Meniscus operatie ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 21:59

Ik heb in m'n linkerknie de buitenste meniscus gescheurd en er zit een cyste op en m'n binnenste meniscus gescheurd en een cyste in m'n knieholte. Geen idee hoe het ontstaan is. Ik heb er maanden mee rondgelopen, omdat ik dacht dat de knie misschien wat overbelast was. "gaat wel weer over"
De dokter dacht dat het compartiments syndroom was en verwees me naar de sportarts. Na een MRI was de schade duidelijk en ik moet geopereerd worden. Dit gaat nog 4 a 5 weken duren. Ik woon 3hoog en heb geen lift en traplopen is een drama.
Iemand nog handige tips voor de komende tijd? En na de operatie? Hoe lang duurde het voordat je weer kunt lopen etc? Ben je volledig hersteld of heb je restklachten? Zijn krukken handig de eerste tijd of niet?

Come over to the dark side, we have cookies!


zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:22

Ik volg mee. Ik heb een scheur in mijn binnenste meniscus van mijn linkerknie, over een week of 3 word ik geopereerd. Bij het traplopen zorg ik er voor dat ik nooit buigend kracht op mijn slecht knie hoef te zetten. Duurt wel een stuk langer maar is wel pijnvrij.

Wat ik heb begrepen is dat je na de operatie een dag of 2 echt even niets moet doen. Er komt een drukverband om de knie en je moet op krukken lopen. Daarna mag je rustig opbouwen eventueel met krukken. De orthopeed gaf aan dat ik na 2 weken weer zou moeten kunnen doen wat ik normaal doe qua activiteiten.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 10:49

Ah jij gaat eerst, dan kan jij me mooi op de hoogte houden. :D Hoe is het bij jou ontstaan?

Ik loop ook vaak zo de trap op, maar duurt inderdaad heel lang, zeker als je 3 hoog woont. Ik had ook veel moeite om van het toilet omhoog te komen, mijn vader heeft nu 2 handgreepjes bevestigd, nu kan ik me omhoog hijsen. Ik ben net een bejaarde. _O-

Come over to the dark side, we have cookies!

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:10

Bij mij waarschijnlijk een rare draai gemaakt bij het hardlopen. Het begon meteen na de TT run.

Wij hebben een drive in woning dus om in de woonkamer te komen is het al een trap op en de toiletten zijn juist weer boven of beneden dus ook hier veel trap lopen.

Van anderen hoor ik wisselende verhalen, de vader van mijn fysio liep zonder krukken zo het ziekenhuis uit en anderen hebben bijna 4 weken met krukken gelopen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:17

Dat zijn dingen die je met je chirurg moet overleggen.

Ik mocht namelijk twee weken niet lopen na mijn operatie. Dat was dus 2 weken beneden slapen en alles met krukken doen. Pas na die twee weken mocht ik oefeningen gaan doen en heel minimaal belasten en dat opbouwen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 12:14

Ja ik heb een gesprek gehad met de chirurg, die had het inderdaad over 2 weken minimaal belasten. Blijkbaar is dat per chirurg ook nog verschillend?

Ik woon alleen en heb alles gelijkvloers. M'n vriendin komt boodschappen voor me doen en verder probeer ik of ik iemand kan vinden die even kom schoonmaken. Alternatief is dat ik me 2 weken laat vertroetelen door m'n moeder.

Come over to the dark side, we have cookies!

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:30

Ik mocht direct weer alles doen na mijn meniscus operatie. Is wel afhankelijk wat ze gaan doen, als ze het hechten moet je inderdaad langer revalideren en voorzichtiger doen. Bij mij hebben ze alleen een deel weg gehaald en mocht alles direct weer doen.
Traplopen deed ik achterstevoren, was voor mijn knie minder belastend.

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 13:55

Wat gek dat het zo verschillend is. Bij mij wordt het niet gehecht maar weggeschraapt. Ik vind traplopen echt een verschrikking op het moment.

Come over to the dark side, we have cookies!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:56

Cookies schreef:
Ja ik heb een gesprek gehad met de chirurg, die had het inderdaad over 2 weken minimaal belasten. Blijkbaar is dat per chirurg ook nog verschillend?

Ik woon alleen en heb alles gelijkvloers. M'n vriendin komt boodschappen voor me doen en verder probeer ik of ik iemand kan vinden die even kom schoonmaken. Alternatief is dat ik me 2 weken laat vertroetelen door m'n moeder.

Het is verschilend per operatie.

Mijn meniscus is aan mijn bot vastgehecht. Dat duurt qua genezing veel langer omdat het slecht doorbloed is.

Mijn zusje mocht, moest zelfs, meteen weer voorzichtig belasten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:38

Cookies schreef:
Wat gek dat het zo verschillend is. Bij mij wordt het niet gehecht maar weggeschraapt. Ik vind traplopen echt een verschrikking op het moment.

Wat is daar gek aan? Het hangt van zoveel factoren af wat de beste optie is, geen enkele situatie is wat dat betreft hetzelfde. En afhankelijk van wat ze doen, verschilt het herstel uiteraard ook.

Beste advies is dus toch echt bij je eigen arts navragen wat je wel en niet mag en kan verwachten.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?


Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 15:35

Kunnen jullie alles weer na de operatie of nog restklachten?

Come over to the dark side, we have cookies!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:16

Mijn knie is een zwak punt en zal dat blijven. Maar dat heeft ook te maken met mijn gescheurde kruisband.

Maar, ik kan wel alles wat ik deed terug doen zonder pijn of ongemak :).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:36

Ik Ben nu twee keer aan mijn knie geopereerd
Meniscus bijwerken, de boel glad poetsen en losse Rommel Verwijderen
Gewoon Lopen gaat heel vlot na de operatie
Trap is nog even wat voorzichtiger aan doen (zo ver buigen is een beetje veel, maar als je gewoon bewust trap loopt en Met je goede been eerst stapt en dan je slechte been bij zet was het voor mij wel te doen)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:40

Zowel m'n man als ik zijn aan beide knieën geopereerd aan de meniscussen.
We zijn. Alle keren dezelfde dag vd operatie nog lopend het ziekenhuis weer uitgegaan.
Wel moesten we even 1 of twee krukken gebruiken om de boel een beetje te ontlasten.
Maar wij moesten zo snel mogelijk weer gaan lopen.
Ik loop prima maar m'n knieën zijn wel een zwak punt, aan 1 kant schiet m'n knieschijf regelmatig uit de kom dus dat is lastig, maar verder functioneren m'n knieën aardig, wel bak artrose maar ze poeren toch in je knie dus niet zo gek.
Ik moet heel erg goed opletten bij wegdraaien, dat je echt je voet
opbeurt en niet over je voeten draait.
Al met al prima mee te leven, wel stevig aan het afvallen nu omdat overgewicht echt lastig is met zwakke knieën.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 12:26

Nou dat klinkt toch wel posititief allemaal. Ik vind het niet erg als ik er rekening mee moet houden, maar zou toch graag een beetje meer kunnen lopen dan de 50 meter die ik nu kan.

Come over to the dark side, we have cookies!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:31

Achterwaarts de trap op :P en trap per trap met gestrekte knie :P

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 12:34

Ja dat doe ik nu ook meestal, ander doet het echt teveel pijn.

Come over to the dark side, we have cookies!

hagelslag
Berichten: 8993
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:40

Ik heb eind 2015 mn meniscus kapot gemaakt. Ook de buitenmeniscus gescheurd. Atrose en botschade gekregen omdat ik verder gelopen ben met een kapote meniscus.

Ik mocht na de operatie 1 week niet belasten en dan langzaam beginnen met 10% belasten en dan steeds een stapje meer.
Zo paasei koppig als ik was dacht ik na een week och dat gaat wel weer dus na 1 week direct hoppaaa volgas.
Foutje had ik niet moeten doen.
4 maanden later een 2de OP omdat er weer wat afgebroken was( of de eerste arts heeft niet goed zn werk gedaan.....)

Totale revalitdatie ca 2 jaar aangezien ik heel veel spier kwijt was.
Ik kon namelijk na de eerste operatie zo goed als niks door de pijn.
Pas na de 2de ging het gestaag beter

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 12:43

Ik ben wel van plan om een keer niet eigenwijs te zijn en echt rustig aan te doen en me keurig aan het advies van de dokter te houden. Meestal ga ik weer te vroeg aan het werk of gewoon te gauw weer te veel doen. (Heb ik bij mijn herniaoperatie ook gedaan :o )

Come over to the dark side, we have cookies!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:19

hagelslag schreef:
Ik heb eind 2015 mn meniscus kapot gemaakt. Ook de buitenmeniscus gescheurd. Atrose en botschade gekregen omdat ik verder gelopen ben met een kapote meniscus.

Ik mocht na de operatie 1 week niet belasten en dan langzaam beginnen met 10% belasten en dan steeds een stapje meer.
Zo paasei koppig als ik was dacht ik na een week och dat gaat wel weer dus na 1 week direct hoppaaa volgas.
Foutje had ik niet moeten doen.
4 maanden later een 2de OP omdat er weer wat afgebroken was( of de eerste arts heeft niet goed zn werk gedaan.....)

Totale revalitdatie ca 2 jaar aangezien ik heel veel spier kwijt was.
Ik kon namelijk na de eerste operatie zo goed als niks door de pijn.
Pas na de 2de ging het gestaag beter

Serieus :=.

Jij houdt je niet aan het revalidatieplan en dan wil je alsnog de chirurg de schuld geven? Netjes.

hagelslag
Berichten: 8993
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:48

Het ziekenhuis staat bekend om zijn fouten. De chirurg die toen mijn knie heeft gedaan is vlak erna ontslagen/mag niet meer opereren.
Dus tsja ik weet niet waar het aan lag.
Van hem mocht ik na 1 week direct weer alles
En de arts die ik bik de 2 de operatie had gaf mij toen een fatsoenlijk revalidatieplan

De eerste arts had ook gezegd binnen 2 weken kun je wel weer paardrijden. Dus ja als de arts dat zegt probeer je het uit.
Oke ik heb het met 6 weken na de operatie uitgeprobeerd

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:02

Ik ben als 14-jarig meisje geopereerd aan een gescheurde meniscus. Toendertijd ging het herstel wel voorspoedig maar inmiddels (ik ben nu 38) heb ik zware artrose in deze knie en er zit opnieuw een scheur in een restant van de meniscus. Dit kan niet meer verwijderd worden. De enige optie is een nieuwe knie ivm de slijtage en daar ben ik te jong voor. Ik moet er maar op door lopen zo van de chirurg. Veel klachten en pijn helaas. De chirurg gaf aan dat de artrose waarschijnlijk is veroorzaakt door de vroegere operatie. Het gewricht is anders/verkeerd belast sinds die operatie.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:06

Ik ben 8 jaar geleden aan mijn menuscius geopereerd. 2 dagen drukverband gehad. Mocht 2 weken niet belasten en daarna 2 weken met 2 krukken belasten, en daarna met 1 kruk binnen. Langere afstanden heb ik 8 weken met 2 krukken gelopen, binnen liep ik na 4 weken zonder kruk.
Ik werk in de zorg en moest na 4 weken weer therapeutisch werken. Daardoor paar keer wat teveel gedaan waardoor knie weer dik werd. ( het werk waar ik voor ingedeeld was geen probleem maar soms viel wel eens een patiënt en die hielp ik dan wel direct ipv op collega's te wachten.)
Mij werd toen verteld dat totale herstel ongeveer 8 maanden was en dat je in die tijd wel je knie zoveel mogelijk moet ontlasten.

Met veel traplopen heb ik nog wel last van mijn knie. En met paardrijden blijft dat been wel iets minder sterk met hulpen geven omdat het een zijwaartse beweging is. Met flexibele beugels heb ik verder geen pijn ervan, met gewone had ik dat wel. Zwemmen ( schoolslag) kan ik niet, zelfde met berg op fietsen dan slaat mijn knie op slot. Ik woon wel in Zuid-limburg dus bedoel wel echt een berg, heuveltjes gaan prima.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:29

Je knie word nooit meer zo sterk als vooreen, er word toch gerommeld in je gewricht en dat is natuurlijk nooit goed, arts was bij mij daar alle keren duidelijk over.
Opereren doen ze ook pas als het niet meer anders kan.
Maar ik kan heel goed uit de weg met m'n knietjes als ik maar beetje nadenk hoe ik ze juist beweeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:30

hagelslag schreef:
Het ziekenhuis staat bekend om zijn fouten. De chirurg die toen mijn knie heeft gedaan is vlak erna ontslagen/mag niet meer opereren.
Dus tsja ik weet niet waar het aan lag.
Van hem mocht ik na 1 week direct weer alles
En de arts die ik bik de 2 de operatie had gaf mij toen een fatsoenlijk revalidatieplan

De eerste arts had ook gezegd binnen 2 weken kun je wel weer paardrijden. Dus ja als de arts dat zegt probeer je het uit.
Oke ik heb het met 6 weken na de operatie uitgeprobeerd

Dat staat niet in je eerste bericht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, GrapeshotBot, JoT, karelien, Mama3, SentiBot, viphorse, xEliesx en 105 bezoekers