Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 14:18

Dag bokkers,

ik ben een stille lezer, maar op het einde van het jaar maak ik altijd een uitzondering.
Dit topic gaat over shetlanders Sammeke en Arthur, 10 en 8 jaar oud. 9 en 7 jaar in mijn bezit ook alweer. Dit olijke duo gaat ook wel door het leven als 'de ukkies'

De eerste maanden van het jaar gingen er vrij rustig aan toe. In januari was het weer examenmaand, februari begon ik het mennen etc. weer op te nemen. Dat ging gewoon fijn, ik reed heerlijke ritten met stagenootjes en ik genoot van grondwerk met Arthur. In maart lag alles weer stil door de ziekenhuisopname van mijn vriend. In april kon ik dan weer alles beginnen opnemen en dat ging net hetzelfde als in februari. In mei was het terug examenmaand, maar met het fijne weer zijn de ritten wel kunnen blijven doorgaan. Alles met Arthur ging trouwens beter dan ooit ervoor, hij heeft het bloed van onder mijn nagels kunnen halen maar nu was het gewoon wow. Op de stalling begon vanalles fout te lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Op 3 juni sloeg het noodlot toe. Ik werd in paniek gebeld door de staleigenaar, maar uit het telefoontje kon ik niet uitmaken wat er gaande was. Snel naar stal gereden, Arthur gevonden op de grond, in shock. Heel zijn kleine lichaam trilde, er kwam schuim uit zijn mond en neus en zijn ogen flitste alle kanten op. Het drinkwater was met kwaad opzet vergiftigd, het zag geel. Niet doorzichtig geel, maar alsof er verf in zat. De dierenarts heeft hem alle mogelijke anti-stoffen gegeven, een zware overdosis. Dan was het afwachten maar ik was de enige die naïef genoeg was om te denken dat Arthur het wel zou halen. Dit is echt een situatie waarvan je denkt ‘bij mij gebeurt dit nooit’. Maar het waren absoluut de ergste momenten van heel mijn leven.
Na een paar uur probeerde Arthur tegen ieders verwachtingen in recht te staan. De eerste paar pogingen waren zonder succes, maar bij de laatste poging hebben we hem met 3 man kunnen ondersteunen. 2 personen aan zijn zijde en ik aan zijn hoofd. Hij begon te wandelen, heel gedreven. Steeds beter, 1 voor 1 konden we hem lossen. Maar zijn oriëntatie vermogen was volledige weg, de enige weg was rechtdoor lokaal kwam hij dan vast te zitten aan de draad. Uren hebben we gestapt. Zelfs al dachten wij ‘nu moet hij rusten’, er was geen stoppen aan. Als hij zelf begon stil te staan, hebben we hem op stal gezet. Hij at nog niet, maar dronk gelukkig wel.
Net op de moment dat Arthur erdoor was, begonnen 2 andere paarden van op stal symptomen te krijgen. (Arthur was om 12 uur, de andere 2 pas tegen 20 uur) Een van die 2 geraakte in shock, we hebben haar toen moeten neerleggen. Die nacht sliep ik met een vriendin op stal, Arthur rolde zich heel de tijd vast en bleef dan zo zitten. En om het paard in leven te houden. De andere dag hebben we het andere paard moeten laten gaan, na talloze pogingen om te staan, was ze op. Pas toen besefte ik hoeveel geluk ik heb gehad dat Arthur klein is.
De dagen nadien ging het steeds een beetje beter. Hij at weer, maar was hard vermagerd. Hij mocht de wei op, galoppeerde weer. Allemaal kleine dingen, waar ik nog nooit zo blij mee was geweest.
Maar ik kon niet meer op deze stal blijven, ik sliep niet meer. Ik wou mijn ukkies dicht bij mij hebben. Ik ben naar een stal gaan kijken op 500m van huis en dat was het ideale plekje. Half juni stond Arthur stabiel genoeg op zijn benen om te verhuizen. Op hun nieuwe plekje verdwenen ook zijn vage momenten en kwam hij weer aan.
De dader loopt trouwens nog steeds op vrije voeten.

Afbeelding
1 dag na de vergiftiging

Afbeelding
Net op hun nieuwe plekje

In juli vonden we stilletjes aan onze draai weer. Arthur herstelde langzaam, af en toe deden we eens een wandelingetje aan de hand of een beetje grondwerk. Sammeke kon ik ook weer opnemen. Voor het eerst gingen we alleen op pad, mijn droom sinds jaren. Op mijn vorige stalling was ik al 4 jaar aan het oefenen maar door haar verlatingsangst ging het maar moeizaam. Op de nieuwe stalling heeft ze zo te zien een klik gemaakt. Het ging beter dan ik ooit heb durven hopen, we genieten heel hard. Mijn nieuwe stalgenootjes reden deze maand ook veel buiten, samen nieuwe routes ontdekken en ijsjes gaan eten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Augustus
Nu Sammeke en ik zoveel gingen rijden, was mijn sulky cavalettie toch niet meer wat ik wou. Op marktplaats had ik een leuke tweewieler gezien, 150 km gereden en dat was hem. Trotse eigenaar van een M. Aars tweewieler. Hij reed veel fijner dan de sulky cavalettie.

Afbeelding

Afbeelding


Begin september besloten om de draverssulky vanop stal op te knappen samen met mijn schoonvader. 2 jaar geleden heb ik Arthur opgeleerd voor de koets maar dit is stilgevallen wegen te weinig tijd. Arthur terug ingespannen, hij deed het fantastisch. Sammeke en ik reden veel kilometers, langs het water, de dijk, het bos of de velden. We genoten enorm van de nieuwe omgeving.
Helaas moest ik in september ook geopereerd worden en kwamen we stil te liggen.

Afbeelding

Afbeelding


Oktober
Arthur begon duidelijk last te krijgen van zijn lichaam. Dierenarts laten komen voor een uitgebreid bloedonderzoek. Zijn bloedwaardes waren echt slecht, heel zijn lichaam is aangetast vanbinnen. O.a. zijn immuunsysteem en zijn lever. Moest hij niet zo vrolijk en energiek rondlopen, zou het alarmerend zijn. Maar nu moest ik hem gewoon veel bijvoeren, en vertrouwen dat hij zelf zijn lichaam kan herstellen.

Afbeelding


November
Sammeke haar grasbuik begon nu toch wel opvallend te groeien i.p.v. te slinken. Zou ze drachtig zijn? Dierenarts laten komen, scan gemaakt en jawel hoor, er is een actief vrij groot veulen te zien. Ze moet op de vorige stalling dus een date hebben gehad met de Welsh A hengst. Bummer, een veulen is niet waar ik op zat te wachten.
Arthur is heel gevoelig voor stress en spanning, neemt snel dingen over. Op een buitenritje slaagt hij volledig dicht, mede door mijn stress dus ik besluit enkele stappen terug te nemen. Voor de rest deed hij het wel goed, nog steeds vrolijk en enthousiast maar iets losser in zijn lichaam.

Afbeelding



December

December bestond vooral uit alles verwerken en een plek geven. Sammy kreeg het merkbaar moeilijk, dus ik heb haar op zwangerschapsverlof gezet. Gelukkig wel mijn jaardoel kunnen halen, 415 km gereden in totaal. Arthur heb ik weer opgepakt, kleine stapjes voorruit en we zien wel wat ervan komt.

Afbeelding

Mijn oorspronkelijk doel voor 2019 zou geweest zijn: 500 km halen. Dit doel schuif ik mooi aan de kant, het enige wat ik wil is een gezond veulen en dat Arthur weer beter wordt. Al is het maar een beetje.

Bedankt om te kijken :)

Big horses in a small package!
Sammeke, Arthur, Flinn (16/03/2019) , Floortje †
Volg ons op Instagram @ellen.en.de.ukkies
viewtopic.php?f=266&t=1979833
[KS-ITP] Flinn, van ongepland veulentje naar geliefde bink


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:30

Jeetje wat een jaar! Vermoeden wie je pony vergiftigd heeft? Ik hoop dat hij mooi hersteld!

En dat met die hengst? Wat zegt je ex stalhouder ervan? Vond haar al erg dik op sommige foto's :=

Het zijn leuke pony's, ik wens je een veel rustiger jaar toe!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:32

Jeetje, zulke jaren moet je niet te vaak hebben.

Wat moet je een angst gehad hebben om Arthur en zo te lezen heeft hij toch schade opgelopen.
Is dit blijvend of kan hij door bijvoorbeeld een drainage kuur verder herstellen?

Is er nog onderzoek gedaan naar wat er in het water gedaan is?

En dan ook nog een veulen, was de hengst op de vorige stalling uitgebroken en weet de eigenaar van je oude stal dat Sammeke drachtig is?

Ik hoop dat Arthur in 2019 verder mag herstellen en dat Sammeke gezond mag bevallen van haar veulen.
En dat zowel jij als je vriend ook gezond mogen genieten van Arthur, Sammeke en het veulen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:42

Hemel, wat zal jij een zorgen hebben gehad! Enig idee wie de dader geweest is (en vooral: waarom?!?) Paarden veroorzaken toch nauwelijks overlast zou je zeggen. Wat bezielt zulke mensen? Gelukkig zijn shetlanders zo sterk.

Ik wens je een prachtig veulen en nog vele gelukkige jaren met je pony's.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:01

Ik zou dat toch uitgezocht willen hebben met die vergiftiging zodat de daders gestraft worden en schadevergoeding aan jou betalen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:16

anjali schreef:
Ik zou dat toch uitgezocht willen hebben met die vergiftiging zodat de daders gestraft worden en schadevergoeding aan jou betalen.


Er staat ook nergens dat TS niets heeft gedaan hiervoor.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 15:23

We hebben een sterk vermoeden wie de dader is. Hier is ook aangifte over gedaan bij de politie, de politie is ook ter plaatse geweest op de moment zelf en het is ook vastgesteld door 2 verschillende dierenartsen. Al het bewijsmateriaal wat voor ons genoeg bewijst is doorgegeven aan de politie, maar helaas is dit niet genoeg voor hen. Dus nu is het afwachten tot ze er verder in gaan, of de verdachte iets erger of soortgelijks doet waar hij bij betrapt wordt. Ik hoop enorm hard op gerechtigheid maar ik heb het heel moeilijk met deze situatie dus ik probeer er ook niet meer te hard mee bezig te zijn. Dit heeft me de voorbije maanden heel hard in de ban gehouden, waardoor woede overheerste.

Het drinkwater is onderzocht geweest op de universiteit van Gent, er zijn bepaalde pesticiden in gevonden. Het lichaam van de merrie die eraan overleed is ook binnengebracht voor autopsie. Alle resultaten heb ik doorgekregen van de eigenaresse van mijn vorige stal, de politie en mijn nieuwe dierenarts hebben ze ook.

Arthur wordt in zoveel mogelijk ondersteunt. De dierenarts vertrouwd er in dat zijn immuunsysteem langzaam kan herstellen met de juiste ondersteuning (supplementen, kruiden, drainagekuur inderdaad etc.). We moeten hoop houden. Wordt het erger, moet er naar de zwaardere middelen gegrepen worden. Wordt het niet erger, panikeren we niet. En gelukkig is het laatste van toepassing.

Dat met de hengst, de eigenaar van de vorige stal is op de hoogte gebracht. Ze voelde zich enorm schuldig, maar uiteindelijk waren zowel mijn pony's als haar hengst enorm goed in ontsnappen. Aan de omheining werd weinig gedaan om het ponyproef te maken, wat enorm jammer is maar ook een van de punten waarom ik ben verhuist. Maar dus niemand is echt schuldig hieraan en uiteindelijk ben ik ook niet echt boos, maar ook niet echt blij. Maar dat zal wel snel veranderen eens het veulen er is.

Bedankt voor jullie lieve berichtjes trouwens :)

Big horses in a small package!
Sammeke, Arthur, Flinn (16/03/2019) , Floortje †
Volg ons op Instagram @ellen.en.de.ukkies
viewtopic.php?f=266&t=1979833
[KS-ITP] Flinn, van ongepland veulentje naar geliefde bink

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:27

Pfff wat een historie. Van de drachtige pony wel gevalletje pech ja, vaak zijn de draadjes idd niet pony proof.

Echt wel erg van de vergiftiging. Was het tegen jullie persoonlijk of tegen de stal of?

Ik snap wel dat je het op een gegeven moment beter kunt loslaten, als je niet meer wat kunt doen...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:33

Jeetje wat een jaar :oo
Hopelijk bestaat 2019 vooral uit genieten!


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 13:42

Zo wat een heftig jaar zeg!

Hoop voor je dat komend jaar rustiger is. En een gezond veulen :)

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

pien_2010

Berichten: 43116
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:06

Wat heb jij veel dingen meegemaakt zeg met je ukkies. Ik hoop dat beiden goed gaan in 2019 en je een lief veulentje in je armen kunt sluiten. Vaak zijn de ongewenste "kindjes" uiteindelijk het meest welkom.

marley93

Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:49

Poeh, wat een heftig jaar voor jullie! Hopelijk wordt 2019 een beter jaar met minder medische rompslomp.
En duimen op een lief veulentje. :)

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Van 'ver van mijn bed show' naar harde realiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:06

Ongelooflijk wat er is gebeurd. Heel jammer dat de politie het wederom laat afweten. :( Ik hoop dat jullie vanaf nu weer de goede kant op gaan.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers