum respons. Dit zijn geen griep verschijnselen. Er wordt namelijk geen virus, ook niet verzwakt, gespoten.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Influenza bij paarden in Nederland: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:00

Zo werd het door mijn DA wel genoemd. En stukje buitenkant kun je toch ook zien als een niet compleet virus.
En als mijn paard voor de gek gehouden wordt, waarom is hij dan toch 2 dagen niet fit geweest?
Met daarbij 38+ graden?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:26

Flynnieman schreef:
Ik heb ook gehoord van een uitbraak in Zutendaal (Belgisch Limburg) dus denk niet dat het enkel in noord Limburg is hoor

In Paal ook weet ik van mijn dierenarts.

En waar mijn paarden staan in herk-de-stad helaas ook.
Mijn beide paarden zijn tussen september - november nog geënt geweest tegen Influenza. Dus minder dan 6 maanden. Toch begint de jongste te hoesten.